Meegaan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Meegaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:19

Sorry als dit topic verkeerd staat.

Hoi bokkers,
Ik heb een probleem. Ik reed/rijd nu 5 jaar en ben eigenlijk ieder jaar samen met haar op ponykamp geweest. Ieder jaar echt super leuk en gezellig. Dit jaar vroeg ze me weer mee, maar ik heb nu al bijna een half jaar niet meer gereden. Net als vorig jaar wilt ze op jongere trektocht op het Reelaer. Dit is een wat ‘heftiger’ kamp met drie dagen lang buitenrijden met stukken rengalop etc. Omdat ik al bijna een half jaar niet meer gereden hebt, weet ik niet of dit te heftig is voor mij.

Nu vraagt ze dus of ik weer mee wil. Maar ik weet niet of ik mee moet gaan aangezien ik echt al een tijdje niet meer heb gereden en ik weet niet of het ik eigenlijk nog kan (verleer je zoiets?). Ik heb dan wel een verzorgpony, maar deze is eigenlijk iets te klein voor mij om op te rijden, dus dit is ook geen optie. Ik twijfel zo hard, maar ik weet het echt niet en ik vroeg me af jullie misschien iets van tips hadden? Sorry voor deze onduidelijke uitleg.

Pepperrr

Re: Meegaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:22

Misschien kun je op een manege in de buurt een losse les mee rijden, dan kun je even kijken hoe het er voor staat en of je het aan kan om mee te gaan :)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:23

Volgens mij verleer je het rijden niet...je zou idd wat voorbereidend werk kunnen doen?
Denk bv aan lesje, buitenrit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:25

Zoiets verleer je niet zo snel binnen een half jaar hoor! Je hebt het ritme zo weer te pakken. Ik denk dat je hooguit wat spierpijn kan krijgen. :D
Ik denk dat het vooral belangrijk is wat je er van vind: heb je zin om dit jaar mee te gaan? :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:32

je verleert paardrijden niet, wel adviseer ik je wat aan je conditie te doen want geloof me die ga je tekort komen.

Jaren gehad dat ik er 6 op een dag reed, lang niet gereden en na tien minuten echt voor dood op het paard zitten na 5 rondjes simpel draven. Je conditie is het enige dat spelbreker kan zijn

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:35

Oke bedankt voor de reacties! Conclusie verleren doe je het dus niet dat is tenminste al fijn! Sowieso wil ik als ik meega wel wat lesjes rijden misschien een buitenritje maken? Het ding is alleen dat losse lesen best duur is en het kamp is ook niet echt goedkoop. Weet niet of ik dat van mijn ouders kan vragen? Ik overleg zo nog even met mijn ouders, wel wil ik haar natuurlijk niet aan het lijntje houden want straks zit de week vol waarin ze wil en dan kan ze ook niet door mij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:50

Als je straks te paard zit lijkt het net of je het gisteren nog gedaan hebt!
Je conditie een beetje op peil hebben kan wel fijn zijn, maar met hardlopen en zwemmen kom je dan ook een eind!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:52

Het probleem zit meer in de spierpijn denk ik :D

Als je van te voren paar keer rijd heb je daar ook geen last van.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:03

Je kunt idd ook je conditie beter maken door hard te lopen(Het liefste niet op de loopband in de sportschool, dat werkt minder goed ;) maar dus gewoon buiten!) en te zwemmen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:10

Ik zou gewoon weer een paar lessen nemen en kijken hoe het bevalt. Daarna kan je kijken of je het wilt doen of niet. Maar bij twijfel zou ik het niet doen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:35

Je verleert het echt niet! Mijn moeder heeft 20 jaar niet gereden en kon zo opstappen en na 10 minuten kon ze een winstpunt waardige B proef rijden.

Wat ik me wel kan voorstellen dat je wat onzeker bent geworden en dat een rengalop eng kan zijn. En in een groep moet je natuurlijk wel met de groep mee.... Ik zou inderdaad van te voren een buitenrit boeken. Eventueel bij Realaer zelf, om aan te geven dat je wilt testen of je klaar bent voor die week.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:36

Ik heb zelf ongeveer 7 jaar lang 1 a 2 keer per jaar een 2 uur buitenrit gemaakt. Verleren doe je het inderdaad niet en ik had tijdens zo'n korte rit ook geen last dat ik bekaf was (mijn eerste echte rijles was dan wel een ander verhaal). Maar de spierpijn ...

Nu rijd ik nog steeds maar een paar keer per jaar omdat mijn verzorgpaarden nog te jong zijn. Die ritten zijn dan vaak 3 of 4 uur. Tijdens de rit gaat dat prima, maar afstappen en de dagen erna zijn even afzien :o Dus als je het leuk vind zou ik gewoon gaan, maar wel rekening houden met eventuele spierpijn en misschien rekken als je van het paard komt om dat te verminderen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:41

Ik heb niks meer te rijden nu. Ik rij wel eens een buiten rit op bijvoorbeeld waddeneiland ofzo van twee uur.. dan merk je wel al dat je spierpijn hebt dag erna. Verder is het gewoon erop en je verkeert echt niks. Mijn vriendin was mee die had al drie jaar niet gereden.

Enige wat we vroegen was een rustige paard voor haar. Ik lig daar nooit wakker van de echte wilde verhuren ze niet.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:45

Zoals derest al zegt, het rijden verleer je niet. Maar je mag wel flinke spierpijn verwachten. Dus als je echt graag wil zou ik gewoon gaan en voor een betere conditie nog wat lessen ervoor nemen

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:46

Ik had een jaar niet gereden en besloot dan om een buitenrit te doen op het strand waarbij je zonder zadel reed, en ik leefde nog! Dat was ook met galop en alles :) je verleert het niet! (Je kan misschien alleen wat meer spierpijn hebben achteraf ;))

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:04

Ik ben een paar jaar geleden ook op ponykamp gegaan waar we veel buitenreden (o.a. een dagtocht) en ook waren het best ruige buitenritten met harde stukken galop. In mijn groep reed een meisje die had volgens mij al een paar jaar niet meer gereden en ze kon goed mee komen, daarnaast zat ze niet op het makkelijkste paard. Maar ze had alleen na de eerste rit een beetje spierpijn, verder ging het prima!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 23:46

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb besloten om mee te gaan en van te voren weer te gaan lessen. Sowieso wilde ik nog wat lessen dus dat ga ik nog doen. Ben benieuwd hoe ik het rijden weer ga vinden :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:00

Rijden verleer je niet, ik heb ook rustig een rengalop getrokken na bijna een jaar niet meer te hebben gereden. Spierpijn ga je echter wel krijgen :Y)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:40

xPabloBokt schreef:
Rijden verleer je niet, ik heb ook rustig een rengalop getrokken na bijna een jaar niet meer te hebben gereden. Spierpijn ga je echter wel krijgen :Y)

Haha ja spierpijn dat word wel een beetje een afknapper, maar door kom ik wel doorheen! Ik heb sowieso echt super veel zin om weer te gaan lessen!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:26

Dat verleer je echt niet hoor! Een halfjaar is ook helemaal niet veel! Gewoon doen!