Zoek je spelletjes te paard of juist niet?
Te paard kun je altijd tikkertje blijven doen, dat blijft leuk (moeten je paarden dat wel ook leuk vinden, sommige zijn niet zo vriendelijk naar andere dieren...). Of een estafette race, voltige, op warme dagen onder de tuinslang (of zelfs over de straal heen springen) etc.
Wil je het paard-gerelateerd hebben, kun je misschien aan informatieve dingen denken. Hoe haal je een hoofdstel uit elkaar, vet het in en zet het weer terug in elkaar? Hoe zit de anatomie van een paard in elkaar? Liefst met een wit paard en krijt natuurlijk, dat is leuk! Of wil de hoefsmid eens een keer komen uitleggen wat hij/zij doet?
Deze leeftijd doet graag niet te actieve spellen, meer iets waarbij je moet samenwerken, nadenken, met eigen inbreng en ruimte voor hun mening.
Denk bijvoorbeeld aan een quiz met een grappig parcours dat je moet afleggen naar een quizknop voordat je mag antwoorden (worden ze fanatiek van). Dit kun je ook te paard bedenken; eerst een correcte slalom, afstappen en met paard aan de hand ergens doorheen en dan naar de knop ofzo. En dan in kleine groepjes, dat ze onderling kunnen afspreken wie bij de vraag gaat (wel met de regel dat iedereen minstens een keer moet, sommigen komen er wel erg makkelijk van af anders).
Of een rollenspel zoals weerwolven, bordspelletjes (zowel op bord als een 'levend' variant) doen het wel goed, 30 seconds, party&co, escape-room achtige dingen...
'Wie is Het' heb ik ook vaak gespeeld (gewoon met post-its op je hoofd) of "who's the man" waarbij je in 3 rondes met dezelfde kaartjes (opgevouwen in een doos gestopt, ieder tweetal maakt meerdere kaartjes) Wie is Het speelt, 1e ronde gewoon, 2e ronde uitbeelden zonder geluid, en 3e ronde mag je maar 1 woord zeggen. Ronde eindigt wanneer de kaartjes op zijn, je telt ze voor punten en dan gaan ze terug in de pot voor de volgende ronde. Dan moeten ze dus 1e en 2e ronde bij elkaar opletten wat er in de pot zit, anders ga je het echt niet raden met maar 1 woord in de 3e ronde. Ik doe dit altijd op tijd, 1 minuut per tweetal want anders kun je soms hebben dat niet iedereen aan de beurt komt. Je krijgt een punt per goed geraden kaartje.
Verder is Google je beste vriend. Er zijn best wel websites te vinden met ideeën denk ik. Ik heb ook vaak genoeg zo zitten zoeken toen ik nog kamp animator was voor deze leeftijd