Waar vandaan en welke pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simoontje04

Waar vandaan en welke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 22:49

Beste bokkers,
Ik mag in de meivakantie eindelijk een pony. Maar ik weet niet zo goed of ik een d of een e pony moet nemen. Ik ben op dit moment 1.46, maar ik groei erg hard. Ik word echt niet groter dan 1,60, helaas. Ben bijna 14, en dus erg klein van stuk. Ik wil wel graag een pony waar ik gewoon altijd op kan blijven rijden.
Maar ik kan ook geen goede plek vinden, waar ik een pony vandaan zou moeten halen... Ik wil graag een beginnerspony, want ik ben angstig geweest, maar rij nu op een goede manege op een pony van 1.30, die een paard kan bijhouden in galop... Hij scheurt dus letterlijk de bak door :D Daarbij moet hij tussen de 6 en 14 jaar zijn. En een recreatie pony zijn. Ik wil buitenritten, dressuur, springen doen en zonder zadel rijden. En het moet een ruin zijn, en geen schimmel. Kan iemand me helpen?

Kcinarual

Re: Waar vandaan en welke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:55

Ik zou voor een (grote) E gaan! Ik ben 1.61 en mijn pony is 1.56, ik zou niet kleiner moeten voor een mooi plaatje. Bovendien is het voor een E makkelijker om springwedstrijden (bij de paarden) door te komen, mocht je dat in de toekomst willen gaan doen

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:57

ten eerste wil ik zeggen dat je je niet te veel moet verkijken op dat het een ruin moet zijn en geen schimmel, 3 keer raden waar je dan mee thuis komt :+ . Ik kan het weten, wilde graag een paard, minimaal 1.60, tussen de 3 en de 10, liefst al een begin in de dressuur en springsport dus een beetje sportpaard en een ruin of hengst, ik kom thuis met een 6 jarige haflinger merrie die net 1 maand zadelmak is en alleen buiten rijden kent...

dus ik zou zeker als je een leuke pony ziet die helaas wel een schimmel of een merrie is er toch even gaan kijken. Verder zou ik een grote d of een e pony kopen, zou vanaf de 1.45 zoeken als ik jou was. Ik heb vooral veel rondgekeken op marktplaats en facebook, ook een oproepje geplaatst met omschrijving van mijn plannen en hoe het paard zou komen te staan etc. en bizar veel reacties op gehad.

edit. Misschien even voor het beeld, dit ben ik (1.66) op mijn haflinger van ong 1.43-1.46
Afbeelding
(rijtechnisch heel slecht maar even puur voor het beeld)
en dit ben ik op een connemara van 1.48,
Afbeelding
(beugels veel te kort)
voor de connemara ben ik aan de lange kant terwijl de haflinger nooit een probleem zal zijn.

oh en hier zit ik op een ijslander van 1.38 en zelfs dat gaat nog (net)
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat dit je een beetje helpt! Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 27-01-18 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:05

Ga mee in wat hierboven wordt gezegd. Karakter is het belangrijkste zodat je de dingen kunt doen die je graag wil. Dan is een makkelijk relaxed karakter erg fijn.

En met 1,60 m. kan je inderdaad ook nog een grote d-pony rijden of een e-pony maar 1,50 m. kan dan ook groot genoeg zijn. Hoeft echt niet perse 1,56 m. te zijn. Ben zelf 1,60 m. En rij een pony van 1,46 en 1,50 m. en past prima, ik ben ook volwassen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:24

Ik zou gewoon op marktplaats gaan zoeken. Verschillende pony's proefrijden voordat je echt gaat kopen zodat je kan vergelijken.

Als je een beetje slank/normaal gebouwd ben kun je met 160 prima op een c,d of e-pony rijden.
Ik ben 163, mijn pony 145 en ik kom nog niet met mijn voeten tot de onderkant van haar buik.
Toen ik nog onder de 60 kg woog ook altijd op ons ukkie van 127 gereden, ging nog best met mijn lengte.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:29

Ik zou dan toch voor een E of een klein paard gaan. Stel dat je wel ‘ineens’ gaat groeien! Ik ben 1,63 en had een e-pony van 1,54 waar ik prima oppaste :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:47

Ik zou ook voor een D/E pony gaan! Ik ben zelf 1.84 en op de foto rijd ik op mn pony van rond de 1.55. Afbeelding

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:10

Het is niet zo dat je in de meivakantie even een pony koopt. Daar kan weken en soms maanden over heen gaan voordat je de goede match gevonden hebt. Wat hoogte betreft kan het allebei, dus kijk gewoon goed wat jou het meeste aanspreekt.

Andriella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:08

ik zou lekker rustig aan gaan kijken. als je overgehaast gaat zoeken kan je de verkeerde beslissingen maken. Ik zou kijken voor een E-pony. Net zoals je zegt je groeit nog misschien niet veel maar je weet natuurlijk nooit zeker en zou idd zonde zijn als je al weer snel uit je paardje gegroeid ben. Hiernaast mocht je toch wedstrijden willen gaan rijden kan je veel makkelijker over om met een E tussen de paarden te gaan rijden.

Maar mijn tips:

- Lekker rustig kijken zodat je de juiste beslissingen kunt maken
- Ga kijken bij meerdere paarden en neem niet meteen de eerste en beste.
- Luister ook goed naar je gevoel, klikt het met het paard, zie je dat je hier echt wat mee kunt en voldoet hij aan je eisen, qua bijv is hij idd super braaf en bomproef als je dat wilt.
- Aan kleur en geslacht zou ik niet te veel naar blijven hangen. Soms kom je iets veel leukers tegen okal verdoet deze niet aan kleur of geslacht etc.
- Vraag men ook of hij gekeurd mag worden, zeggen ze hier nee op dan weet je ook al genoeg dat ze iets te verbergen hebben waarom je de pony niet zou mogen keuren.
- Spreekt een paardje je aan ga nog een keer of aantal keer heen zodat je goed kunt zien hoe hij is.
- Laat de eerste keer eerst de gene van wie het paard is alles doen en er als eerst op rijden en ga dan zelf en de volgende keer alles zelf proberen zodat je kan zien hoe hij zowel in de omgang als met rijden is.
- Je kunt kijken op Marktplaats, Facebook in groepen, Sporthorses en je kunt natuurlijk zelf advertenties plaatsen waarin je vermeld wat je zoekt en de eisen waar de pony zich sws aan moet voldoen.

Ik denk dat je zo al heel ver komt. Mocht je nog meer willen weten stuur gerust een pb/dm. Ik wil je best helpen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:32

je wilt dus gewoon alles met een pony kunnen doen, allround.

een jong dier is niet heel erg aan te raden als je angst hebt gehad..
En als je graag door de bossen zwerft heb je weinig aan een sensibele dressuurpony.

wil je wedstrijden gaan doen en een 'voor altijd' paardje willen hebben, dan zou ik voor een grote e pony gaan. simpelweg omdat je daar nog iets op kunt groeien, en als je tussen de paarden moet starten laat dat ook de mogelijkheid om te gaan springen open..

wil je gewoon lekker recreatief rijden.. dan maakt het allemaal niet uit.. als jij zeker weet dat je niet boven de 1.60m uit komt, dan kun je rustig een grotere d of e kopen of klein paardje.. net wat je het meeste trekt in karakter..

ik zou wel afstappen van 'ik moet in de mei vakantie mijn pony vinden'. want dan moet er maar net in die paar dagen een paard langskomen dat aan je wensen voldoet.. Beter is ook een pony een paar dagen te geven om te wennen, zodat je er daarna meer plezier van hebt..

dus als het even kan zou ik je zoektocht gewoon nu al starten.. veel gaan kijken, veel types uitproberenen en als je ouders mee willen werken dan als het lukt al ruim (weekje of twee) voor de meivakantie aankopen, zodat je er in die vakantie ook lekker mee aan de slag kunt om samen aan een band te bouwen..

maar niet haasten omdat je persee in de meivakantie over een pony wilt beschikken.. is er weinig dan gewoon voor de zomer of herfst of kerstvakantie.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:40

Allereerst super bedankt voor alle tips! Ik ben nu ook volop aan het zoeken. Maar mijn zus heeft al een merrie en mijn broer een ruin. Merries gaan heel moeilijk samen, en we willen geen ruzies... Daarbij mag ik helaas van mijn ouders geen schimmel, want mijn zus heeft al een bonte, die zich erg vies maakt Ik wil geen wedstrijden rijden, daar ligt mijn interesse niet. Daarom wil ik ook geen pony, die bijvoorbeeld getalenteerd in springen is. Dit vind ik namelijk erg zonde van zijn talent, en omdat ik er niks mee doe, zal hij er misschien ook erg ongelukkig van worden, en dat wil ik niet.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:42

Veraaaaah schreef:
Ik zou dan toch voor een E of een klein paard gaan. Stel dat je wel ‘ineens’ gaat groeien! Ik ben 1,63 en had een e-pony van 1,54 waar ik prima oppaste :)

Helaas zit dit er echt niet in

DemiNoa2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:58

Als ik jou was zou ik gewoon op marktplaats kijken naar pony's die jou aanspreken. Niet teveel eisen stellen en gewoon langs gaan als je denkt dat het een pony is die je leuk zou vinden :j (je moet er natuurlijk wel wat mee kunnen). Het plannen wanner die zou komen en teveel eisen stellen is uiteindelijk best wel frustrerend.

Ik had geplant om eind september een paard te kopen, die minimaal 1,60 moest zijn, en een aparte kleur moest hebben, m niveau moest rijden, braaf was met buitenritten en hij moest aan nog veel meer eisen voldoen. Er was niet echt een paard te vinden dat aan mijn eisen voldeed en op een gegeven moment was het zoeken naar een paard ook niet meer leuk. Toen ik een beetje af ging zien van al mijn verwachtingen en eisen, stond het perfecte paard opeens voor mijn neus <3 .

Dus mijn tip: ga gewoon bij veel pony's kijken, en het juiste maatje (D of e pony) komt vanzelf wel naar boven :j :j !

(Ik heb mijn paard gevonden mij Stefan Bouw in de Meern. Hij heeft allerlei paarden en pony's te koop, dus misschien is dat wel leuk om te kijken)
Laatst bijgewerkt door DemiNoa2001 op 28-01-18 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:59

Voor een pony waar je altijd op kan blijven rijden heb je 2 mogelijkheden. Of een grote E/pony-klein paard, of een koudbloedje van 1,40/1,50m. Verder gewoon zoeken naar een allrounder die al het nodige gezien heeft.

E&E horsemanship is een fijn adres om een correcte pony vandaan te halen. Misschien is een van hun tinkers wel geschikt voor je.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 08:15

Ik keek net zonder eisen naar pony's, het waren er 426, maar ik had het er voor over! Ik heb 4 leuke pony's bij mijn favorieten gezet, en nu alleen nog aan mijn ouders laten zien. :P

sssimonekool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:05

Hoe oud moet een pony ongeveer zijn? Mijn vader zei dat hij vroeger alleen paarden van 3 jaar kocht...
Maar ik heb angst gehad, dus dat lijkt me niet zo handig. Mijn vader vindt 12 jaar al te oud :(

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:27

Rivjenn schreef:
Het is niet zo dat je in de meivakantie even een pony koopt. Daar kan weken en soms maanden over heen gaan voordat je de goede match gevonden hebt. Wat hoogte betreft kan het allebei, dus kijk gewoon goed wat jou het meeste aanspreekt.

Klopt, bij mij heeft het 3 maanden geduurd. Uiteindelijk een leuk shetje gevonden met een bijzondere kleur (vos met grijze manen en wat bruin en zwart erdoor) en in mei kreeg ik plotseling een veulentje zonder dat we het wisten! Nu hebben we een mooi vosbont veulenmerrietje van 9 maand en dat ook grijze manen krijgt!

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:07

Ik zou gewoon voor een leuke D gaan, zeker aangezien je nu nog niet zo groot bent, en met 1.60 pas je daar ook gewoon makkelijk op.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:44

Simoontje04 schreef:
Merries gaan heel moeilijk samen

Nee hoor. Mijn pony is een merrie, en haar beste vriend op stal is ook merrie. En ze is super kieskeurig tegen over paarden. Als paarden genoeg ruimte hebben lukt bijna elke combi.

Simoontje04 schreef:
Daarbij mag ik helaas van mijn ouders geen schimmel, want mijn zus heeft al een bonte, die zich erg vies maakt

Maar als je geen wedstrijden rijd dan wat maakt het uit? Ik zou echt niet blindstaren op kleur. Ook niet op geslacht. Ik heb een schimmel merrie die heel proper is en lief!

Simoontje04 schreef:
Daarom wil ik ook geen pony, die bijvoorbeeld getalenteerd in springen is. Dit vind ik namelijk erg zonde van zijn talent, en omdat ik er niks mee doe, zal hij er misschien ook erg ongelukkig van worden, en dat wil ik niet.

De meeste paarden hebben geen drang om te presteren hoor. En van niets doen op wei worden ze alleen maar gelukkiger van }:0 Omdat je nog jong bent zou ik eigenlijk wel een pony zoeken waar je wel wedstrijden mee kan rijden, je interesse kunnen nog altijd veranderen. Als het budget dit toestaat tenminste

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:58

Ik zou voor een e-pony gaan. En je eisen aanpassen. Het wordt jouw pony dus je moet niet voor anderen kiezen, omdat die bang zijn voor ruzie tussen de paarden. Dat je niet helemaal wit wil snap ik, maar grijs is ook een schimmel. Ik raad je toch ook aan om naar een sportpony te kijken. Deze zijn vaak veel gewend en jij kan er op door groeien. Ook zijn sportpony's (niet altijd) lichamelijk net iets beter. De pony is 'werk' gewend. Ik heb soms weleens gezien dat paarden recreatief werden aangeboden, omdat ze gezondheidsproblemen hadden. Dus ik zou als ik jou was gaan voor een:

-e- pony
-tussen 7 en 12 jaar oud
-L2 gelopen
-netjes afgericht
-kleur is geen probleem
-ruin/merrie

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:03

Wat leuk dat je een pony gaat kopen! Ik ben 1.78 en heb een pony van 1.53 en dat past prima (zie foto's van mijn topics). Daarnaast gaan twee merries vaak wel goed. Wij hebben juist vaker gedoe gehad met ruinen die bij een ruin met merrie(s) werden geplaatst. De ruin die er al stond beschermde 'zijn' merrie waardoor we de ruinen altijd apart hebben moeten houden. Hij viel echt aan en dit ging ook niet voorbij. Toen de andere ruin weg ging en er een tweede merrie bij kwam was er geen enkel probleem.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:24

Koosnaamloos schreef:
Dat je niet helemaal wit wil snap ik, maar grijs is ook een schimmel.

Alle schimmels worden wit ;) Hoe snel ze wit worden hangt geheel af van het paard.

Vliegenschimmels krijgen naarmate ze wit worden bruine vlekjes erbij.

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:35

Ik had bijna een pony gekocht, maar hij werd ineens kreupel. Toen vertelde de eigenaar dat hij eerder heel erg kreupel is geweest, dus we hebben besloten om dat niet te doen...