Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, vanaf aanstaand voorjaar ga ik samen met mijn zus een paarden vakantie stalling aanbieden in Rockanje (ZH), met het strand praktisch in de achtertuin. De stal waar onze eigen paarden staan huren wij vanaf nu namelijk in zijn geheel, waardoor er 2 stallen vrij zijn gekomen en we in totaal een hectare aan weiland hebben.
Het lijkt ons super leuk dat andere mensen ook kunnen komen genieten van de mooie omgeving en vooral het brede en rustige strand wat op 10 minuten stappen ligt. Het strand is 11km lang en is het héle jaar toegankelijk voor ruiters (en honden). Er zijn verschillende routes en rondjes die je kunt rijden, van een uurtje van 5 a 10km tot dagtochten van +/- 40km. Waarbij je naast die 11km over het strand ook stukken door de duinen van het natuurgebied Voornes Duin gaat en om het Oostvoornse Meer heen kan rijden. Maar op een zwoele zomer avond kan je natuurlijk ook een heerlijke avond zwemsessie direct voor de deur in zee doen.
Zelf wonen wij 3 minuten van de stal vandaan en hebben onze eigen paarden hier al bijna 5 jaar staan. De staleigenaresse heeft zelf ook altijd gereden, maar heeft nu door andere hobby's geen eigen paard meer. Ze staat er volledig voor open dat wij dit gaan opzetten. Dus we hebben groen licht en nu is het nadenken over waar te beginnen.

Daarom leek het mij leuk en handig om op bokt te gaan inventariseren, wat de meeste wensen zijn en natuurlijk ook voor tips, tricks en ervaringen. Ik wil regelmatig updates plaatsen over de aanpassingen die we gaan maken, hoe het er voor staat of waar we tegenaan lopen. Dus... mocht 'naar het strand op vakantie gaan, mét je paard' nog op jou droom lijstje staan, volg ons zeker en wie weet!

Wat we willen aanbieden qua stalling:
- 2 Nette binnen stallen 3.5 x 3.5m, tegenover elkaar met tralies aan de voorzijde en een ruime stalgang,
- Stallen op vlas,
- 2 goed omheinde weides, met schrikdraad, met de mogelijkheid om er 4 vlakken van te maken en dan dus 4 paarden apart ruim neer te kunnen zetten,
- Goed voordroog hooi in hooinetten op stal en mits nodig in slowfeeders op de wei,
- Het uitmesten van de stallen en weides doen wij,
- Eigen krachtvoer meenemen, voeren kunnen wij doen,
- 2 Zadelkasten,
- Voldoende verlichte ruimte binnen om te zadelen/poetsen,
- Warm water om af te spuiten (buiten),
- Een 20x40 buitenbak (bij veel regen is deze niet droog),
- 1 trailer kan op het terrein geparkeerd worden, meer trailers, of vrachtwagens kunnen op een parkeerplaats 100m verderop.
Helaas hebben we (nog) niet de mogelijkheid om ook slaapplekken aan te bieden. Maar aangezien Rockanje en omgeving vrij toeristisch is, zijn er verschillende campings, b&b's en hotels op nog geen 5 minuten afstand. In de toekomst willen we gaan kijken of we kunnen gaan samenwerken met dit soort accommodaties. Korting op je overnachting als je via ons boekt bijvoorbeeld.
Andere activiteiten in de buurt:
- Mogelijkheid tot het huren van MTB's en normale fietsen,
- Op 5km afstand van Rockanje ligt een 13km lang MTB parcours,
- Ik heb zelf nauwe connecties met een Sup/wind/kite/golfsurfschool (mijn werk) aan het Oostvoornse Meer, waardoor ook hier gemakkelijk het e.a. mee geregeld kan worden,
- De duinen van West Voorne zijn enorm. Hier kun je dagen in ronddwalen tussen de Schotse Hooglanders, 'wilde paarden' en staat het bekend om de vele soorten vogels,
- Leuke en lekkere restaurantjes en strandtenten,
- Historisch plaatsje Brielle ligt op 10minuten afstand van Rockanje.
Voor nu willen we ons gaan focussen op:
- Het klaar maken van de wei, herindelen, nieuwe palen en schrikdraad erin,
- Stallen tiptop in orde maken (1 waterbak is nog niet aangesloten),
- Gehele terrein wat meer opruimen,
- Op zoek naar zadelkasten,
- FB pagina opzetten,
- Ruiterroutes kaarten maken met alle ruiterpaden en mogelijke routes die je kunt rijden,
- Tips betreft het getij en de windrichting,
- Foto's en filmpjes maken van de stalling en de omgeving.
Dus dat

Alvast een eerste impressie van ons plekkie:
Binnengang stallen

Stallen gezien vanuit de bak

Aanliggende weides

Een van de ruiterpaden door de duinen

Bijna bij het strand in de winter

Een van de opgangen naar het strand

Hoog zomer, zwemsessies in de rustige zee