Paard kopen, niet mogen uitproberen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:48

Ik heb denk ik deze pony voorbij zien komen op een verkoophoek op FB. Ging ook over een pony waarbij een koop niet doorging en dus weer opnieuw te koop stond. En waar mensen wel mochten komen kijken en de pony voorgereden werd, maar je er niet zelf op mocht. Vond ik ook al raar toen ik dat las.

Ergens snap ik die mensen wel, maar inderdaad dan moet je niet verkopen. Ik snap ook dat ze alleen serieus geïnteresseerden langs laten komen. Maar je moet er toch minstens een keer op kunnen rijden voor je zo'n pony koopt!?

Als je echt een goed gevoel hebt bij die pony zou je langs kunnen gaan om te zien of jullie een klik hebben. Zo ja, dan zou je kunnen voorstellen om een tweede keer te komen en dan wel te rijden. Dat je geen pony koopt zonder er minimaal één keer op gereden te hebben. Wellicht als ze zien dat er een klik is, ze hier toch mee akkoord gaan. Maar zorg wel dat je sterk in je schoenen staat en geen beslissingen neemt, waar je later spijt van gaat krijgen. En je moet er tegen kunnen als je echt een klik met de pony blijkt te hebben, maar ze je er alsnog bij een tweede bezoek niet op willen laten rijden.

Ik zou zelf in ieder geval nooit een pony kopen waar ik niet van te voren op zou mogen proefrijden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:48

Lekker laten staan. Heel bijzonder......

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:49

Lianne schreef:
Wat ik me afvraag: Deze mensen willen de pony verkopen maar ze willen niet dat mensen erop gaan rijden van tevoren omdat hij onzeker is. Maar een potentiele koper zal na de koop toch ook op de pony gaan rijden? Ik vraag me gewoon af wat de gedachtegang van deze mensen is. Of je er nu op rijdt voordat je hem hebt gekocht of dat je erop stapt nadat je hem hebt gekocht. Dat staat me hierin zo tegen.

Denk dat het mee is om te verkomen dat er eerst nog 100 mensen op rijden en hem/haar mss banger maken voor de echte koper hem neemt.

MallyBelly

Berichten: 3548
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:51

Ik begrijp de mensen wel.
Ik heb hier ook eens een pony gehad die echt net onder het zadel was en het nog wat eng vond. Ik was als verkopende partij ook heel bang dat een ruiter er af zou vallen bijvoorbeeld , en ikzelf dan in de problemen zou komen, door een "onverkoopbare" pony door slechte ervaring. Pony was echt heel braaf maar ook heel groen.

Tuurlijk snap ik ook de andere kant maar wellicht kun je eerst gewoon is gaan kijken en het op je af laten komen. Wellicht valt het mee en kun je een 2de keer wel rijden. Voor die mensen is het al een grote stap hun pony te verkopen. Ik zie niet meteen het slechte erin.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:55

Wow veel reacties. Ik lees alles en neem het zeker mee!
Ik ben echt heel geinteresseerd. Als ik dat niet was geweest had ik me er waarschijnlijk meteen overheen gezet en mijn schouders opgehaald. Maar ik denk echt dat dit een passende pony is (van twee kanten).
Dus gewoon een keer gaan kijken is misschien wel een goede. Wellicht als ik een 2e keer kom dat ze inderdaad zien dat ik echt graag wil en dat er dan wat meer mogelijk is.

Ik denk overigens niet dat het de pony is die hier wordt beschreven. Mij is niets bekend in ieder geval over een eerdere koop die niet door ging.

Dat ze er niet honderd mensen op willen als de pony zo onzeker is, snap ik overigens heel goed. Vandaar dat ik me ook wel begripvol op wil stellen. Zag er ook niet meteen het slechte in, maar vroeg me wel af of ik dat moest zien.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:58

Ik heb mijn jonge paard ook niet uitgeprobeerd tijdens de bezichtiging. Die was nog niet onder het zadel, dus wellicht wat flauw. Maar wellicht gaat het om een jonge pony die liever als ‘groen’ verkocht wordt?

Ik zou gewoon in overleg gaan TS. Geef aan dat je graag wilt komen kijken en dat je het prima vindt eerst vanaf de grond te kijken. En dat als je serieus bent, je dit eerlijk aangeeft en er dan wel degelijk een keer op wil voordat je de eventuele koop sluit.
Misschien proberen de verkopers tegen te houden dat er ik weet niet hoeveel mensen komen kijken en rijden, zonder serieuze interesse te hebben. Als jij laat zien dat je die wel hebt staan ze er misschien ook anders tegenover :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:01

Jolliegirl schreef:
Alane schreef:
waarom dit topic?


Waarom enkel deze reactie?
Of weet jij hier meer van?


Ik vind het een hele normale vraag van TS.
Ik zou ook niet kopen als ik niet mag proberen.


wanneer ik niet mag doen wat ik wil doen, passend bij het dier, laat ik het dier staan en daar hoef ik geen topic over te openen.

daarom mijn vraag: waarom it topic?
de verkoper zal de menig er niet door veranderen...

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:03

Alane schreef:
waarom dit topic?

Om advies te vragen.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:03

Gaat het om een jong dier?

Laatst zag ik een advertentie en die verkoper zei ook nadrukkelijk geen andere ruiters op de rug te willen, omdat het dier nog zo jong was en net werd ingereden. Zij zei ook: “zie het als een nog niet beleerd paard wat je koopt en begin zelf helemaal bij het begin met hem”. Dat vond ik best goed te begrijpen. Vandaar mijn vraag :D

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:04

Een pony die gereden is niet mogen uitproberen is vreemd.
Ergens snap ik het wel. Had een leuk maar heftig springpaard te koop een aantal jaar geleden. Eerst kijkers eraf geklapt omdat ze zeiden erg gevorderd te zijn. Eerdere kijkers was ook gewoon goed gegaan. Paard was niet gemeen of gevaarlijk. Wel erg ril.
Toen mijn zus eraf geklapt en toen er zelf maar weer op gaan zitten. Via ren handelaar verkocht aan een eventingamazone in Engeland waar die nu zelfs al een 1* wedstrijd heeft gelopen. Voor die handelaar hoefde ik ook niet voor te rijden. Kreeg er ook geen hoge prijs voor. Maar ik had 2 paarden en door werk en andere dingen moest er 1 weg. Die ander was mijn alles en had dus geen tijd dit paard eerst weer in orde te krijgen en dan weer te koop te zetten.

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:04

Niet kopen. Zo simpel is het. Er zijn honderden leuke pony’s te koop. En uit te proberen.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:07

Het gaat inderdaad om een jong dier en zoals jij het zegt is misschien wel een goede om het te zien Denise.
Dat is o.a. de reden waarom ik dit topic heb geopend. Ten eerste om te kijken of mijn verwachtingen realistisch zijn en daarna is het fijn dat ik goede tips krijg over hoe ik en op welke manier ik eventueel toch bij de pony kan kijken :)

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:07

Edit: dubbelpost

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:09

je mag er niet op testrijden, maar dier word wel verkocht als rijpony :?
dikke allarmbellen :=
sorry ts...
wat verwachten ze? dat jij er als je dat dier gekocht heb niet op gaat zitten? vind dat je als verkopende partij ook wel beetje dommig bezig bent als je een pony half africht en hem vervolgens verkoopt als niet afgericht. zonde van je tijd en geld

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:14

rien10 schreef:
Alane schreef:
waarom dit topic?

Om advies te vragen.


welk advies?
ik bedoel:
wanneer ik een rijdier zoek wil ik er op kunnen rijden = uitproberen
wanneer ik dat niet kan.. jammer dan.

wanneer ik wil horen: ga ervoor, dwing het rijden af, neem de gok, en alle variaties daarop..
hoef ik eigenlijk geen topic...

dus... welk advies verwacht ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:16

Alane schreef:
rien10 schreef:

Om advies te vragen.


welk advies?
ik bedoel:
wanneer ik een rijdier zoek wil ik er op kunnen rijden = uitproberen
wanneer ik dat niet kan.. jammer dan.

wanneer ik wil horen: ga ervoor, dwing het rijden af, neem de gok, en alle variaties daarop..
hoef ik eigenlijk geen topic...

dus... welk advies verwacht ts?


Het advies wat in dit topic wordt gegeven! :D

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:17

Als je écht écht heel erg geïnteresseerd bent zou ik meerdere keren langsgaan. Kijken of ze een beetje normaal met het dier omgaan, of dat dat ook al problemen geeft. En kijken hoe de pony reageert tijdens het rijden. En zelf grondwerk ermee doen, daar leer je elkaar ook mee kennen.

En als dat allemaal Okee is en je nog steeds interesse hebt, wellicht dat je dan de tweede of derde keer wel mag rijden. Want misschien verandert hun mening ook als zij zien dat jij oprecht geïnteresseerd bent.

Ja, er zijn natuurlijk meerdere dieren in Nederland. Maar als je echt een goed gevoel bij dit beest hebt zou ik het op deze manier nog proberen.

EDIT: kan zijn dat de huidige eigenaars zo overbeschermend en voorzichtig zijn dat de pony daarom zo onzeker is
Laatst bijgewerkt door Jennanne op 08-04-18 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:17

Denise_Storm schreef:
Gaat het om een jong dier?

Laatst zag ik een advertentie en die verkoper zei ook nadrukkelijk geen andere ruiters op de rug te willen, omdat het dier nog zo jong was en net werd ingereden. Zij zei ook: “zie het als een nog niet beleerd paard wat je koopt en begin zelf helemaal bij het begin met hem”. Dat vond ik best goed te begrijpen. Vandaar mijn vraag :D

Prima, maar daar hoort dan ook de prijs van een groen paard bij.

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:17

@ Alane. Omdat jij zeker ben van je zaak.
Het is zwart. Of wit.
Zo ben ik ook. Maar niet iedereen.
TS wil Bokt als sparringpartner gebruiken. Daar heeft ze kennelijk behoefte aan. Niks mis mee. Ok al zouden jij en ik dat in dit geval niet doen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-04-18 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:18

TS, heel simpel. Het dier willen ze wel laten zien onder het zadel. Maar niet laten rijden door de potentiele koper onder het zadel.

Geen hand vol maar een land vol. Dan moeten ze de pony volgend jaar maar verkopen.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:18

Zo te lezen heeft ts haar keuze al gemaakt. Ze gaat voor de pony.

Mijn mening (en zo te lezen ook die van de meerderheid hier): lekker laten staan, zoek een andere. Er zijn genoeg andere die wél normaal hun pony verkopen.

Wees niet dom, laat m staan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:20

Resistance schreef:
Alane schreef:


welk advies?
ik bedoel:
wanneer ik een rijdier zoek wil ik er op kunnen rijden = uitproberen
wanneer ik dat niet kan.. jammer dan.

wanneer ik wil horen: ga ervoor, dwing het rijden af, neem de gok, en alle variaties daarop..
hoef ik eigenlijk geen topic...

dus... welk advies verwacht ts?


Het advies wat in dit topic wordt gegeven! :D

laten staan
100 keer langs gaan
en alles daartussen?
en dat zou ts niet zelf kunnen bedenken?
of meer de bevestiging om toch het 'ontembare door maar 1 persoon te rijden- dier' te kopen?

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard kopen, niet mogen uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:25

En, je punt gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:25

Alane schreef:
[uote="Jolliegirl"]
[qute="Alane"]
waarom dit topic?
[/qute]

Waarom enkel deze reactie?
Of weet jij hier meer van?


Ik vind het een hele normale vraag van TS.
Ik zou ook niet kopen als ik niet mag proberen.


wanneer ik niet mag doen wat ik wil doen, passend bij het dier, laat ik het dier staan en daar hoef ik geen topic over te openen.

daarom mijn vraag: waarom it topic?
de verkoper zal de menig er niet door veranderen...[/quote]

Dan staan er veeeeeeel topics op bokt waar jij geen topic over zou openen. Als het je niet interesseerd scroll je lekker verder :evaw:

Danielleeee_
Berichten: 3183
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:25

Alane schreef:
rien10 schreef:
Om advies te vragen.


welk advies?
ik bedoel:
wanneer ik een rijdier zoek wil ik er op kunnen rijden = uitproberen
wanneer ik dat niet kan.. jammer dan.

wanneer ik wil horen: ga ervoor, dwing het rijden af, neem de gok, en alle variaties daarop..
hoef ik eigenlijk geen topic...


dus... welk advies verwacht ts?

Da's heel leuk voor jou :j Maar het gaat nu niet om jou. Het gaat nu om TS en zij ziet het anders dan jij, vandaar dit topic. En zoals je ziet, wordt er veel advies gegeven in dit topic, dus dit topic is niet voor niets.

TS, ik heb er verder geen verstand van hoor, maar ik vind het wel vreemd. Alleen als je denkt een goede klik met het paard te hebben, zou ikzelf wel een afspraak maken om eens kennis te komen maken. Wie weet mag je toch rijden, of wie weet klikt het totaal niet. Niet geschoten is altijd mis denk ik?