[VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 10:02

Maflinger haha zit toch het lekkerste he :)

Khirshanta dank je wel :D heeft wel lang geduurd voor het er zo uitzag hihi , beetje bij beetje :)

Elisa hier zijn de paarden altijd echt als werkpaarden gefokt - ze moeten hard en sober zijn, veel uithoudingsvermogen hebben en het liefst vlot en wendbaar, maar ook cool in hun hoofd. Op mooie gangen wordt niet geselecteerd hier, hoewel dat nu in Europa een beetje mode wordt, vnml in Duitsland ziet men wel graag knie aktie bij de berbers, daar gaan ze meer in de barokke richting qua fokken, in Frankrijk juist weer niet omdat daar meer voor endurance / recreatie gefokt wordt. Hier in de Maghreb zijn er ook verschillen te zien tussen de landen en regio's, hier in Tunesie wordt veel voor rennen gefokt waardoor je meer langbenige paarden vindt en in Marokko veel voor Tbourida / Fantasia - daar wordt echter helaas van alles erdoorheen gefokt om de paardem groter, dikker en indrukwekkender te krijgen. Friezen, andalusiers, koudbloeden, een grote cocktail wordt het..

Hier nog een foto van Soltane, hij mist nog kracht in zijn achterhand maar hij wordt al snel sterker. Hij heeft voor hij bij ons kwam Mdawri gedaan, dat is een soort voltige wat hier vaak gedaan wordt bij huwelijken of andere feestelijkheden. Paard gaat in een heel langzame galop/dralop in een cirkel en een of meerdere ruiters maken acrobatische kunsten erop/ernaast... hij zat dus nogal vast in zijn rug en liep verschrikkelijk scheef... hij kon amper draven, schoot gelijk in zijn gekke langzame galop (vaak dralop) waarbij hij steeds zijn hoofd dan heel hoog in de lucht gooide (dat zien ze hier graag.. tja..). Nu kan hij al super draven en ook de rechtergalop zit er nu op, hij is een verschrikkelijk lief, braaf en sensibel en vlot paard dus we zijn erg blij met hem! Soms zijn zulke projectjes de beste paarden :)
Afbeelding

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:05

Supergaaf hoor!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:31

Dit topic is wel echt kwijlen hoor :j
Prachtige paarden en plek, jullie hebben niet heel toevallig zo nu en dan nog vrijwilligers nodig :o

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 07:36

Purny dank je :)

Cera_D hebben we wel een paar keer gedaan, maar dan waren het meestal meiden die we al kenden.. we zitten nu ook soms met het onderdak dan, als alle kamers al zijn verhuurd past het enkele weken niet meer :/ maar men kan altijd kijken :)

Gisteren Raqas' nieuwe hoofdstel getest :) Raqas is ons kleine zwartje, we hebben hem sinds hij 2,5 was, een heel fijn, sensibel paardje wat wel wat explosief zijn kan :p zijn naam betekent 'danser'.

Afbeelding
Afbeelding

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 11:15

Hoi allemaal! Maar weer eens een update. Een leuke drukke week achter de rug met rijgasten uit Zwitserland, Luxemburg en Nederland. Een ervan was voor de tweede keer hier dus dat is altijd extra gezellig, en we hadden nog familiebezoek ook. Natuurlijk toen het bij jullie prachtig weer was was het hier stormachtig haha, dat is vaak zo, maar duurt nooit lang. Hier een paar fotos:
Dromedaris onderweg :)Afbeelding

Onderweg
De zwitserse met Soltane
Afbeelding

En met Ouardi
Afbeelding

Lekker vis eten op t strand

Afbeelding

En dat zijn inktviseieren geloof ik..

Afbeelding

Joehoe en mn man zn zelfgebouwde pizzaoven is eindelijk klaar!

Afbeelding

En nog een van mij met Farhan met een van de nieuwe hoofdstellen, hij gaat er echt fijn mee!
Afbeelding

Hier nog een paar van de paddocks:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo dat was het weer :)

Anoniem

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:52

Ooit.

:)) :))

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:56

Ja, bij voorkeur in de tijd van het jaar dat het niet zo heel warm is...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:13

Oh man, wat een heerlijk topic!

Ik heb in Marokko stage gelopen en daar kennis gemaakt met de berbers en berber-arabieren. Zulke gouden beesten! Helaas ook veel minder leuke dingen gezien, al wordt er over het algemeen goed voor de paarden en ezels gezorgd. Hoe is dat bij jullie?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:22

Prachtige foto's weer! Is het al warm bij jullie? En kan je die hoofdstellen eigenlijk makkelijk daar kopen? En is er een speciale reden dat je de paarden hengst laat? Of is dat gebruikelijk in Tunesië? :)

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:29

Wauw! Wat gaaf om te zien! Elk paard zo anders maar toch stuk voor stuk zo gelukkig aan de foto´s te zien. <3
Lijkt me ook heel erg leuk om zoveel verschillende mensen mee te nemen op zo´n rit omdat je toch door 1 en hetzelfde een klik hebt , zo iets met 4 benen en een staart..? _O-

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:57

Wauw, wat ziet dat er prachtig uit! Helemaal verliefd <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:07

Living the dream? <3

Ik ben zelf in Hammamet geweest, een half jaar voor de aanslagen. Heb ook nog een rondreis gemaakt; prachtig land! <3 Kan wel een heel verhaal typen van mijn belevenissen :+
De karrepaarden op straat zagen er niet zo goed uit als die van jou.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:09

Wauw, echt gaaf!

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:12

Prachtig. Ik volg je ook op facebook. Ooitt.. kom ik graag langs :D

*gaat vriend overhalen *

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:57

Genieten weer <3 Het is goed vertoeven bij jullie zo te zien, voor mens én paard!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:59

Jaloersssssssssssssssss :Y) :Y) :Y)

Komt die dromedaris even hallo zeggen... :+

En wat een heerlijk bordje vis... :~ :9 Wist niet dat inktviseieren zo groot waren :wow:
Maar goed, dat kom je hier ook niet dagelijks tegen :')

Pizzaoven ziet er goed uit ! Ik kom graag langs voor een home-made-tunesian-pizza :j

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:43

Wat een leuk topic! Jullie paarden zien er echt super uit. Hopelijk inspireert dat andere collega's in de regio om het ook beter te doen.
Hoe ben je eigenlijk in Tunesie terecht gekomen?

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:15

Wat een mooie omgeving en ontzettend gave paarden!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 21:34

Paardenfann4 dank je! Het is idd erg mooi hier, hoewel het jammer genoeg op sommige plekken wel rommelig is op het eiland, zo netjes als in Nederland zijn de mensen hier nog niet met hun vuilnis helaas :/ maaaaaar er is wel echt verbetering te zien de laatste jaren :)

Emj_23 dank je wel! Ja ik hoop het ook, het lijkt wel de enige manier te zijn om mensen hier iets te leren, het voordoen en laten zien dat het ook op een andere manier mogelijk is.. Mijn moeder woonde hier al dus ik ben haar achterna gegaan en blijven hangen :)

Pandora2 hihi ja hij was heel nieuwsgierig, onze paarden ook, die wilden ook wel even snuffelen haha. Maar liever niet, voor je het weet staan ze ineens op hun achterbenen ofzo :P Haha die inktviseieren waren wel gekke dingen, een delicatesse blijkbaar, zoals zoveel aparte dingen! Vis is hier wel echt heel lekker en vers, eiland he dus overal zee! Maar Pizza gaat er dus idd ook goed in :D

Nikkidekerf dank je wel :) het liefst zouden we nog een paar hectare land erbij hebben natuurlijk :D maar ze staan er toch vrolijk en relaxed bij zo.

Kabayo dat zou leuk zijn :D :D

khirshanta thanks :)

antje_vip ja een beetje wel :D maar ook wel gewoon hard werken natuurlijk, maar bezig zijn is gelukkig zijn! Hammamet is ook zo leuk! Eigenlijk heeft elke regio van het land wel wat bijzonders :) het is natuurlijk wel wat rommeliger en ongeregelder dan in Europa, maar ik vind dat ook juist wel wat hebben. Meestal dan :P

Sunora dank je wel!

kydaula ja klopt, ze zijn wel allemaal heel anders! De meesten zijn wel heel erg nieuwsgierig en aanhankelijk, Ouardi is wel zo'n ubersensitief typeje die even voorzichtig doet, en Zaafrane is een beetje een chagrijn soms maar als je hem een fijne rugmassage geeft is zelfs hij knuffelig :P Klopt het blijft erg leuk om met al die verschillende mensen op pad te gaan, andere nationaliteiten, rijwijzen etc maar toch altijd een groot ding gemeen waar je nooit over uitgepraat raakt :D

Jennyxx dank je! Het was hier vandaag 27 graden, maar wel winderig, de komende dagen wordt het zo 24-25 geloof ik en minder wind, dus dat is wel lekker maar nog niet overdreven heet. De hoofdstellen komen uit Nederland, die nieuwen dan tenminste, en anders uit Duitsland.. Hier kan je bijna niets vinden aan paardenmateriaal, echt alles moet uit Europa komen :( Hier in het zuiden is het gebruikelijk de paarden hengst te laten, ruinen is echt een taboe en doet men niet zomaar! In het noorden van het land wordt er wel vaker gecastreerd, daar heb je ook meer 'maneges' zoals in Europa, hier in het zuiden is het meer gewoon 'erop en gaan met die banaan' qua mentaliteit..

Saar88 ooh gaaf! Heb je daar lang gezeten? Leuke paarden zijn het he! Inderdaad wordt je regelmatig geconfronteerd met dingen die niet zo leuk zijn om te zien.. Gewoon de omgangwijze is toch wel heel anders. Het is ook niet allemaal slecht natuurlijk, maar zeker in het begin wel even behoorlijk schrikken.. Hier zie je niet zo veel extreem dunne/verwaarloosde paarden, maar de meesten zijn wel wat dun, worden veel te vroeg aangereden en er wordt ook niet echt leuk mee omgegaan meestal :(

Maflinger_S dan het beste juni/juli/augustus/september vermeiden :D de rest van het jaar is het goed te doen qua temperaturen :)

Tica_81 wie weet!! :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:39

Ik denk dat ik weet wat ik dit jaar voor kerstmis wil ...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:58

Zitouna schreef:
Saar88 ooh gaaf! Heb je daar lang gezeten? Leuke paarden zijn het he! Inderdaad wordt je regelmatig geconfronteerd met dingen die niet zo leuk zijn om te zien.. Gewoon de omgangwijze is toch wel heel anders. Het is ook niet allemaal slecht natuurlijk, maar zeker in het begin wel even behoorlijk schrikken.. Hier zie je niet zo veel extreem dunne/verwaarloosde paarden, maar de meesten zijn wel wat dun, worden veel te vroeg aangereden en er wordt ook niet echt leuk mee omgegaan meestal :(


Heb een maand in Fes gewoond, bij een Marokkaans gezin. Was GE-WEL-DIG! Ontzettend veel lieve mensen ontmoet, en wat een prachtige cultuur!
Ik moest in het begin ook even schakelen inderdaad. Niks wereldschokkends maar gewoon vanwege de andere manier van omgaan met beesten. Hoewel ik over het algemeen vind dat Nederlanders hun paarden veel te veel betuttelen was dit dan weer even een ander uiterste.
Het viel mij ook op dat veel paarden veel soberder gehouden worden. Maar het is ook een feit dat veel paarden in Europa te dik zijn, dus het contrast is dan opeens zoveel groter! En ja, erg vroeg aan het werk, flinke bitten, slecht bekapt en ruw in de omgang.

Ik heb daar gesproken met iemand die op de lokale (enige) dierenkliniek werkte. Gesticht door vrijwilligers (met name Amerikanen), maar veel bezocht door de lokale bevolking. Zij vertelde me dat er weinig echt schrijnende gevallen binnen kwamen; het merendeel waren wonden die niet goed behandeld werden, problemen door slechte/verkeerde voeding, verkeerd bekappen etc. De behandelingen zijn gratis, maar er wordt dan wel direct goede voorlichting gegeven. De kliniek is erg populair en ze zien een flinke stijging in de mensen die de meerwaarde zien van het goed voor je beesten zorgen. Dus zeker wel positief! Had er nog erg graag zelf langs gewild, maar helaas niet meer de kans gehad: https://www.fondouk.org/

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:10

Wauw wat een prachtige plek en wat een mooie paarden!

Stiekem hier ook wel de droom om een keer die kant op te gaan :D

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:36

prachtige paarden prachtige locatie

doe mij zo'n prachtige olijfboom <3
hoeft niet ingepakt :=

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:18

oeh ik kijk graag af en toe mee in dit topic. Vind het echt leuk om te zien hoe jullie de paarden daar houden :D Je kan er wel ontzettend mooie buitenritten maken zag ik al :j

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: [VOLG] Onze berberhengsten in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:41

Wauw wat een gave plek met prachtige paarden heb je daar zeg! Ik volg graag mee <3