Ik zie allemaal leuke, inspirerende en ontroerende jaaroverzichtjes voorbij komen. Nu was ik eigenlijk niet van plan om hier aan mee te doen, maar sinds afgelopen week heeft mijn 2017 nog een staartje gekregen..... Ik zal proberen om het kort te houden.
Begin bij het begin: in 2016 heb ik stage gelopen voor de universiteit van Gent (voor de opleiding Diermanagement). Via dat project op een entrainement terecht gekomen en zo in de drafwereld gerold. Het klikte wel met de mensen daar en voor ik weer vertrok werd me gevraagd of ik terug wilde komen tijdens het veulenseizoen.
Zarita, mijn 13-jarige kwpn-tuigpaard, liet ik tijdens stage thuis achter in vertrouwde handen. Op de stal waar we toen stonden zat ze helaas niet lekker in haar vel, haar vacht was dof en ze was gewoon niet zichzelf. Gelukkig kon ik haar in het voorjaar meenemen naar Belgie.
Dus in april 2017 vertrokken Zarita en ik naar Belgie. Hier is ze dus nog "slecht"

Hier kon ze lekker bijkomen van de slechte winter, ze kreeg een inloopstal, dus ze mocht zelf kiezen of ze binnen of buiten stond. Natuurlijk stond ze eigenlijk altijd gras te eten. In razend tempo werd ze een beetje te dik.. oeps.

Inmiddels kreeg ik aardig wat ervaring als driver, en kon ik met een oud koerspaard van de stal meerijden bij de amateurs: de 14-jarige Photo Phoenix. Eigenlijk had Photo allang verkocht moeten zijn, maar de ruin heeft een heel speciaal karakter (lees: snel chagerijnig/boos), en werd daarom steeds terug gebracht.

Meestal reed ik gewoon mee voor de ervaring, maar we hebben ook een keer een 2e en een 3e plaats behaald. Best knap. We werden ook een keer uitgenodigd om mee te rijden op het gras, hier kregen de drivers voor mij een ongeluk dat ik moest ontwijken, waardoor ik uit mijn sulky viel. Gelukkig is het voor iedereen goed afgelopen.

Tussen alle leuke stalwerkzaamheden door was ik ook nog bezig met afstuderen. Zarita genoot van de weide en kreeg ik een echte band met Photo.

Mijn studies heb ik in goede orde kunnen afronden! Verder kreeg ik te horen dat mijn lievelingspony van de manege waar ik heb leren paardrijden, te oud werd om mee te rijden in de lessen. Nu had ik altijd geroepen dat ze bij mij op pensioen mocht als ik dat financieel aan zou kunnen. Deze foto is uit 2009, ik loop er naast en mijn zusje zit er op. Gelukkig kreeg ik een vast contract aangeboden, en kon ik verhinderen dat ze naar het slachthuis zou gaan.

Met mijn verjaardag, eind september, heb ik haar opgehaald: Sanne, nu 24 jaar, heeft mij 16 jaar geleden leren paardrijden en met mij vele anderen. Wat een kadootje, met haar mooie grijze koppie. (op de achtergrond staan Zaar en Photo).

Ondertussen had ik begin oktober ook een bucketlist-momentje: Photo en ik deden mee aan een straatrace. Ik vond het heel spannend, maar Photo deed het super goed. We hebben flink wat prijzengeld mee naar huis mogen nemen. Er was wel besloten dat dit Photo zijn laatste wedstrijd zou zijn en hij ging nu echt met pensioen.

Heel oktober en november verliepen rustig... de paarden liepen nog tot laat buiten. En toen ging mijn wereld op zijn kop!
Vorige week ontstond er onenigheid met de staleigenaar, en hij had daarom besloten om Photo naar het slachthuis te brengen. Ik kon dit niet laten gebeuren, hij was pas 14 jaar en gezond! Veel mensen hebben mij helpen zoeken naar Photo, uiteindelijk is hij terug gevonden bij het slachthuis van Brussel. Zo vond ik hem terug op de parkeerplaats van het slachthuis:

Ik heb hem terug kunnen kopen. Zo werd ik, op de valreep, de eigenaresse van een derde paard! Photo kan er zelf wel om lachen.

Het was totaal niet gepland, maar daarom zeker niet ongewenst. Photo is van harte welkom. Hij heeft de afgelopen dagen veel moeten doorstaan, is 3 keer van handelaar gewisseld voor hij bij het slachthuis werd aangeboden. Hij is getraumatiseerd, maar voelt zich wel op zijn gemak bij mijn twee dames. Zo sluit ik mijn 2017 toch nog op een positieve manier af. Hier alvast een voorproefje van mijn kerstkaarten (met de verse sneeuw vanmorgen kon ik het niet laten).

Bedankt voor het lezen en alvast hele fijne feestdagen gewenst!
Liefs, Ryanne, Photo, Zaar & Sanne

(weet ik uit ervaring)
. Heb ne nog plannen met photo?
leukkkkk