Paard kopen, niet mogen uitproberen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8686
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:34

Je kunt ook een afspraak maken om te gaan kijken en dan neem je een erkende paardentrainer mee. Eentje die al veel paarden ingereden heeft. En dan zou die persoon er gewoon op moeten mogen rijden. Ik kan me voorstellen dat ze niet 100 penny uitprobeer meisjes op een onzekere pony willen, maar een erkende paardentrainer zullen ze toch niet willen weigeren? En die persoon kan jou dan ook advies geven.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:14

Maar het gaat erom dat TS op dat paard kan, niet die paardentrainer.

TS, kun je niet zeggen dat je de situatie begrijpt maar dat je van ver komt, en dus wel graag zou willen weten of het ook onder het zadel klikt omdat heen en weer rijden gewoon minder makkelijk is?

Sita_xx

Berichten: 1628
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:41

Wij hebben eens in de situatie van de verkopende partij gezeten. Pony was totaal niet gemeen of vervelend. Maar wel heel gevoelig. Aan nieuwe mensen / nieuw zadel / tuig etc moest hij enorm wennen.

Ik reed hem dan voor en dan was er echt niks aan de hand, ik kon alles met hem worden. Vervolgens kwam er dan iemand om hem uit te proberen en dan ging ie eerst 3 rondjes met de kopende ruiter in rengalop door de bak en daarna werd ie wel weer rustig(als jij tenminste rustig bleef) en kreeg ie vertrouwen. Maar er kwamen vaak kinderen en op een gegeven moment vonden wij het niet meer vertrouwd dat zo maar iedereen er op ging. Wij konden ook niet weten hoeveel rijervaring de kopende partij had (en of zijn/haar verhaal juist is) en om ongelukken te voorkomen hebben wij toen gezegd dat ze er wel op mogen maar eerst aan de longeerlijn kwamen. Zodat de pony even kon wennen en op een vertrouwde manier tot rust kon komen met de nieuwe ruiter.

Het laatste meisje wat kwam kijken begreep dit en is een paar keer wezen kijken. na 2 x hoefde ze niet meer aan de longeerlijn en vertrouwde de pony haar. En later waren ze dikste vriendjes en kon ze alles met hem. achterstevoren erop geen probleem. Zonder zadel en hoofdstel ook geen probleem meer, als hij je maar vertrouwde.

Dus ik snap de verkopende partij aan een kant wel, aangezien zij niet blind kunnen vertrouwen op jou woord of je genoeg ervaring hebt of niet en zij niet willen dat er ongelukken gebeuren. Maar ik vind wel dat je wel de mogelijkheid moet krijgen om in ieder geval wat met het paard aan de slag te gaan, zodat jij ook een goed gevoel bij het paard of pony kunt krijgen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:55

Mijn paard was ook heel groen toen ik hem kocht, en de eigenaren waren niet meteen van plan om iedereen zomaar eens een proefrit te laten maken. Het probleem was echter dat zij hem zelf door omstandigheden niet konden/wilden voorrijden.

Uiteindelijk bleek dat er iets fout gelopen was bij het inrijden, en dat hij daarom heel erg angstig/onvoorspelbaar kon zijn. Ik ben echter een paar keer gaan kijken, heb hem zelf een paar keer gepoetst en gelongeerd. Toen de eigenaars zagen dat ik echt serieus geïnteresseerd was, en dat ik in de omgang en aan de longe goed met hem overweg kon, mocht ik toch met hem rijden. Ik heb hem nog 5x gereden voor ik hem uiteindelijk gekocht heb, maar ik zag dat er beterschap in zat.

lk zou je vooral aanraden om er te proberen achter te komen waarom ze niet willen dat een potentiële koper de pony rijdt. Als je echt een klik met de pony hebt loont het de moeite om meerdere keren te gaan kijken. Maar heel eerlijk, als ze je geen geldige reden noemen waarom je de pony niet mag rijden, en je er na meerdere bezoeken nog steeds niet op mag, moet je je toch afvragen of er niet iets aan de hand is dat ze je liever niet vertellen.
Ik neem aan dat dit je eerste pony wordt? Hoe goed je ook kan rijden, een pony met een probleem kopen als eerste pony is een heel slecht idee. Toen ik mijn huidige paard kocht hield ik al 6 jaar paarden, maar inmiddels zijn we bijna een jaar later en loopt het nog steeds niet van een leien dakje

Wees kritisch, wees realistisch, en probeer eerlijk te zijn met jezelf. Als er een probleem is en je twijfelt of je het wel zal kunnen oplossen, begin je er beter niet aan. Een eerste paard is zo al moeilijk genoeg zonder dat er problemen zijn.

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:09

Ergens kan ik dit uit ervaring wel begrijpen. Zo verkocht ik ook eens een pony die gewoon getraumatiseerd was, alles eerlijk vermeld. Voor laten rijden door een meisje aangezien ik er zelf ook niet meer opstapte,en zijn extreme gedrag verergerde. Dan komen er mensen kijken, en echt... De meeste zijn anky.. En hebben allen zeker ervaring met dit type paard /pony. En zo dus ook die persoon erop gelaten, nadat ze overtuigd bleef ook na extra waarschuwingen. En ja hoor, eerste ronde tegen de wand, en hard!

Dus ja ergens kan ik me dit wel voorstellen, zeker aangezien veel mensen (zeg niet dat jij hieronder valt uiteraard) zichzelf heel erg onderschatten en denken alles te kunnen redden en rijden.

Tuurlijk moet je je afvragen of dit dan klopt, ik heb toen het verhaal compleet en eerlijk vermeld. En zelfs dan blijven mensen overtuigd en willen proberen. Als verkoper weet je niet wat waar is aan de woorden van koper. En ik snap wanneer dit meerdere malen mis gaat dit niet ten goede komt van een al onzekere pony in dit geval.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:18

Ik snap jullie verkopers wel. Maar, een paard waarbij niet op mag of kan, wil ik niet kopen.

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:32

rien10 schreef:
Ik snap jullie verkopers wel. Maar, een paard waarbij niet op mag of kan, wil ik niet kopen.

Nee,want als je hem gekocht hebt,dan wil je er toch wel op neem ik aan?Als het paard daar niet geschikt voor is,dan kun je hem dus beter niet kopen!Er dus vanuitgaande dat het een al bereden paard is.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:42

Ja, klopt, zo bedoel ik het precies.
Als ik er niet op mag van de verkoper omdat hij inschat dat ik het dier niet aan kan, dan is het dier niet geschikt voor mij en wil ik het niet kopen.

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:49

Saar88 schreef:
Ik heb mijn jonge paard ook niet uitgeprobeerd tijdens de bezichtiging. Die was nog niet onder het zadel, dus wellicht wat flauw.

Nou, eerder niet vergelijkbaar. Een paard die nog niet onder het zadel is betaal je een andere prijs voor dan een paard die wél al onder het zadel is

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:01

Sizzle schreef:
Ik snap de verkopers wel aangezien ik ook een dier heb staan waarmee een beginner potentieel vliegles kan krijgen en ik dan met een beledigd paard zit.

Kopers zijn vaak ontzetten onrealistisch over hun rijkunsten helaas.
.

Niet normaal inderdaad. Had ook een paard koop staan. Mensen die al 20 jaar ervaring hadden en blablabla. Bleek dat een gemiddeld manegekindje nog beter reed.
Ook eentje die gaf aan "eens even goed na te denken of ze dit "project" wel aan wilde gaan". Dat ik dacht van omg je hebt het serieus over het paard? Die met dr 4 jaar braver dan braaf in de rondte sukkelt zodat jij er niet afvalt? Er was echt maar 1 project te benoemen en dat was een eventuele wanhoopspoging haar gebrek aan rijkunst te verbeteren :+
Maar dan nog vind ik dat een paard die als zadelmak verkocht wordt, proefgereden moet kunnen worden. Als je er niet op mag, ja kan, maar dan betaal je maximaal de prijs van een onbeleerd paard met het risico dat je een slechtere uitgangspositie hebt dan een onbeleerd paard omdat er al eea voorgevallen zou kunnen zijn

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:04

Nee niet normaal, sterker nog... Heel vreemd zelfs! Lekker verder kijken. Hoe wil je een paard kopen zonder het dier te testen, dan weet je nooit of het paard geschikt is voor jouw doeleinden + lijkt me juist logisch om wèl te rijden! Als het voor die eigenaren een drempel is zou ik juist willen zien of het rijden klikt met de nieuwe eigenaar?

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 18:13

Voor de geinteresseerden: uiteindelijk nog wel met ze gesproken, maar uitproberen was toch echt geen optie.
Ik was destijds best een beetje “wanhopig” omdat ik dacht dat er in ieder geval in mijn prijsklasse, niets leuks/goeds te vinden was en heb serieus overwogen er toch voor te gaan. De adviezen hier weerhielden me toch.

Later bleek dat er genoeg te vinden was, mits je er snel bij was. Vaak viel er over de prijs te praten bij een goed tehuis en ik heb dan ook uiteindelijk een hele leuke pony gekocht. Wel zadelmak, maar heel groen. Goed tehuis was belangrijker dan de prijs.
Heel blij dat ik naar jullie heb geluisterd dus!

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:14

Fijn om te horen, veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Ook leuk dat je nog een update gegeven hebt. :) :) Nu kan ik tenminste weer rustig slapen :+

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 18:15

Hahaha, misschien moest ik het zelf wel even kwijt ;)

pien_2010

Berichten: 43702
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:19

Leuk Simbaa en hebt je fotootje? Proficiat.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:36

Wat leuk!

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:44

Je hebt een goed besluit genomen wat de andere pony betreft. Gefeliciteerd met je aanwinst, dat je er nog jaren van mag genieten.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:44

Gefeliciteerd met je aankoop!

Fijn dat je hier nog een update postte.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:49

Gefeliciteerd met je aanwinst :-) Leuk om een update te horen.

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:51

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Verstandig om de pony uit dit topic te laten staan.
Heel veel plezier met de nieuwe pony

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:11

Veel geluk met je nieuwe poown!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:14

Gefeliciteerd TS :D
Ja als je een heel eind moet rijden en je mag niet uitproberen dan is het jammer en zoek ik verder. Goed dat jij dat ook gedaan hebt en nu heel blij bent met je nieuwe aanwinst +:)+

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:17

Verstandige keuze geweest!
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Anoniem

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:10

Gefeliciteerd met je aanwinst en veel geluk ermee.

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:56

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst TS!
Dat je nog maar vele jaren plezier aan elkaar mag beleven :D