Activiteiten manegeruiters in de leeftijd van 12 t/m 17 jr.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey_86

Activiteiten manegeruiters in de leeftijd van 12 t/m 17 jr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:17

Hoi allemaal!

Als evenementen commissie zijn wij op zoek naar leuke activiteiten voor onze tiener manege ruiters.
Zij vallen altijd net buiten de boot, de spelletjesdagen zijn ze te oud voor en de activiteiten met volwassenen weer te jong.

Wie weet dat jullie leuke ideeën hebben voor deze leeftijdscategorie?

Alvast bedankt! *\o/*

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:21

Zoek je spelletjes te paard of juist niet?

Te paard kun je altijd tikkertje blijven doen, dat blijft leuk (moeten je paarden dat wel ook leuk vinden, sommige zijn niet zo vriendelijk naar andere dieren...). Of een estafette race, voltige, op warme dagen onder de tuinslang (of zelfs over de straal heen springen) etc.

Wil je het paard-gerelateerd hebben, kun je misschien aan informatieve dingen denken. Hoe haal je een hoofdstel uit elkaar, vet het in en zet het weer terug in elkaar? Hoe zit de anatomie van een paard in elkaar? Liefst met een wit paard en krijt natuurlijk, dat is leuk! Of wil de hoefsmid eens een keer komen uitleggen wat hij/zij doet?

Deze leeftijd doet graag niet te actieve spellen, meer iets waarbij je moet samenwerken, nadenken, met eigen inbreng en ruimte voor hun mening.
Denk bijvoorbeeld aan een quiz met een grappig parcours dat je moet afleggen naar een quizknop voordat je mag antwoorden (worden ze fanatiek van). Dit kun je ook te paard bedenken; eerst een correcte slalom, afstappen en met paard aan de hand ergens doorheen en dan naar de knop ofzo. En dan in kleine groepjes, dat ze onderling kunnen afspreken wie bij de vraag gaat (wel met de regel dat iedereen minstens een keer moet, sommigen komen er wel erg makkelijk van af anders).

Of een rollenspel zoals weerwolven, bordspelletjes (zowel op bord als een 'levend' variant) doen het wel goed, 30 seconds, party&co, escape-room achtige dingen...

'Wie is Het' heb ik ook vaak gespeeld (gewoon met post-its op je hoofd) of "who's the man" waarbij je in 3 rondes met dezelfde kaartjes (opgevouwen in een doos gestopt, ieder tweetal maakt meerdere kaartjes) Wie is Het speelt, 1e ronde gewoon, 2e ronde uitbeelden zonder geluid, en 3e ronde mag je maar 1 woord zeggen. Ronde eindigt wanneer de kaartjes op zijn, je telt ze voor punten en dan gaan ze terug in de pot voor de volgende ronde. Dan moeten ze dus 1e en 2e ronde bij elkaar opletten wat er in de pot zit, anders ga je het echt niet raden met maar 1 woord in de 3e ronde. Ik doe dit altijd op tijd, 1 minuut per tweetal want anders kun je soms hebben dat niet iedereen aan de beurt komt. Je krijgt een punt per goed geraden kaartje.

Verder is Google je beste vriend. Er zijn best wel websites te vinden met ideeën denk ik. Ik heb ook vaak genoeg zo zitten zoeken toen ik nog kamp animator was voor deze leeftijd ;)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:55

Hoofdstel uit elkaar halen van tevoren en dan met de stopwatch erbij in elkaar zetten, wie kan het het snelst? (en hoe hoort het eigenlijk?)
Een quiz achtig idee met paardenweetjes is ook leuk, wellicht gekoppeld aan een rij-activiteit?

Uitleg over bitten (met voorbeelden) en hun werking is ook heeeel interessant. Kijken, voelen en ervaren!

Binkie_Eline

Re: Activiteiten manegeruiters in de leeftijd van 12 t/m 17 jr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:59

Wat ik zelf heel leuk vind zijn spelletjes waar je fanatiek van wordt. Estafettes zijn dan heel erg leuk, waar je iets moet doen voordat je het andere mag doen!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:02

Bij ons op de manege worden speciale ritten etc. Georganiseerd voor die leeftijd. Ook hebben we een mini-trektocht (ene dag naar een andere manege rijden, volgende dag weer terug).
Ook rijden ze vaak de f proefjes mee en doen het pietenspringen en verkleedspringen het altijd goed.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:00

Ik denk dat ik dezelfde dingen als nu nog leuk zou vinden :+

- Spelletjesdagen met ruigere spelletjes (rugby, barrelrace, paardenvoetbal, vaardigheidsparcours zonder zadel)
- Ritten (mini-trektocht, maanrit, dauwtrappen, rit naar een "specialere plek"; strand, duinen, meer, heide)
- Clinic houding&zit, proefgerichte clinic, obstakeltraining
- Clinic paard longeren, paardenmassage, grondwerk
- Leren vlechten (met naald en draad), leren bandageren, tuig onderhoud, toiletteren
- Dagje helpen bij hoefsmid, dierenarts of tandarts op stal (inclusief uitleg van deze vakmensen)
- Wedstrijden: pas de deux, verkleed springen, teamwedstrijd met verschillende onderdelen, obstakelparcours

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:05

Stoelendans.Met paard dan.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:12

Ik ken zelf veel mensen van mijn leeftijd die juist graag leren over wat meer wedstrijdgerelateerdere onderwerpen. Als, wat moet je beheersen in FNRS en KNHS proeven. Ook theorie als afstanden in een parcours, spierbundels of horizontale en verticale lijnen die moeten worden aangehouden voor een ‘perfecte zit’. Als wat spelgerelateerder wilt, kun je gaan voor bijvoorbeeld springen zonder zadel. Dat valt altijd in de smaak :P .

Amarinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:41

Zonder zadel proef -> Dressuurwedstrijd maar dan rij je zonder zadel
Schriktraining -> Wat attributen in de bak en de ruiters schriktraining laten doen
Springwedstrijden -> Springwedstrijdjes met manegepony's, hoeft niet perse hoog want lage sprongen van 40 cm vinden ze vaak ook al heel leuk.

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:11

Wat ik op dje leeftijd op de manege heb gedaan en erg leuk vond was: met Halloween avond een spooktocht voor 15 tot 22 jaar geloof ik. Met paard: een cursus paardenmasseren! Van een pardenfysiotherapeute. Met paard: gekke zadel dag! Er waren 3 paarden aan een longe,1 met een dameszadel, 1 met een westernzadel en 1 met een voltige zadel. Elk zadel mocht je even met alle gangen rijden en dan wisselde je naar de volgende :)

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:41

Wij hadden in het verleden in Kring Rijnmond een 12-uurs wedstrijd voor deze categorie jeugd. Iedere rijvereniging leverde een team van 6 tot 8 kids en iedere vereniging organiseerde ook een activiteit.
We hadden activiteiten met en zonder paarden:
zoals een hindernisparcours zonder paarden, skilopen met 4 op één paar ski's, nabootsen van reclame uitzendingen, playbackshow, barrelrace, kür op muziek of viertal (verkleed uiteraard), hindernis/spring parcours met paarden, etc etc etc.

Was altijd dikke pret! We hebben dat ook voor volwassenen gedaan.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

-Zonder zadel of zonder hoofdstel
- Wedstrijdje wie het langst vol kan houden op een rodeo stier (en dan heb ik het over de nepperd natuurlijk :+ ) Kun je je balans testen.
- Geïmproviseerde kur op muziek. Je krijgt een liedje toegewezen en binnen 5/10 minuten bijvoorbeeld mag je de bak in om te kijken hoe ver je komt.
-Crossen
-Lesje valtraining

Verder iets creatiefs zoals je eigen dekje ontwerpen. En een quiz is ook leuk natuurlijk.