pony delen, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doen of niet?

ja
6 (2%)
nee
144 (71%)
ligt er aan of er echt duidelijke afspraken zijn
51 (25%)

Totaal aantal stemmen: 201

neznozgo

pony delen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 18:09

heey, ik en mn vriendin willen al lang een eigen pony, dat kost natuurlijk veel tijd en geld. delen zoe wel kunnen, dan zouden we bvb ieder 3x per week het paard beweging geve (longeren, rijden, wandelen enz..) en 1 keer per week kan hij rusten, verder spreken we dan wel af dat we er allebei altijd heen kunnen voor bijv. vrijheidsdressuur of mee gaan naar de ander (dat zal dan vaak gebeuren). dan maken we duidelijke afspraken en we gunnen het elkaar ook wel om de ene keer iets meer te doen da de andere keer. we pakken alles wel hetzelfde aan en we zullen niet snel ruzie krijgen ofzo.
wat zouden jullie aanraden, doen of niet?
:) :) :) :)

Azmay

Re: pony delen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:12

Ik heb alleen nog gehoord dat er ruzie van komt, soms gaat het een paar jaar goed maar uiteindelijk is het altijd ellende -O-

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:14

Ik wilde dit zelf ook doen, maar mij is het altijd afgeraden. Te veel kans dat je ruzie krijgt en dat de pony daar onder lijdt. Dit heb ik ook in mijn omgeving zien gebeuren. Twee meiden hadden samen een pony, op een gegeven moment kwam er eentje bijna niet meer, waardoor ze ruzie kregen en de hele vriendschap verdwenen is. Ik zou toch aanraden om te kijken of één van jullie de pony kan kopen, die daar dan het volledige zeggenschap over heeft. Je kan toch meningsverschillen krijgen later, en dat is gewoon niet fijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:15

Ik zou er niet aan beginnen :n
Op een gegeven moment wil je toch allebei iets anders. En hoe gaat het straks als jullie allebei naar de middelbare school gaan? Allebei misschien een ander rooster en op den duur wel een andere interesse? Kun je de pony dan ook alleen houden?
Ik heb 6 jaar een pony gedeeld met mijn zus, maar op een gegeven moment krijg je toch spanningen en was ik degene die besloot om ermee te stoppen. Dingen veranderen toch op den duur of je het wilt of niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:29

Wat ik verstandiger zou vinden is dat 1 van jullie ouders de pony aankoopt en de ander dan huurder wordt voor de aantal afgesproken dagen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:40

Niet doen,komt enkel gedonder van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:54

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:01

cobiie schreef:
Wat ik verstandiger zou vinden is dat 1 van jullie ouders de pony aankoopt en de ander dan huurder wordt voor de aantal afgesproken dagen.

Hier ben ik het mee eens.

Jullie kunnen het samen allemaal wel leuk afspreken, maar jullie ouders moeten het ook nog eens zijn!
Wat bijvoorbeeld als de pony ernstig ziek wordt en de ene zou hem willen laten inslapen vanwege de hoge dierenartskosten en de ander niet?

Zoek gezellig samen een verzorgpony of als jullie erg boffen: twee op hetzelfde plekje!

Samen eigenaar zijn gaat echt zelden of nooit goed -O-

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:04

Jaa lijkt mij ook verstandig. 1 ouder koopt de pony en de andere wordt 'huurder', voor een bepaald bedrag in de maand, of iets van verzorger. Of een verzorgpony samen zoeken, zoals hierboven wordt vermeld, helemaal slim!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:11

Op een paard delen zijn al heel wat vriendschappen stuk gelopen... -O- Ik zou t af raden.

Ken een paar voorbeelden van zussen of nichten die een paard deelden en dat gaat vaker goed, dan blijft t binnen de familie. Maar ook wel eens gehoord over familieruzies die daardoor ontstaan zijn. :=

Hier zijn wat voorbeelden van waar je tegenaan zou kunnen lopen:
Stel dat de pony voor een toch minder geschikt blijkt als voor de ander. Wat als een van de twee het dier wil verkopen (om evt een meer geschikte pony te vinden)?
Wat als een van de twee uit de pony groeit en een grotere wil?
Wat als een van de twee niet meer wil/kan rijden en de pony weg wil doen?
Wat als een van de twee door studie en/of werk straks minder tijd heeft?
Wat als een van de twee wil rijden op de dag van een ander (bvb bij wedstrijden)?
Wat als de een het paard heel anders opvoedt dan de ander, en de ander er vervolgens minder goed mee om kan gaan?
Wat als de pony ziek wordt? Wie betaalt dan wat?
Wat als de pony zo ziek wordt, dat deze een dure behandeling bij de veearts nodig heeft? En een van jullie de pony dan liever in wil laten slapen?
Wat als jullie of jullie ouders (bij minderjarigen) ruzie krijgen over de financiëen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:13

meestal komen er problemen van.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:21

Ik zou er niet aan beginnen. Als de ander afhaakt zit je met een probleem.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:25

Ik en mijn vriendin wilde dit vroeger ook altijd doen. M'n moeder wees me er inderdaad op, dat dit niet slim was. :x

Ik zou het dus echt afraden, -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:37

Tsja, alles kan, maar of het verstandig is, ik denk het niet.
Ik heb al meerdere vriendschappen kapot zien gaan op het delen van een pony. Ik heb zelfs eens twee meiden gekend die ruzie kregen om een verzorgpony, die vriendschap hebben ze nooit meer kunnen lijmen. Nou is dat natuurlijk best wel extreem, het delen van een verzorgpony gaat over het algemeen wel omdat je toch als eerste te luisteren hebt naar de eigenaar.
Als ik jullie was zou ik lekker voor mn eigen pony sparen. Dan kunnen jullie misschien wel samen gaan rijden!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:51

Ik heb erbij gezet met goede afspraken.
Maar daar wil ik wel nog wat bij zetten. Er moet 1 eigenaar zijn en dus 1 betalende verzorgster.
Want je kunt niet samen een pony kopen want je kunt niet alles van te voren afspreken, bijv bij kreupelheid.
De 1 wil wachten en de ander niet, de 1 wil naar kliniek x en de ander wil de lokale dierenarts bellen....
Maar ook met een nieuw zadel of instructeur, dan kun je behoorlijk wisselen van mening en is behoorlijk belangrijk.
Juist omdat dat soort dingen veel geld kosten en ook belangrijk zijn voor de toekomst. (Slecht zadel, zorgt voor lichamelijke problemen, kreupelheid kan ernstig zijn en ook mee vallen)
Daarbij zullen je in de toekomst ook merken dat er dingen gaan veranderen met tijd en geld.
Wel kun je afspreken dat bij verkoop de vriendin eerste kooprecht heeft en dan voor hetzelfde koopbedrag als er in eerste instantie is betaald of minder ivm hoge leeftijd.

neznozgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 08:30

Ok bedankt allemaal, ik weet genoeg. Nog wat jaren wachten en dan mag ik een eigen pony :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:35

Ga samen eerst eens op zoek naar een verzorgpony. Kan je eens kijken of het bevalt om het met z'n tweeen te doen.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:27

Super leuk dat je een eigen pony mag over een paar jaar! Veel fijner dan een pony delen. Ik deel er een met mn zusje en zelfs dat gaat er al ongelooflijk aan toe regelmatig. Het is dat ik geen tijd heb om er zelf een te onderhouden, anders was ik al lang overgestapt :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:10

Riverdale schreef:
Super leuk dat je een eigen pony mag over een paar jaar! Veel fijner dan een pony delen. Ik deel er een met mn zusje en zelfs dat gaat er al ongelooflijk aan toe regelmatig. Het is dat ik geen tijd heb om er zelf een te onderhouden, anders was ik al lang overgestapt :D

Inderdaad. Zelfs met je eigen familie krijg je hier vrijwel altijd onenigheid over.En met een niet-familielid nog vaker,aangezien er dan ook nog financiele zaken gaan meespelen.

sssimonekool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:51

echt zeker niet doen. Mijn vriendin wilde dit ook heel graag, ik ben nog op zoek naar een pony, maar we hebben al wel afgesproken dat ze 1 keer in de 2 weken mag rijden (vakantie natuurlijk meer) en zij verzorgt mijn pony tijdens mijn vakantie. Zo krijgen we geen ruzie en voor de vakantie hebben we al wilde plannen :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:53

Ik heb gestemd op nee. Het kan enkel als je wat ouder bent of je moet beiden ouders hebben die er actief mee mengen.

Mijn advies. Regel een lease paard. Dat is nog goedkoper en ook erg leuk!

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:57

Ik heb een paard samen met mijn zusje, dit gaat prima. Meestal gaat het mis omdat je te strakke planning hebt en als de een er zich niet aan houd, de ander pissig wordt. Je kunt het per dag bekijken, je paard is ook wel eens chagrijnig.... Ga samen en bespreek wat je doet. We hebben ook twee vriendinnen van elkaar op stal met een eigen, die schrijven in het boekje wat er is gebeurd etc. Zolang je goed blijft communiceren en geen jaloersie hebt tussen beide zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:57

momenteel is er hier op bokt een discussie over lange of korte manen.Dat is al iets heel eenvoudigs waar je onenigheid over zou kunnen krijgen als je eel paard moet delen: hoe die te toiletteren.En ik garandeer je,als jij lange manen wilt en je komt op stal en ziet dat je medeeigenaresse jullie paard gekortwiekt heeft,dat je dat dan niet leuk vindt!En dat is dan nog een simpel iets!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:09

Misschien is het een idee dat jullie samen een paard kunnen leasen? Dan heb je toch net iets meer het gevoel van een eigen paard dan bij een verzorgpony, maar is het de eigenaar die de belangrijke beslissingen neemt. Kan je meteen zien of jullie goed overeenkomen en het leuk vinden om een paard te delen.

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:39

Misschien eerst samen een vp? En goed over nadenken! Een lijstje maken met de voor en nadelen helpt meestal ook wel. En vooral: wees realistisch! Misschien wil je dit zo graag puur omdat je gewoon een eigen pony wilt? En denk je niet zo goed na over wat er allemaal bij komt kijken. En het idee met dat de ander wel altijd mag langskomen is nu al verkeerd. Dan ben je aan het rijden en komt de ander aan om vrijheidsdressuur aan het doen. Of kom je aan om te gaan rijden en is de ander bezig. :? wil je dat echt?