Weinig ervaring en eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 23:27

poes schreef:
Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om op zo een plek rond te lopen, waar de paarden niet buiten komen. Ik weet dat dit persoonlijk is, maar ik vind dat gewoon dieronwaardig. Wil jij daar 4 dagen per week op kijken en kun je dan jezelf nog in de spiegel aankijken?
Hoeveel uur zou de jouwe daar op de paddock staan? En met hoeveel andere paarden samen? Moet je dan zelf binnen en buiten zetten of wordt dit gedaan?

Als geld het punt niet is, is er zeker wat beter te vinden. Misschien net wat verder weg? Misschien eerst beginnen op een trainingslocatie, en wanneer je zelf meer ervaren bent, dichter bij huis bij een kleinschaliger stal waar ze wel buiten lopen? In elk geval een volpension stal gezien je al drukke schema :j Kijk en met 4 dagen rijden per week kom je echt toe als ze verder lekker buiten staan. Ik ga ook maar 4 keer per week bij de mijne, die staat verder 24/7 buiten met een maatje.

Wat mij betreft moet welzijn van het dier voorop staan. Jouw plezier uiteraard op de tweede plek: jij moet je ook prettig voelen bij het paard en de accomodatie. Maar dat zou ik niet kunnen laten voorgaan op het welzijn van het dier. En ze horen echt geen eindeloos aantal uren alleen op een stal door te brengen...

Van Friezen ken ik geen prijzen helaas, ik weet alleen dat wat jij zoekt: geen te gekke maat, braaf, goed opgeleid en gezond, dat kost altijd geld. Ik denk dat een fjord een pak goedkoper kan uitvallen.
Ik zou laten herkeuren altijd, tenzij het om een hoger segment verkoper gaat misschien...



Is ook zo hoor. Ik loop nu alleen op het manege gedeelte rond. Had vorige week al contact met een eigenaar van een paard dus zal de volgende keer wat meer aan haar vragen hoe dat gaat.
Als je puur voor stalling gaat moetje een instructeur inhuren die naar je toe komt neem ik aan.

Weer wat om over na te denken en in te verdiepen.
Bedankt!!

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:31

Voordat ik mijn eigen paard kocht (op mijn 36e) heb ik een cursus paardhouderij gedaan. Paardrijden kon ik al wel, maar vond het belangrijk basiskennis (voeding, gezondheid, stalmanagement) op te doen over het zelf hebben van een paard. Aanrader, het geeft zelfvertrouwen. Een cursus zoals dit http://nhi-equi.nl/cursussen/basiscursu ... nhouderij/

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 23:35

EvelienKiss schreef:
Voordat ik mijn eigen paard kocht (op mijn 36e) heb ik een cursus paardhouderij gedaan. Paardrijden kon ik al wel, maar vond het belangrijk basiskennis (voeding, gezondheid, stalmanagement) op te doen over het zelf hebben van een paard. Aanrader, het geeft zelfvertrouwen. Een cursus zoals dit http://nhi-equi.nl/cursussen/basiscursu ... nhouderij/


Ah kijk dat is nuttig! Dank je wel!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:37

Dat is echt top inderdaad! Tijdje meelopen op een stal en helpen bij voorrondes en zo vond ik ook heel nuttig. En ga op veel stallen kijken! Er is zoveel mogelijk!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:39

EvelienKiss schreef:
Voordat ik mijn eigen paard kocht (op mijn 36e) heb ik een cursus paardhouderij gedaan. Paardrijden kon ik al wel, maar vond het belangrijk basiskennis (voeding, gezondheid, stalmanagement) op te doen over het zelf hebben van een paard. Aanrader, het geeft zelfvertrouwen. Een cursus zoals dit http://nhi-equi.nl/cursussen/basiscursu ... nhouderij/


Wat een goed idee! Had hier nog nooit van gehoord.

Iemand zei: wachten en paard kopen als je zelf ruimte hebt. Dat zou ik juist niet doen als beginner. Op een pensionstal is gewoon veel meer hulp en controle. Als je nog weinig tot niks weet over voeding, gezondheid, training enz dat moet je geen paarden aan huis gaan houden imo.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 23:44

Dee_Es schreef:
EvelienKiss schreef:
Voordat ik mijn eigen paard kocht (op mijn 36e) heb ik een cursus paardhouderij gedaan. Paardrijden kon ik al wel, maar vond het belangrijk basiskennis (voeding, gezondheid, stalmanagement) op te doen over het zelf hebben van een paard. Aanrader, het geeft zelfvertrouwen. Een cursus zoals dit http://nhi-equi.nl/cursussen/basiscursu ... nhouderij/


Wat een goed idee! Had hier nog nooit van gehoord.

Iemand zei: wachten en paard kopen als je zelf ruimte hebt. Dat zou ik juist niet doen als beginner. Op een pensionstal is gewoon veel meer hulp en controle. Als je nog weinig tot niks weet over voeding, gezondheid, training enz dat moet je geen paarden aan huis gaan houden imo.


Ja mee eens. Mooi 5 jaren plan maar zeker niet voor het begin.
Maar zeker met de dames eens dat 2 uur alleen in de paddock geen optie is.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:45

Allemaal leuk en aardig en mensen vinden die je kunnen helpen is niet zo'n probleem.
Het feit dat je paard niet in de wei kan met soortgenoten wél.
Dat is naast drinkwater levensbehoefte 1 van ieder paard, vrije uitloop met soortgenoten.
Zoek een stal waar dit kan, die zijn er in een straal van 25 km rondom zandvoort ook vast te vinden.
Een paar uur per dag op een kale paddock is nog net geen mishandeling, als dat de enige stallingsoptie is.... wacht dan met het kopen van een paard.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 23:48

Wildgirl schreef:
Allemaal leuk en aardig en mensen vinden die je kunnen helpen is niet zo'n probleem.
Het feit dat je paard niet in de wei kan met soortgenoten wél.
Dat is naast drinkwater levensbehoefte 1 van ieder paard, vrije uitloop met soortgenoten.
Zoek een stal waar dit kan, die zijn er in een straal van 25 km rondom zandvoort ook vast te vinden.
Een paar uur per dag op een kale paddock is nog net geen mishandeling, als dat de enige stallingsoptie is.... wacht dan met het kopen van een paard.


Hmm je doet je naam eer aan. ;-)

Zoals ik hierboven schreef ben ik het met je eens hoor. Ga op zijn vroegst in september rond kijken en nu ga ik me verdiepen in de mogelijkheden. Ws wordt het verder rijden maar dat is dan maar zo.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:50

Dee_Es schreef:
EvelienKiss schreef:
Voordat ik mijn eigen paard kocht (op mijn 36e) heb ik een cursus paardhouderij gedaan. Paardrijden kon ik al wel, maar vond het belangrijk basiskennis (voeding, gezondheid, stalmanagement) op te doen over het zelf hebben van een paard. Aanrader, het geeft zelfvertrouwen. Een cursus zoals dit http://nhi-equi.nl/cursussen/basiscursu ... nhouderij/


Wat een goed idee! Had hier nog nooit van gehoord.

Iemand zei: wachten en paard kopen als je zelf ruimte hebt. Dat zou ik juist niet doen als beginner. Op een pensionstal is gewoon veel meer hulp en controle. Als je nog weinig tot niks weet over voeding, gezondheid, training enz dat moet je geen paarden aan huis gaan houden imo.


Ik zei ook ook intussentijd een lease/verzorg paard ;) Het stuk voer, gezondheid, training kan ze zo ook leren.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:52

Blij te horen dat je het met me eens bent ;)
Veel succes straks met het zoeken naar een fijne plek en een fijn paard!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:52

Karin1310 schreef:
Zoals ik hierboven schreef ben ik het met je eens hoor. Ga op zijn vroegst in september rond kijken en nu ga ik me verdiepen in de mogelijkheden. Ws wordt het verder rijden maar dat is dan maar zo.


Wat top dat je verder gaat zoeken! :j

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:54

Wat ga je netjes met alle tips om TS! Spannende periode zo voor je :).

Als je op een meer privé stal staat, kun je inderdaad instructeurs laten komen naar je stal. Persoonlijk vind ik dat een stuk fijner dan een reguliere manege instructrice. Als je de instructrice zelf uitzoekt, kan je precies kijken wat jij belangrjjk vind m.b.t. hoe je een paard wil trainen, of uit je vaste routine te komen:). Zo heb ik pas besloten centered riding lessen te volgen, en ik heb nog nooit zoveel geleerd tijdens het rijden.

En voor nu kan je misschien een paardje leasen? Dan weet je direct of je de tijd er wel echt voor hebt en kan je alvast wat leren :).

Veel plezier en succes in deze spannende periode. Ik heb die van mij nu bijna een jaar.. goh wat heb ik veel geleerd!

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 00:02

freetorun schreef:
Wat ga je netjes met alle tips om TS! Spannende periode zo voor je :).

Als je op een meer privé stal staat, kun je inderdaad instructeurs laten komen naar je stal. Persoonlijk vind ik dat een stuk fijner dan een reguliere manege instructrice. Als je de instructrice zelf uitzoekt, kan je precies kijken wat jij belangrjjk vind m.b.t. hoe je een paard wil trainen, of uit je vaste routine te komen:). Zo heb ik pas besloten centered riding lessen te volgen, en ik heb nog nooit zoveel geleerd tijdens het rijden.

En voor nu kan je misschien een paardje leasen? Dan weet je direct of je de tijd er wel echt voor hebt en kan je alvast wat leren :).

Veel plezier en succes in deze spannende periode. Ik heb die van mij nu bijna een jaar.. goh wat heb ik veel geleerd!



Dank je.

Ik ben nog niet zo heel bekend met leasen. Wat ik nu weet is dat het paard blijft staan waar die is en je eigenlijk een bijrijder bent toch.
En vaak wil de eigenaar zelf in de weekenden ernaartoe. Denk dat je zoveel meer beperkt bent dan.

Wat je zegt over instructeur is helemaal waar. Was ook 1 van mijn vragen op het lijstje voor de manege of ik wel af en toe zelf iemand mag mee brengen. Zeker omdat ik ook grondwerk en parelli wil doen.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 10:02

Ik heb stal sgravenweg in vogelenzang gezien. Maar hier op bokt ook berichten over een wachtlijst van 2 jaar en een groter probleem. Dat 90% van de paarden daar te dik is.
Ik kan ook niet veel verder weg want dan kom ik in de zomer zandvoort niet meer in door de files. Dus fiets afstand is dan wel fijn.
Zal ergens anders een topic openen voor stalling.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:09

Karin1310 schreef:
Dank je.

Ik ben nog niet zo heel bekend met leasen. Wat ik nu weet is dat het paard blijft staan waar die is en je eigenlijk een bijrijder bent toch.
En vaak wil de eigenaar zelf in de weekenden ernaartoe. Denk dat je zoveel meer beperkt bent dan.

Wat je zegt over instructeur is helemaal waar. Was ook 1 van mijn vragen op het lijstje voor de manege of ik wel af en toe zelf iemand mag mee brengen. Zeker omdat ik ook grondwerk en parelli wil doen.

Als je een paard least, blijft deze vaak staan waar deze staat. Maar soms kan je deze ook verplaatsen. In principe 'leen' je het paard voor een X aantal dagen per week (van 1 tot 7 dagen per week) en mag je hiermee doen wat je wilt (of wat de afspraken zijn). Lijkt me fijn voor jezelf dat je op deze manier kan oefenen, kan leren en kijken of je de tijd ervoor hebt. Vaak leasen maneges hun paarden ook, en je kan dan ook gewoon de weekenddagen leasen :-).

Als je Parelli wilt doen (leuk!), zou je ook alvast kunnen kijken naar de Savvy club. Hier kan je per maand lid van worden en dan heb je toegang tot heel veel beeld en leesmateriaal om alvast veel te leren. Dit kan je elke maand ook weer stop zetten, maar het is misschien een leuke manier om alvast wat te leren :-).

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:16

Ga eens in gesprek met een hoefsmid. Ooit een les gevolgd en ontzettend veel over de werking van de hoeven geleerd

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:18

TS, ik wil je ook een tipje meegeven.
Iedereen hierboven heeft het over het feit dat paarden 24/7 naar buiten móeten, of in ieder geval zoveel mogelijk. Maar ik ken toch een aantal paarden die helemaal niet tegen 24/7 buiten konden. Werden narrig, stonden met de haren overeind, stonden te drammen bij het hek tot ze naar binnen mochten etc.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:23

TS, als het goed voelt, gewoon doen. Heb mijn pony voor mijn 29e verjaardag gekocht, de nacht er voor kon ik niet slapen en was kotsmisselijk tot 'k de handtekening zette :')
Heb wel pas gekocht toen ik vast contract had en dus absoluut de financiële zekerheid en buffer had.

Ik heb een eigen pony gekocht toen ik mij steeds minder comfortabel voelde op manegepaarden. Begon me echt te ergeren aan slecht passend tuig, fijne paardjes waar ik op bbp mee durfde springen die na een paar maanden zuur en onbetrouwbaar werden, ...
't is niet de makkelijkste, maar ze voelt zo veilig <3 Heb op mijn vorige stal 1.5j verspild met een manier van rijden die niet bij ons paste, ondertussen vanaf nul lekker mijn eigen weg aan het vinden. Ze staat heerlijk in volpension en nu k door een breuk niet kan gaan, weet 'k dat ze prima staat en lekker buiten is met een vriendje.

Wat wel helpt is dat je open staat en er rekening mee houdt dat het soms ff flink op je bol krabben is. Al die mensen die met paarden opgegroeid zijn gaan er zo natuurlijk mee om en het lijkt zo dat die nooit ergens tegenaan lopen... Vraag me vaak genoeg af wat 'k fout doe of waarom het mij zo lang kost. Maar ach, komt wel weer goed :')

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:25

Ik vond de verantwoordelijkheid over een eigen paard best zwaar. Het is zó totaal anders dan gewoon op de manege rijden. Ineens moet je een paard gaan trainen en oefeningen aanleren, je moet zelf je ritten opbouwen. Je moet alle keuzes maken over stalling (want wat voor jou ideaal is is dat lang niet altijd voor je paard), welk tuig je koopt, ijzers/bekappen, de manier van rijden. Zelfs met volpension kost het een hoop tijd, en je hebt altijd het risico op (hoge) medische kosten en de zorgen als je paard iets mankeert. Het is ook ontzettend leuk hoor! Maar 't is zeker niet alleen maar leuk. ;)

Zul je straks echt afhankelijk zijn van een bijrijder? Een góede bijrijder is heel fijn, maar het kan best lastig zijn om er eentje te vinden waar jij en je paard mee klikken. Hou er in elk geval rekening mee dat je best een tijdje op zoek bent, of dat iemand onverwacht stopt en jij 't een tijd alleen moet doen.

En wat anderen al zeggen, een stal waar paarden nauwelijks buiten komen is niet ideaal. Het hoeft echt niet 24/7, maar maximaal 2 uurtjes op een zandpaddock is wel erg weinig. Paarden die veel op stal staan ontwikkelen vaker (niet altijd, maar váker) gedragsproblemen en kunnen ook drukker zijn bij het rijden. Het is veel fijner als een paard in elk geval overdag buiten in de wei met soortgenoten staat. :) Ik zou zeker eens rondkijken naar andere stallen, of dat er écht niet is in jouw omgeving.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:25

Celiien schreef:
TS, ik wil je ook een tipje meegeven.
Iedereen hierboven heeft het over het feit dat paarden 24/7 naar buiten móeten, of in ieder geval zoveel mogelijk. Maar ik ken toch een aantal paarden die helemaal niet tegen 24/7 buiten konden. Werden narrig, stonden met de haren overeind, stonden te drammen bij het hek tot ze naar binnen mochten etc.


Ik alleen maar mensen die aangeven dat 8 uur wenselijk is en 2 uur te weinig?

Er zijn inderdaad uitzonderingsgevallen, die zodanig in de war zijn en slecht gehouden zijn dat ze niet meer lijken te weten wat ze op de wei moeten. Of waarbij de baasjes altijd direct brokken geven als ze naar binnen gaan, waardoor ze op een kale wei gaan drammen om die brokken.

Maar de meeste paarden worden erg blij van buitenstaan, en erg ongelukkig van alleen maar binnen staan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:27

Lees je eigen in in meerdere stallingsvormen, en ga vanuit daar verder kijken. bijv. hitactief of paddock paradise. paard natuurlijk. gewoon om verder te kijken wat er voor mogelijkheden zijn.
Kijk zoveel mogelijk rond naar hoe het ook anders kan. puur zodat je voor zelf een goed idee krijgt wat paarden en baasjes nodig hebben.
Opleiding paardenhouderij is gericht op de gewone stal en van alles wat daar op lijkt. en er zijn veel meerdere mogelijkheden.
Er zij vele wegen die naar Rome leiden. En gaandeweg zul je een hoop leren en vallen hoort daarbij(letterlijk en figuurlijk) De paardenwereld zit vol met mensen die het beter denken te weten.
Daarom volg je gevoel en houd je ogen open.

Een friezen zijn er zat, maar er zijn er maar weinig gezond, zowel mentaal als fysiek.
En dit geldt voor het lagere segment maar ook zeker voor hogere segment. Tis niet dat als je veel geld neerlegt dat je dan een gezond dier hebt. niets is wat het lijkt.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:31

Wat leuk TS! *\o/* Goede voorbereiding is het halve werk. Nuttige tips zijn al gegeven. Neem vooal de tijd en hou je oren en ogen goed open.

Celiien schreef:
TS, ik wil je ook een tipje meegeven.
Iedereen hierboven heeft het over het feit dat paarden 24/7 naar buiten móeten, of in ieder geval zoveel mogelijk. Maar ik ken toch een aantal paarden die helemaal niet tegen 24/7 buiten konden. Werden narrig, stonden met de haren overeind, stonden te drammen bij het hek tot ze naar binnen mochten etc.


Huh? Volgens mij is iedereen het er juist meer over eens dat TWEE UUR paddock gang *NIET* afdoende is, maar niet iedereen zegt gelijk 24/7 per dag. Er is een groot gebied tussen 2u maar buiten en 20u op de box, met uurtje rijden of 24/7 buiten. > Er zijn genoeg opties daar tussen, maar dat is even zoeken. Als je paard gewoon in de ochtend nr buiten gaat en met zonlicht weer naar binnen, dan ben je al een stap verder dan 6 paddocks delen met 40 paarden. Het gaat je opbreken om 2u te wachten elke dag of iig 4x per week.

> andere optie is 3x per dag de box uit. Nog niet wat je voor een paard wenst, maar 1x stapmolen, 1x paddock en 1x beweging onder het zadel/longeren. Dat is nog altijd beter dan 2x u paddock en de overige 20u aaneengesloten op stal.

Paarden zijn kudde dieren, dus sociaal contact is heeeeeeeel belangrijk! Goed ruwvoer en goede uitloop over de dag. Paard is een bewegingsdier. Wat zoek je voor jouw toekomstige paard? Die staat er 24u per dag, waarvan 23u ''stil''. En welke faciliteiten vind je zelf daarbij aansluitend nog belangrijk?

De optie van lease of bijrijdpaard zou ik zeker overwegen, voordat je aan een eigen paard begint en zeker als je met 3 kinderen en 4 dagen de tijd hebt. Er zijn ook mensen die juist in het weekend werken en dan een bijrijder zoeken.

Misschien even kijken naar de paardenwijzer of sector paardenraad?

Wat zijn de basisbehoeftes van een paard? Begin je daar in de verdiepen? Ruimer blikveld. Niet de meute volgen.

https://www.paardenwelzijnscheck.nl/

https://www.bol.com/nl/p/de-praktische- ... 001841680/

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:34

Aah excuus, zie het zelf, verkeerde verwoording + maandagochtend

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het voor de een afdoende is om 4u in de paddock te mogen, de ander 24/7 weiland, weer een ander mag niet op de wei ivm overgevoeligheid en de ander móet op de wei ivm allergiëen.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:38

Je moet er natuurlijk ook op letten wat binnen je budget past..zelf kocht ik een veulentje toen ik 35 was,ik wilde echt geen volwassen paard ,met misschien de nodige mankementen,want ik was ook onervaren .
Het werd een fjord..uitgezocht door Mv v Wijlhuizen uit Vaassen ..Nu 11 en half jaar later nog steeds plezier van en de dierenarts heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad..En nog steeds leer ik van alles over op en rondom het paard..Momenteel heb ik geen vol pension,maar doe alles lekker zelf.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Weinig ervaring en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 10:48

@Willekes bedankt voor de bruikbare tips. Juist het natuurlijk paarden houden spreekt mij aan. Dit is ook de bedoeling om dat zelf te gaan verwezenlijken. Ga mijn best doen
dat nu in een stalling terug te vinden en anders een middenweg.
En ik heb maar 1 kindje hoor ;-) die gaat in september lekker naar de psz.

@ilse46 wat héérlijk! Ook zeker mijn doel om aan huis alles zelf te doen.



Ik zal de optie leasen eens gaan onderzoeken. Zal een spelt in een hooiberg zijn maar zoeken kan altijd.