Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
!!!!).
Caily schreef:Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

eilleen333 schreef:Ja, liever dat iemand een paard dan weg doet dan dat je er niet goed meer voor bent, maar ik snap niet waarom een dier zijn waarde verliest als er niet meer gereden kan worden.
Maar het inruilen van dieren voor een ‘nieuwe’.... dat is niet mijn wereld. Ik snap wel dat het voor andere mensen anders kan liggen, maar voor mij houd het houden van niet op wanneer er niet meer gereden kan worden.
die tegen hun pensioenleeftijd massaal naar een ander land worden gestuurd, dan zouden er vást meer mensen aan de bel trekken
_Reneee schreef:Je weet het verhaal helemaal niet. Wie ben jij om anderen zo te veroordelen?
_Reneee schreef:Je weet het verhaal helemaal niet. Wie ben jij om anderen zo te veroordelen?
Heleennn schreef:Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.
Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.
Heleennn schreef:Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.
Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.
bruintje123 schreef:_Reneee schreef:Je weet het verhaal helemaal niet. Wie ben jij om anderen zo te veroordelen?
Omdat het er zelfs regelmatig bij staat zelfs?
"Wegens aankoop jong sportpaard bied ik met pijn in het hart aan..."
Dikke neus, niets pijn in het hart dan.
Ik ben het wat dat betreft wel met Amy eens hoor.
Van mij hoeven mensen hun paarden echt niet voor het leven te houden.
Maar een echt oudje verplaats je niet zo maar meer.
Een gezond paard wat nog goed te rijden is is heel wat anders.
Ninx schreef:Misschien moeten sommige mensen niet ALLES willen; paarden, kinderen, vakanties, meerdere auto's... you name it. Stel prioriteiten.
Mensen willen alles en anticiperen daarmee dus gewoon niet op tijden waarin ALLES misschien niet meer mogelijk is.
Ik krijg niet alleen jeuk van veel van die advertenties, ik word er zelfs zeer boos van![]()
Het zal vast zo zijn dat een enkeling echt geen kant op kan, maar kun je op 1 hand tellen....