Waar op letten bij aankoop jong dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Waar op letten bij aankoop jong dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 11:29

Hallo allemaal,
na het overlijden van mijn 20jarige wedstrijdpaard, is de zoektocht naar een jong paard begonnen.
Het internet loopt over van de jonge dressuurpaarden. De keuze is groot.
Vrienden waarschuwen mij, "let toch goed op dat ze je niet bedriegen!!".
Waarmee kunnen fokkers of verkopers bedriegen bij de verkoop van een paard?
Als hij RX goedgekeurd is, wat kan er dan fout gaan?
Tuurlijk karakter en temperament heb ik wel in mijn hoofd... Maar zijn er nog zaken waar ze kunnen in bedriegen?
Ik vraag ook steeds nadrukkelijk het paard nog niet in te rijden zodat ik duidelijk voel hoe het paard is qua temperament als hij uit de stal komt.
Het keuringsverslag bekijk ik ook altijd om o.a. te zien hoe hij scoorde op gangwerk enzo.
De bloedlijnen van het paard zoek ik ook steeds eens op en lees alle info van de hengsten en reacties van nakommelingen...
Nog zaken waar ik rekening moet mee houden? Of dingen waar in bedrogen kunnen worden?

loveslimpie

Re: Waar op letten bij aankoop jong dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:39

Gezien jouw kennis zou ik kijken of je het paard vind en het leuk klikt. Daarnaast zou ik een ervaren iemand (instructeur oid) meevragen om een eerlijk oordeel te krijgen. Het ia altijd makkelijker als iemand objectief mee kan kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:48

loveslimpie schreef:
Gezien jouw kennis zou ik kijken of je het paard vind en het leuk klikt. Daarnaast zou ik een ervaren iemand (instructeur oid) meevragen om een eerlijk oordeel te krijgen. Het ia altijd makkelijker als iemand objectief mee kan kijken.

Mee eens. En het liefst iemand die het klappen van dezweep kent.

Waar verder op te letten. Of het paard aansluit bij je eigen ambities en nivo.
Of het paard stalondeugden heeft.

Naast een klinische en röntgenologische keuring van de benen zou je ook de hals en de rug nog op de foto kunnen zetten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:05

Er wordt helaas ook gesjoemeld met röntgen keuringsrapporten en de definitie 'goed' blijkt ook heel ruim te zijn. Als je echt niet bedonderd wil worden, neem je het zekere voor het onzekere en laat je evt bestaande foto's door je eigen dierenarts bekijken of je laat ze sowieso opnieuw maken bij je eigen dierenarts. Ook rug en hals meenemen wordt steeds normaler. Je zal niet de eerste zijn die bewust besodemieterd wordt met een paard met kissingspines die röntgen goedgekeurd is, op de benen... ;)

Ik heb zelf nog nooit een paard gekocht maar om me heen wel vele mensen en de indruk die ik krijg is dat je niet wantrouwend genoeg kan zijn... het is een vies wereldje helaas.