Eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaDream

Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 09:26

Hoi bokkers,
Vraagje: vanwege een stage die ik voor mijn studie liep paar jaar terug moest ik na wat jaren fanatiek te hebben gereden stoppen met paardrijden.

Nu wil ik hopelijk na de zomervakantie weer gaan beginnen met rijden want ik mis het echt verschrikkelijk. (Ik rij in vakanties regelmatig maar dat is toch anders dan wekelijks rijden)

2 kennissen van mij hebben een eigen paard gehad van 1 van die kennissen heb ik dat paard toen wel is verzorgd. (Het paard is inmiddels overleden)

Nu begrijpen jullie het denk al als klein meisje droomde ik al van een eigen paard. Nu hoop ik -maar pas over een aantal jaar hoor- mijn droom waar te kunnen maken en mijn eerste eigen paardje te kunnen financieren.
Eerst ga ik natuurlijk heel veel research doen naar wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard,want dat beslis je natuurlijk niet zomaar (goed sparen!) en weer beginnen met rijden.

Nu is mijn vraag een eigen paard is dat een aanrader of niet?
En een eigen paard en (2) hond(en) haalbare zaak of toch niet?
(Naast paarden ben ik echt stapelgek op honden,heb wel een hondje nu)

Ik hoor graag jullie reacties ,
(Hopelijk schept dat duidelijkheid)

Met vriendelijke groet,

Mariska

Matheno

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:30

Een eigen paard, ik vind het heerlijk! Maar wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Er loopt een topic over wat paarden nou echt kosten. Misschien een aanrader.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:33

Ik heb inmiddels 2 eigen paarden aan huis, maar door de tijd, zorgen en het geld wat er in gaat zitten droom ik vaak genoeg van verzorgpaarden.

Zet voor jezelf de kosten, tijd, na en voordelen eens op een rijtje en bedenk je dan wat en hoe je alles zou willen doen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:45

Het duurste is vaak de stalling, als je ze niet thuis hebt staan.

Dus bekijk ook eens wat een stalling (die jouw voorkeur heeft) kost in jouw omgeving.
Bedenk ook dat je niet zomaar kunt zeggen: ik gooi hem wel voor 75E bij de boer op de wei.
Wees eerlijk naar jezelf wat je echt zou willen (bv goede buitenbak of mss wel binnenbak, goede uitrij mogelijkheden, ruime stal, of goede paddock paradise, paddock in de winter, het voerbeleid) en zoek daar een stal bij in jouw buurt en neem dat bedrag als richtlijn qua vaste kosten.

Dan heb je nog aan vaste kosten; bekappen (mss ijzers), enten, tandarts en wormenkuur.
De variabele kosten zijn tuig/dekens/verzorging.

Qua andere kosten (DA) is het afwachten wat er gebeurd en wat daar de rekening van is.
Je kan een paard daarvoor ook (voor een gedeelte) voor verzekeren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:22

Denk dat geld het makkelijkste probleem is om te tackelen. Je hebt het er wel voor over of niet. Maar de tijd die het je kost vergt regelmatig keuzes die niet iedereen om je heen begrijpt. En paard kost altijd meer tijd dan je bedenkt. O:)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:27

Ik heb mijn eigen dier sinds een jaar, en ik vind het fantastisch. Maar waar je bij een verzorgpony enigszins 'zorgenloos' door het leven gaat, komen er bij een eigen paard heel veel extra zorgen bij. Wat ga je het voeren? Waar ga je het stallen? Hoeveel uur buitenkomen vind je goed? Wat voor lesgever wil je? Welk tuig? En dat is alleen nog maar als het paard gezond is :-).

Al zou ik echt niet zonder kunnen!

Toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:30

Denk inderdaad goed na over de kosten en de tijd. Natuurlijk is een eigen paard hartstikke leuk, maar er zitten ook nadelen aan. Het is een hele verantwoording. Je moet iedere dag gaan. Bij een bijrijdster moet je je ook bedenken dat ze (last minute) af kunnen zeggen. Niet netjes, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren. Dan moet je zelf. Idem met vakanties ed.
Qua kosten, zorg dat je (zoals hierboven al genoemd) weet wat je eisen zijn qua stalling. Dan weet je wat je maandelijks kwijt gaat zijn. En alle kosten eromheen + een pot voor dierenarts kosten.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:30

Matheno schreef:
Een eigen paard, ik vind het heerlijk! Maar wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Er loopt een topic over wat paarden nou echt kosten. Misschien een aanrader.

Het lijkt mij ook echt super! (naast alles wat erbij komt kijken natuurlijk maar dat hoort erbij) mijn portemonee haha nou... dan gaat een eigen paard nog wel even een tijdje duren.. ik wil het ook niet nu al gelijk maar ik zou het wel ooit willen dus research doen is altijd goed. IK ga dat ropic zeker opzoeken! onwijs handig, bedankt voor je reactie!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:32

Azmay schreef:
Ik heb inmiddels 2 eigen paarden aan huis, maar door de tijd, zorgen en het geld wat er in gaat zitten droom ik vaak genoeg van verzorgpaarden.

Zet voor jezelf de kosten, tijd, na en voordelen eens op een rijtje en bedenk je dan wat en hoe je alles zou willen doen ;)

Bedankt voor je reactie! dat lijkt me ook echt veel inderdaad! ga zeker alles op een rijtje zetten en ik kan jouw opzich wel begrijpen. Verzorgpaarden zit daar geen leeftijd aan gebonden??

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:32

Wat misschien leuk voor je om te lezen is een aantal volgtopics van paardeneigenaren (staan onder paardenpraat) die net een eigen paard hebben gekocht. Ze lopen allemaal erg uiteen, maar de gelijkenis is wel dat elke nieuwe paardeneigenaar voor onverwachte uitdagingen komt te staan :-)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:35

Ik heb een eigen paard en een hond en ik werk fulltime. En ik ben heeeeel bli dat mijn hond mee kan naar stal, ik red het qua tijd en energie anders bijna niet! Maar het hebben van een eigen paard geeft mij wel veel meer vreugd dan een verzorgpaard

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:35

Brainless schreef:
Het duurste is vaak de stalling, als je ze niet thuis hebt staan.

Dus bekijk ook eens wat een stalling (die jouw voorkeur heeft) kost in jouw omgeving.
Bedenk ook dat je niet zomaar kunt zeggen: ik gooi hem wel voor 75E bij de boer op de wei.
Wees eerlijk naar jezelf wat je echt zou willen (bv goede buitenbak of mss wel binnenbak, goede uitrij mogelijkheden, ruime stal, of goede paddock paradise, paddock in de winter, het voerbeleid) en zoek daar een stal bij in jouw buurt en neem dat bedrag als richtlijn qua vaste kosten.

Dan heb je nog aan vaste kosten; bekappen (mss ijzers), enten, tandarts en wormenkuur.
De variabele kosten zijn tuig/dekens/verzorging.

Qua andere kosten (DA) is het afwachten wat er gebeurd en wat daar de rekening van is.
Je kan een paard daarvoor ook (voor een gedeelte) voor verzekeren.

Dankjewel voor je duidelijke uitgebriede reactie! ja dit vergt nog even heel wat nadenk werk...
aangezien ik ook al een klein beetje weet wat ik wil qua stal...
Kosten qua tuig kan verschillen he dan kan sparen ook helpen denk ik.
Super bedankt voor je duidelijke reactie (laat ik eerst maar begnnen met gewoon weer rijden denk ik...)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:37

Dreamybol schreef:
Denk dat geld het makkelijkste probleem is om te tackelen. Je hebt het er wel voor over of niet. Maar de tijd die het je kost vergt regelmatig keuzes die niet iedereen om je heen begrijpt. En paard kost altijd meer tijd dan je bedenkt. O:)

Daar heb je gelijk in! ja t kost meer tijd inderdaad wat jij zegt dat is nog een dingetje om heel goed overna te denken....
verzorgpaard kan maar tot bepaalde leeftijd?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:39

Ik heb inmiddels anderhalf jaar een eigen paard, na jaren paarden voor anderen te hebben gereden.

Ik vind het heerlijk; eindelijk kan ik iets opbouwen met een paard. Eindelijk kan ik zelf bepalen wat IK het best vind voor hem. Ik ben niet langer van anderen afhankelijk als ik iets wil met het paard, kan zelf bepalen hoe mijn training eruit ziet, wat ik met hem doe etc.

Maar!

Een eigen paard is ook enorm zwaar, zowel fysiek als mentaal als financieel. Ik kan het financieel allemaal net aan bolwerken, maar ik moet wel erg op de centen letten. Doordeweeks heb ik vaak weinig puf om mijn paard te rijden. Ik werk fulltime, moet dan richting stal om de boel te mesten, voeren etc. en ben dan vaak te moe om ook nog iets te doen met hem. En mentaal heb ik het echt onderschat. Ik kreeg opeens de verantwoordelijkheid over zo'n machtig dier. Ik heb me wat zorgen gemaakt! En qua rijden enorme dipjes, waarbij ik zelfs heb gedacht aan verkopen.

Maar als ik dan in het weekend over het strand galoppeer, dan ben ik dat wel allemaal weer vergeten :). Dan weet ik weer waar ik het voor doe. Als je dat er allemaal voor over hebt zou ik zeggen: doen!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:43

freetorun schreef:
Ik heb mijn eigen dier sinds een jaar, en ik vind het fantastisch. Maar waar je bij een verzorgpony enigszins 'zorgenloos' door het leven gaat, komen er bij een eigen paard heel veel extra zorgen bij. Wat ga je het voeren? Waar ga je het stallen? Hoeveel uur buitenkomen vind je goed? Wat voor lesgever wil je? Welk tuig? En dat is alleen nog maar als het paard gezond is :-).

Al zou ik echt niet zonder kunnen!

Wat gaaf voor je!! ja de extra zorgen jou voorbeelden moet ik even opslaan! ze zijn heel handig,dankje! dit zijn dingen om echt over na te denken en dan heb je het inderdaad nog over een gezomd paard. Het lijkt mij ook echt ZO geweldig maar deze droom misschien pas haalbaar over een jaartje of 10.. (eerst hopen dat ik uberhaupt weer kan beginnen met rijden)
fijn dat het jou wel Zo goed bevalt!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:45

Even inhakend op je opmerkingen over verzorgpaarden.
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:48

Toekomst schreef:
Denk inderdaad goed na over de kosten en de tijd. Natuurlijk is een eigen paard hartstikke leuk, maar er zitten ook nadelen aan. Het is een hele verantwoording. Je moet iedere dag gaan. Bij een bijrijdster moet je je ook bedenken dat ze (last minute) af kunnen zeggen. Niet netjes, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren. Dan moet je zelf. Idem met vakanties ed.
Qua kosten, zorg dat je (zoals hierboven al genoemd) weet wat je eisen zijn qua stalling. Dan weet je wat je maandelijks kwijt gaat zijn. En alle kosten eromheen + een pot voor dierenarts kosten.

je hebt zeker gelijk.Aan alle voordelen zitten ook vaak nadelen he. Aan de eisen en de overige kosten,ga ik zeker nadenken. Onwijs bedankt voor je reactie!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:48

Tijd... Dat is wat mij nekte. Zeker na mijn scheiding en ik alles alleen moest doen. En ik had ze aan huis staan, kun je nagaan.
Woon je nu nog thuis? Dan adviseer ik je om eerst even een jaartje op jezelf te wonen voordat je een eigen paard koopt. Zelf een huishouden draaien kost namelijk erg veel tijd en energie als je het niet gewend bent.

Mijn schema op een dag:
6:30 opstaan, honden uitlaten, paarden hooi en water geven
7:30 naar t werk
17:30 uit t werk boodschappen doen
18:00 thuis, honden uitlaten, paarden voeren, water geven
19:00 koken, eten, afwassen ect
20:30 ja! tijd! nog even snel een rondje voor het donker wordt
22:00 paarden weer hooi en water geven, douchen, honden uitlaten
23:30 naar bed :Z

En dan heb je nog niet gepoetst, je huiswerk gedaan (ik studeerde naast het werk), geen etentjes gepland met vriendinnen, niet uitgemest, niet met je moeder gebeld, ect.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:49

freetorun schreef:
Wat misschien leuk voor je om te lezen is een aantal volgtopics van paardeneigenaren (staan onder paardenpraat) die net een eigen paard hebben gekocht. Ze lopen allemaal erg uiteen, maar de gelijkenis is wel dat elke nieuwe paardeneigenaar voor onverwachte uitdagingen komt te staan :-)

Oh die ga ik zeker even opzoeken! top! ontzettend bedankt voor de tip! daar kan ik den k veel uit opsteken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:49

MariskaDream schreef:
Daar heb je gelijk in! ja t kost meer tijd inderdaad wat jij zegt dat is nog een dingetje om heel goed overna te denken....
verzorgpaard kan maar tot bepaalde leeftijd?

Hoezo kan een verzorgpaard maar tot een bepaalde leeftijd? Als jij een leuk paard voor iemand kunt doen en het klikt op dat gebied, maakt het natuurlijk niet uit of je 12, 18 of 36 bent.
De verantwoordelijkheid delen en de eindverantwoording bij een ander geeft ook een stuk minder druk, denk ik.
Eerste tijd dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn paard was ik zo bang om het verkeerd te doen dat ik er niet eens aan durfde te rijden. Heeft ongeveer een half jaar geduurd voor mijn instructeur zei dat ik eindelijk weer normaal deed. En dat heb ik met bijrijdpaarden en manegepaarden nooit zo gehad.

En gezien de tijd die we kwijt zijn met Paard ben ik ook blij dat we hem pas op mijn 35e hebben gekregen. Tijdens mijn studietijd en eerste werkperiode was ik zo druk met de wereld ontdekken dat ik dan nooit de keuzes had kunnen maken die ik nu wel kan maken.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:54

Ik zou als ik jou was eerst kijken naar een verzorgpaard. Vroeger wilde ik altijd heel graag een eigen paard, maar inmiddels denk ik daar toch anders over. Ik heb zelf door school 7 jaar het paardrijden op een laag pitje moeten zetten. Ook ik miste het en maakte wel af en toe een buitenritje, maar dat was niet hetzelfde. Inmiddels 2,5 jaar terug ben ik weer begonnen met paarden verzorgen. Ik merkte toen wel dat het vinden van een verzorgpaard een stuk makkelijker was nu ik wat ouder ben (was toen 22) en al een aantal jaren verzorgpaarden gehad hebt. Waar ik op mijn 12e/13e overal werd afgewezen om mijn leeftijd, had ik er nu meerdere waar ik uit kan kiezen. Het is ook zeker niet zo dat een verzorgpaard tot een bepaalde leeftijd is!!! Je moet alleen rekening houden met dat het moet klikken met zowel het paard als de eigenaar. Als je manier van werken/rijden en je idee m.b.t. paarden teveel afwijkt gaat het niet werken. Ook moet je er rekening mee houden dat het paard onverwacht in ene verkocht kan worden of verhuisd kan worden. Dat risico loop je natuurlijk niet met een eigen paard.

Ikzelf heb nu 3 verzorgpaarden die van dezelfde eigenaren zijn. Het klikt zowel met de paarden als de eigenaren en ik loop er nu 2 jaar. Ik heb de mazzel dat we ongeveer dezelfde zienswijze hebben en daardoor kan ik mij goed vinden in hun afwegingen (bijvoorbeeld toen één paard ingeslapen moest worden vorig jaar). Bij deze eigenaren hoop ik dus ook nog jaren te kunnen blijven verzorgen. 2x per week is voor mij namelijk het maximale waarop het leuk blijft. Als ik vaker ga voelt het als moeten en met minder mis ik het. Ook dat is dus een belangrijke afweging: hoeveel keer in de week vind jij het leuk om met paarden aan de gang te gaan? En wat is bij jou het belangrijkste: rijden of de verzorging? Ik heb nu al ruim 1,5 niet gereden omdat het vorige paard dat niet meer kon en de huidige allemaal te jong zijn. Maar het verzorgen vind ik veel meer waard dan het rijden!

Mijn advies: ga eerst op zoek naar een verzorgpaard terwijl je lekker aan het sparen ben. Bekijk daarmee of je vaker gaan dan 1x per week naar een manege wel leuk vind. Ook leer je zo gelijk al veel van wat er bij een eigen paard komt kijken!
Laatst bijgewerkt door maliejane op 29-03-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 10:55

Lootje1991 schreef:
Ik heb een eigen paard en een hond en ik werk fulltime. En ik ben heeeeel bli dat mijn hond mee kan naar stal, ik red het qua tijd en energie anders bijna niet! Maar het hebben van een eigen paard geeft mij wel veel meer vreugd dan een verzorgpaard

Wat gaaf! Een eigen paard en een hond! (ik wil er eerst 1,jaar later 2 (honden) Wat fijn dat je hond mee kan naar stal. Dat moet voor mij sowieso een eis worden ,eigen paard of niet. Ik ben redelijk goed met honden al zeg ik het zelf :o :o Ik zou willen kijken of t mij zelf lukt hond op te voeden zodat ze mee naar stal kunnen anders wil ik sowieso de hulp van een trainer ofzo inschakelen. Dat begrijp ik een eigen paard lijkt mij ook zo gaaf om te hebben (ook omdat hij van jezelf is). Mijn droomleven is echt 2 honden ee eigen paard, leuke baan (en hopelijk een leuke hond en paard vriendelijke partner ;) )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:08

xChanelx schreef:
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.

Ik ben 24 een heb al 10 jaar een bijrijdpony, dus zo gek is dat niet

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:12

Leuk dat je je wilt orienteren voor een eigen paard!

Het is een heel proces. Ben er toevallig zelf ook hard mee bezig dus sowieso een stipje voor het meelezen. Ik zelf ben nu bezig een potje op te bouwen. Niet voor de aanschaf van het paard maar voor de onoverziene kosten. Als ze plotseling ziek worden kan het flink oplopen in de kosten.

Afhankelijk van de locatie en type stalling houd ik rekening met een 100 tot 250 (miss zelfs 300) per maand, daar zit dan vaak wel voer etc inbegrepen. Dan nog de smid, standaard dierenarts kosten zoals griep en worm spuit, de tandarts, evt osteopaat bezoekje 1 x per jaar. Oftewel, een redelijke kostenpost.

Ik denk dat je ook je eigen paard zo goedkoop per maand kunt maken als dat je zelf wilt. Kies je ervoor om bv 24/7 weidegang te doen dan zal de stallingsprijs/ huurprijs lager zijn. Dan kan het wel zijn dat je zelf evt moet bijvoeren. Misschien combineer je het met een bijrijder die jou een maandelijkse bijdrage geeft en je kan helpen op de momenten dat jij de tijd wat te kort komt.

Het belangrijkste vind ik dan toch dat potje. Houdt ten alle tijden voldoende geld achter de hand voor als ze eventueel ziek worden. Dan hoef je in zo’n stressvolle periode al niet te denken aan de financieen. Heel erg veel succes!

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:20

Es_ther schreef:
xChanelx schreef:

Ik ben 24 een heb al 10 jaar een bijrijdpony, dus zo gek is dat niet

En ik noemde dit gek sorry dat ik dit zei.. (shame shame) eer ik weer begin met paardrijden (hopelijk) ben ik 22
Dankjewel voor reactie!!