eigen paardje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stredje

eigen paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 11:46

Hoi! <3 Even ter info: ik ben 13 j , krijg €100 per maand zakgeld ( mss belangrijk )rij 3x per week paard ,& doe 3 kampen per jaar( moet ik niet betalen allemaal) . paardrijden is echt de max!
Nu: ik zou zo graag een eigen paardje hebben. Ik rij al vanaf mijn 5 j paard en ik heb al eens besproken met mijn ouders voor een eigen paardje. Nu ik was toen nog klein dus echt veel besproken was het niet gewoon papa zei “ als het u communie is zal ik er nog eens over nadenken” ze zijn er allebei wel akkoord ong maar er houde dingen hun tegen.. idk wat allemaal. Nu hoeveel € zijn jullie per maand kwijt? ong. En wat is het goedkoopste op een manege vol pension en rond de 300/400€ betalen of op half pension ofs en alles zelf aankopen qua eten etc? en hoe vaak gaan jullie per week naar jullie paardje? en is het een goed idee om bv een verzorger voor 2x id week ( niet rijden , alleen poetsen of op de wei zetten) dan kan ik tegen men ouders zeggen dat ik sws nog tijd voor school heb. Nog een aantal vragen: hoevaak per week gaan jullie paardjes op de wei en wanneer zetten jullie ze erop en halen jullie ze er af? Ohja en het ding is bestaat er een leer-verzorgen kamp ofzo? stel mijn paardje wordt ziek wil ik weten wat te doen! Bij koliek etc weet ik dat je dus ja da moet bellen en dan stappen om darmen in beweging te houden etc maar voor andere dingen. Mijn
Mama weet ttl niks van paarden af maar papa een beetje. Hij woonde op een boerderij en had dus ook paarden. Hij heeft nooit paardgereden maar wel met de kar en erop gezeten etc dus hij kan paarden in de stal enz zetten stel ik ben eens ziek en men paard staat nog op de wei ofzo.. weet dag dit mss ingewikkeld is sorry!! En dat het veel vragen zijn , sorry!

Azmay

Re: eigen paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:48

Heb je al eens een bijrijdpaard gehad?
Is een heel fijn begin, wel de lusten en niet de lasten ;)

stredje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 11:53

Ja! Al gehad. Met een ander meisje , heel hele goede vriendin van mij en we gingen het samen doen. Nu ze wou het paardje eigenlijk voor haar alleen dus ze loog tegen mij zodat ik niet kwam dat Ej kon rijden etc.. x

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:56

Dat is al heel fijn, er zijn op bokt heel veel topics te vinden over wat een paard kost. Een verzorger zou ik niet doen, als het paardje de hele dag gewoon lekker buiten staat met vriendjes is dat ook echt niet nodig. Wat mij betreft horen ze elke dag minimaal 8 uur op de wei samen. Als je niet veel ervaring hebt is een pensionstal erg fijn, dan is er altijd wel iemand in de buurt om hulp te vragen en is het niet erg als je een dagje niet komt (of op vakantie gaat voor 2 weken).

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:06

Mijn advies? Neem geen eigen paard, in ieder geval nu nog niet. Zoek een verzorgpaard die je als eigen paard kan beschouwen, dan weet je wat erbij komt kijken. Een eigen paard is erg duur en een hele grote verantwoordelijkheid, en zo te lezen mis jij de kennis nog die je nodig hebt voor een eigen paard. Dat is niet erg, iedereen moet het leren! Daarom zou een verzorgpaard voor jou de ideale optie zijn. Dan kun je veel leren, maar als je vragen hebt kun je op de eigenaar terugvallen. Als je wat ouder bent, dan weet je ook beter hoe je zit qua tijd met school/studie. Als je vooraf al weet dat je een verzorger nodig hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, dan kun je er beter niet aan beginnen.

Ik snap heel goed dat je het graag wilt hoor, dat had ik ook. Ik reed al jaren op de manege en ik vond mezelf meer dan geschikt voor een eigen pony. Pas toen ik een verzorgpaard kreeg besefte ik dat ik helemaal nog niet veel wist. Van dit paard heb ik veel geleerd. Inmiddels heb ik wel een eigen pony en ik ben nog steeds blij dat ik hem niet gekregen toen ik jouw leeftijd had. Dan was het waarschijnlijk een stuk minder goed afgelopen, vooral wat betreft school.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:13

Mijn advies is ook: niet aan beginnen :=
Ik ben zo blij dat ik gewacht heb tot ik klaar was met school, terwijl ik ook jarenlang gezeurd heb.
Gelukkig hielden mijn ouders voet bij stuk.
Het is DUUR, kruipt veel tijd in en zeker veel kennis! Ik zou echt eerst wat ervaring op gaan doen met een verzorgpaard.

Op je vraag hoeveel het kost: Ik ben tijdens een 'goed' jaar zo'n 3200€ kwijt, dat is €260 per maand
Dat wil dan zeggen: DA enkel voor inentingen en tanden en hoefsmid om de 8 weken.
Helaas was dit geen goed jaar voor ons en zijn we dus meer kwijt geweest.
Oh ik sta dan ook nog heel goedkoop gestald (dat geluk heb ik dan weer wel!).
Ik betaal wel alles zelf en zou ook nooit anders willen. Als ik zélf een paard koop wil ik dat dat van MIJ is,
wil hiervoor nooit afhankelijk zijn van iemand anders die hierover iets te zeggen zou kunnen hebben.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn ouders erg snel zouden zeggen: "je gaat maar niet meer paardrijden", als zij hier een bijdrage in zouden hebben.
Laatst bijgewerkt door Granoek op 02-12-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:17

Een paard kost gemiddeld zo'n 500 euro per maand. Uiteraard ligt dat eraan of je op een pensionstal met alles erop en eraan staat of op een 'simpel' weilandje, maar onverwachte dierenartskosten kunnen altijd optreden dus hier zal je toch rekening mee moeten houden.
Ik heb zelf nooit een paard willen hebben ivm de grote verantwoordelijkheid die je zou dragen. Ik denk ook dat dat een hele last is voor een jong persoon als jij, helemaal in combinatie met school.
Ik maak uit je verhaal op dat jouw ouders geen of minimaal ervaring met paarden hebben (correct me if I'm wrong) en ik zou dan niet aanraden aan een kind om direct een eigen paard te kopen en die verantwoordelijkheid praktisch helemaal zelf te dragen.
Een verzorg/bijrijdpaard zou een goed begin zijn, of een paard leasen van een manege indien die mogelijkheid er is. Dan heb je niet alle verantwoordelijkheid en kosten, maar proef je wel al goed van wat je te wachten zou staan. Op die manier heb je ook altijd iemand om op terug te vallen als er zich problemen voordoen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:21

Ik woon helaas niet in een al te goedkope regio, het mooiste is als je maandelijks 500 euro te besteden hebt.
Alles wat die maand niet nodig is kan dan in de pot voor de da/vervanging spullen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:24

En dan voor de volledigheid ook maar je andere vragen:

En wat is het goedkoopste op een manege vol pension en rond de 300/400€ betalen of op half pension ofs en alles zelf aankopen qua eten etc?
-> Het is hier geen kwestie van te kijken wat het goedkoopste is, maar wat het meest haalbaar is. Ben jij in de mogelijkheid zelf al je voer, hooi etc.. aan te kopen en te gaan halen kun je dat doen. Maar jij zult hiervoor afhankelijk zijn van je ouders die je moeten brengen en halen bv.
Prijs hangt ook af van waar je woont

en hoe vaak gaan jullie per week naar jullie paardje?
-> Normaal elke dag

en is het een goed idee om bv een verzorger voor 2x id week ( niet rijden , alleen poetsen of op de wei zetten) dan kan ik tegen men ouders zeggen dat ik sws nog tijd voor school heb.
-> Niet zomaar van uitgaan dat dit kan. Ze liggen niet voor het oprapen, zeker niet als ze niet mogen rijden. En jij (je ouders) bent dan ook weer verantwoordelijk als er wat met haar gebeurd als ik me niet vergis.

Nog een aantal vragen: hoevaak per week gaan jullie paardjes op de wei en wanneer zetten jullie ze erop en halen jullie ze er af?
-> Niet echt van toepassing aangezien ze hier nooit op stal komen, tenzij om op te zadelen.

Ohja en het ding is bestaat er een leer-verzorgen kamp ofzo? stel mijn paardje wordt ziek wil ik weten wat te doen! Bij koliek etc weet ik dat je dus ja da moet bellen en dan stappen om darmen in beweging te houden etc maar voor andere dingen.
-> Het kamp van het leven :+ Dit kun je doen met lessen, clinics maar het meeste leer je echt door ervaring. En die kun je opdoen met bv een verzorgpaardje. Koliek is laaaang niet de enige nare ziekte die ze kunnen krijgen en ook de methode die jij aanhaalt is niet de enige juiste weg.

Mijn Mama weet ttl niks van paarden af maar papa een beetje. Hij woonde op een boerderij en had dus ook paarden. Hij heeft nooit paardgereden maar wel met de kar en erop gezeten etc dus hij kan paarden in de stal enz zetten stel ik ben eens ziek en men paard staat nog op de wei ofzo.. weet dag dit mss ingewikkeld is sorry!
-> Fijn dat ze je willen helpen, die luxe heb ik niet

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:37

Kan je geen (verzorg)paard zoeken op een stal waar jij je paard zou willen stallen? Dan kan je aan de eigenaar(en) vragen hoeveel ze gemiddeld kwijt zijn per maand en hoeveel tijd.
En mocht je het paard fulltime verzorgen voor een maand, kan je kijken of je het ook daadwerkelijk red kwa tijd. Want het kan echt vies tegen vallen hoor! Zeker op doe het zelf stallen, daar moet je gewoon zelf je paard verzorgen. Ook wanneer je ziek bent, het regent etc. Stalgenoten zitten echt niet te wachten dat zij iedere dag voor andermans paard moeten zorgen. ;)

Kwa geld: Als je weet wat je ongeveer kwijt zal zijn per maand, kan je dat iedere maand opzij leggen. Dan kan je precies zien of je het makkelijk haalt en het geld wat je nu opzij zet, spaar je gelijkertijd op voor je toekomstige paard! Ik zou wel ruim denken. Als je dus weet dat de hoefsmid 30 vraagt, reken dan 35. Als de stalling 150 is, reken dan 170. Beter te veel rekenen en overhouden, dan te weinig en je paard kan na 2 maanden al in de verkoop omdat het te duur is.

En over verzorgers: Die kan je uiteraard zoeken, maar jij bent en blijft verantwoordelijk.. Als je verzorger dus achteraf niet zijn of haar afspraken nakomt, ben jij nog altijd degene die het paard zal moeten verzorgen. En er zijn vrij weinig mensen die een paard zoeken om alleen te poetsen en de wei in te zetten. Of je moet ze betalen, dan is de kans groter dat je iemand vind. Maar dan kost het je geld.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:54

Ik verplaats dit topic van BEH naar YRT omdat het daar beter past.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:40

Ik zou als ik jouw was ook nog even wachten (tot na de middelbare).
*Een eigen paard js gewoonweg duur, kan me voorstellen dat je ouders niet elke maand zoveel kunnen of willen missen.
*het is een enorme verantwoordelijkheid, en als 13-jarige heb je die vaak nog niet echt.

Mijn tip:
Zoen eerst een jaar een verzorgpaard, vraag dingen na. Ik heb een jaar een verzorgpaard gehad en daar heb ik zo enorm van geleerd, zonder dat het me iedere maand een fortuin kostte.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:58

Waarom niet een tijd een paard leasen? Hier betaal je wel voor maar je hebt geen onverwachtste hoge dierenarts kosten. Maandelijkse kosten voor een eigen paard zijn vaak het probleem niet, de dierenarts kosten daarin tegen.. je kan behoorlijk wat pech hebben. Hier laast een operatie ( €3000) en tussendoor kleinere dingen in het weekend maar waar wel een dierenarts gelijk voor moest komen, €250 per keer en dat een paar keer in korte tijd tikt het aan. Je kunt ook verzekeren maar dat is niet goedkoop en je hebt daarbij ook vaak een eigen bijdrage. Kun je hoge onverwachtste kosten dragen is dat uitgesloten maar als je jong bent en ouders hebt die weinig met paarden hebben is dat vaak een groot struikelblok ( wat ik goed snap).

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:28

Ik begin wel even met de vragen te beantwoorden. :D

Nu hoeveel € zijn jullie per maand kwijt? ong.
Ligt puur aan waar je staat. En wat voor een maand het is. Maar is rond de 500 per maand.

En wat is het goedkoopste op een manege vol pension en rond de 300/400€ betalen of op half pension ofs en alles zelf aankopen qua eten etc?
Ligt er ook aan. De ene persoon die zelf al het eten en andere extra's voor het paard koopt, is uiteindelijk meer kwijt op half pension dan die zou zijn op een manege volpension. Ik dus :=

en hoe vaak gaan jullie per week naar jullie paardje?
Elke dag.

en is het een goed idee om bv een verzorger voor 2x id week ( niet rijden , alleen poetsen of op de wei zetten)
Naja, het zou een idee kunnen zijn. Maar ik zal er zelf nooit op vertrouwen. Ik vind sowieso dat je nooit moet rekenen op het hebben van een verzorger/bijrijder.

hoevaak per week gaan jullie paardjes op de wei en wanneer zetten jullie ze erop en halen jullie ze er af?
Ligt eraan per stal. Bij mij op stal gaan ze nu niet meer naar de wei maar naar paddocks. Maar andere stallen laten de paarden wel nog dagelijks op de wei.

Ohja en het ding is bestaat er een leer-verzorgen kamp ofzo?
Zoals hierboven vermeld is, zou ik dan gaan voor clinics, en zoveel mogelijk leren! :j

Mijn advies;
Ik zou als ik jou was beginnen met een bijrijd of lease paard. Die je voor veel of misschien wel alle dagen kan verzorgen. Hiermee leer je al een stuk meer hoe het is om een eigen paard te hebben :)