Ik zit met een dilemma.. Ik weet dat ik de keuze uiteindelijk zelf moet maken, maar hoop toch op wat advies. Ik zit met m'n handen in het haar, en ik weet niet waar ik nou goed aan doe.
De situatie is als volgt..
Ik heb 2 lieve shetlanders, een merrie van bijna 5 jaar (nu 4 jaar in mijn bezit) en een ruin van 12 jaar (nu 8 jaar in mijn bezit.
Het is een leuk stel samen, kunnen niet met en niet zonder elkaar.
Nu heeft de ruin een flink medisch verleden. 1 van die dingen zijn heftige allergieën op o.a. stof/hooi/schimmels/een aantal bomen etc.
Nu was dit zo heftig, dat hij 2,5 jaar geleden op leven na dood was. Ik heb van alles geprobeerd, maar hij leek alleen maar verder achteruit te gaan.
Ondanks dat hij in een stal met uitloop stond, en de hele dag op het land stond.
Mijn vermoeden was dat het in de stal zat. Het waren tenslotte al oude stallen, dus dat er iets van schimmel in zat was goed mogelijk.
Dus toen heb ik ze verhuisd naar een andere stal, ook weer 24/7 buiten met schuilstal, en binnen een paar dagen was hij weer de oude, tot grote verbazing van mijzelf en de dierenarts.En nu, 2,5 jaar verder doet hij het nog steeds top. We zijn weer lekker aan het werk, en hij voelt zich beter dan ooit.
Hij heeft wel een flink beschadiging opgelopen aan zijn longen, dus is wat sneller benauwd/buiten adem, en hoest nog een enkele keer. Maar hij gedraagd zich weer als een jonge wilde hengst, en voelt zich geweldig.
Nu het dilemma.. Door een vervelende scheiding, en hoop gedoe met de advocaat, en het eind resultaat dat mijn ex nog maar heel weinig alimentatie gaat betalen, is het voor mij haast onmogelijk geworden om nog alles te kunnen betalen.
Pony's zijn nu eenmaal duur, kinderen ook..
De stalling waar ik nu sta is vrij prijzig. Dus ik ben naar de eigenaresse toe gegaan, en heb het verhaal uitgelegd in de hoop dat ze iets voor me kon betekenen. Maar helaas..
Dus ik ben op zoek gegaan naar een andere stalling. Inmiddels een aantal stalletjes gevonden, waar ze 24/7 buiten kunnen staan. Waar ik ook een heel stuk minder zal gaan betalen als wat ik nu doe. Maar rond die prijsklasse kom je toch weer uit op wat oudere stallen. Heb ik hier zelf geen problemen mee, maar ik ben zo bang dat als ik m'n ruintje weer ga verhuizen naar een oudere stal, ik weer terug bij af ben met hem. Ook omdat hij niet alleen allergisch is voor stof/schimmels etc maar ook voor bomen/bepaalde grassen.
En de kans dat er op een nieuwe stal bomen/grassen staan waar hij allergisch voor is, is groot. Idem met schimmels e.d..
Dus eigenlijk durf ik die stap niet zo goed te nemen. Maar hier blijven staan, en deze prijs blijven betalen is ook geen optie.
Dus toen schoot het door m'n hoofd om m'n merrie te verkopen. Dit scheelt me natuurlijk de helft aan kosten elke maand, waardoor het allemaal wat beter haalbaar is.
(ook met oog mocht de dierenarts nodig zijn, ik deze ook gewoon kan betalen)
Maar alleen de gedachte breekt m'n hart al.. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor m'n zoontje en m'n ruintje. Ze zijn allemaal zo gek op elkaar..
Beide verkopen heb ik ook aan zitten denken, vanwege het financiële plaatje. Maar dan kunnen ze in ieder geval bij elkaar blijven. Maar ik ben bang dat ze dan in een binnenstal terecht komen, of een plekje waar m'n ruin weer zo ziek wordt, en hij er deze keer waarschijnlijk niet zo goed meer vanaf komt gezien de schade aan zijn longen.. En daar komt bij dat de ruin behoorlijk eenkennig is, en ik pas sinds een paar jaar een paar dagen niet kan komen, zonder dat hij extreme heimwee krijg.
En hoe egoïstisch het ook mag zijn.. Als ik allebei m'n pony's kwijt ben, blijft er weinig van me over ben ik bang. Ben mijn huis, man, inboedel, alles al kwijt geraakt. En het is voor mij echt even m'n momentje ontspanning om m'n gedachte op 0 te zetten.
Dus wat zouden jullie doen in deze situatie? De gok wagen en verhuizen naar een andere stal? De merrie verkopen, of toch beide? Ik vind het heel erg moeilijk..
Ik zou ze zo graag beide houden op de plek waar ze nu staan. Heb m'n auto al verkocht, en bezuinigd waar ik kan. Maar het is helaas gewoon niet haalbaar