19 jarig paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:12

Hoi! Ik heb volgende week een bezichtiging bij een net 19 jarige ruin, en ik begin nu te twijfelen of dat niet toch te oud is. Ik ben zelf een halfgevorderde onzekere ruiter, die verder niet echt wedstrijdambities heeft. Op de filmpjes oogt hij niet heel sloom, gewoon echt een beginnerspaard precies waar ik naar opzoek ben. Maar hoop toch wel, nog een paar jaar van hem te kunnen genieten. Dus ik vraag me af wat het beste is om te doen

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:15

Ga kijken en beslis of het paard voldoet aan jouw verwachtingen.
Is hij "perfect" voor jou en de prijs is wat je mag verwachten voor een wat oudere paardje?
Dan gewoon doen.

Niets is zo belangrijk dan een betrouwbaar paard, helemaal als je zelf wat onzeker bent.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

De kans dat je minder lang van hem kan genieten is groter dan bij een 10 jarige, dat zou ik wel in mijn achterhoofd houden.

Ga eens met je instructeur erbij kijken en hoor dan zijn/haar advies. Misschien klikt het niet eens met het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

Zou hem in ieder geval zeker even gaan keuren, en op de foto zetten ivm artrose.

Als hij helemaal gezond is denk ik zeker niet dat de leeftijd een probleem is. Van die oudjes kun je juist veel leren. :j

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:24

Believe schreef:
Zou hem in ieder geval zeker even gaan keuren, en op de foto zetten ivm artrose.

Als hij helemaal gezond is denk ik zeker niet dat de leeftijd een probleem is. Van die oudjes kun je juist veel leren. :j



Heb ik idd ook aan zitten denken, maar ik ben zo'n leek wat dat betreft heb wel mensen die me helpen, maar die zeggen van dat kost je net zoveel als het dier zelf. En daar hebben ze ook wel weer gelijk in

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:27

keavyseancy schreef:
Hoi! Ik heb volgende week een bezichtiging bij een net 19 jarige ruin, en ik begin nu te twijfelen of dat niet toch te oud is. Ik ben zelf een halfgevorderde onzekere ruiter, die verder niet echt wedstrijdambities heeft. Op de filmpjes oogt hij niet heel sloom, gewoon echt een beginnerspaard precies waar ik naar opzoek ben. Maar hoop toch wel, nog een paar jaar van hem te kunnen genieten. Dus ik vraag me af wat het beste is om te doen


Je hebt 19 jaar en 19 jaar. Kijk echt naar het paard zelf. En uiteraard laten keuren.

Hier een 27-jarige die nog als een zonnetje loopt. Rijd met gemak buitenritten van 4 - 5 uur.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:34

Artrose hebben ze bijna allemaal op die leeftijd. Voor gewoon lekker rond hobbelen en als leerpaard regelmatig een lesje meepikken zou ik er niet over twijfelen als er bij kijken en uitproberen een klik is :)
Klinisch laten keuren door een eigen uitgekozen veearts is altijd wel verstandig om te doen.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:24

Ik heb mijn paard ook gekocht toen ze 19 jaar was , niks mis mee hoor ..

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:29

Als dit paard ijs jou, je dromen en je ambities past en de prijs is reëel zou ik zeggen gewoon doen!
Wel klinisch laten keuren en daarbij bloed laten trekken. Mocht hij dan binnen een maand toch kreupel zijn kan je dat nog laten controleren op verdovende middelen.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:38

Als je er idd niet de hoofdprijs voor moet geven, en laten keuren door DA (buigproef en zo), waarom niet? Een paard is tegenwoordig vaak niet meer afgeschreven op zijn 20ste. Tip van Natalie36 om bloed te laten nemen (algemene controle + controle op verdovende middelen) is idd ook een goede.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70553
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:41

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:44

Hmm ik zou het niet zo snel doen. Er zijn ook paarden van bijvoorbeeld 12 die aan je eisen voldoen. Alleen moet je budget dan wel ruim zijn.
Bij een 19 jarige is de kans gewoon groter dat je er niet enorm lang op kan rijden en dan zit je met een grasmaaier. Niet erg als je zelf veel weide hebt, maar voor mij zou dat betekenen dat er een rijpaard bij zou moeten komen en een paard die niet meer bereden kan worden raak je niet kwijt.
En dat moet je ook niet willen tov het paard.
Voor mij zou het dus een no zijn, maar ik heb een paard ook echt om te rijden en dan zou ik het risico te groot vinden.

Ben het er wel mee eens dat de ene 19-jarige de andere 19-jarige niet is.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:46

Bloed nemen doen ze tegenwoordig standaard bij de keuring meen ik.

Als de prijs er naar is, en het klikt, zou ik het ook doen. Niks zo belangrijk als een paard waar jij je veilig bij voelt

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:58

kijk naar wat je wil.. een 19 jarige is natuurlijk een risico maar het verschilt zo per paard.
Mijn pony is 24 en is momenteel nog super fit doet haast niet onder voor de 10 jarige op stal.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:02

Als het klikt met dit paard en je kunt ermee doen wat je wil/paard voldoet aan je doel: dan zou ik het doen.

Die van mij is bijna 19 en ik zou 'm zo weer kopen. Ook als negentienjarige. Mijn merrie was 24 toen ze bij mij kwam, en ik ben elke dag zo blij met haar. En nee ik was niet persé op zoek naar een oudere pony (en ook zeker niet naar een merrie :') ). Maar mijn droompony, want dat is ze ook al besefte ik dat toen nog niet, bleek toevallig een 24-jarige merrie te zijn.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:06

Het is ieder voor zich, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Ja de kans is groot dat je een ervaren paard koopt wat nog jaren lang mee gaat. Wij hebben er hier nog 1 van 31 lopen en 2 jaar terug 1 laten gaan van 38...

Maar als ik dan naar mijn 2 kleintjes kijk... De ene is bijna 18 welke al bijna 16 jaar in mijn leven is. Maar helaas is deze wel op... Hoe pijn dit ook doet. Oud zal hij nooit worden.
Dan de merrie, zij is bijna 19 en momenteel, eerlijk is eerlijk ze doet het fantastisch. Sterker nog ze heeft het nooit beter gedaan. Maar ook zij is niet gezond. Ze heeft PPID is IR en heeft verhoogde kans om weer bevangen te geraken.
En als ik zie wat het kost, niet alleen aan geld maar ook aan moeite dan denk ik dit niet weer ... Althans niet direct, dan wil ik daar eerst wat jaren naar toe kunnen werken :o

Ik ben juist van mening dat ze paarden van tegenwoordig minder sterk zijn..

Maar soms zitten er inderdaad toppers bij van die leeftijd.
Ik durf de gok alleen niet (meer) te nemen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:10

Een paard kopen is zowiezo (wat een oliebol woord ik schrijf het altijd fout) een risico.

Je kern gezonde 3 jarige kan 2 weken na aankoop ook dood neervallen terwijl die van je buurvrouw de 30 haalt.

Als het paard bij je past dan past hij bij. Ik vind ts al verstandig dat ze niet stoer gaat doen en toch een jong paard koopt. Goed zelfinzicht wat ze wel en niet kan en daar een paard bij zoekt. Dat zie ik nog wel eens anders.
Als het dier verder gezond is waarom niet. Ik denk dat je er nog veel plezier aan kan beleven.

mijn fjord is ook bijna 19 en dat zou je hem niet geven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:11

Op deze leeftijd komen de kosten TS. Als jij niet terugschrikt voor dierenartskosten die jaarlijks op kunnen lopen tot een bedrag met 3 nullen, dan zou je dit paard kunnen kopen. Zeker als rijden niet het belangrijkste is. Ik heb er ook 1 van 19, pardon inmiddels 20, die kwakkelt al drie jaar iedere winter. Iedere keer kwaaltjes die niets met elkaar te maken hebben. Hooguit dat sommige ouderdom gerelateerd zijn.

Ga lekker voor een paard tussen de 8 en de 12, daar heb je veel langer plezier van.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:24

Gypsy schreef:
Op deze leeftijd komen de kosten TS. Als jij niet terugschrikt voor dierenartskosten die jaarlijks op kunnen lopen tot een bedrag met 3 nullen, dan zou je dit paard kunnen kopen. Zeker als rijden niet het belangrijkste is. Ik heb er ook 1 van 19, pardon inmiddels 20, die kwakkelt al drie jaar iedere winter. Iedere keer kwaaltjes die niets met elkaar te maken hebben. Hooguit dat sommige ouderdom gerelateerd zijn.

Ga lekker voor een paard tussen de 8 en de 12, daar heb je veel langer plezier van.



Alsof je met een 10 jarige die kosten niet kan hebben :')

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:32

Mijn ervaring is ook dat oudere paarden meer kwaaltjes hebben, wat meer moeite en meer geld kost. Maar de ervaring en de rust die een ouder paard heeft kan heel fijn zijn. Tegen een lage aanschafprijs en met weinig rijambities zou ik het overwegen.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:32

Natuurlijk kun je die kosten met een 10 jarige hebben. Ik heb de mijne met 10 jaar moeten laten opereren aan een breuk, ontzettend duur. En nu is hij 18 en heeft hij mij de afgelopen 2 jaar ook klauwen vol met geld gekost. Pure pech.

Maar realistisch gezien is er bij een ouder paard meer kans op (hogere) kosten.
Mijn 19 jarige merrie kost mij sowieso meer dan een euro per dag aan cushing medicatie. Dat heb ik er met alle liefde voor over hoor. Maar dat is iets wat je bij een 10 jarige niet zo snel zult hebben.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:33

Als je er op gereden hebt en de klik is er zou ik het paard er niet om laten staan. Heb zelf een 17 jarige gekocht (zonder te keuren) waar ik veel van heb geleerd maar die helaas maar 1,5 jaar meeging en waar ik behoorlijk wat kosten aan heb gehad.

Mijn advies is dus wel om het paard iig klinisch te laten keuren (zou mij veel ellende bespaard hebben). Ik ben zelf echt mega onzeker en heb vorig jaar toch een 5 (nu 6) jarige gekocht, en geloof me die is nog braver dan m’n ‘oudje’ was!

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:49

Eigenaresse van mijn 23 jarige bijrijdpaard heeft hem gekocht op 18 jarige leeftijd. Tijdens hun eerste rit heeft hij haar alle hoeken van de bak laten zien, en toen was ze verkocht :+

Hij is ex-internationaal springpaard en gedraagt zich echt als een 4 jarig paard.. méga sterk, gaat keihard en nog steeds vreugdesprongen bij het galloperen.. loopt ook meerdere lessen per week en kan uren op buitenrit of les, maar daarnaast heeft hij wel alles gezien en is super braaf.

Hij is super gezond, heel sterk en heeft nooit een kwaaltje of iets geks.

Met andere woorden: Kijk naar het paard. Geen 1 paard is hetzelfde, en ze hebben zeker niet allemaal atrose op die leeftijd.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:57

Op die leeftijd is altijd wel te vinden, mag ook!
Maar als het het dier niet belemmert in zijn normale doen en laten, weegt dat m.i. niet op tegen de ervaring die zo'n dier heeft en hoeveel zekerheid en rust hij kan bieden aan een beginnende ruiter.

Kan.
Hoeft niet, want hier stuitert ook een 21-jarige nog dagelijks briesend en met opgeheven staart in het rond, die zou je de helft van zijn leeftijd nog niet geven :))

Ga lekker kijken en rijden met hem.
En als de klik er is, neem dan nog een keer een kenner of je dierenarts mee voor een snelle keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:58

Ik heb mijn pony destijds op 21 jarige leeftijd gehad. Ik heb 8 prachtige jaren van haar mogen genieten. Het was het echt waard.

Een oud paard is goud waard. Voor mij liever 10 oudjes dan 1 jonkie. Een ouder paard is vaak al wat meer ervaren en kun je veel van leren. Als je geen wedstrijd ambities hebt kun je echt nog wel jaren lang van dit paard genieten mits goede verzorging en onderhoud.
Ieder paard zal op oudere leeftijd wel artrose ontwikkelen. Dat is bij mensen ook zo.
Als het paard de hoofdprijs niet hoeft te kosten zou ik geen rontgenfotos laten maken