Mijn eerste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyhubers1
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-18

Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 01:03

Hoi ! Ik heb dus laatst mijn eigen paard gekocht. Ik heb daar natuurlijk het paspoort van met alles erin , alleen ik heb gehoord en geleden dat ze dan niet officieel van jou is, pas als je haar laat registreren op jou naam. Klopt dat ? En hoe moet ik dat doen ?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:03

Uw dierenarts kan u normaal hierbij helpen.

In België gebeurt dit via de VCP (Vlaamse Confederatie van het Paard) maar weet niet of zoiets bestaat in Nederland.

Hier geld ook dat na 30 dagen het paard automatisch van de aanvrager is.
Dus als ik online een aanvraag indien tot adreswijziging en wijziging eigenaar mag de vorige eigenaar dit meteen bevestigen. Doet die dat niet wordt het paard na 30 dagen.automatisch op mijn naam gezet. Echter alléén als de vorige eigenaar geen aangifte van diefstal doorgeeft aan bepaalde instanties.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:12

In Nederland hoef je je paard niet op naam te zetten.
Het paspoort is ook geen eigendomsbewijs.

sandyjorgen

Berichten: 813
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 02:20

Heb je een verkoopovereenkomst, factuur of ander betaalbewijs?

stuf
Berichten: 85
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: zuid holland

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:19

alleen in bezit van het paspoort zijn is idd geen bewijs dat het paard van jou is .
Het paspoort is uitsluitend een identiteitsbewijs van het paard. Het is geen eigendomsbewijs.
Officiële stamboekpapieren, koopovereenkomsten en dergelijke kunnen wel dienen als eigendomsbewijs.

het paspoort van mijn paard staat op mijn naam maar dat maakt mij nog geen eigenaar.
het stamboek papier heb ik ook op mijn naam laten zetten dit geld dus wel als eigendomsbewijs.
op die manier ben ik dus wel eigenaar ;)

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:24

@Stuf
Ook stamboekpapieren gelden niet als eigendomsbewijs.
De naam daarop is nl hetzelfde als de (laatste) eigenaar in het paspoort.

stuf
Berichten: 85
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:39

Het paspoort

Het paspoort is een Europees identificatiebewijs dat wordt afgegeven en geregistreerd door een geautoriseerde paspoort-uitgevende instantie.

In het paspoort staan tenminste het levensnummer, de geboortedatum, diersoort, geslacht en kleur van het dier vermeld.

Daarbij bevat elk paspoort een hoofdstuk of in sommige gevallen nog een los formulier ‘medische behandeling’. En een uniek transpondernummer, ook chipnummer genoemd, waarmee het paard kan worden geïdentificeerd.

Het paspoort moet altijd bij het paard aanwezig zijn, zowel op stal als tijdens transport. De eigendomspapieren en het stamboekpapier mogen wel thuis bewaard worden.

Het paspoort zelf is geen eigendomsbewijs van het paard. Ook het op naam laten zetten van het paardenpaspoort is geen bewijs van eigendom. Daarom is het bij verkoop niet noodzakelijk of verplicht voor de nieuwe eigenaar de registratie te actualiseren bij de paspoort-uitgevende instantie. Officiële stamboekpapieren, koopovereenkomsten en dergelijke kunnen wel dienen als eigendomsbewijs.

Meer nuttige informatie over het paardenpaspoort is te vinden op de kwpn website.

letter gekopieerd van het kwnp (voor leden) :)

ik heb ook eerst de naam in het paspoort laten veranderen pas een jaar later ook het stamboek papier om mijn naam laten zetten;) dat verandert niet tegelijk of automatisch.
bij mijn moeders paard staan ook nog steeds 2 verschillende namen in het paspoort en stamboek papier

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:00

Dat zegt wel de KWPN, maar volgens de Nederlandse wet zijn stamboekpapieren geen eigendomsbewijs.

Ik heb 3 paardjes, 2 met stamboekpapieren, maar deze staan niet op mijn naam.
Dit omdat je je scheel betaald aan kosten.

Voor (stamboek)keuringen moeten stamboekpapieren wel op naam van de eigenaar staan.
Maar dat is voor de keuring van belang (dat bepaald het stamboek als regel) maar niet voor de wet.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:08

Heel veel paardeneigenaars hebben hun paard niet op eigen naam staan.

stuf
Berichten: 85
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: zuid holland

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:37

Ik deed het toen idd ook voor de keuring, de veearts van de lingehoeve beaamde het wel dat je naam op het stamboek papier gezien word als bewijs van eigendom, mocht er ooit een juridische zaak bij komen zo ook telt een koop overeenkomst zowel getekend door verkoper als koper.
Maar idd het heeft weinig meerwaarde om je paard op naam te zetten.
Wel is het handig dat de chip op je naam staat mocht het paard vermist, raken of iets. En ze vinden hem dan word jij als eigenaar gebeld wel zo fijn :)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:47

Mijn paard staat ook niet op mijn naam, toch is ze mijn eigendom. Ik weet ook niet of het verplicht ks het paard op je naam laten zetten?

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:49

Als de kosten niet overdreven hoog waren had ik mijn paardjes zeker overgeschreven.
Maar voor mij heeft het geen meerwaarde (ga niet naar keuringen) en heb "bewijs" op mail dat de paardjes van mij zijn.
Behalve van 1; die heb ik op de markt gekocht.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Mijn eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:59

Ik verplaats het topic naar paardenpraat :)

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:57

Heb je bij de aankoop een contract getekend? Een aankoopcontract met de gegevens van jou en het paard is namelijk wel een officieel bewijs van eigendom.