'Met pijn in mn hart'

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Anoniem

'Met pijn in mn hart'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:57

Met pijn in mn hart...
De zoveelste advertentie vandaag van een oud paard of pony. Echt, ik word hier zo verdrietig van.

Nee, ik ben geen penny. Maar het frustreert me dat deze maatschappij een wegwerp maatschappij aan het worden is, zelfs wat betreft dieren.

Als ik het geld en de ruimte had, ving ik alles op. Het steekt me steeds meer.
Ik heb zelf een oudje van bijna 30, die ik al 12 jaar heb en eigenlijk nooit iets mee heb kunnen doen. Maar ik heb haar gehouden, en nog steeds, en ze gaat nooit meer weg.
Hoewel m'n oudje veel meer tijd (en zorgen!) kost dan mijn jonkie van 3, doe ik dat met alle liefde.
Ik begrijp echt niet, dat mensen het over hun hart kunnen verkrijgen nog zo'n oudje weg te doen.

Geen idee wat ik met dit topic wil. Mn frustraties kwijt ofzo. Ik merk dat ik hier echt gewoon last van heb, ik vind het zo sneu maar ik kan ook niet alles redden...

Een dier is geen ding... Die heb je niet voor even, maar voor je hele leven.

Caily

Re: 'Met pijn in mn hart'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:58

Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:34

Ik snap je helemaal TS, denk precies hetzelfde er over.
Afgelopen zomer kreeg ik een opmerking van een zure trut over dat ik "2 paarden heb maar er niks mee kan doen, waardeloos etc", voor zover dat al waar is, was dat blijkbaar een reden voor diegene om op hen en mij neer te kijken en minderwaardig te vinden ( :')!!!!).
Moest daar wel zo om lachen. Zeker toen diegene zelf haast direct over euthanasie begon toen haar paard serieus wat mankeerde waardoor het dier waarschijnlijk niet meer in de "sport" zou kunnen functioneren. Over waardeloos gesproken.. Dat ben je dan voor mij als baas inderdaad :=

Helaas werkt het vaak zo. Niet alleen met dieren in de vee-industrie, ook met huisdieren groot en klein.
Voldoet het niet meer aan de eisen of kan het niet meer de functie vervullen die men voor ogen had dat moet het dier er uit linksom of rechtsom.

En veel van die mensen kiezen dan voor oogkleppen in plaats van verantwoordelijkheid te nemen.
Oftewel; Het dier afdanken en de handel insturen met een onzeker lot, in plaats van een waardig en zeker einde zonder nodeloos lijden.
Ze doen het afdanken dan af als iets wat geweldig gul is naar het dier toe. Terwijl het alles behalve dat is. Als je echt gul naar je dier toe wil zijn, dan neem je je verantwoordelijkheid en zorg je voor hen.
Die mentaliteit is helaas ver te zoeken bij velen, heel verdrietig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:22

Caily schreef:
Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

Veel van die verhalen komen erop neer dat men de pensionprijs te hoog vindt voor een pensioen paard. En dat ze er geen twee kunnen betalen (want er moet een jonger exemplaar komen).
Ja, liever dat iemand een paard dan weg doet dan dat je er niet goed meer voor bent, maar ik snap niet waarom een dier zijn waarde verliest als er niet meer gereden kan worden.
Het is anders als je situatie veranderd en de financiële last te groot wordt, of wanneer je door verandering van baan een paard niet meer kan geven wat hij nodig heeft. Maar het inruilen van dieren voor een ‘nieuwe’.... dat is niet mijn wereld. Ik snap wel dat het voor andere mensen anders kan liggen, maar voor mij houd het houden van niet op wanneer er niet meer gereden kan worden.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
http://www.willowranchvalemount.com voor paardvriendelijke trailrides en cabins in de Canadese Rocky Mountains!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:42

Ja ik zag er gister ook een... een shettie van ongeveer 27.. vind ik zo zielig... een oude shet kan je best ergens in de buurt in een weilandje zetten oid..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 06:51

Ja en nee. Zoals al gezegd word weet je nooit hoe het werkelijk zit.
Oordelen vanaf de zijlijn is makkelijk.
Wel geef ik degene gelijk wbt het afdanken van een paard wat eventueel de sport niet meer in kan.
Sjonge jonge zo heb ik er wel 4 :')
Ik hoop oprecht dat ik ze alle 4 kan houden tot het einde maar ze zijn 2 x bijna 6 en 6 en 7 maanden dus nog lange tijd te gaan en je weet nooit wat er gebeurd als ze misschien wel 25 zijn

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 06:59

Natuurlijk weet je niet hoe het precies zit, maar er zijn zoveel advertenties die zo zijn dat er genoeg zullen zijn die gewoon geen zin meer hebben in een oud(er) paard.

Ga met TS mee, wordt er ook een beetje kribbig van.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:11

Eens met TS, bij een oud paard volgt er dan meestal de vrolijke mededeling dat hij 'nog heel fit is voor zijn leeftijd'. Ik wordt daar ook altijd triest van. Een paard dat nog in de actieve leeftijd is kan je best verkopen als het bv niet klikt, met een beetje geluk komt die wel goed terecht. Maar een oudje nog snel verkopen is toch wel een heel riskante zaak. Vaak gaan die dan bij beginnelingen techtkomen, terwijl net een ouder paard nood heeft aan een ervaren ruiter die het verschil kan voelen tussen een luie bui van het paard of een fysiek probleem.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:28

Ik erger me hier ook aan. Laatst nog een paard, 20+, cushing en kreupel, maar kon nog prima bereden worden hoor _-:(
Snap ik he le maal niets van....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:33

Ik vind het vooral laf, dan sus je je geweten met het ‘vinden van goed huis dat beter past dan wat ik bood’ terwijl je je dier gewoon dumpt. Heb dan ballen en stuur het dier naar de slager. Wat mij betreft ook geen schande, het dier merkt er niks van..

Al zou ik het waarschijnlijk niet kunnen maar goed, iedereen verschilt!

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 07:54

Sinds een paar maanden heb ik geen Fb meer op mjjn gsm. Daarom zit ik ook veel minder op Fb. Ja ook ik zag advertenties voorbij komen over ouderen paarden, dat is natuurlijk wel triest voor de paarden dat ze niet op hun oude dag mogen blijven bij hun baasjes.

Maar een week geleden hoorde ik van vrienden dat er een jonge bonte paardje werd aangeboden op Fb want die moest met spoed weg en wat het ergste was dat er ook in de advertentie erbij stond dat het paard ook geslacht mocht worden. Ik geloof dat het paard 3 jaar oud is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:09

Ik vind eigenlijk de advertenties erger waarin een paard iets mankeert en aangeboden word als weidemaatje/ licht recreatief werk. Ongeacht de leeftijd van het paard, dan denk ik..of zorg er voor en neem je verantwoordelijkheid of laat hem hemelen. Want dat is echt vragen om problemen en een lijdensweg voor het dier.

Oudere paarden zolang ze gewoon goed gezond en fit zijn kan ik me nog voorstellen als de omstandigheden veranderen oid dat ze soms naar een ander huisje moeten. Het siert de mens die zijn paard gewoon een pensioen geeft/ gunt inderdaad.

Op het moment dat er gebreken zijn dan moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen vind ik. {of houden en er goed voor zorgen tot de laatste snik, of er een einde aan maken}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:17

eilleen333 schreef:
Ja, liever dat iemand een paard dan weg doet dan dat je er niet goed meer voor bent, maar ik snap niet waarom een dier zijn waarde verliest als er niet meer gereden kan worden.

Maar het inruilen van dieren voor een ‘nieuwe’.... dat is niet mijn wereld. Ik snap wel dat het voor andere mensen anders kan liggen, maar voor mij houd het houden van niet op wanneer er niet meer gereden kan worden.

Nouja, kun je je dat echt niet voorstellen?
Ik heb een paard om te rijden en mee te werken. Als dat niet meer zou kunnen, verliest hij voor een deel toch echt zijn waarde voor mij, en ik kan me voorstellen dat als je graag in de sport zit, of als het om de pony van je dochter gaat, je hem net zo makkelijk inruilt als een verkeerd besteld broodje.

Ethisch onverantwoord, absoluut. Ondankbaar, hetzelfde.
Ik ben van mening dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen naar hun paard. In mijn ogen is dat zorg dragen voor het dier dat jou/je kind jarenlang plezier heeft bezorgd wanneer hij op een pensioenleeftijd is gekomen, maar helaas is de mens een egoïstisch ras.
Dan is verantwoordelijkheid nemen dus je pony wegdoen zodat hij niet in de achterste paddock/stal met de meeste modder komt te staan om daar weg te kwijnen.

Zou het, in even een gekke gedachtensprong, gaan om de mens zelf :+ die tegen hun pensioenleeftijd massaal naar een ander land worden gestuurd, dan zouden er vást meer mensen aan de bel trekken :7

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:54

Tsja ik erger me er ook aan... advertenties over paarden die "afgedaan" hebben voor hun baasjes... en dan met "pijn in mijn hart"... tsja die scroll ik door of klik ik weg.

Ik ben ook van mening "een dier heb je niet voor even maar voor het leven". Mogelijke financiële problemen of verandering daargelaten natuurlijk.

Ik heb mijn paard als jaarlinger gekocht. Dus 2 jaar als "grasmaaier" en knuffel-/poetspony gehad. Dus mocht hij uiteindelijk niet bereden worden en hij is pijnvrij, dan wordt hij weer mijn grasmaaier en knuffel-/poetspony. Want ook zo vermaak ik me prima met hem.

Maarja mensen verschillen.

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:56

Je weet het verhaal helemaal niet. Wie ben jij om anderen zo te veroordelen?

Warning: High level of sarcasm.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:06

_Reneee schreef:

Volgens mij verwijst TS helemaal niet herkenbaar naar een specifiek 'verhaal' en is haar opmerking meer een verzuchting dat dieren steeds meer/nog steeds als een gebruiksvoorwerp worden gezien. En daar heeft ze een punt mee wat mij betreft.

When you said you chased tornadoes deep down I always thought it was a metaphore. Melissa-Twister

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:07

Je zegt het zelf al “als ik het geld en de ruimte had, dan..”. En dat is het nou juist. Dat is ook vaak de reden dat mensen hun paard weg moeten doen, ongeacht leeftijd van een paard. Kijk eens naar het grote plaatje.. mensen doen ook hun 6 jarige paard weg om die reden. Als je in een (onverwachte) situatie komt dat je je paard weg moet doen, dan heb je toch gewoon geen keuze? Je kan toch moeilijk zeggen ‘oh ik verkoop al Mn bezittingen incl het dak boven Mn hoofd wel, zodat ik mijn paard kan houden’. En als je dan nog kinderen hebt dan is dát al helemaal egoïstisch tegenover je kinderen.

Dus niet te snel oordelen, je weet gewoon niet wat er in iemands leven speelt. Niet iedereen die hun paard op oudere leeftijd verkoopt is een heks zonder gevoel.
Ook zijn er mensen die hun paard hebben voor hun carrière, en dan moet je helaas ook keuzes maken. Nu ben ik het hier ook nier altijd mee eens, maar soms moet je dan nou eenmaal een paard verkopen die niet meer voldoet aan je eisen.. Je kan iemand met een oud sportpaard nog super blij maken hoor. Kan een perfecte leermeester zijn! Tis echt niet altijd verkeerd.

En ja, dan zijn er natuurlijk nog weer mensen die hun paard niet als levend dier zien maar als ding. En dat vind ik altijd verkeerd, op wat voor manier dat zich ook uit..

Ik snap wat je bedoelt hoor TS, ik zou ook echt niet mijn paard WILLEN verkopen op oudere leeftijd. Ben zo gehecht aan dat beestje.. Maar ik durf echt niet te zeggen dat ik het nooit van Mn leven zou doen, je weet nooit wat er gebeurt.
Probeer jezelf in de andere kant te verplaatsen ipv alleen maar focussen op dat je het echt niet kan voorstellen. Dan kan je het waarschijnlijk wel beter begrijpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:08

_Reneee schreef:

Omdat het er zelfs regelmatig bij staat zelfs?
"Wegens aankoop jong sportpaard bied ik met pijn in het hart aan..."

Dikke neus, niets pijn in het hart dan.
Ik ben het wat dat betreft wel met Amy eens hoor.
Van mij hoeven mensen hun paarden echt niet voor het leven te houden.
Maar een echt oudje verplaats je niet zo maar meer.

Een gezond paard wat nog goed te rijden is is heel wat anders.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:11

Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.

Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:21

Heleennn schreef:
Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.

Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.

Maar vaak is dat dus helemaal niet aan de orde...
Zelf heb ik ook zo'n paard staan waarvan het baasje het dier met pijn in haar hart weg deed.
In al die jaren is ze een keer wezen kijken hoe het met haar allerbeste maatje ging... Ze wilde zich zogenaamd niet opdringen. En met school en haar bijrijdpaard had ze gewoon ook niet veel tijd.
Inmiddels heeft ze een jong paard gekocht.
De oude heeft ze gewoon gedumpt. Nu heeft het paard hier een geweldig leven, maar dat had ook heel anders gekund, zeker omdat ze nog heel goed oogt. Je ziet niet meteen dat ze lichamelijk echt op is.

Voor mij geldt dat het paard hier mag sterven, maar dat ik het niet weer doe. Ik ga niet weer het probleem van een ander oplossen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:24

Heleennn schreef:

Misschien moeten sommige mensen niet ALLES willen; paarden, kinderen, vakanties, meerdere auto's... you name it. Stel prioriteiten.
Mensen willen alles en anticiperen daarmee dus gewoon niet op tijden waarin ALLES misschien niet meer mogelijk is.

Ik krijg niet alleen jeuk van veel van die advertenties, ik word er zelfs zeer boos van {:)-:(
Het zal vast zo zijn dat een enkeling echt geen kant op kan, maar kun je op 1 hand tellen....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:25

bruintje123 schreef:
_Reneee schreef:

Omdat het er zelfs regelmatig bij staat zelfs?
"Wegens aankoop jong sportpaard bied ik met pijn in het hart aan..."

Dikke neus, niets pijn in het hart dan.
Ik ben het wat dat betreft wel met Amy eens hoor.
Van mij hoeven mensen hun paarden echt niet voor het leven te houden.
Maar een echt oudje verplaats je niet zo maar meer.

Een gezond paard wat nog goed te rijden is is heel wat anders.

Precies bruintje! Laat dat hele "met pijn in mijn hart" dan ook weg. Wel zo eerlijk.
Wat zou ik ze graag allemaal adopteren. Heb helaas nog geen geldboom gevonden.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:27

Ik zet vrijwel altijd iets onder zo'n advertentie..... (alhoewel iedereen het ook weer weghaalt). Ik kan het niet laten. Waar bemoei je je mee zou je zeggen? Nou, je meest kostbare wapen is je stem... laat em horen. Altijd alleen maar toekijken en negeren helpt zo'n dier ook niet, misschien zet je iemand aan het denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:28

Ninx schreef:
Misschien moeten sommige mensen niet ALLES willen; paarden, kinderen, vakanties, meerdere auto's... you name it. Stel prioriteiten.
Mensen willen alles en anticiperen daarmee dus gewoon niet op tijden waarin ALLES misschien niet meer mogelijk is.

Ik krijg niet alleen jeuk van veel van die advertenties, ik word er zelfs zeer boos van {:)-:(
Het zal vast zo zijn dat een enkeling echt geen kant op kan, maar kun je op 1 hand tellen....

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:31

Momenteel staat er een ouder paard (22) te koop. Eigenaars willen ook nog eens dat als je het koopt het dier bij hun in pension zet zodat ze het kunnen blijven zien.

Of je het houd het of je neemt er volledig afstand van...