Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilana1234
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-18

Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:10

Sorry voor de rare titel ik heb een groot probleem.

Ik zit met het volgende, mijn zusje is of beter gezegt was een geweldig paardenmens. Altijd bezig tussen de paarden en met haar eigen paard. Ze zat al op les toen ze amper 4 jaar oud was en kreeg haar eerste pony op haar 7 de. Elke vrij minuut zat van haar in de paarden.
En dan kom ik, heus wel eens mee geweest vroeger verplicht omdat ik op mijn zusje moest passen bij de manege. Toen ze zelf mocht gaan kwam ik bijna nooit meer langs. Ik ben geen paarden gek.

Maar nu, mijn zusje is al tijden ziek, de rot ziekte met hoofdletter K is nu voor de tweede keer gekomen en geen kans of genezing meer. Mijn zusje is zo zwak dat de doktoren denken dat het niet nog weken gaat duren.

Mijn zus heeft mij gevraagt of ik haar paard niet wilde verkopen, ze smeekte me om het paard te verzorgen en hem liefde te willen geven, en hem te houden tot hij niet meer in staat was om bv verder te leven.
Wel ik heb ja gezegt, maar daar voel ik me zo schuldig om. Ik ben bang voor paarden, heb er niks mee maar wil mijn zusje ook niet teleur stellen op haar sterfbed. Het paard is een harstikke lieverd dat weet ik ook wel, maar wat moet ik er mee? Mijn moeder kan er ook niks mee doen omdat zei zelf veel ongemakken heeft. Mijn zusje heeft alles voorbereid, ze heeft bijvoorbeel bij de notaris vast gelegt dat er genoeg geld is om het paard zoveel x jaar te verzorgen. Dus geld problemen zijn er niet.

Ik denk er maar gewoon aan om mijn dochter naar paard rij les te sturen, zodat zei met het paard leert om te gaan. Ik heb het mijn dochter gevraagt, (8) jaar oud. Ze vind het natuurlijk leuk , maar meer het idee van o ik heb een eigen paard. Ze heeft nooit aan mij gevraagt om op les te mogen gaan, terwijl meerdere vriendinnetjes op paard rij les zitten. Nee zei had haar turnen, en voetballen. Ze is heus wel eens mee geweest naar mijn zusje haar paard en vond het leuk om te bostelen, rondje te rijden maar verder nooit echt penny gevoel gehad.

Dus ik loop hier vast, wat moet ik doen. Ik kan toch niet gaan liegen van ja ik verzorg je paard en als je er niet meer bent, verkoop ik hem snel.... Nee dat kan ik niet doen. Maar wat dan wel? Een bijrijden nemen? aan een zorg boederij schenken? Het is zonde want ik weet zeker dat een wedstrijd ruiter veel plezier van dit paard zou hebben. Net zoals mijn zusje genoot, zei ging wekelijks er wel mee op uit. Al luisterde ik niet echt naar haar wedstrijd dingen, ik weet wel dat ze 5 kastn vol heeft met lintjes, bekers enz.

Wat vinden jullie? Sorry voor het lange verhaal en dat ik eventueel rot overkom, dan wil ik hellemaal niet maar ik weet het ook allemaal niet meer.

vriendelijke groet

Ilana1234
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:13

sorry voor de vele taalfouten, dat komt vast omdat ik er niet hellemaal bij ben. Lees er maar overheen.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:17

Wat een lastige situatie! :(:)

Ik snap dat je je zusje hier niet 'in de steek' wil laten. Maar kijk goed wat eerlijk is tegenover haar paard. Ik denk dat zij dat ook graag op die manier ziet.

In dit geval is een bijrijder/leaser een goed idee. Zet eens een advertentie en kijk wat/wie er op af komt, gewoon rustig kennismaken en geen overhaaste beslissingen nemen. Ik zou je dochtertje erbuiten laten, deze verantwoordelijkheid is behoorlijk, zeker als het niet haar eigen keuze is.

Heel veel sterkte!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:20

Als er geld genoeg is voor de verzorging, en dat dus geen issue is, dan zou ik er een leuke ruiter voor zoeken. Iemand die wedstrijdambities heeft misschien omdat je aangeeft dat het paard daar zeker geschikt voor zou zijn.

Zo maak je twee mensen gelukkig: je zusje omdat er voor het dier gezorgd wordt, en een ruiter die zonder eigen paard toch fijn kan rijden.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:22

Jeetje wat een rotsituatie. Allereerst heel veel sterkte!
Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het ook een heel lastige keuze vinden!

Ik zou kijken of je een leaser of bijrijder kan vinden. Iemand die het paard rijdt en in training houdt. Misschien weet je zusje wel iemand (sorry, weet niet of zij nog aanspreekbaar is..?), want niet iedereen is hiervoor geschikt. Mocht je het willen, kan je ondertussen zelf alles leren over de verzorging en het rijden. Maar als je het niet wilt, kun je iemand het laten doen en zelf eigenaar blijven zodat het paard niet uit het oog verloren gaat.
Ik zou dus eens op de stal waar het paard staat rondvragen of er iemand is die je wegwijs kan maken.

Het kost behoorlijk wat tijd wil je namelijk genoeg kennis en ervaring hebben wil je een eigen paard voldoende zelf kunnen verzorgen. Het is in jouw geval wel een must om hierin begeleidt te worden.

Heel veel sterkte de komende tijd en succes met een beslissing maken. Het paard moet straks natuurlijk ook niet de dupe worden omdat je de verzorging niet aan kan (waar je niks aan kan doen natuurlijk!).

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:23

allereerst sterkte in deze moeilijke tijd. Heeft je zus geen vrienden in de paarden die wat zorg uit handen kunnen nemen?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:26

Amaris schreef:
Als er geld genoeg is voor de verzorging, en dat dus geen issue is, dan zou ik er een leuke ruiter voor zoeken. Iemand die wedstrijdambities heeft misschien omdat je aangeeft dat het paard daar zeker geschikt voor zou zijn.

Zo maak je twee mensen gelukkig: je zusje omdat er voor het dier gezorgd wordt, en een ruiter die zonder eigen paard toch fijn kan rijden.


Hier ben ik het ook wel mee eens ja :)
Verder alvast veel sterkte!

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:27

Oh jeetje wat een ontzettend lastige situatie, allereerst heel veel sterkte met je zusje en haar ziekbed!

Zou je inderdaad niet met je zusje kunnen overleggen over een leaser oid, dan is het paard op zich wel van jou en blijft hij in de familie, maar worden de dagelijkse dingen gedaan door iemand die er plezier uit haalt, dit lijkt me voor het paard ook het fijnste. Mocht je dochtertje het leuk vinden zou ze ook kunnen gaan rijden, maar dan heeft zij niet de volledige verantwoordelijkheid.

Ik vind het trouwens super lief van je hoe je er mee bezig bent, met je zusje haar wensen en ook met wat het beste zou zijn voor het paard!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:27

Ik kan me goed voorstellen dat je met een gewetensconflict zit!
Je hebt je woord gegeven aan je zusje en dat wil je houden, dat siert je. Je kijkt ook serieus naar een goede oplossing. Zelf heb je echter (bijna) niets met paarden dus wat moet je er mee doen? Het gaat niet om het geld want ik begrijp dat de kosten gedekt zijn maar je weet niet zo goed wat je nu met dat dier moet doen.
Als paard voor een achtjarige kind dat nooit heeft aangegeven zelfs maar actief te willen gaan rijden lijkt me inderdaad geen slim idee, niet voor haar en niet voor het paard.

Je geeft aan dat je zus er geregeld wedstrijden mee reed en met succes dus mogelijk niet direct type recreatiepaardje. Wat voor soort paard is het, hoe oud, op welk niveau heeft het wedstrijden gelopen?
Ik denk dat het idee van een goede bijrijder nog niet zo gek is. Je zou iemand kunnen zoeken die serieus met het paard wil rijden, lessen en misschien ook op wedstrijd gaan. Ik zou dan wel iemand met kennis inschakelen om te kijken of het naast een verantwoordelijk persoon ook een fatsoenlijk ruiter is. Als je zusje les had, zou je haar instructeur eens kunnen vragen.
Je kan overwegen een bijdrage te vragen (dan komen mensen vaak wat minder vrijblijvend) en de verplichting geregeld les te nemen zodat er niet mee gerommeld wordt. Kosten kan ook zijn dat ze zelf de lessen en wedstrijdkosten betalen.

Overleg dat iemand een beetje toezicht houdt of rijden en verzorgen goed verloopt als je dat zelf niet kan beoordelen, bv. de instructeur of stalhouder. Zo zou het paard goed verzorgd en gereden worden, een ruiter (die het anders misschien niet kan betalen maar wel netjes rijdt) blij gemaakt en zelf het gevoel dat je de wensen van je zusje zo goed mogelijk nakomt.

Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Martie op 30-01-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:27

Wat een nare situatie TS, sterkte :(:)

Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet wat je moet doen. Je zus weet ongetwijfeld ook dat je weinig met paarden hebt, maar laat hem toch aan je na. Een hele verantwoordelijkheid.

Kan je nog met je zusje in gesprek? Ik zou proberen haar rustig uit te leggen dat jij, net al zij, het beste wil voor haar paard en dat je bang bent dat je dat (gezien je angst en weinige ervaring) niet kan bieden. Het is voor zowel het paard als voor jou geen goede oplossing als je er mogelijk nog jarenlang met tegenzin heen moet...Als je zusje dat begrijpt kan je met haar in overleg over andere opties; misschien een bijrijder, of toch verkoop. Waarbij zij in dat laatste geval nog kan aangeven wat ze graag wil voor haar paard (een plek waar hij veel buiten komt bijvoorbeeld, of een wedstrijdruiter) en jij belooft de tijd te nemen zo'n perfect plekje te vinden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:28

Ten eerste heel veel sterkte!

Mij lijkt het goed mogelijk dat je iemand heel blij kunt maken met een leuk verzorgdpaard. En voor het paard hoeft diegene geen wedstrijd ambities te hebben natuurlijk.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:37

Heel veel sterkte TS!

Ik zou inderdaad kijken naar een bijrijder/leaser, mits jij hier helemaal oké mee bent. Je geeft zelf aan niet zo veel met paarden te hebben. Heeft je zus een instructrice/instructeur? Wellicht kan je ook haar/hem vragen om te helpen met het zoeken naar een geschikte bijrijder.

vidya

Berichten: 305
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:42

Waar woon je TS? Misschien dat er iemand op Bokt dit leest en je kan helpen met het paard.

Ik vind het simpel zoeken naar een bijrijder toch een beetje kort door de bocht. Een eigen paard is meer dan alleen erop rijden. Je moet een beetje verstand hebben van de gezondheid, voerbeleid etc van zon dier. De hoefsmid kun je plannen, maar de tandarts? Osteo? En wie houdt t harnachement bij en gaat er in de winter dekens opleggen als dat nodig is. Snap je? Een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid en ik ergens vind ik het dus best veel om dit in je schoot geworpen te krijgen wanneer je er zelf echt niets mee hebt.

Het is nu een emotionele tijd, sterkte. Ik hoop dat zich iemand serieus aandient die jou hiermee kan helpen!

Ilana1234
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:48

Heel erg bedankt lieve mensen om mee te denken. Mijn zusje heeft soms nog haar heldere momenten. Ze slaapt nu vooral veel soms wel 23 uur per dag. Maar als ik haar wel wakker tref is het eerste wat ze vraagt hoe het met het paard gaat. Ze heeft haar huis verkocht om genoeg geld te hebben voor haar paard. Ik respecteer het. Mijn zus heeft nooit echt vrienden gehad wel aanspraak op de manege natuurlijk. Maar niet echt iets vast. Ze heeft het wel over een bijrijder gehad dat ze dat goed vond zolang hij/zei met liefde omgaat met het paard. Mijn zusje noemde haar paard pier maar echte naam was te moeilijk om uit te spreken. Paard is een holsteiner die hoog loopt in dressuur en springen. Ze deed ook aan military of zoiets. Maar goed hoe vind ik iemand die mij de volledige zorg uit handen neemt? Ik wil heus wel eens langskomen maar ik kan niet 3 per dag komen wat mijn zusje soms wel deed. Het is moeilijk, ik wil niemand teleur stellen. Mijn man bemoeid zich er niet mee en zegt dat ik geen hulp van hem hoeft te verwachten. Mijn moeder zei vanochtend waarom ik er zelf niet mee ging rijden. Nee bedankt dat is niks voor mij. IK zou niet eens durven, daarom durf ik mijn dochter er ook niet op te laten het is toch een wedstrijdpaard. Het paard wil werken zei de verzorger van de manege toen ik die gisteren avond aan de lijn had. Het verveeld zich, toen zei ik of ze niet iemand had op de manege die er even op wilde rijden. Maar dat kon niet wegens verzekeringen enz. Maar zei ze ik logeer hem wel even. Kreeg ik later een sms dat het paard alleen maar zat te bokken, Ja vind je het gek als het paard vroeger dagelijks bereden werd en nu alleen maar stil staat. Ze had ook verder niemand op het oog die op goede niveau reed. Ik heb er ook geen verstand van verder. Ik kan niks, ik zou niet eens weten hoe ik kan zien of iemand goed is met paarden. Hoe neem je dan iemand aan.... was mijn zusje er maar had ze maar wat meer tijd gekregen om alles te regelen. Maar nee ze is ineens heel erg snel zwak geworden.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:50

heel veel sterkte in deze moeilijke tijd, volg je gevoel !

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:53

ten eerste heel veel sterkte

is het misschien een optie om het paard in de lease te doen? dan blijf jij eigenaar maar heb je niet de verzorging enz

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:57

Allereerst heel veel sterkte!

In welke regio zit je? Ik sta op een all inclusive pensionstal. Ik weet zeker dat daar icm met een bijrijder iets te regelen is, en dan hoef je je nooit druk te maken over de verzorging oid. De stal wil evt lease paarden aan gaan bieden, maar omdat ze in opstartfase is dat een langere termijn project. Maar een gewone pensionklant met een bijrijder is altijd een optie! Mocht het niets worden met de bijrijder, dan is mijn stal zeker in staat een geschikte vervanger te vinden.
Het is in Hattemerbroek (regio Zwolle).

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:57

Je zit in elk geval op de goede plek met je vraag. :j Waar woon je ongeveer? Misschien wonen er bokkers in de buurt die je kunnen helpen. Je kunt ook zoeken naar instructeurs in jouw buurt, die kennen misschien een goede bijrijder voor het paard of kunnen je helpen beoordelen of een bijrijder geschikt is. Op de Bokt Markt (https://www.bokt.nl/markt/) staan ook advertenties van bijrijders die een paard zoeken, misschien staat daar iets tussen? En jij kunt daar ook zelf een advertentie plaatsen om een bijrijder te vinden.

Wat een ontzettend verdrietige situatie voor jou en je familie, heel veel sterkte. Naast het verlies van je lieve zusje, ook nog de zorg voor haar geliefde paard overnemen terwijl je geen idee hebt hoe dat moet. Heel knap en lief dat je dat wel voor haar wil doen.

Anoniem

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:13

Moet het paard op de huidige manege blijven staan? Misschien kun je hem op een plekje zetten waar hij (bijna) constant buiten kan. Dit zou qua beweging al veel doen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:16

Als je in mijn regio woont kan ik wellicht ook Mn ogen ophouden.

Edit: ik ben overigens niet van mening dat het paard perse iemand met wedstrijd ambities nodig heeft. Als hij maar regelmatig beweging krijgt

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:19

Wat een verschrikkelijke situatie, ik wil jou en je familie heel veel sterkte toewensen.

Zoals al eerder gepost: geef even de regio door, dan kunnen we meedenken!

Een goede stal doet ook wonderen en neemt veel zorg van je over. Je hoeft dan eigenlijk niet eens meer naar stal, alleen om het paard te bewegen. En daarvoor zijn leasers/bijrijders uitgevonden. Je moet alleen een goede/leuke weten te vinden, dat kan soms even een zoektocht zijn. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat je niet echt om hoeft te kijken naar het paard en het toch alle aandacht en verzorging krijgt. Je laat de leaser/bijrijder betalen en dan moet het stalgeld ook nog wel meevallen.

Eventueel zou je nog lease met optie tot koop kunnen overwegen. Als het dan écht goed klikt en goed gaat, dan zou de leaser het paard over kunnen kopen. Zo weet jij in ieder geval zo goed als zeker dat het dier in goede handen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:22

Wat ontzettend nare situatie. :( Ongelofelijk veel sterkte!

Is het inderdaad geen idee om een bijrijder te zoeken? Of om dat samen met je zusje te doen? Dat jij de advertentie plaatst, en zij de potentiële bijrijders eruit mag zoeken?

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:25

Heel veel sterkte TS!

Is het misschien een idee om een leaser of bijrijder te zoeken? Dan kun je het paard houden, heb je iemand die het dier verzorgd en rijdt (en dus wat als 'eigen' gaat zien en zo dus ook de verantwoordelijkheid draagt) en hou j de belofte aan je zusje.

Misschien leer jij of je dochter er ook wel mee om gaan en kunnen jullie er met zijn allen een hele leuke tijd aan beleven en je houdt een hele liefdevolle herinnering aan je zusje!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:26

Resistance schreef:
Wat ontzettend nare situatie. :( Ongelofelijk veel sterkte!

Is het inderdaad geen idee om een bijrijder te zoeken? Of om dat samen met je zusje te doen? Dat jij de advertentie plaatst, en zij de potentiële bijrijders eruit mag zoeken?


Ik zat er ook nog aan tr denken misschien nog samen met je zusje. Ze hecht zoveel waarde aan dr paard dat ze dat misschien heel fijn zou vinden? Al vraag ik me af of dat nog mogelijk is als ze zoveel slaapt.

Ziet ze haar paard trouwens nog wel eens?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:27

TS zegt net dat haar zusje ongeveer 23 uur per dag slaapt en af en toe heldere momenten heeft.