[VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:03

Die boxrust is niet zo'n succes, ben er toch niet zo goed in :o
Vandaag geprobeerd een wandeling te doen, zo'n 5 kilometer gedaan maar toch niet zo succesvol.. vrees dat het nog even gaat duren ;(

[***] was dan ook nog eens strontvervelend, hij vond het zelfs gezellig om tijdens het wandelen spontaan in mijn rug te bijten, waar dat nu weer goed voor was 8)7 Gelukkig was na 20 minuten zijn middaghumeur voorbij en was de rest van de wandeling nog heel fijn! [***] had blijkbaar hetzelfde te eten gekregen want die beet mij in mijn arm toen ik vanuit de longeerpiste met iemand anders stond te praten en hij blijkbaar geen aandacht genoeg kreeg. Heb toch wel gezellige pony's moet ik zeggen %)


Oh, en ikke, bedankt voor je uitleg over de clips! Ik snap er werkelijk waar helemaal niks van _O- Wat ik eigenlijk gewoon wil weten is: zou het kunnen werken? Of zijn ze te zwak en ben ik bij de eerste de beste schrikreactie meteen mijn pony kwijt? Als die vraag beantwoord wordt ben ik tevreden 8-)


Haha TinGu, zo was het ook een beetje bedoeld .. normaal zijn het de pony's die roet in het eten gooien, nu gaan die als een zonnetje (lichamelijk dan, de hooikoorts is nog wel een probleempje) en nu kan ik zelf niet :roll:


En omdat het anders maar saai is nog even wat foto's van in de tijd dat het nog goed ging :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3
Afbeelding


Hopelijk snel weer volop aan de wandel!

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:16

Sorry, je hebt een techneut tegenover je :o

Wat ik je eigenlijk mee wilde geven is dat tegen een ruk van een ponyhoofd eigenlijk niet zoveel echt bestand is. Die clip zal niet meteen de geest geven, maar tegen grof geweld is weinig bestand.

Onze ervaring is echter dat paarden op reis niet zomaar meer de boel kapot trekken en ook niet zo snel op de loop gaan. JIJ bent namelijk het enige dat ze echt kennen.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:12

Ja, en als jij als leider niet op je best bent dan zal je dat (w)eten ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:58

Ik dus niet zo techneut :o
Heb ook niet zo schrik dat hij alles kapot zal trekken als we ergens pauzeren ofzo, maar eerder de gewone schrikmomenten onderweg. Als hij dan eens opzij vliegt en ik sta met enkel een touw en kapotte clip in mijn handen is dat ook niet zo gezellig ...


@ Maflinger_S : het zou fijn zijn als ze eens zouden beseffen dat ik, ondanks dat ik niet op mijn best ben, toch de moeite doe om hen aandacht en beweging te geven .. ze zouden dan juist extra meewerkend moeten zijn, want dit soort gedrag motiveert niet echt :o Maarja, het zijn paarden zullen we dan maar zeggen ... Heb het er soms toch moeilijk mee, hoe ze denken en met de dingen omgaan ...



Vandaag is het zo'n mooi weer -O- Denk dat ik toch maar een rondje ga wandelen vanmiddag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:50

Jaja, we hebben het toch gedaan, zo'n 10 km in de benen en ik voel me goed! Morgen zie ik wel weer verder :')

Afbeelding

[***] was gelukkig vandaag wel met het juiste been uit de stal gestapt en heeft heel fijn meegedaan. Voor vertrek nog even kennisgemaakt met wat nieuwe stalmensen, moest hij meteen laten zien hoe lekker sociaal hij is. Krijg dan altijd de reactie "ach, als hij maar niet zo tegen jou doet". Maarja, tegen mij doet hij net zo dus echt leuk is het allemaal niet .. maar dat is [***] 8-) Gelukkig heb je daar éénmaal onderweg nog maar weinig last van, en zeker op zo'n dag als vandaag waarop hij het allemaal wel leuk vindt.

Een zéér belangrijk moment van de route!
Afbeelding

Gelukkig viel de hooikoorts ook mee, had daar wel schrik voor met zo'n mooi weer, maar hij staat nu alweer even op 4 pilletjes per dag dus dat doet blijkbaar toch wel wat (in plaats van dat ik hem voor het wandelen nog eentje toestop). Het is niet 100% weg maar dat zal wel nooit lukken, als het wat doenbaar is en ik het idee heb dat hij het wel leuk vindt allemaal is het wel ok. Wel sterkt het mij allemaal in mijn overtuiging om er niet meer op te kruipen, vind het best een "zielig" idee als ik er dan ook nog eens op zou gaan zitten, ofzo ...

Hij ziet er toch nog best ok uit met z'n 22 jaar, niet?
Afbeelding


En omdat ik 'm gewoon geweldig vind, een beetje gek doen doet geen zeer :D
Afbeelding



[***] heb ik ook een kleine wandeling mee gedaan, ons standaard veld-rondje. Het was al 17u dus dacht dat we de grootste activiteit wel gehad hadden, maar dat was verkeerd gedacht. Op 2.5 km zijn we een jogger, een wandelaar, een quat, een crossmotor en nog iemand met een paard tegengekomen :') Hij deed alles wel super braaf! De crossmotor kwam achterlangs maar zelfs dat was geen probleem, even beetje grote ogen maar hij bleef braaf ter plaatse. Knapperd is het ook.

Afbeelding

Wel had hij naar mijn idee heel erg last van de warmte, vond hem sowieso al maar stilletjes en hangerig (maar geen koorts) en ook tijdens het wandelen was hij niet echt zichzelf, tot op een punt dat ik dacht dat we niet meer terug zouden geraken ... Ook benauwd en vocht uit z'n neus dus denk dat hij toch een beetje dampig is? Heeft hij al altijd gehad, dat hij moeite had met warm weer, heb wel het idee dat het erger wordt (of ik zit er meer op te kijken, dat kan ook ;) ). Hij heeft wel geen last van hoesten en ademt ook niet overduidelijk (dus dat je het in de flanken ziet ofzo) dus het is niet echt dé dampigheid, maar toch moeite met warmte/warm weer (zeker in beweging). Oudje hé ...


Denk dat [***] het toch moet gaan doen als trektochtpony :Y)

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:32

Klinkt goed, je wandelingen van vandaag. Je boxrust heeft blijkbaar toch geholpen.

Cobe de trektochtpony. Volgens mij moet er dan wel een bordje om met "niet aaien" of "pas op, bijt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:10

"Let op, voorkant is gevaarlijker dan achterkant" :')
Hoewel ze het wel snel genoeg zullen (af)leren natuurlijk, als ik ze gewoon laat doen O:)

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:33

Da's wel veel tekst, zo breed is Cobe niet ...
Als je ze gewoon laat doen krijg je daar weer gezeur over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:45

Het is ook nooit goed :+



*\o/* *\o/*

Afbeelding

Had 14 km in gedachte maar was beetje laat op stal en toch maar gekozen voor een wat veiligere optie, in de zin van dat ik altijd terug kon moest mijn been het toch niet meer zo leuk vinden. Maar heb geen problemen gehad (toch niet met dat been :') ).

In het begin een heel stuk langs het water, onder het zadel zou ik daar niet zo happy mee zijn, maar zo aan de hand maakt het mij allemaal niet uit, en [***] daardoor ook niet. Brug waar we ooit nog eens overheen gaan ... als we minstens 15 km kunnen doen 8-)

Afbeelding

Ponybeest ging best goed! Is nog een beetje een dingetje dat ik het wat gezelliger vind dat hij langs mij loopt ipv achter mij te gaan plakken, maar dat komt ook wel goed. Ben vooral heel erg blij met de gemiddelde snelheid die we hebben kunnen lopen, als je bekijkt dat onze vorige 12 km-wandeling op gemiddeld 4.1 km/u zat vind ik dit toch wel heel fijn!

Afbeelding

Na ongeveer 6 km even pauze genomen, kwartiertje laten grazen ... Iets wat ik me trouwens nog afvraag: hoeveel kwaad kan het om een paard zomaar ergens te laten grazen? Ik bedoel .. ik weet niet wat er met die velden gebeurd, kan het zijn dat ze er dingen sproeien ed? Kan ik beter andere plekken zoeken om te grazen? Echt plekjes in het bos bv. ? Staat nooit zoveel gras maar is misschien wel veiliger?

Afbeelding

En na een kleine 2u wandelen moeten er soms wel eens bepaalde dingen gebeuren, als een braaf opgevoed paard netjes naast het pad ipv in het midden ervan (waar de mountainbikes vast blij mee zijn, zat op een mountainbike-route :o ).

Afbeelding

Was een heel fijne wandeling! Alleen het laatste stuk was echt wel doorbijten, niet alleen omdat het zo'n roteind rechtdoor is (maar had echt geen zin in nog extra kilometers) maar ook omdat het bos vanaf 17u erg kil en uitgestorven gaat aanvoelen ... Moet toch eens wat aan mijn tijdschema gaan doen bij dit soort tochten :Y)



[***] heb ik gisteren met rust gelaten, die had weer erg last van de warmte, stond ook echt moeilijk te ademen (je zag het nu wel aan zijn buik) dus die deed ik nergens een plezier mee. Toen ik terug kwam na de wandeling (was ondertussen ruim 18u) stond hij wel weer buiten, dus het is echt op de warmte dat hij reageert ... Even aankijken maar, morgen gaat het weer regenen en misschien heeft hij het binnenkort wat makkelijker als hij wat meer haar kwijt is. Voorlopig dus even geen wandelingen met hem ....

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:36

Wow, 12 km gelopen zo te zien. Goed bezig, ondanks dat je timing blijkbaar niet optimaal was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:30

Wisselende dag gisteren, weet nog niet zo goed wat ik ermee moet ....


Voormiddag had ik een laatste coaching-sessie vanuit Connection Training. Zij zijn bezig met instructeurs opleiden in verschillende landen en die moesten dan als een soort eindwerk 3 sessies doen via internet en daar dan een verslag van maken. Je kon je hiervoor opgeven, wat vertellen over jouw paard en de dingen waar je aan wil werken en dan zouden daar een aantal mensen voor uitgekozen worden. [***] en ik zaten erbij *\o/* en werden begeleid door Suzy Deurinck, waardoor het in het nederlands kon en dat was wel fijn.

Het probleem wat ik omschreef was mijn motivatie-probleem tijdens het grondwerk, dus dat hij niet wilde draven (laat staan galopperen) en dat hij altijd heel boos deed als hij dan toch een paar passen ging draven. Heel veel energie van mij nodig om heel weinig van hem terug te krijgen. Daarnaast kwamen ook de buitenritten/wandelingen aan bod, waar hij nogal last heeft van trigger stacking en heb hierbij hulp gekregen om dit aan te pakken.

Voor wie wil, dit is het filmpje wat ik ingestuurd heb voor de laatste sessie:


Was niet zo heel veel over te zeggen, wat uiteraard een goed teken is! Hij deed super goed zijn best en zelfs galopperen begint echt geweldig te gaan (hoewel het duidelijk mag zijn dat rechts zijn slechte kant is :)) ). Uiteraard heb ik daarna geen enkele keer nog zo'n fijne sessie gehad als daar, maar hey, het staat tenminste op video dus ik heb bewijs, haha.

En voor wie een idee wil hebben wat er met [***] gebeurd als door trigger stacking zijn emmertje overloopt ... Zet ook vooral je geluid aan! Een monster is het :')



Sinds die video en de tips is het nog maar 1x voorgekomen en had ik hem veel sneller terug bij mij en rustig. Dus heel fijn!

______________________________________

Namiddag op stal besloten nogmaals voor een wandeling te gaan, laatste dag heerlijk weer dus wilde er wel optimaal van profiteren. Niet zo ver als de dag ervoor, maar toch een kilometer of 8 had ik in gedachte. Wilde ook wat anders proberen met mijn GoPro omdat ik met het borstharnas last krijg van mijn nek/rug na meer dan een uur wandelen (of ik denk toch dat het daaraan ligt). Maar dat probeersel was niet zo'n succes, verschillende manieren geprobeerd maar je wordt vooral zeeziek van het beeld :')

Gelukkig per toeval toch een foto eruit gekregen die ik best wel leuk vind.
Afbeelding

De eerste paar kilometer gingen nog prima, hoewel ik redelijk gefrustreerd was doordat het niet lukte met mijn GoPro wat ik wilde. Maar daarna was het ineens op, zowel bij [***] als bij mij, en toen was het toch nog een paar kilometer terug ... [***] ging heel moeilijk lopen, ging echt de bermen opzoeken en zag er echt doodmoe uit.

En dus hier gaan we weer ... wat is er mis?
* Was hij toch wat onder de invloed van het weer? Hij had zijn hooi ook niet helemaal op, maar hij leek wel vrolijk en de voorbije dagen met hetzelfde weer deed hij het prima.
* Was het gewoon teveel? 4 dagen achter elkaar, in totaal bijna 35 kilometer. Teveel van het goede voor nu?
* Heeft hij toch last van stijf zijn/zijn spieren? Hij krijgt nu sinds een week of 2 geen extra vitamine E meer (daarvoor had ik al ruim afgebouwd naar 1 schepje per keer ipv 4). Heeft dat toch invloed? Liep hij daarom zo moeilijk? Hij liep wel een beetje kort, maar toch nog ruim met z'n achterhoef over de afdruk van zijn voorhoef, en als hij echt kort/stijf loopt ziet dat heel anders uit. Ook was zijn rug nog goed beweeglijk (en ook dat was heel anders in de tijd toen ik met die vitamine E begon).
* Zijn het toch de hoeven? Het leek alsof hij stenen/stenige paden wilde ontwijken, andere stukken gingen prima en in de bermen vond ik hem ook goed lopen. Maar misschien krijgt hij ook last van zijn hoeven als zijn lichaam niet helemaal ok voelt?

Vandaag heeft hij een dag rust want kan niet gaan, morgen maar weer verder kijken hoe hij zich voelt ...
______________________________________

[***] had het nog steeds lastig, dus die heb ik 's avond even laten rollen in de longeerpiste en daarna uitgebreid geborsteld, dan was het wel weer goed.

En over mezelf zullen we het maar niet hebben, het bewuste been heeft het wel gehouden maar de rest praten we maar niet over _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:30

Moest er toevallig nog iemand meelezen.. ik zit een beetje met een dilemma.
Ik heb het idee dat [***] niet 100% ok is, zoals gezegd was er maandag het moeilijke lopen dus heb hem even rust gegeven. Donderdag heb ik even in de piste gewerkt met een sprong, ik zag in eerste instantie niet meteen iets maar hij was niet zo enthousiast als de laatste tijd, hij sprong wel maar het voelde anders (niet zoals in het filmpje waar alles vanzelf ging). Gestopt met springen en nog even een rondje naar buiten, waar hij op de veldwegen nog steeds gevoelig was. Vandaag weer wat in de piste gedaan en vond hem met draven echt niet goed lopen, heel kort. Het is nooit een ruime beweger geweest maar nu was het toch erger dan anders, ging wel beter met wat aanmoedigen maar hij deed echt heel boos, oren in de nek en slaan met het hoofd etc. Voor mij geen goed teken. Met hoeven uitkrabben had ik het idee dat zijn achterhoeven zwaarder waren, alsof hij ze niet goed omhoog kon houden, maar was misschien ook maar een idee.

Ik zit nu te denken dat hij de extra vitamine E toch nodig heeft, hij staat nu zo'n 3 weken compleet zonder, daarvoor langere tijd op 1 schepje (komende van 4). Tot hiertoe niks aan hem gemerkt, maar sinds deze week dus tocn niet helemaal ok. Nu wil ik terug vitamine E gaan bijgeven om te kijken of het weer beter wordt, maar zit te twijfelen of ik terug naar het oude ga of dat ik een ander soort vitamine E probeer (natuurlijke, is beter opneembaar). Zijn bloedwaarden zijn altijd heel wisselend geweest dus die helpen weinig, het gaat op het zicht/gevoel moeten...

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:37

Heb je die oude vitamine E nog? Dan zou ik daar weer mee beginnen, met 1 schepje.

Zou Cobe hoefbevangen kunnen zijn of daar tegenaan kunnen zitten?

Er is niets mis mee met goed naar Cobe kijken en luisteren, zoals je al jaren doet, en aan de hand daarvan te beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:46

Neen, heb niks meer, daarom dat ik ook niet goed weet wat te doen.
Had eigenlijk gedacht dat het ok zou zijn, het afbouwen van 4 naar 1 heb ik niks van gemerkt en de hele tijd op 1 ook niet, en nu "ineens" is het niet goed. Hoewel bij een tekort opbouwen natuurlijk tijd overheen gaat.

Hoefbevangen is hij nog nooit geweest en er is niks verandert in zijn voedingspatroon. Ze hebben wel een paar dagen ander hooi gehad maar dat was vanaf woensdag denk ik, toen was het probleem er al. En nu krijgen ze alweer het hooi wat ze gewend zijn dus of een paar dagen zoveel kan uitmaken (en het was er dus al voor de hooiverandering). Dus ik weet het niet, zeg nooit nooit maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Het zijn echt weer die achterbenen, rug beweegt nog wel soepel en in stap zie ik niks, achterhand ziet ook nog mooi rond uit, dus het is nog niet zo extreem als in de tijd van het koetsongeluk, maar wil graag voorkomen dat het daar weer naartoe gaat ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-18 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:49

Is hij ineens wat ingevallen bij de flanken?

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:53

Goh, had dat idee niet zo meteen, betekent dat iets?

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:56

Ja, dan denk ik aan spierbevangen.

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:00

Ah, op die manier :j
Kan natuurlijk altijd de DA bellen om eens bloed te laten trekken voordag ik eventueel weer start. Dan niet zozeer voor de vitaline E (al laat ik dat wel bepalen) maar voor de spierwaarden. Deze zijn buiten die eerste keer altijd goed geweest (terwijl vitamine E altijd is blijven schommelen) dus dat zou wel iets kunnen zeggen, al weet ik niet of het daarvoor momenteel al ver genoeg is. En dat is ook pas ten vroegste dinsdag dus of dat nog veel toevoegt?

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:41

Maflinger_S schreef:
Ja, dan denk ik aan spierbevangen.

Daar zat ik ook even aan te denken, maar een vitamine-tekort kan soort van hetzelfde beeld geven in de beweging.

Soms (maar dus niet altijd) zijn de spieren ook harder bij spierbevangenheid, maar dan moet je dus wel regelmatig in je pony knijpen om dat verschil waar te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:02

Hij is natuurlijk wel gekend met vitamine (E) problemen en vandaar uit waarschijnlijk jaren spierpijn/problemen, wat zich nooit echt geuit heeft omdat hij in verhouding niet veel moest doen (in het weekend eens een lange/zware rit en dan een week rust, en daarna was het met het grondwerk enzo een stuk minder intensief) maar toen hij voor de koets ging brak ons dat op een bepaald moment zuur op, met een ongeluk als gevolg.

Toen toonde bloed vitamine E tekort en licht verhoogde spierwaarden (maar is pas getrokken een week of 2/3 na het ongeluk). Toen supplement gaan geven en spieren waren altijd ok, vitamine E niveau was heel schommelend. Op een bepaald moment stond hij op paardendosis en ging hij van supergoed naar superslecht en weer terug. Dus daar kan ik me niet zo op baseren.

Hij krijgt ondertussen heel andere voeding waar hij het super op doet dus vandaar dat ik wilde proberen afbouwen/weglaten omdat het bloed toch blijft schommelen dus misschien is het niet meer nodig. Maar nu deze week twijfel ik dus..

Zou dat vorig weekend wandelen toch teveel inspanning geweest zijn voor zijn lichaam? Je denkt altijd "het is maar wandelen" maar uiteindelijk zijn daar ook spieren en conditie voor nodig natuurlijk. We hebben volgende gedaan: 5 km - 8.5 km - 12.4 km - 7.9 km. De tijden zou ik even moeten opzoeken, weet niet of alles in het topic staat maar gemiddelde snelheid grofweg rond de 4.5 km/u.

Zou dat in combinatie met geen extra vitamine E meer de oorzaak kunnen zijn? Knijpen doe ik niet in de pony, hij vind aanrakingen zoal maar niks (is ook zo'n dingetje) dus voor eigen veiligheid maar niet knijpen :P Dacht ook altijd dat ze gingen trillen bij spierbevangen maar dat is blijkbaar ook niet altijd zo.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:15

Staat ie op de wei? Wellicht hoog fructaan gehalte in het gras?
In ander topic zei ik het al eerder, klinkt hetzelfde als wat mijn paard heeft. Was gevoelig voor spierbevangenheid, liep soms periodes heel kort, op eieren, zonder écht helemaal bevangen te zijn. Kreeg later Cushing, nu op de prascend gaat het veel beter. Ik denk dat je veel meer dan voeding in de gaten houden (laag in suiker en voldoende vitamine E) niet veel kan doen.

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:03

Visitor schreef:
Staat ie op de wei? Wellicht hoog fructaan gehalte in het gras?
In ander topic zei ik het al eerder, klinkt hetzelfde als wat mijn paard heeft. Was gevoelig voor spierbevangenheid, liep soms periodes heel kort, op eieren, zonder écht helemaal bevangen te zijn. Kreeg later Cushing, nu op de prascend gaat het veel beter. Ik denk dat je veel meer dan voeding in de gaten houden (laag in suiker en voldoende vitamine E) niet veel kan doen.

Het is de vraag hoe ver TS wil gaan maar zowel op vitamines, spierbevangenheid als cushing kun je laten testen.

Anoniem

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:22

Gras krijgt hij niet, buiten de graaspauzes tijdens het wandelen (waar ik ook al over twijfel aangezien hij allergisch is, maarja, je moet iets onderweg).

Hij heeft al veel uitgebreide bloedonderzoeken gehad, incl ijzer, magnesium, vitamine E, selenium, koper en zink. Daarnaast is hij al 3x op PPID getest en zelfs op PSSM1 . Is er nog een aparte test voor spierbevangenheid?

Qua voeding krijgt hij droog hooi (daar reageert hij het minst op met zijn gras/suikerallergie, moet wel natgemaakt voor zijn stofallergie :+ ), bietenpulp/lijnzaadvlokken en Vitalbix Daily. Op dit moment verder niks extra, buiten de hooikoortsmedicatie. Vroeger nog vitamine E en magnesium maar vooral dat laatste had ik niet het idee dat iets deed. Denk dat het qua voeding wel ok zit, zou niet weten wat beter zou zijn (is ook in samenspraak met oa Mizora samengesteld).

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:43

Die graaspauzes kunnen denk ik niet zo veel kwaad. Hoe lang eet hij dan in totaal? Maximaal een half uur?

Spierbevangenheid kan je zien door verhoogde spierenzymenwaarden in het bloed.

Ik ben geen voedingsdeskundige dus daar kan ik niets over zeggen maar ik heb wel goede ervaringen met af en toe een multivitaminekuurtje erin. Ik koop dan zo'n pot van Phytonics en geef elke dag een maatschepje tot de pot leeg is, 2x per jaar.

Heb je de kilometers die je hebt gelopen, in 4 dagen achter elkaar gelopen? Da's in totaal meer dan 30 km en ook al ligt het tempo laag, stappen kost best veel spierkracht. In wat voor omgeving heb je gelopen? Het is wat heuvelachtig bij jou toch? Dat kan ook nog schelen qua inspanning.

(Saar is ooit spierbevangen geraakt van een niet zo lange buitenrit over de Sahara bij Ommen: veel mul zand. Tijdens de rit zag en voelde ik al dat het teveel was en ik ben dan ook afgestapt om het laatste stuk ernaast te lopen. Te laat ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:35

Tot nu toe max. een kwartier per keer. Ik weet niet wat een invloed dat zou kunnen hebben.

Weet niet of een vitaminenkuur iets gaat uithalen, hij krijgt al dagelijks algemene vitaminen dus dat zou in principe genoeg moeten zijn. Als ik daar nog een kuur aan ga toevoegen heb ik schrik om dingen te overdoseren.

Die kilometers is inderdaad 4 dagen achter elkaar en hier is het niet plat en veel veld/stenen/modder/... Dus misschien is het dat gewoon. Maar wat dan? Wanneer zou het moeten beteren? Wat doe ik om hem te helpen? En is die extra vitamine E dan misschien toch aan te raden om hem te ondersteunen? Ik vind het zo moeilijk.