Wat is eerlijker: Verkopen of inslapen?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Nirvana_

Wat is eerlijker: Verkopen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 13:28

Naar aanleiding van een stellige mening om mij heen en een topic een tijd terug... Blijft dit toch door mijn hoofd malen. Godzijdank niet zelf in de situatie waarin deze keuze gemaakt moet worden. Ik hoop op een interessante discussie, met respect voor elkaar, want ik begrijp dat het onderwerp gevoelig kan liggen.

Stelling: Door financiele omstandigheden is het absoluut niet meer haalbaar jouw (gezonde) paard zelf te onderhouden. Een bijrijder voor het volle bedrag in de maand is ook niet te doen, en risicovol- om nog maar niet te spreken over de risico's als het paard wat gaat mankeren. Oftewel, hij moet weg.

Ga je voor verkoop, met het risico dat het paard verkeerd terecht komt?
Ga je voor inslapen, met de wetenschap dat het paard gezond en gelukkig was en had kunnen blijven?

En waar ligt de grens?
Zou je een 18-jarige naar de slacht doen, maar een 15-jarige niet? Een shetlander eerder dan een sportpaard, of juist andersom?

En als het gaat om een paard wat afgekeurd is om te rijden, maar nog happy is en geen medicijnen nodig heeft. Misschien nog af en toe een buitenritje kan maken. Ligt daar de beslissing anders?

Wat is nou echt het meest eerlijk voor jouw maatje?

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Selka

Re: Wat is eerlijker: Verkopen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:29

Waarom denken dat een ander minder goed dan jij voor het dier kan zorgen? Natuurlijk ben ik de allerbeste baas... maar dat wil niet zeggen dat een ander slecht is ;) Een gezond paard laten inslapen zou een fatsoenlijke DA niet eens mogen doen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:30

Waarom inslapen als het gezond is? Raar vind k dat eigenlijk... Jij bent toch niet het enige ''goede'' baasje?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:30

Selka schreef:
Waarom denken dat een ander minder goed dan jij voor het dier kan zorgen? Natuurlijk ben ik de allerbeste baas... maar dat wil niet zeggen dat een ander slecht is ;) Een gezond paard laten inslapen zou een fatsoenlijke DA niet eens mogen doen.

Dus dat ja :j Helemaal mee eens

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:31

Heel erg lastig. Ik heb zelf adresjes achter de hand waar mijn paard heel goed komt te staan bij mensen die ik blind vertrouw. Zij hebben zelf bedrijven met paarden en er is altijd plek voor een lief paardje zoals de mijne. Ook als ik haar later op zou willen halen, dan is dat geen probleem. Het paard blijft dan van mij, muv hoge dierenartskosten (bv operatie), maar incl smid, entingen etc. Dus dat is helemaal perfect.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
http://www.willowranchvalemount.com voor paardvriendelijke trailrides en cabins in de Canadese Rocky Mountains!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:35

Een gezond paard zou ik verkopen.
Een paard met bemerkingen in laten slapen als deze anders als zogenaamde grasmaaier verkocht word.
Je weet niet of dat gebeurt en ze misschien wel als goed doorverkocht worden. Met alle ellende voor het paard daarbij.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:39

als het dier niet meer gereden kan worden, niet meer anders 'gebruikt' kan worden dan als een grasmaaier, en ik kan het niet meer houden om welke reden dan ook.... dan naar de eeuwige groene weides.
ik weet dan zeker dat er geen misbruik van gemaakt kan worden.
Want alle goede afspraken ten spijt... verkocht is verkocht en je hebt geen garantie.

eigenlijk heel simpel: Wil je je paard kwijt en je wilt zeker weten dat ie niet in de ellende terecht komt... dan slacht/inslapen. dan weet je waar die gebleven is....
verkoop/weggeven is: onzekerheid met een paar uitzonderingen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:46

nooit inslapen als hij nog maar 18 is, dan kan je namelijk nog lekker een buitenritje maken met je beestje, maar verkopen!

Mere, voor altijd in mijn hart

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:52

Een gezond (jonger) paard kun je verkopen als je het financieel niet meer op kunt brengen. Dat is best wel te doen, zonder dat je paard in verkeerde handen komt.

Een gezond ouder (16+? 18+?) paard is lastig te verkopen. Ook niet bij een reële prijs (en een 'weggeefprijs' is te riskant). Lukt dat niet, en staat het financiële water je echt aan de lippen, dan is slacht (inslapen kan niet bij een gezond paard) het meest eerlijke naar het paard toe.

Een paard met mankementen waardoor het niet meer te belasten is, of het nou jong of oud is, en of het nou wel of niet medicatie nodig heeft, zou ik ook inslapen. Het risico van verkopen voor een lage prijs (als dat al lukt) of weggeven is te groot.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-11-17 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:53

Ik vind het - zonder hierbij hopelijk iemand aan te vallen - voornamelijk egoïstisch om een gezond paard in te slapen. Tuurlijk, na de verkoop heb je nooit de garantie, maar ondanks dat we onszelf hoog inschatten, zijn er veel mensen goed voor hun paard.

Wel snap ik dit standpunt voor een 'weidepaard'. Wanneer je deze niet meer kan berijden, maar deze nog gezond oogt is de kans heel groot dat deze toch in de handel terecht komt en er veel narigheid gebeurd..

Positief Paard Blog over het trainen met keuzevrijheid voor je paard

Instagram: Positief_Paard

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:53

Ik heb een 17 jarige friese ruin die niet meer bereden kan worden. Hij heeft verschillende problemen (medische rugzak met onder andere allergie, hoofdschudden, narcolepsie, sarcoïd, huidreacties, lange periodes ruwvoerweigeren etc). Nu heb ik hem al bijna 10 jaar en heb ik een heel eind uitgedokterd hoe ik hem enigzins gezond kan houden en dan zou je denken dat hij dus bij een ander ook prima zou kunnen staan....

Maar wie zou er zin hebben in al die moeite en al dat extra geld en zorgen voor een ouder paard waar je verder niet zo heel veel mee kan? Ik zou toch heel bang zijn dat hij in verkeerde handen zou komen en misschien van hot naar her zou worden gesleept (markten/handelaren/lang transport) en dat zou ik hem echt niet aan willen doen!
War mijn paard en mij aan elkaar bindt is onze band en onvoorwaardelijke liefde en respect. Hij heeft mij zoveel gegeven en ik geef hem wat hij nodig heeft tot zijn dood....

Nu heb ik een opvangnet (zowel financieel als qua zorg voor hem, hij staat zelfs in mijn testament, wat er met hun zou moeten gebeuren als ons iets zou overkomen en dat de middelen uit het huis gebruikt zouden moeten worden). Als ik dat niet zou hebben allemaal en ik zou voor zo'n eigenlijk verschrikkelijke keuze zou komen staan, dan zou ik hem toch laten gaan (inslapen).
Ik heb hem beloofd dat hij bij mij mag sterven, op wat voor manier dan ook (hopelijk hartaanval ofzo).
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 29-11-17 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:06

Bij een gezond paard zou ik wel een goed huis zoeken, ook als ze al wat ouder zijn.
Een paard met gebreken, lichamelijk of geestelijk, zou ik het niet aandoen om nog te verkopen..

Even een voorbeeld: ik heb zelf een pony van pas 11 jaar met hele erge verlatingsangst en nog wat 'aparte' dingetjes, kan ook niet meer bereden worden. Die ga ik dus echt niet verkopen, maar als ik er om wat voor reden dan ook niet meer voor kan zorgen zou ik kiezen voor inslapen.

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:10

Ikzelf heb een merrie die alleen als hobbelpaard gebruikt kan worden. Kleine bosritten lukt maar echt sporten niet meer. De oude eigenaresse wou haar toendertijd in laten slapen vanwege lichte atrose linksvoor. Alleen het zware werk kon de merrie niet meer aan vanwege slijtage. Zij was toendertijd bang dat de merrie verkeerd terecht zou komen. Dus heb ik aangeboden om haar over te nemen. De merrie was toendertijd 15 jaar. Nu heb ik er een heerlijk paard aan waar kinderen mee doen knuffelen.
De merrie is nu ondertussen in beheer van mijn vader zodat zijn kleinkinderen ermee kunnen spelen en poetsen. Ze valt nu onder zowel mijn als zijn financiële beheer. Mocht het moment daar zijn dat ze geen plezier heeft in der dagelijks geknuffel dan word ze pas ingeslapen.

Mijn eigen paard (een drie jarige) gaat gewoon de verkoop in. Deze gaat naar een handelstal waarvan ik de eigenaar zeer goed ken. Deze zoekt ook wel uit of de potentiële koper bij hem past.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:11

Naar mijn idee zou het egoïstisch zijn om te denken dat je de enige bent die goed voor jouw paard kan zorgen. Inslapen/slachten doe je omdat het paard geen paardwaardig leven meer heeft, niet omdat er even geen tijd/plek/geld is.

Heb iemand afgelopen week heel blij gemaakt met een 17-jarige drachtige diastase Tinker. Ben er altijd zuinig op geweest en ze is dan ook nog topfit. Geen haar op mn hoofd die eraan heeft gedacht haar in te slapen oid. Ze was ook binnen een week verkocht, voor de Vp, die beslist niet laag was.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:12

Ik laat in principe geen gezonde dieren doden (geestelijk gezond hoort daar ook bij). Ik heb in ongeveer de zelfde situatie gezeten, en heb er toen voor gekozen om te verkopen. In totaal 3 paarden verkocht waarvan er 2 heel goed terecht zijn gekomen en 1 helaas een aantal keer is doorverkocht en daarna van de aardbodem verdwenen. Dat doet me nog steeds zeer tot in het diepste van mijn ziel, maar dat ik niet weet waar ze is wil natuurlijk niet zeggen dat ze het slecht heeft. Met andere woorden: mocht ik ooit weer in zo'n situatie komen dan zou ik de zelfde keuze maken
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 29-11-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 14:15

Bedankt voor de reacties! Zie dat veel mensen iets hebben van 'gezond is leven, anders niet'
Wat valt voor jullie onder gezond? Is een paard met extreem lastig gedrag (trauma, whatever) gezond? Is een paard die gevoelig is voor eczeem gezond? Eentje die gevoelig is voor hoefbevangenheid? Die niet tegen suiker kan? Die weeft, luchtzuigt of een andere stalondeugd heeft? In het verleden veel koliek of een peesblessure?

Er zijn natuurlijk vele oorzaken te bedenken waardoor het paard wel bereden kan worden, maar ook een 'speciale' behandeling nodig heeft. Waar ligt dan de grens?

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:17

voor mij is gezond: een paard dat kan functioneren op een manier die past bij zijn bouw en leeftijd. Zodra de prijs moet zakken omdat het paard verminderd inzetbaar is loop je het risico dat je paard door minder eerlijke kopers als gezond doorverkocht wordt voor een hogere prijs, over de rug van je arme paard. Dat punt is voor dus mij bepalend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:26

Het criterium is niet alleen gezond maar ook (on-)verkoopbaar.
Lastig gedrag is moeilijk verkoopbaar (en bij echt lastige gevallen, wil je een koper het risico van verongelukken aandoen?).
Gevoelig voor HB en suikers is lastig verkoopbaar.
Oude peesblessure waardoor een paard permanent minder bruikbaar is, is lastig verkopen.
Stalondeugden daarentegen zijn geen probleem voor iemand die een paard 24/7 buiten wil houden, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:28

Ik heb net een paard laten inslapen. Oud en ziek was ze, dierenartsen laten geen gezonde paarden inslapen. Ook geen oude gezonde paarden die minder inzetbaar zijn. Dus het wordt gewoon de slacht als je er vanaf wil.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:32

Mijn paard wordt 30 in mei.
Dier heeft artrose, is chronisch HB en natuurlijk oud.
hij heeft rondom aangepast beslag nodig ( elke 8-10 weken €100), glucosamine voor de artrose ( €145 euro een emmertje voor 4 maanden) en krijgt Devils Relief (€62 euro per 2L can).

Als hij weg zou moeten als mij bv iets overkomt of als ik het niet meer kan of wil beralen wordt hij wel degelijk ingeslapen, hij kan alleen slechter terecht komen en is niet geschikt als grasmaaier.
Natuurlijk zou ik graag een 6-jarige hebben om lekker te trainen maar ik kies ervoor om zijn tijd uit zingen en nog lekker recreatief rond te rijden buiten.
Mocht dat niet meer lukken, gaat hij bij mij dood, ik geef zo'n oud dier met problemen niet weg.
Gelukkig staat mijn dierenarts 200% achter deze beslissing!

Een jonger gezond dier zou ik zeker verkopen, er zijn meer mensen goed voor hun paard.

En de slacht is toch ook niks mis mee....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:34

Ik ben erg nuchter.. als je je paard moet wegdoen en je ben bang dat ze verkeerd terecht komt dan neem je het heft in eigen hand en breng je het naar de slacht. Wil je dat niet moet je ook niet zeuren als het niet loopt zoals je gehoopt had. Niet elke nieuwe eigenaar is slecht of doet raar, maar als ze na verloop van tijd weer verkocht wordt moet je niet zeuren achteraf. Dingen gebeuren nu eenmaal en je zal daar niets tegen kunnen doen helaas. Niets mis met verkoop maar ook niet met slachten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:35

Een gezond paard kan de verkoop in
Een paard met gebreken moet je zelf verantwoordelijk voor blijven of idd weg voor de dood

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:06

Caily schreef:
Naar mijn idee zou het egoïstisch zijn om te denken dat je de enige bent die goed voor jouw paard kan zorgen. Inslapen/slachten doe je omdat het paard geen paardwaardig leven meer heeft, niet omdat er even geen tijd/plek/geld is.

Heb iemand afgelopen week heel blij gemaakt met een 17-jarige drachtige diastase Tinker. Ben er altijd zuinig op geweest en ze is dan ook nog topfit. Geen haar op mn hoofd die eraan heeft gedacht haar in te slapen oid. Ze was ook binnen een week verkocht, voor de Vp, die beslist niet laag was.

gaat er niet om of een ander het paard wel of niet goed kan verzorgen, gaat erom dat wanneer je verkoopt je niet weet wat er mee gebeurd.
Stel je 18+ paard met zware artrose die niet meer gereden kan worden wordt verkocht als grasmaaier, de koper komt er na 6 maand achter dat ze toch wel graag wil rijden en ruilt hem in op een rijdbaar paard. 18+ komt in het handelscircuit, de handleiding raakt zoek, gaat van handelaar naar handelaar, op transport naar slachthuis.
Of 18+ wordt ondanks pijn toch gereden....
de vraag is met die gedachte wil je dan je paard verkopen????

en 17 is niet oud, das belegen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:15

Ibbel schreef:
Het criterium is niet alleen gezond maar ook (on-)verkoopbaar.
Lastig gedrag is moeilijk verkoopbaar (en bij echt lastige gevallen, wil je een koper het risico van verongelukken aandoen?).
Gevoelig voor HB en suikers is lastig verkoopbaar.
Oude peesblessure waardoor een paard permanent minder bruikbaar is, is lastig verkopen.
Stalondeugden daarentegen zijn geen probleem voor iemand die een paard 24/7 buiten wil houden, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Hier de paarden altijd 24/7 buiten, maar no way dat ik een zou willen met stalondeugden, dat is in mijn ogen echt vragen om problemen. Gevoelig voor HB op suiker geen probleem (ben dat gewend en heb een weide die al 16 jaar niet bemest is, voer arm hooi). Paard door blessure minder/niet bruikbaar zou ook welkom zijn, als gezelschap of recreatie wanneer ik bijvoorbeeld visite heb om samen mee te rijden ofzo...

Lastig gedrag is juist mijn ding, een paard wat alles maar zomaar doet gaat mij snel vervelen. Heb momenteel een Tinker staan die me pas twee keer gevloerd heeft, twee keer hersenschudding, kapotte kaak, slijmbeursontsteking. Ze heeft zichzelf ook een paar keer in posities gebracht "ging net goed". En ik heb dus mijn brave oude knol met "gebreken" verkocht en deze idioot gaat nog voor geen miljoen weg, al sleurt ze me het hele dorp door en krijg ik dr nooit beleerd.

Zo zie je maar weer, op ieder potje past een dekseltje. Wie niet waagt, wie niet wint :)

Alane schreef:
Caily schreef:

gaat er niet om of een ander het paard wel of niet goed kan verzorgen, gaat erom dat wanneer je verkoopt je niet weet wat er mee gebeurd.
Stel je 18+ paard met zware artrose die niet meer gereden kan worden wordt verkocht als grasmaaier, de koper komt er na 6 maand achter dat ze toch wel graag wil rijden en ruilt hem in op een rijdbaar paard. 18+ komt in het handelscircuit, de handleiding raakt zoek, gaat van handelaar naar handelaar, op transport naar slachthuis.
Of 18+ wordt ondanks pijn toch gereden....
de vraag is met die gedachte wil je dan je paard verkopen????

en 17 is niet oud, das belegen.

Voor een Tinker is 17 best oud, maar het paard in kwestie gaat nog wel een jaar of 10 mee gok ik, iets met uitzondering bevestigt de regel :+

Geen enkel paard gun ik de handel, het is echt een kwestie van goede match vinden. Wat jij schrijft zou een potentiële koper van zo'n paard ook kunnen schrijven over een paar maanden/weken.

Een gezond paard kan om de meest onwaarschijnlijke reden ook raar gaan doen, risico van verkoop. Denk aan gemeen bokken door niet passend zadel, er vandoor gaan door pijnlijk gebit, niet te rijden zijn door onzekerheid van de ruiter, gemeen gedrag door te weinig buiten komen, aanvallen door verkeerd voer, hoefbevangen raken door vette weide, kolieken door te weinig ruwvoer. Moet ik doorgaan? Dan zou je dus geen enkel paard moeten verkopen. Immers weet je nooit iets zeker, iemand die gouden bergen beloofd kan daadwerkelijk paard na een maand wel ergens in een donker hoekje weg stoppen zonder dat vorige eigenaar daar wat tegen kan doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:15

Mijn oude werkgever had een paard wat een beetje koekkoek was.. Na dat ik al meerdere keren best hard van dit paard gelanceerd was besloot ik dat ik dit probleem niet op kon lossen. Dus mijn collega heeft het een maand geprobeerd maar lag ook meer in het zand dan dat ze er op zat.. Dit paard was voor ons niet geschikt.. Maar in plaats van het paard naar iemand te brengen die meer ervaring had met dit soort paarden bracht hij het paard naar de slager 8)7 . Heb niet lang daarna ontslag genomen aangezien hij de halve stal kapot liet gaan..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.