Ik heb nu zo'n anderhalf jaar een verzorg-/bijrijdpaard. Ik rij meestal twee keer per week op hem. In het begin kon in nauwelijks een normaal rondje door de bak met hem rijden, omdat hijzelf zowel het tempo als de richting bepaalde. Dat gaat nu gelukkig al stukken beter. Ik heb nu alleen het gevoel het laatste halfjaar niet echt vordering te maken met het rijden. We klooien allebei maar een beetje aan. Ik ben ook niet echt consequent in mijn aanpak, omdat ik niet zeker weet of ik het wel op de juiste manier doe. Dat is natuurlijk ook weer erg verwarrend voor hem.
Iederander in deze situatie zou ik aanraden om les te nemen. Nu is het alleen zo dat de pony al 26 jaar is. Hij gedraagt zich echter nog niet zo: hij gaat eerder te hard dan te langzaam en heeft gelukkig ook nog niet hele erge ouderdomskwaaltjes. Ik ben aan het twijfelen of ik les zou nemen, of dat dit raar is om te doen met zo'n oud beestje. Het zal dan denk ik ook meer gericht zijn op het verbeteren van mij rijkunst, dan dat hij nog heel veel nieuwe dingen zal leren.
Wat is de mening van bokt hierover? Gewoon doen of toch maar laten? En dan stelselmatig les nemen ( 1x per 2/3 weken) of maar één keertje om weer even wat feedback te krijgen?
Uiteraard zal ik het met de eigenaresse overleggen als ik besluit om les te nemen. Ik verwacht echter dat zij daar wel mee akkoord is, zolang de pony het aankan.
Alvast bedankt!
(Ik weet niet of het hier goed staat. ALvast excuses bij het verkeerd plaatsen)
Ik zou lessen nemen! Als het rijden beter gaat is dat alleen maar beter voor het paard, ookal is hij al een beetje oud. Als het paard aangeeft dat hij het nog aankan is er niks mis mee!
Eigenares van mijn ex verzorgpony gaat ook nog steeds naar les met haar pony’s. Waarvan er één 25 is en top fit! Als het een beeje lukt mijn eigen pony op coditie te krijgen gaan we samen tripalon doen Dus niet zo naar leeftijd kijken, maar naar het paard zelf
Zeker les nemen! Ik ken er meerderen die dat met een paard op die leeftijd nog doen. Het dier hoeft geen hoogstaand dressuur meer te rijden, maar jij en je VP kunnen er evengoed genoeg leren
Ken je niemand met paarden uit jouw buurt waar je dat aan kunt vragen? Je kunt ook een oproepje doen op een Facebook pagina voor paarden(spullen of instructie) vaak krijg je daar een hoop reacties.