Weinig ervaring en eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:13

Ik vind sommige reacties echt overdreven. Je hoeft echt geen bergen ervaring en geld te hebben om voor een paard te kunnen zorgen. Echte ervaring doe je pas op als je zelf een paard hebt is mijn eigen ervaring.

Ik kocht mijn 1e toen ik 19 was en heb vast ook een paar fouten gemaakt maarja wie niet. Ik kwam van de manege en geen verzorgpaarden gehad. Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Veel succes en plezier met je zoektocht !

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 11:43

xApple schreef:
Ik vind sommige reacties echt overdreven. Je hoeft echt geen bergen ervaring en geld te hebben om voor een paard te kunnen zorgen. Echte ervaring doe je pas op als je zelf een paard hebt is mijn eigen ervaring.

Ik kocht mijn 1e toen ik 19 was en heb vast ook een paar fouten gemaakt maarja wie niet. Ik kwam van de manege en geen verzorgpaarden gehad. Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Veel succes en plezier met je zoektocht !



Dank je wel!
Inlezen en verdiepen is wat ik nu aan het doen ben. Daarnaast uitzoeken wat de mogelijkheden hier in de buurt zijn. Randstad is niet de beste plek voor veel ruimte haha

Ik denk ervaring in informatie en rijden komt ook pas als je veel meer rijd. Daarom zeker een paard dat goed beleerd is.
Heb ook geen haast.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:58

Super leuk dat je de middelen en mogelijkheid hebt om binnenkort een eigen paard te gaan kopen!

Mijn ervaring is dat je, hoeveel je ook leest en je probeert voor te bereiden, de praktijk altijd anders uitvalt. Ik was heel blij dat we ons paard op de manege konden stallen waar we al jaren les en leasepaarden hadden gehad. De mensen daar hebben ons de eerste 2 jaar goed geholpen met ons jonge paard. Mijn advies is ook, volg je eigen gevoel en probeer het advies van andere mensen mee te nemen, maar niet gelijk alles op te volgen. Zeker als je onervaren bent (en dat waren wij ook, ook al hadden we al 10 jaar paarden geleasd) ben je snel geneigd om meer ervaren mensen gelijk te geloven. Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Wij kochten ons paard ook bij mensen met een Friezenfokkerij waar we al een aantal jaar naartoe gingen op vakantie voor buitenritten, dus dat was ook erg fijn en vertrouwd. In ieder geval, een eigen paard is super leuk, kost soms veel tijd en geld, maar is het allemaal waard!

Succes :)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:00

xApple schreef:
Ik vind sommige reacties echt overdreven. Je hoeft echt geen bergen ervaring en geld te hebben om voor een paard te kunnen zorgen. Echte ervaring doe je pas op als je zelf een paard hebt is mijn eigen ervaring.

Ik kocht mijn 1e toen ik 19 was en heb vast ook een paar fouten gemaakt maarja wie niet. Ik kwam van de manege en geen verzorgpaarden gehad. Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Veel succes en plezier met je zoektocht !



Tja tis maar net vanuit welk perspectief of dat je dat bekijkt.

Ik had achteraf toch graag willen weten dat er meerdere manieren waren van huisvesting en vriendelijkere manieren van rijden dan dat ik deed toen ik begon,
Had een hoop ergernis en valse verwachtingen richting paard gescheeld en een hoop leed.
Ik heb het wel over heel veel jaren geleden toen internet nog niet toegankelijk was.
Maar je doet algauw iets omdat de ''rest'' het ook zo doet.

En als je dan van te voren kunt kijken naar wat de mogelijkheden zijn, kun je een veel meer een bewuste keuze maken en doen wat bij je past.
Ik vind daar niets overdreven aan.

Fouten maak je toch wel, simpel weg omdat je niets leert als je geen fouten maakt.
Maar willen weten wat er te koop is letterlijk en figuurlijk vind ik een hele goede zaak.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:04

Zoek inderdaad een vol pension stal waar ze in ieder geval overdag buiten kunnen staan samen met een ander.
En altijd ruwvoer tot hun beschikking hebben. Dan heb je voor het paard de eerste levensbehoefte te pakken.

En vraag of de pensionhouder je wil helpen zo nodig omdat je nog veel moet leren.
En dan komt het allemaal wel goed hoor :)

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:12

Je geeft aan dat je kind naar de peuterspeel gaat en je daarom meer tijd hebt.
Ik zie aan veel mensen om mij heen dat dit best tegen valt, ik weet niet of je werkt?
Een paard kopen kan iedereen maar de tijd geven die het nodig heeft en verdient valt vaak zwaar tegen, als je kind ziek is en niet naar school kan zit je vaak al met een probleem.
Dit zijn ook zeker zaken die je moet afwegen en meenemen in je overweging.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:22

Je denkt veel te moeilijk :D.

Als je je paard op een pensionstal of manege zet waar je de mensen al kent, kan je hen van je plannen tot aanschaf van een eigen paard op de hoogte stellen en vragen om hulp, wanneer het paard er is. Als ze hart voor de zaak hebben en jou een beetje kennen, zullen ze je graag helpen. De rest volgt vanzelf. Als je je paard hebt, ga je vanzelf tegen dingen aanlopen, daarover vraag je raad, advies, je leest, en vormt je een beeld en beslist.

Ik ben destijds ook zo begonnen: reed na een pauze van 20 jaar weer net een jaar op een westernmanege waar het paard waar ik in de les vaak op reed te koop kwam. Een 4-jarige haflinger, met een verleden wat haar fysiek geen goed heeft gedaan. Heb haar, op advies van mijn instructrice en de manege-eigenaresse gekocht (Edit: op basis van onze karakters, die heel goed bij elkaar passen), en geen dag spijt van gehad, ook al waren wij zo op het oog een iets te groene combinatie. Heb op die stal veel geleerd en ook veel zelf moeten ontdekken. En dat is zo gaaf met een eigen paard: je hóeft het niet vandaag allemaal al te kunnen en te weten. Je hebt de tijd.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:34

Citaat:
Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Ik heb jaren in de Randstad gewoond en met name 'swinters is dit niet of nauwelijks te realiseren.
Er zijn een paar stallen die 'een paddock op beton' aanbieden - niet ideaal.
En verder vind ik 2 uur in de paddock meer dan het gemiddelde paard - in - de Randstad. Plus dagelijks gereden worden is het wellicht niet ideaal, maar ik heb heel wat paarden blij en vriendelijk 30 zien worden op dit regime.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:40

Tot je ze ziet verhuizen naar een plek die beters bied en dan ineens zoiets hebt van, wauw kan mijn paard ook zo zijn! :):)

Dat heb ik dus diverse keren gezien bij mensen die naar mijn vorige pensionplaats kwamen en die ook beweerde och mijn paard vond de hele dag op stal niet erg hoor hij glimt immers netjes.
En dan een half jaar later zeiden, wauw, hij zit zo anders in zijn vel, zijn ogen staan anders, hij is nu echt blijer.
Die mensen hadden hun paard dus nooit echt echt happy gezien. Maar een beetje happy paard.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:27

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Ik heb jaren in de Randstad gewoond en met name 'swinters is dit niet of nauwelijks te realiseren.
Er zijn een paar stallen die 'een paddock op beton' aanbieden - niet ideaal.
En verder vind ik 2 uur in de paddock meer dan het gemiddelde paard - in - de Randstad. Plus dagelijks gereden worden is het wellicht niet ideaal, maar ik heb heel wat paarden blij en vriendelijk 30 zien worden op dit regime.


Really? Als iets gemiddeld is, is dat gelijk een goed uitgangspunt voor aanschaf van een eerste paard? TS denkt er juist goed overna. Fijn! Vier uur zou al fijn zijn en dan nog een keer eruit. Dat is meer dan 2u, wat in de praktijk waarschijnlijk nog minder is als je bedenkt dat er zes paddocks zijn en 40 paarden. Okay, deel komt waarschijnlijk niet eens buiten.

Natuurlijk zijn er zat paarden die stilstaan en er alleen uitkomen om te rijden onder het zadel, maar als iemand op voorhand al aangeeft 4x per week tijd te hebben, hoeveel tijd blijft er dan over? Hoe fair is dat naar je paard toe? Plus dit paard in spe heeft geen beschikking over weidegang in de zomer? > Het is wat anders als je kan regelen dat paard ook nog op de dag een keer eruit komt voor de stapmolen/wandelen aan de hand of dagelijks beweging heeft.

Edit: toevoeging: ja die van mij staan ook in de randstad en overdag buiten.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:38

Ach gewoon doen. Veel kennis doe je toch op met ervaring en je raakt nooit uitgeleerd.
Als je de juiste mensen on je heen hebt zoals een goede stalhouder, dierenarts, hoefsmid en instructie en je bent zelf bereid je in zaken te verdiepen komt het echt wel goed

Nu heb ik de paarden aan huis en dit is wel het meest ideaal. Zelf alle controle over voer, stal en beweging. Woon ook in de randstad, hebben een stal met uitloop en wei. Ik hou zelf erg van keuzevrijheid en paarden kunnen zelf beslissen of ze buiten staan in stal en met goed weer hou ik ook de toegang tot de wei open.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:41

:=

Ik heb het noch over een gemiddelde - en benoem dat het niet ideaal is.

Maar met goed management is het te doen.

Dit in het kader van "lees je in mbt de basisbehoeften".
En mbt lezen: TS spreekt niet alleen van 4x per week zelf tijd hebben, maar ook van verzorgsters/ bijrijders - die zikn op een manege altijd wel te vinden.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:45

Ik zou eerst eens een paard gaan bijrijden. Zo "wen" je aan de verplichting die het met zich mee brengt.

En hoe ga je elke dag naar je paard als je kindje ziek is of vrij heeft van school/opvang?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vind wel dat je je wat beter zou kunnen inlezen over basisbehoeften van paarden.Een stal waarbij de paarden 2 uurtjes per dag alleen in een paddock staan is geen geschikte paardenstal. 24/7 is ook niet voor elk paard geschikt maar algemeen gesteld zou 8 uur buiten met andere paarden toch de norm moeten zijn tegenwoordig.

Ik heb jaren in de Randstad gewoond en met name 'swinters is dit niet of nauwelijks te realiseren.
Er zijn een paar stallen die 'een paddock op beton' aanbieden - niet ideaal.
En verder vind ik 2 uur in de paddock meer dan het gemiddelde paard - in - de Randstad.
Plus dagelijks gereden worden is het wellicht niet ideaal, maar ik heb heel wat paarden blij en vriendelijk 30 zien worden op dit regime.

En dan zou je tot de conclusie moeten komen dat die stallingen niet geschikt zijn voor een paard. En als je niet een betere plek kunt vinden binnen jouw wensen (zoals reistijd) zou je tot de conclusie moeten komen dat je huidige situatie/omstadigheden niet geschikt is/zijn om een paard te houden.

Basisbehoefte is precies dat: een behoefte die helemaal aan de basis staat. Kun je daar niet aan voldoen dan moet je gewoon geen paard nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:49

Dan neem je die toch mee? Als een kind naar de peuterspeelzaal gaat kan je hem echt wel een uurtje in de kantine parkeren met iemand die erbij zit of af en toe even kijkt hoor. Grotere pensionstallen hebben over het algemeen zo veel mensen rondlopen dat er vast wel iemand is die even een oogje in het zeil kan houden terwijl jij een paard even een slinger geeft of er even op kruipt. En daarnaast, als een paard voldoende buitenkomt en in volpension ook voor je binnen gehaald wordt, wordt hij er echt niet slechter van om een dag stil te staan.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:51

Hier in de omgeving is het ook bij de meeste stallen dat de paarden max 2 uur in de paddock komen. Bij ons op stal in de zomer wel hele dag op de wei, maar in de winter is het met elkaar regelen dat ze er zo vaak mogelijk uit komen. Niet ideaal, maar iets anders is nauwelijks te vinden. Ook wel eens stallen gezien waar ze dan zonder schuilmogelijkheid of ruwvoer in de blub staan, dat hoeft voor mij ook niet. De middenweg is mooi, maar ben ik hier nog niet tegengekomen. Hopelijk vind jij wel zo'n mooie plek TS!

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:53

Emmaa_ schreef:
Dan neem je die toch mee? Als een kind naar de peuterspeelzaal gaat kan je hem echt wel een uurtje in de kantine parkeren met iemand die erbij zit of af en toe even kijkt hoor. Grotere pensionstallen hebben over het algemeen zo veel mensen rondlopen dat er vast wel iemand is die even een oogje in het zeil kan houden terwijl jij een paard even een slinger geeft of er even op kruipt. En daarnaast, als een paard voldoende buitenkomt en in volpension ook voor je binnen gehaald wordt, wordt hij er echt niet slechter van om een dag stil te staan.


Ja idd en hoe groter hij wordt hoe beter hij mee kan. Hij vind het nu al geweldig.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:53

Precies. Als hij de hele dag buiten staat met maatjes op een groot genoeg stuk dan is het helemaal niet erg als er een dag niemand heen gaat. Vol pension bedoel ik dan uiteraard.
Als er dan iets tussen komt met het gezin of jezelf hoeft er niet ineens iets geregeld te worden. Dat maakt het houden van een paard zoveel prettiger. Voor het paard, maar ook voor het baasje.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:57

Ja idd.

@silversomali waar sta jij? Je moet roeien met de riemen die je hebt idd en daar beide gelukkig van worden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:08

Beste ts,

Wat mij is opgevallen bij het hebben van een paard (of in mijn geval meerdere) is dat mijn wensen in de loop der jaren erg zijn veranderd.

Zo begon ik met veel buitenrijden en geen rijbak. (Recreatie)
Daarna wou ik graag wedstrijden rijden
Toen er een fijne springinstructeur op stal kwam, wou ik ook springen.
Daarna een kind gekregen en stond het even stil.
Nu ga ik weer aan de gang...

Mijn punt is dus, koop een allround paard waar je alle kanten mee op kan.
Bezuinig niet op de aankoop, want de maandelijkse kosten, die maken het paard duur. Dus zorg datje er van kan genieten, ook in de toekomst.
Nu zit je door je onervarenheid op het segment "superbraaf" en dat is een relatief duur segment.
Soms is het voordeliger om eerst nog veel te investeren in lessen. Je keuze in paarden zal dan vergroten.

En nog een tip, mocht je je bijna droompaard vinden, maar deze is nog te groen....
Bedenk je dan goed dat paarden sneller leren dan mensen en je dus al snel achter de feiten zal aanlopen. Plezier in het rijden, zal dan heel lastig zijn. Zonde met zo'n dure hobby ;-)

Ik wens je veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:11

sneeuwpop schreef:
Beste ts,

Wat mij is opgevallen bij het hebben van een paard (of in mijn geval meerdere) is dat mijn wensen in de loop der jaren erg zijn veranderd.

Zo begon ik met veel buitenrijden en geen rijbak. (Recreatie)
Daarna wou ik graag wedstrijden rijden
Toen er een fijne springinstructeur op stal kwam, wou ik ook springen.
Daarna een kind gekregen en stond het even stil.
Nu ga ik weer aan de gang...

Mijn punt is dus, koop een allround paard waar je alle kanten mee op kan.
Bezuinig niet op de aankoop, want de maandelijkse kosten, die maken het paard duur. Dus zorg datje er van kan genieten, ook in de toekomst.
Nu zit je door je onervarenheid op het segment "superbraaf" en dat is een relatief duur segment.
Soms is het voordeliger om eerst nog veel te investeren in lessen. Je keuze in paarden zal dan vergroten.

En nog een tip, mocht je je bijna droompaard vinden, maar deze is nog te groen....
Bedenk je dan goed dat paarden sneller leren dan mensen en je dus al snel achter de feiten zal aanlopen. Plezier in het rijden, zal dan heel lastig zijn. Zonde met zo'n dure hobby ;-)

Ik wens je veel succes!

_/-\o_ Helemaal waar :j

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:16

Karin1310 schreef:
Ja idd.

@silversomali waar sta jij? Je moet roeien met de riemen die je hebt idd en daar beide gelukkig van worden.


Ik woon nu in Amstelveen en sta op Stal Wennekers. Ik ga eind van het jaar verhuizen naar Almere en daar is het nog een groter drama :(

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:17

Ja mee eens. Ga echt op zoek naar een beleerd paard waar ik recreatief mee kan rijden maar ook een familie paard. Braaf met poetsen en zo. Ga ervan uit dat hij de komende 20 plus jaar bij ons en dus zal mijn zoontje er ook eens op willen of lekker knuffelen. Ga daar ook zeker mijn tijd voor nemen en bijbehorend budget idd.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:19

silversomali schreef:
Karin1310 schreef:
Ja idd.

@silversomali waar sta jij? Je moet roeien met de riemen die je hebt idd en daar beide gelukkig van worden.


Ik woon nu in Amstelveen en sta op Stal Wennekers. Ik ga eind van het jaar verhuizen naar Almere en daar is het nog een groter drama :(



Oef ja Almere is zo'n beetje vol gebouwd denk ik ondertussen.
Amstelveen kom ik wel tegen als ik paddock paradise google. Succes met zoeken

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:19

Karin1310 schreef:
Ja idd.

@silversomali waar sta jij? Je moet roeien met de riemen die je hebt idd en daar beide gelukkig van worden.

En dat word een paard van langer dan 2 uur buiten staan met een maatje.
Als die basis behoefte niet gegeven kan worden is het niet echt eerlijk een paard te kopen. Al doen andere dat wel.
Tijd dat anno nu met internet mensen eens meer besef gaan krijgen wat een paard houden inhoud. Wat het paard nodig heeft, net alleen de ruiter.