Het was een hele ervaring! Ik ben er eigenlijk helemaal stil van. Heel interessant, ook bij andere paarden voor mij. Zo indrukwekkend dat het zich niet echt laat navertellen, en bovendien, of het waar is zal ik ook nooit kunnen bewijzen. Zo vertelde hij over het paard voor [naam verwijderd] dat dat paard nooit verder zou komen dan M1, dus die mensen konden zich de moeite besparen. Paard zou na behandeling technisch weer goed lopen, maar een topper, nooit.
Ja, je moet het maar willen horen, zo hart en onverbloemd. Maar als dat de werkelijkheid is....dan wil je dat eigenlijk toch beter vooraf horen. Had je het immers maar geweten vooraf, had je je energie ergens anders op kunnen richten.
Nou goed. [naam verwijderd] aan de beurt. Ik haal de deken eraf, de man slurpt nog een slok koffie en draait zijn shaggie. 'ik zie het al' zegt ie, "jouw paard is vergroeid". Mijn paard [naam verwijderd] heeft dus een genetisch foutje waardoor zij alshetware misgroeid is in de rug. Haar schoft is te hoog gegroeid, en haar rug is te kort. Alle partjes van mijn paard zijn op zich mooi van vorm en maat, het klopt alleen helemaal niet bij elkaar.
[naam verwijderd] is niet veilig om op te rijden. Doordat haar rug zo kort is kan zij niet bewegen onder een zadel, en als zij dan wel moet bewegen, is er risico dat zij haar rug moet bollen en dat die uiteindelijk daardoor zal breken. maw: als rijpaard finaal ongeschikt, nooit meer op rijden.
Hard he?! Maar met zijn uitleg, en zijn uitleg hoe [naam verwijderd]'s lichaamsbouw dus de spierbevangheid veroorzaakt... nou idd, nu je het zegt... ik geloof het. Ik kan het helaas nu niet goed navertellen, het moet bij mezelf ook nog even inzinken.
Komt het meest verrassende: Hij zegt "fok je met die merrie". Ik zeg "nee, ik weet niet wat ze mankeert, ik durf er niet mee te fokken". Hij zegt "zonde, dit is een super fokmerrie". Hij garandeert dat als ik er een hengst bij zoek die zelf langgelijnd is, dat ik een toppaard ga fokken. Dat genetische foutje in [naam verwijderd] haar bouw is een kans op 1 op de bijna 80.000, en in de 20 jaar dat hij dit werk doet heeft ie er ooit eerder slechts 1 van gezien. Ook dat bleek na zijn advies een superfokmerrie (sorry, weet de naam niet) waar ze voor in de rij staan om de eitjes van te winnen.
Ik moest niet besparen op het dekgeld; het veulen gaat 80 tot 90 % op de vader lijken in alle opzichten (ik moest dus eentje kiezen die ik zelf heel mooi vond

Dus.... ik heb een fokmerrie. Een goede kennelijk.
Ik mocht er verder ook wel aangespannen mee rijden, maar [naam verwijderd] mag niet onder het zadel lopen. Maar naar de slacht mocht ze niet van Albert van Es, dat was doodzonde. We moesten er een veulen uit halen, en na 3 jaar opfok zou die absoluut kost en merrie weer terugverdienen. Garandeerde hij!
[naam verwijderd] moet van nu af aan ook zuivere azijn over het voer hebben. Dat breekt eiwitten af, en [naam verwijderd] heeft, vanwege haar vergroeiing, moeite om eiwit af te breken op een logische manier. Ze heeft dus her en der eiwit-blokkades, en azijn zal haar ontgiften. Ik moest niet raar staan kijken als ze harde stukken ging krijgen in haar huid, en misschien wel kaal ging worden tijdelijk.
Nou ja. Al deze raad heeft me 50 euro gekost, en ik ben een wereld van gedachtes rijker. Maar een rijpaard armer. Heb ik vrede mee, dat vermeoden had ik toch al. Maar dat ik ermee moest gaan fokken omdat ze daarvoor zo goed is....dat was voor mij een komplete verrassing.
Ik weet nu nog niet hoe ik dit onverwachte nieuws ga inplannen in mijn leven..... Het is wat....