Paard kopen, niet mogen uitproberen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:32

Ik heb nog helemaal geen keus gemaakt, al kan ik me voorstellen dat ik in mijn eerdere bericht een andere verwachting schetste. Er worden hier wel dingen naat voren gebracht waar ik zelf nog niet over na had gedacht. Dus Alane, dat had ik inderdaad zelf niet kunnen bedenken :D

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:38

Toen ik mijn merrie wilde verkopen kwamen er redelijk wat verschillende mensen rijden, met flink verschillende rijstijlen.
Mijn merrie was echt superkalm, maar ook aan haar zag ik dat ze het echt niet cool vond als er iemand op haar zat te stuiteren, of haar juist volledig dubbelboog in een dressuurpoging. Ze had dan echt een paar dagen nodig om even bij te komen, geestelijk dan. Ze was ook echt chagrijnig na 3 dagen mogelijke kopers. Ik snap heus dat een koper wil testen wat een paard toelaat hoor. Je wil toch testen of iets bij je past. Zolang de ruiter mijn merrie geen pijn deed heb ik er ook niets van gezegd. Maar een paard is geen auto waar je gewoon de motor start en het gas in trapt. Het paard heeft er ook een mening over en moet dat soms ook verwerken.

Vanuit dat oogpunt kan ik het me, zeker bij een onzekere pony, wel voorstellen dat de verkopers wat huiverig zijn om er iedereen op te laten testrijden. Je wilt niet met een nóg onzekerdere pony komen te zitten die uiteindelijk onverkoopbaar wordt.

Dus om je vraag te beantwoorden: Nee, op zich hoeft het niet te betekenen dat de pony verborgen gebreken heeft. Er kunnen ook onschuldigere redenen achter zitten.
Als jij deze pony echt leuk vindt, dan zou ik inderdaad een aantal keer gaan kijken. Of voor jezelf afwegen hoe belangrijk je het vindt om er zelf op te mogen zitten. Beschouw het dier dan idd wel als groen en bereid je ook voor op een teleurstelling wanneer blijkt dat het dier toch nog nét wat groener is dan je dacht ;)
Laatst bijgewerkt door assie op 08-04-18 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:40

Ik snap het wel.

Heb zelf ook een pony te koop gehad, die wel zadelmak was, de basis zat er in, maar nog niet volledig braaf, wil er nog wel eens vandoor schieten.
In de advertentie duidelijk vermeld: Niet voor beginners, alleen voor de handige ruiter.
Ook eerlijk vermeld en uitgelegd wat ie doet met rijden, dat mijn dochter het aan voelt komen en daarom op het juiste moment in weet te grijpen, dat is een stukje ervaring dan wel handigheid.

Het betrof een grote D pony, die in de omgang zeer braaf en knuffelig is.

En wat komt er op af? Allemaal mensen die zelf geen verstand hebben van paarden met een dochter tussen de 8 en 11 jaar die nog geen eigen pony hebben gehad.
Als het nou ouders waren die zelf ook verstand hadden van paardrijden en hun kind goed kunnen begeleiden of er zelf ook op stappen.....

Maar ook bij oudere kinderen die o zo veel ervaring zouden hebben volgens de ouders echte sterruiters, nou kwamen ze rijden, had ik het hart op de loop zo van als dit maar goed gaat, gelukkig deed hij op zulke momenten braaf...
Uiteindelijk is de pony vorige maand verkocht naar een meisje hier in de buurt, het gaat gelukkig hartstikke goed en hebben een echte klik met hem.

Ik heb ze dus wel laten proefrijden, maar vond het wel telkens weer spannend.
Want stel het zou wel fout zijn gegaan, ik als eigenaar ben ten alle tijden verantwoordelijk voor mijn paard of pony, dus afgezien dat de pony zelf er een tik aan over houd, stel de testruiter breekt zijn rug en raakt invalide, dan ben je als eigenaar wel verantwoordelijk en aansprakelijk, snap dat deze mensen daar niet op zitten te wachten.

Het mes snijd aan 2 kanten.

Ik denk dat de pony van TS zeker wel goed kan zijn, als hij voorgereden word kun je daar al veel uit halen wat de pony precies doet en hoe zijn bewegingen en gangen zijn.
En zou hem dan ook laten keuren.
Maar zou hem alleen kopen als je vooraf weet dat het zeker een project pony is waar je echt de tijd voor moet nemen, ik zou er niet van uit gaan dat je er binnen 2 maanden mee op wedstrijd of dergelijke kan.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:45

Als je er echt zo gek van bent zou je voor kunnen stellen een periode de verzorging op je te nemen. Dan eerst gaan grondwerken, longeren, elkaar leren kennen en dan uiteindelijk gewoon er op. Dan merk je vanzelf wel wat voor paardje het is. Zou daar als verkopende partij zeker voor open staan

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:48

Ik snap de verkopers wel aangezien ik ook een dier heb staan waarmee een beginner potentieel vliegles kan krijgen en ik dan met een beledigd paard zit.

Kopers zijn vaak ontzetten onrealistisch over hun rijkunsten helaas.

Echter kun je niet een paard kopen zonder proefrijden. Bij serieuze interesse zou ik dan gewoon vaker langs gaan en bijvoorbeeld beginnen met een keer longeren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:50

Simbaa schreef:
Ik heb nog helemaal geen keus gemaakt, al kan ik me voorstellen dat ik in mijn eerdere bericht een andere verwachting schetste. Er worden hier wel dingen naat voren gebracht waar ik zelf nog niet over na had gedacht. Dus Alane, dat had ik inderdaad zelf niet kunnen bedenken :D


Daarom ook mijn vraag... en gelukkig kun jij als Topic starter er zelf antwoord op geven.

in welke richting verwacht je dan het antwoord?
heb je zelf genoeg kennis om aan het rijden van een ander te zien dat het dier bij je past?
wil je de ellende van een ander kopen?
zoek ik gecompliceerd of ongecompliceerd?

mijn vraag (vragen) zijn om je een advies te geven.
ik heb groen gekocht voor mijn dochter, verreden voor een kennis, en alles daartussen.
nooit 1 van die dieren gereden maar kan wel aan hoe het gereden wordt zien of het iets is wat ik kan gebruiken (klinkt een beetje verrot, maar meer als of het passend is voor wat ik zoek)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:51

Sizzle schreef:
Ik snap de verkopers wel aangezien ik ook een dier heb staan waarmee een beginner potentieel vliegles kan krijgen en ik dan met een beledigd paard zit.

Kopers zijn vaak ontzetten onrealistisch over hun rijkunsten helaas.

Echter kun je niet een paard kopen zonder proefrijden. Bij serieuze interesse zou ik dan gewoon vaker langs gaan en bijvoorbeeld beginnen met een keer longeren.


ook dat... en als verkoper hoor en lees ik dat wanneer ze mij aanschrijven en/of wanneer we praten.

en nee, ik heb niets te koop staan of te koop aangeboden

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:56

Ik kom morgen op dit topic terug! Dank in ieder geval voor alle antwoorden :D

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:02

Alane schreef:
Simbaa schreef:
Ik heb nog helemaal geen keus gemaakt, al kan ik me voorstellen dat ik in mijn eerdere bericht een andere verwachting schetste. Er worden hier wel dingen naat voren gebracht waar ik zelf nog niet over na had gedacht. Dus Alane, dat had ik inderdaad zelf niet kunnen bedenken :D


Daarom ook mijn vraag... en gelukkig kun jij als Topic starter er zelf antwoord op geven.

in welke richting verwacht je dan het antwoord?
heb je zelf genoeg kennis om aan het rijden van een ander te zien dat het dier bij je past?
wil je de ellende van een ander kopen?
zoek ik gecompliceerd of ongecompliceerd?

mijn vraag (vragen) zijn om je een advies te geven.
ik heb groen gekocht voor mijn dochter, verreden voor een kennis, en alles daartussen.
nooit 1 van die dieren gereden maar kan wel aan hoe het gereden wordt zien of het iets is wat ik kan gebruiken (klinkt een beetje verrot, maar meer als of het passend is voor wat ik zoek)


Nee ik heb niet genoeg kennis om dat alleen aan het rijden te zien denk ik. Natuurlijk heb ik wel een idee en dat idee klopt ook vaak wel, maar ik zou die gok absoluut niet durven nemen.
Ellende van een ander kopen natuurlijk liever niet een totaal ongecompliceerde pony liever ook niet. Dat is namelijk waar het een beetje zit. De meeste dieren worden aangeboden als doodbraaf etc, maar dat hoeft van mij niet.
Een eerlijk dier wel, maar ze hoeven echt niet 100% bomproof etc te zijn :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:21

Simbaa schreef:
Ellende van een ander kopen natuurlijk liever niet een totaal ongecompliceerde pony liever ook niet. Dat is namelijk waar het een beetje zit. De meeste dieren worden aangeboden als doodbraaf etc, maar dat hoeft van mij niet.
Een eerlijk dier wel, maar ze hoeven echt niet 100% bomproof etc te zijn :)


Dat 100% bomproof is in de meeste advertenties ook wat overdreven.... sommige verkopers willen wel verkopen ;) Ik zou iig niet bij deze pony gaan kijken als dat is omdat andere advertenties iets te rooskleurig zijn... deze pony is waarschijnlijk meer werk dan een echt groene pony.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:32

Kun je niet met ze afspreken dat je over een maandje terug komt. Dan is de pony misschien al iets verder ingereden. Zelf hebt ik ook eens een pony verkocht aan twee meiden. Die hebben nog lekker een maandje bij ons gestaan zodat ik ze nog een beetje kon helpen. En dat dat de pony niet gelijk aan een nieuwe omgeving en een nieuwe baas hoeft te wennen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:40

Simbaa schreef:
Nee ik heb niet genoeg kennis om dat alleen aan het rijden te zien denk ik. Natuurlijk heb ik wel een idee en dat idee klopt ook vaak wel, maar ik zou die gok absoluut niet durven nemen.
Ellende van een ander kopen natuurlijk liever niet een totaal ongecompliceerde pony liever ook niet. Dat is namelijk waar het een beetje zit. De meeste dieren worden aangeboden als doodbraaf etc, maar dat hoeft van mij niet.
Een eerlijk dier wel, maar ze hoeven echt niet 100% bomproof etc te zijn :)


100% bomproof is een overleden paard. Niemand kan dat garanderen.
voorbeeld: ik woon aan een provinciale weg, mijn paarden kennen:
extreem groot landbouwverkeer
vrachtwagens
motoren, snel optrekkend
ze kunnen dagen gewoon rustig staan te grazen en toch een keer compleet over de zeik gaan wanneer er bijv. een motor optrekt.

wat mijn dochter (die rijdt ik niet) ongecompliceerd vindt kan voor jou wel super gecompliceerd zijn of een ruiter die eigenlijk helemaal niet rijden kan prutst maar wat raak, want wanneer je een paard koopt krijg je alleen het paard en niet de ruiter of zijn/haar skills of onkunde erbij.

mijn advies: neem iemand mee die er echt verstand van heeft (echt slaat niet op jou maar op de wannabe experts)
paard koop je immers niet voor even, is een investering die maandelijks geld kost en bij twijfel laten staan.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:21

Als het je eerste paard is dat je gaat kopen, kan je wellicht beter een paard of pony nemen die al iets verder is. Ik heb heel bewust een braaf paard gekocht die dressuurmatig nog wel het een en ander kon leren, maar die vooral voor buitenritjes was gebruikt, dus braaf.

Nu ze wat sterker in haar spieren is geworden (heb haar zo'n 3 kwart jaar) is ze echt niet zo braaf meer, het is echt een pittige tante en ze is wel braaf met buitenrijden, alleen erg kijkerig. Dat ligt grotendeels aan mij (ben buiten erg onzeker, ga daarom altijd met iemand mee die een braaf paard heeft).

Wat ik bedoel te zeggen, is dat als je niet zoveel ervaring hebt, je beter een braaf paard kan kopen, die zijn vaak toch minder braaf dan aangegeven en dat ligt ook helemaal aan wat je van een paard vraagt.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 09:28

Het idee dat ik niet zo veel ervaring heb is imo niet correct. Ik ben geen prof, maar rijd toch al een tijdje. Heb veel zadelmak gemaakt en doorgereden en altijd eigen paarden gehad.
Ik heb alleen nog nooit een paard gekocht, dus daarin is mijn ervaring nihil :D

Edit: als ik onervaren zou zijn, zou ik uiteraard geen interesse in deze pony hebben.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:55

Oh dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry! En weet je al wat je gaat doen?

joyce83

Berichten: 5242
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:09

Mag je wel poetsen/longeren etc? Kan mij voorstellen dat bij een jong paard je niet iedereen op wilt zetten als het al een gevoelig dier is. Echter als je verkoopt als bereden dan zou iemand hem ook mogen uitproberen lijkt mij en anders verkopen als onbeleerd.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:18

Het is niet gebruikelijk dat je niet mag proefrijden maar......

Sommige verkopers worden overspoeld door "geïnterreseerden" die willen proefrijden. Het gebeurd regelmatig (echt!) dat de kijkers alleen maar een uurtje willen rijden en geen enkele intentie hebben om het dier te kopen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je daar als verkoper niet op zit te wachten en je zo al een flinke filter zet op het aantal bezichtigingen en dus ook de belasting van de pony.

Als je het echt een leuk dier vindt ga dan heen en maak afspraken dat je een volgende keer wel zou willen rijden.
Als het echt niet mogelijk is om voor de koop te kunnen rijden, ook na enkele bezichtingen niet, dan zou ik de pony overigens wel laten staan.

XladyX

Berichten: 1371
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:22

Ts, als er na de eerste keer kijken een klik is zou ik pas verder gaan. Bijvoorbeeld meerdere bezoeken waarbij je met de pony kan werken en wellicht de laatste keer er eens op kunt stappen, of een proeftijd voor wat langere tijd. Eerst kijken of het klikt :) Maar NIET kopen als rijden nog steeds niet toegestaan is na meerdere bezichtigingen/proeftijd.

Ik heb ook een 7 jarige ruin gekocht die 'ooit zadelmak was'. Wel een filmpje gezien dat er iemand op hing en aan de longe een rondje deed maar verder niets. Omdat het voor de verkoper niet haalbaar was het paard zelf opnieuw te beleren heb ik de gok genomen om deze als 'onbeleerde' te kopen en dus niet proef te rijden. Was hij groen geweest had ik dit paard namelijk ook gekocht. Wel een gok natuurlijk, want je weet nooit of hij bv. nooit doorgereden is omdat hij gevaarlijk gedrag vertoonde oid. Bij mij is het zeer goed uitgepakt, ik heb nu een hele brave, snel lerende 7 jarige waar ik fijn mee kan rijden. Maar wees wel op je hoede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:22

Als ik een rille pony moest verkopen aan een nieuw baasje, dan graag aan een baasje dat daarmee om kan gaan. Dus graag rijden en kijken of het klikt! Zo denk je toch als je het beste met je pony voor hebt?

anjali
Berichten: 15218
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:32

Dit is wel raar hoor en zeer ongebruikelijk.Jij hebt het paard nog niet in het echt gezien? Als het niet te ver weg is zou je kunnen gaan kijken.Waarschijnlijk merk je dan wel wat voor soort probleem er is,ofwel met het paard ofwel met de verkopers.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:50

Ik zou verder kijken. Een paard wat je zelf niet uit mag proberen. Hoeft niet per direct iets te zijn, maar er zal echter wel een reden voor zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:05

Als het paard je echt leuk lijkt en het is qua tijd en plaats haalbaar, dan zou ik meer dan eens gaan kijken en dan de "intensiteit" van je samenwerking met het paard per bezoek opvoeren. Dus de eerste keer poetsen en wandelen aan de hand, dan eens grondwerken en dan wellicht nog eens rijden. Als je in het voortraject naar het rijden toe al ergens geen klik meer hebt, hoeven jij en de verkopers de "spanning" van het rijden niet op te zoeken.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:16

Bedankt weer allemaal! Pony staat aan de andere kant van het land, dus zie het niet zo zitten een heel voortraject te starten.

Ik zie er denk ik toch vanaf :)

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:06

Simbaa schreef:
Bedankt weer allemaal! Pony staat aan de andere kant van het land, dus zie het niet zo zitten een heel voortraject te starten.

Ik zie er denk ik toch vanaf :)

Ja als het ver rijden is dan snap ik dat heel goed.

Ik snap die verkopers ook wel hoor. Ik heb wel eens gehoord dat je echt dagtoeristen kan krijgen als je een paard te koop hebt. Die komen gerust met 4/5 man sterkt kijken en willen allemaal van alles zien en uitproberen. Bij een rillerige pony wil je dat natuurlijk al helemaal niet.

Maar dan kunnen ze dat aangeven, dat ze alleen serieuze kandidaten willen en dan eerst voor een kennismaking. Even kijken of het zou kunnen klikken en wat voor een persoon je voor je hebt. Maar als dat dan goed voelt moet je wel iemand de kans geven om er zelf op te kruipen.

Mocht je de pony toch niet uit je gedachten kunnen zetten dan kun je dat altijd nog voorstellen. Mijn paard heb ik 22000km verder gekocht en heb er geen moment spijt van gehad. Als 2 jarige kon ik hem ook niet uitproberen, maar ik wist wel dat hij het voor mij was.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:33

Ik heb niet alles doorgelezen, maar heb je al de verkopende partij gevraagd waarom je niet mag rijden?
Als de pony rillerig is dan kunnen ze dat het best gewoon zeggen en ik neem aan dat zij en jij ook het beste voorhebben met het paardje...dan zou je er communicatief toch uit moeten kunnen komen om eventueel af te spreken dat je eerst eens komt kennis maken en 'tutten' met het paardje (verzorgen, wandelen, misschien beetje longeren of grondwerk) en laten voorrijden door hun. Als je dan daarna nog steeds in real life het gevoel hebt dat dit echt het paardje voor je is, proberen dat over te brengen an de eigenaren en duidelijk te maken dat je het paardje nog een keer komt bezoeken en het dan graag wilt rijden...

Uiteindelijk zullen ze het paardje niet makkelijk gaan verkopen zonder dat een potentiële serieuze koper het wil rijden. Dat zullen zij ook wel bergrijpen. Je gaat het ook niet een uur lang alle hoeken van de bak laten zien toch? Maar gewoon even aanvoelen, stukje draf..

Toen ik mijn paard ging kopen was deze in vrij slechte conditie (magertjes) en ik vond het zelf vervelend hem te rijden, ik heb hem wel gereden uiteindelijk. Maar gewoon rustig aan en niet eens gegaloppeerd ofzo. Ook heb ik een stuk gestapt en gedraafd langs de weg (bewust omdat ik een recreatief paard zocht en dit wilde kunnen met hem, hij was destijds 8).
Paard stond op anderhalf uur rijden van hier en ben er 3 of 4 keer geweest, dubbel en dwars waard geweest.

Succes!