Veulentje kopen. Tips & tricks gevraagd

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

davinci2412

Veulentje kopen. Tips & tricks gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 13:09

Nadat ik dit jaar mijn pony heb moeten laten gaan ben ik langzaam aan weer aan het kijken wat ik wil. In eerste instantie werd er gekeken naar een jong paard maar doordat mijn leven dit jaar behoorlijk gaat veranderen ( afstuderen in juli) en ik momenteel ook nog wedstrijdpaarden voor anderen rij kwam bij mij het idee om eens te gaan kijken naar een veulentje. Gelukkig heb ik nog tijd zat om me te oriënteren, want ik heb zelf nog nooit een veulentje aangeschaft. Ik heb wel ervaring met veulentje maar deze waren allemaal geboren bij ons op stal.

Het idee voor deze zomer is dus het aanschaffen van een veulen. De bedoeling is dat het wel een veulentje wordt met kwaliteit voor de sport.
Nu denk ik er zelf aan om een veulentje op de veiling te kopen gezien deze geselecteerd zijn op kwaliteit en klinisch nagekeken zijn door een veearts.

Ik ben echt opzoek naar tips & tricks. Dus zou je op de veiling kopen of juist niet? Wat zijn dingetjes waar ik rekening mee moet houden bij het opgroeien van het beestje? Extra kosten waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Alle andere tips zijn uiteraard meer dan welkom!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:28

Ik heb het nooit gedurft.... al heeft hij de klinische stap goed doorlopen, je kent het diertje totaal niet!
Misschien heeft hij wel een tegenvallend karakter, of wind hij je zo rond zijn beentjes. Ik zou er mee uitkijken. Kijk eens wat er particulier te koop is zij kennen de dieren en hun geschiedenis, meestal kun je dan meerdere keren even komen kennis maken. bij een veiling koop je het en is het ook meteen je ding....positief of negatief. :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

GDG

Re: Veulentje kopen. Tips & tricks gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:29

Hier is niet lang geleden een soortgelijk topic over geweest, daar staan best veel tips in volgens mij. Weet niet meer of het op PP was, kan ook TAO geweest zijn.

koeien op de weg...

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:44

Zorg dat je iemand in de arm neemt die veel veulens per jaar bekijkt. Die heeft meer gevoel bij wat hij/zij ziet en hoe dat mogelijk uitgroeit. Een veulen lijkt voor een minder ervaren iemand al snel schattig, knap en goed lopend (een veulen veert altijd iets meer dan een volwassen paard), oftewel als je écht iets goeds wilt zorg dan dat je iemand meeneemt die er kaas van gegeten heeft. Zo heb ik zelf destijds een bevriende KWPN inspecteur om advies gevraagd en die wees mij bij eentje oa op te weinig lengte in het lijf wat ik zelf niet zo zwaar had ingeschat.
En naast correctheid van het exterieur is afstamming is bij een veulen gewoon heel belangrijk. Ja, ook uit niet bekende lijnen kunnen hele goede paarden voortkomen, maar het risico dat dit niet zo is is groter dan bij een 'bewezen' lijn.
Enfin, en vervolgens moet je gewoon op ieder vlak heel veel mazzel hebben als je maar 1 veulen koopt en niet zoals sommige stallen in staat bent er meer te kopen. Immers, het veulen moet goed uitgroeien, groot genoeg worden, heel en gezond blijven.
Maar als het dan lukt dan is het ook écht heel gaaf. Ik heb er in ieder geval erg veel schik van gehad en heb dat nog steeds dat mijn eerste zelf gekochte veulen op de NMK heeft gelopen en een ontzettend leuk veelbelovend paard is geworden

davinci2412

Re: Veulentje kopen. Tips & tricks gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 13:54

Laat ik voorop stellen dat er sowieso een veulentje uit een bewezen lijn komt. Vandaar ook mijn voorkeur voor de veilingen omdat hier de dieren van de grotere fokkers worden geveild.
Helaas uit ervaring weet ik dat het kopen van een ouder paard ook een risico met zich mee brengt en dat je niet alles kan voorkomen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:03

Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht (wel in een totaal andere prijsklasse) en ik vond het heel waardevol en super leuk om hem te zien opgroeien. Hij is nu 2,5 en ga hem volgend jaar zelf beleren. Ik heb al zon goeie band met hem (hij staat wel aan huis).

En qua karakter Tsja dat weet je bij een volwassen paard ook niet altijd. Die zijn bij een nieuwe eigenaar vaak ook toch anders dan verwacht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie