Wie maakt er winst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jack_55

Wie maakt er winst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:28

Hallo, hier een topic waar ik graag de meningen van ervaren 'paarden mensen' over zou horen.

De vraag over wie in de paarden industrie de groot verdieners zijn.

Soms heb ik de indruk dat de industrie voor het grootste gedeelte wordt gefinanciert door 'de Bank van Mams en Paps.' Dat is misschien maar een half-waarheid. Ik lees over stal managers die EU25,000.00/jaar verdienen en 60-urige werkweken hebben... Zijn het de maneges? Zijn het de kleine fokkers, of het grote bedrijf a la Paul Schockemohle in Oost-Duitsland? Is, zeg, over EU100,000.- voor een ervaren volbloed top springpaard voldoende om alle kosten te dekken van bedrijf, personeel etc. over al die jaren van training? Of zijn de commerciele internationale springteams de verdieners met hun enorme overheads... (trainers, grooms, hoefsmeden, artsen, chauffeurs etc) Hoeveel top posities in toernooien moeten zij bereiken om de kosten te dekken? Zijn het de top toernooi organisatoren met hun sponsor- en tv gelden? Of zijn hun kosten ook zodanig dat de marges heel klein zijn? Zijn het de volbloed race paarden fokkers? Is het eenvoudiger/kosten effectief een renpaard te trainen? Zijn het de trainers misschien, diegenen die zichzelf goed kunnen verkopen en media savvy zijn? Of steunt alles op de portemonnee van families zoals Jobs, Gates en Springsteen? Dit zijn zo enige gedachten waardoor ik mij al sinds tijden afvraag; wie verdient er nu eigenlijk behoorlijk geld in deze business?

M_i_R

Re: Wie maakt er winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:33

De Goeroes, de aardstraallezers, de auramanipulators en allerlei anders -paten en -isten die ons paardenmensen doen geloven dat ze medische en rijkundige problemen op een snelle manier kunnen fixen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:35

De manege's en pensionstallen (hier zuid nederland) zijn geen vetpot (jaarcijfers gezien)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:41

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat manages gemiddeld meer verdienen dan pensionstallen.

Verder denk ik dat er in de renpaarden relatief grote bedragen voor paarden neergelegd worden. Voor goede dressuur en springpaarden ook maar minder vaak/duur als je het globaal bekijkt. Of dat dan ook nog rendabel is als je kijkt hoeveel paarden die stallen hebben en hoeveel overhead weet ik ook niet.

Ik denk dat een heel groot deel van de paardensport toch wel liefhebberij is, waarbij mensen bij moeten leggen of net iets meer dan quitte spelen. Alleen de hele grote stallen maken misschien echte winst, maar die zijn daar vaak niet open over.

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 10:46

M_i_R schreef:
De Goeroes, de aardstraallezers, de auramanipulators en allerlei anders -paten en -isten die ons paardenmensen doen geloven dat ze medische en rijkundige problemen op een snelle manier kunnen fixen.

Heel mooi, erg grappig, creatief...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:48

Aanvulling:[url]https://www.abab.nl/nieuws/financieel-resultaat-paardenhouderij-grote-verschillen[/img]

Op een pensionstal wordt gemiddeld 160 euro per jaar winst gemaakt per stallingsplaats, op een manege 918 euro. Maar beiden zijn dus geen vetpot.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:11

In NL wordt absoluut groot, snel geld verdiend in de jonge KWPN paarden.
Wanneer de kostprijs nog veel lager is tov de verkoopprijs.
Mensen betalen graag veel voor verwachtingen en dromen ;)

Een 70% Grand Prix paard kan je goed op verdienen, maar voordat je zo ver bent...

Fokkers met meerdere veulens in de veulenveilingen, en de 2-4 jarige die bij de grote namen in training komen verkopen goed.
Chique getoiletteerde grootlopers bij een prof komt zo een nulletje achter tov in de klei bij en particulier in de achtertuin.
Jonge paarden netjes opleiden, een constante kwaliteit af kunnen leveren en 'garantie' bieden op een gezond paard is een kunst en mag in mijn ogen dan ook wel beloond worden.

Een voorbeeld: de kampioen van de KWPN hengstenkeuring dit jaar is als veulen op een veiling aangekocht voor €11k
Als 2.5 jarige het keuringstraject in gegaan. Dan heb je dus 2 jaar aan opfokkosten, training en keurings klaarmaken, medische molen voor de keuring, afdracht KWPN etc.
Die is na z'n kampioenschap verkocht aan Helgstrand.
Afgaand op wat hij voor eerdere keuringstoppers heeft neergelegd... Ga er maar vanuit dat die ruim meer dan een ton gekost heeft. Dus tel uit je 'winst'.
De groot verdieners zijn degene die dat kunnen herhalen.
Bij 1x kan je van geluk spreken, maar zoiets regelmatig 'presteren' is wel een vak apart.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er vaak jaren van verlies/quitte draaien voorafgaan aan een groot financieel succes.

Afgelopen seizoen is een fokker zeer succesvol geweest op de veulenveilingen. Die zal daar de komende paar jaar ook profijt van hebben. Maar dat is niet aan komen waaien...

Gemiddeld genomen zijn er gewoon maar weinig paarden die recht evenredig stijgen in waarde, wat ze per maand opvreten en kosten aan management naar mate ze ouder worden :')

Daarom denk ik wel dat uiteindelijk het meeste, grote geld in de topsport, uit externe geldstromen komt.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 26-02-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:15

Ik vermoed de grotere handelaren, dat die het meest verdienen, die in de vlugge handel zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:18

Inderdaad, met Marieke eens..manege's, pensionstallen en prof ruiters/ trainers verdienen niet veel. Die laatste zijn vaak afhankelijk van sponsors/ goede eigenaren.

Een goede trainer/instructeur kan goed verdienen, daarnaast de succesvolle hengstenhouders en handelstallen in het hogere segment kunnen nog weleens klappers maken en zo hun bedrijf uitbouwen.

Dus imo niet de fokkers {enkele succesvolle uitzonderingen daargelaten}, niet de trainers, niet de ruiters, niet de hoefsmeden, grooms, chauffeurs, artsen.

Maar de handelaren in het hogere segment, hengstenhouders {die ook vaak handelen} en goede instructeurs.

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 05:06

MariekeS_ schreef:
In NL wordt absoluut groot, snel geld verdiend in de jonge KWPN paarden.
Wanneer de kostprijs nog veel lager is tov de verkoopprijs.
Mensen betalen graag veel voor verwachtingen en dromen ;)

Een 70% Grand Prix paard kan je goed op verdienen, maar voordat je zo ver bent...

Fokkers met meerdere veulens in de veulenveilingen, en de 2-4 jarige die bij de grote namen in training komen verkopen goed.
Chique getoiletteerde grootlopers bij een prof komt zo een nulletje achter tov in de klei bij en particulier in de achtertuin.
Jonge paarden netjes opleiden, een constante kwaliteit af kunnen leveren en 'garantie' bieden op een gezond paard is een kunst en mag in mijn ogen dan ook wel beloond worden.

Een voorbeeld: de kampioen van de KWPN hengstenkeuring dit jaar is als veulen op een veiling aangekocht voor €11k
Als 2.5 jarige het keuringstraject in gegaan. Dan heb je dus 2 jaar aan opfokkosten, training en keurings klaarmaken, medische molen voor de keuring, afdracht KWPN etc.
Die is na z'n kampioenschap verkocht aan Helgstrand.
Afgaand op wat hij voor eerdere keuringstoppers heeft neergelegd... Ga er maar vanuit dat die ruim meer dan een ton gekost heeft. Dus tel uit je 'winst'.
De groot verdieners zijn degene die dat kunnen herhalen.
Bij 1x kan je van geluk spreken, maar zoiets regelmatig 'presteren' is wel een vak apart.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er vaak jaren van verlies/quitte draaien voorafgaan aan een groot financieel succes.

Afgelopen seizoen is een fokker zeer succesvol geweest op de veulenveilingen. Die zal daar de komende paar jaar ook profijt van hebben. Maar dat is niet aan komen waaien...

Gemiddeld genomen zijn er gewoon maar weinig paarden die recht evenredig stijgen in waarde, wat ze per maand opvreten en kosten aan management naar mate ze ouder worden :')

Daarom denk ik wel dat uiteindelijk het meeste, grote geld in de topsport, uit externe geldstromen komt.

Wow, heel interessante informatie, hartelijke dank voor deze post...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:22

Volgens mij doen de ruitersportzaken het ook niet slecht. Zocht laatst een rijbroek. Was weinig te vinden onder de 76 euro. 150 euro was heel gewoon.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:35

En de zgn coaches op wat voor gebied ook met paarden verdienen ook wel wat...
Envliegen als paddenstoelen uit de grond. Soms heb je ook maar 1 of 2 paarden nodig om dit te kunnen doen