Onzeker op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty444

Onzeker op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 17:23

Heyyy,

Ik rijd op een manege met 5 paarden, waarvan ik er maar 3 kan rijden. De andere zijn te groot of te klein. Maar ik rijd dus met mensen in een groep en met elkaar moeten we e 3 paarden verdelen en daardoor kom ik meestal op hetzelfde paard te zitten. Maar dat is dat het gaat om mijn 'angst'. Ik ben vroeger (ongeveer een jaar geleden) vaak van mijn paard afgevallen, het was toen donker want ik reed 's avonds en het was winter en koud. Maar doordat ik toen vaak als enigste van mijn paard afviel ( de rest viel er nooit af) heb ik angst gekregen om te rijden. Het is toen met trainingen aan de longeerlijn tijdens de galop redeijk goed gegaan en ik was net een poosje angst vrij om te rijden todat ik vorige week van mijn paard afviel tijdens het springen omdat hij heel hoog sprong en ik dat niet had verwacht. Nu heb ik weer angst voor de volgende les en zie ik er tegen op. Weet iemand iets hiertegen te doen? Want zo is paardrijden niet leuk maar ik wil er ook niet van af want vaak gaat het goed, het is eigenlijk vooral bij het galoperen zo. Als jullie vragen hebben stellen jullie die maar.

Elisa2

Re: Onzeker op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:30

Gewoon gaan rijden nog even niet gaan galloperen, gewoon rustig stapje voor stapje steeds weer een beetje uit gaan breiden. Het is logisch dat je angstig word na een val en het kost tijd om weer vertrouwen op te bouwen.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:33

Als de galop nog niet zo lekker gaat, is het misschien niet heel handig om al te gaan springen :)
Misschien kan je vragen om nog eens zo'n zitles aan de longe? Of eens een privéles zodat je de volledige aandacht hebt, en je misschien wat meer tips kan krijgen over oa je zit.
Daarnaast, van je paard vallen overkomt iedereen, het zal ook vast nog niet de laatste keer zijn, maar leuk is het nooit. Vind het goed dat je wel door wilt blijven rijden!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:45

;)
Waar precies zou je iets aan willen doen...?
Binnen bepaalde grenzen is angst een nuttige emotie (of misschien beter: instinct).

Van een paard vallen 'kan er bij horen', maar er zijn wel grenzen.

Ooit hoorde ik iemand eerst beweren 'Om een goede ruiter te worden moet je 100x vallen'.
Hm, dacht ik - dat valt wel mee. (Pun not intended... _/-\o_ )
Daarna zei deze persoon iets erg belangrijks: 'probeer van elke val te leren'.

's Winters als het koud is er met galop afvallen - klinkt mij als frisheid van de paarden in de oren. Dat kan dus een foutje van de instructeur zijn.
...of van het gebrek aan opwarming van jouw kant (niet alleen een paard mag opwarmen voor de les!).

Goede actie om aan de longe de galop extra te oefenen!

En nu was er iets dat het dier hoger sprong dan jij verwachtte.
;) daar kun je 2 soorten dingen aan doen.
1) Een paard dat stijf, aarzelend op de sprong afkomt, of half in verzet 'dan toch maar springt' gaat vaak hoger de lucht in dan nodig.
In principe is dat een kwestie van goed dressuurmatig voorbereiden van de sprong. (Dressuur niet als: in de krul en wat vindt de jury mooi - maar je paard soepel sterk en gehoorzaam maken.) En niet / niet te veel, te hoog etc springen als dit nog wankel is.
2) Goed oefenen op de verlichte zit, je eigen buikspieren en je vermogen om je zwaartepunt boven je voeten te hpuden 'wat er ook gebeurt' (= niet 'achter de beweging komen') flink trainen.