mijn paard loopt te laag.. Hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floor99

mijn paard loopt te laag.. Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 10:04

Heyy,

Mijn lease paard kathleen loopt enorm laag met haar hoofd. Met rijden hangt ze heel erg in de teugel maar ik weet niet goed hoe ik haar hoofd meer omhoog kan krijgen.
Kathleen is een merrie van 3,5 jaar en ik ben haar aan het doorrijden dus ze kent nog niet alles! Ik twijfelde eerst of ze misschien probeerde te ontspannen maar ze loopt met het losgooien ook duidelijk laag met haar hoofd...

wie oh wie kan mij helpen?

Groentjes floor :)

Laurievc

Re: mijn paard loopt te laag.. Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:11

Krijg je goed les? Heel belangrijk bij zo'n jonkie in mijn ogen. Je lesgever zou hiermee moeten kunnen helpen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:13

Inderdaad, goede begeleiding is heel belangrijk. :)
Wij kunnen niet zien wat de oorzaak is.

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 10:15

We willen inderdaad les gaan nemen..
tot nu toe niet gedaan omdat de eigenaren dit toen niet wilde..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:16

Hoi floor, het ligt er een beetje aan. Iedereen wil graag dat een paard het hoofd wat laat zakken, dat is vaak een teken van ontspanning en bovendien worden de rug/buikspieren dan op de goede manier gebruikt.... Maar een paard dat heel erg 'op de kop loopt', niet onder treedt en in jouw hand gaat hangen, is niet prettig. Meestal helpt het al je het paard wat actiever maakt door op het juiste moment wat bij te drijven en veel overgangen te rijden.
En vergeet niet: jouw leasepaard is nog een baby :-)... dus kijk goed of je paard het allemaal wel aan kan. Bij ons worden paarden van 3,5 in deze tijd zadelmak gemaakt en lopen dan 3 x in de week 20 minuutjes onder het zadel.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:21

Hoi Floor, wat leuk we hebben dezelfde naam!
Eerst heb ik wat vragen voor je.
Heb je ervaring met het doorrijden van jonge paarden?
Hoe lang is dit paard al onder het zadel?
Longeer je wel eens? (met of zonder aanhangsels)
Hoe zit een dag eruit voor dit paard? (binnen, buiten, aantal keer voer, wat voor voer)
En als laatste, voor nu dan, waarom willen de eigenaren niet dat je les neemt? Hebben ze hier een reden voor gegeven?

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:41

Hai, wat Kendra ook zegt als je paard te laag loopt, direct duidelijk met je been komen zodat ze meer van achter aangedreven wordt, je kunt haar ook wat helpen door haar hoofd met je teugels recht omhoog op te tillen met een zachte hand en daarbij drijven. Ik heb zelf veel paarden beleerd en dit is een kwestie van goed doorrijden en bevestigen, goed met je benen rijden en drijven met je kuit. 3 a 4 x rijden in de week tot ze 4 is is voldoende, geef het met consequent rijden wel een paar weken de tijd voordat je echt verbetering ziet. Succes !

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 14:15

Kendra schreef:
Hoi floor, het ligt er een beetje aan. Iedereen wil graag dat een paard het hoofd wat laat zakken, dat is vaak een teken van ontspanning en bovendien worden de rug/buikspieren dan op de goede manier gebruikt.... Maar een paard dat heel erg 'op de kop loopt', niet onder treedt en in jouw hand gaat hangen, is niet prettig. Meestal helpt het al je het paard wat actiever maakt door op het juiste moment wat bij te drijven en veel overgangen te rijden.
En vergeet niet: jouw leasepaard is nog een baby :-)... dus kijk goed of je paard het allemaal wel aan kan. Bij ons worden paarden van 3,5 in deze tijd zadelmak gemaakt en lopen dan 3 x in de week 20 minuutjes onder het zadel.

Als je haar been geeft gaat ze niet sneller lopen.. hoofd gaat ook niet omhoog.. Ik denk dat ik inderdaad het zadel ook vaker er op ga leggen en dan een poging doe tot longeren of buiten lopen.

fleurtjeuh schreef:
Hoi Floor, wat leuk we hebben dezelfde naam!
Eerst heb ik wat vragen voor je.
Heb je ervaring met het doorrijden van jonge paarden?
Hoe lang is dit paard al onder het zadel?
Longeer je wel eens? (met of zonder aanhangsels)
Hoe zit een dag eruit voor dit paard? (binnen, buiten, aantal keer voer, wat voor voer)
En als laatste, voor nu dan, waarom willen de eigenaren niet dat je les neemt? Hebben ze hier een reden voor gegeven?

Ik heb wel ervaring met jonge paardjes en ik krijg ook wel tips enzo van mensen die dit ook vaker hebben gedaan. dit paard is nu bijna een jaar onder het zadel alleen er is niet veel of met ritme op gereden. ik lease haar nu 5 maanden maar ikzelf heb er helaas ook een tijdje niet op kunnen rijden door een blessure maar dit ben ik weer rustig aan aan het oppakken.
ik longeer eigenlijk maar heel zelden. dit omdat dir eigenlijk bijna nooit met haar is gedaan tijdens het inrijden. ze kan linksom wel maar rechtsom doet ze gewoon niet (daarom vind ik het jammer dat ik haar ook niet heb kunnen inrijden en eerste stapjes maken etc.)

de eigenaar wilde dat eerst niet omdat ze het onzin vonden om iemand te laten komen terwijl ze nog geen uur normaal voor uit kon komen. Ik heb haar toen helaas ook niet kunnen overhalen.. wilde graag hulp van buitenaf omdat dat nodig was.. helaas is dat er toen niet gekomen en is alles veel slechter gegaan.. ik ben toen gewoon weer bij het begin begonnen en alles rustig aan zodat ze het hopelijk weer goed zou doen..

nu zijn ze wel over en kunnen we binnenkort iemand laten komen voor een half uurtje.

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 14:16

Ezza43 schreef:
Hai, wat Kendra ook zegt als je paard te laag loopt, direct duidelijk met je been komen zodat ze meer van achter aangedreven wordt, je kunt haar ook wat helpen door haar hoofd met je teugels recht omhoog op te tillen met een zachte hand en daarbij drijven. Ik heb zelf veel paarden beleerd en dit is een kwestie van goed doorrijden en bevestigen, goed met je benen rijden en drijven met je kuit. 3 a 4 x rijden in de week tot ze 4 is is voldoende, geef het met consequent rijden wel een paar weken de tijd voordat je echt verbetering ziet. Succes !

Bedankt voor de tip met de handen!
helaas gaar 3 a4 keer niet lukken want ik mag nog niet alleen rijden omdat ze dat niet veilig vinden en die eigenaren kunnen helaas niet de hele week.. (schiet niet op i know...)

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:25

Voorwaarts, voorwaarts en naar de hand toe rijden dus niet handen stil maar meegaan naar voren. Alsof je steeds een winkelwagentje friemelbeetje naar voeren duwt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:57

Als ze niet rechtsom wil aan de longe kan het ook zijn dat ze ergens last van heeft. Met 2,5 inrijden is sowieso erg vroeg. Bedenk dus goed hoe je dit paard gaat managen...

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 18:17

Zeboki schreef:
Voorwaarts, voorwaarts en naar de hand toe rijden dus niet handen stil maar meegaan naar voren. Alsof je steeds een winkelwagentje friemelbeetje naar voeren duwt.

Bedankt ga ik eens proberen!

Kendra schreef:
Als ze niet rechtsom wil aan de longe kan het ook zijn dat ze ergens last van heeft. Met 2,5 inrijden is sowieso erg vroeg. Bedenk dus goed hoe je dit paard gaat managen...

ik ga eens kijken wat ik kan doen.. ik hoop niet dat ze ergens last van heeft...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:21

Eerst aan het been zetten. Been is vooruit, hup. Overgangen rijden. Stap draf stap draf. Zonder dat kan je niks. Van daaruit inderdaad naar voren naar voren naar voren.

Loopt ze wel een beetje op haar eigen benen?

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:50

prugelpiet schreef:
Eerst aan het been zetten. Been is vooruit, hup. Overgangen rijden. Stap draf stap draf. Zonder dat kan je niks. Van daaruit inderdaad naar voren naar voren naar voren.

Loopt ze wel een beetje op haar eigen benen?

nee ze hangt heel erg..

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:35

wat gebeurt er als je de teugels los laat, zodat ze niet kan hangen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:44

Bij een jong paard vermoed ik: dier heeft geen evenwicht en zoekt steun op de hand.

Mijn tip: 'gooi' alle gewicht direct weg!
Dwz: acuut naar voor met 1 of 2 handen en meteen weer terug.
(..en dat dus een paar honderd keer herhalen.)
Het dier leert direct en metterdaad : er is niets om op te leunen, ik moet mijn problemen anders oplossen.

Verder NIETS met je teugels willen doen (optillen, terugtrekken) - werkt alleen maar averechts.

Been geven heeft zin als je dier weet heeft van 'die andere oplossingen', en dan toch just for fun eens gaat hangen.
Gelukkig reageert jouw paard hier niet op...! (Hangen betekent per definitie 'op de voorhand lopen'. Dat doen alle jonkies - maar drijven terwijl het jonkie al 'op de kop loopt' is vragen om een dier dat 'nog harder gaat duwen' met het achterbeen.)
...en je wil geen duwend achterbeen, maar op termijn een dragend achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-02-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:45

Ik zou beginnen bij het begin, longeren op een manier waar het lijf iets aan heeft. En daarna leren wat beenhulpen zijn. Dat hoofd komt later wel. Een stukje begeleiding hierbij is juist nu heel belangrijk.

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 11:25

Janneke2 schreef:
Bij een jong paard vermoed ik: dier heeft geen evenwicht en zoekt steun op de hand.

Mijn tip: 'gooi' alle gewicht direct weg!
Dwz: acuut naar voor met 1 of 2 handen en meteen weer terug.
(..en dat dus een paar honderd keer herhalen.)
Het dier leert direct en metterdaad : er is niets om op te leunen, ik moet mijn problemen anders oplossen.

Verder NIETS met je teugels willen doen (optillen, terugtrekken) - werkt alleen maar averechts.

Been geven heeft zin als je dier weet heeft van 'die andere oplossingen', en dan toch just for fun eens gaat hangen.
Gelukkig reageert jouw paard hier niet op...! (Hangen betekent per definitie 'op de voorhand lopen'. Dat doen alle jonkies - maar drijven terwijl het jonkie al 'op de kop loopt' is vragen om een dier dat 'nog harder gaat duwen' met het achterbeen.)
...en je wil geen duwend achterbeen, maar op termijn een dragend achterbeen.

bedankt voor de tip en uitleg! hier heb ik echt veel aan denk ik.. ik ga dit ook uitproberen.
Ik gaf idd ook niet te veel been omdat dit toch geen nut had... en teugels optillen of iets is idd slecht en heb ik ook niet gedaan..

Freggle_Edge schreef:
Ik zou beginnen bij het begin, longeren op een manier waar het lijf iets aan heeft. En daarna leren wat beenhulpen zijn. Dat hoofd komt later wel. Een stukje begeleiding hierbij is juist nu heel belangrijk.

Ben ik nu inderdaad mee bezig. Ik ben even gestopt met rijden en ben nu veel aan het logeren (of wat er op moet lijken) en merk dat het wel steeds beter gaat en dat zij mij ook steeds meer gaat vertrouwen. Ik ben ook begonnen met lange lijnen er achter lopen om het sturen wat te laten doen en dit ging ook best wel goed!!
binnenkort stap ik er weer op en ga ik kijken waar ze dan aan toe is..

Alles rustig aan doen, en als het niet lukt dan gaan we daar op oefenen desnoods neemt t maanden in beslag.
Freggle_Edge schreef: