Ouder paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Ouder paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 15:05

Hoi!

Momenteel ben ik me al enige tijd aan het oriënteren op het kopen van een ouder paard.

De reden hiervan is omdat ik wegens mijn gezondheid niet meer vaak/actief kan rijden en de kans groot is dat het bij 1x per week een rustige recreatieve rit blijft. Ik vind het zonde om dan een jong paard met meer potentie neer te zetten als een ouder paard hier ook aan voldoet en voor de rest een mooi pensioen kan krijgen :) .

Ik heb al eerder een eigen paard gehad en nu ik de mogelijkheid heb om het paard aan huis te stallen ben ik weer naar de mogelijkheden gaan kijken.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie, of er meer bokkers een ouder paard gekocht hebben en tot welke leeftijd deze bereden is.

BigOne

Re: Ouder paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:08

Dan moet je eerder naar karakter gaan kijken dan naar leeftijd, een twintig jarige kan je alle hoeken van het bos laten zien en een flegmatieke en niet loperige zesjarige vind die ritjes waarschijnlijk heerlijk.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 15:11

Daar ben ik me bewust van. Zoals al aangegeven ben ik wel bewust op zoek naar een ouder paard met daarbij een passend karakter. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:14

Ik weet niet wat je precies onder een ouder paard verstaat?
10? 15? 20? 25?
Mijn nu bijna 30 jarige haflinger heeft op zich niet genoeg aan 1 rit per week.
Rust roest, dus hij doet het veel beter als hij gedurende de week een keer of 3 wat mag doen, dan blijven zijn spieren en gewrichten soepeler en is het voor hem ook veel fijner.

Hij is nu 8 jaar in mijn bezit, met "actief pensioen" na 18 jaar trouwe dienst als manegepony.
Ik ken hem al 26 jaar inmiddels.

Hij wordt nu nog steeds gereden, of gaat als handpaard mee naast m'n jongere pony of ik wandel met hem of neem hem mee aan de fiets.
Zoals gezegd, hij doet het beter met min of meer om de dag beweging dan maar 1X per week.
Staat verder 24/7 buiten, maar dat is toch nog niet genoeg om aan zijn bewegingsbehoefte te voldoen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-11-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:16

Hij komt dan aan huis? Staan daar al paarden? Anders heb je sowieso een vriendje nodig.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:16

Ik zou geen paard alleen aan huis zetten.. paarden zijn kuddedieren maar je kunt wel vragen of iemand in de buurt zn paard erbij wil zetten. Verder vind ik het wel een heel goed idee! Dan geef je oudere paarden een soort van 2e kans, en ze kunnen af en toe nog een leuk ritje maken maar ze hebben ook veel rust

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:18

Kun je in jouw geval niet beter op zoek naar een bijrijdpaard of evt een pensionpaard waar je ook 1x per week op zou mogen rijden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:22

Marije_jiplover schreef:
Kun je in jouw geval niet beter op zoek naar een bijrijdpaard of evt een pensionpaard waar je ook 1x per week op zou mogen rijden?

Scheelt in ieder geval handen vol met geld.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 15:24

Misschien wel duidelijk om er bij te vermelden inderdaad, maar ik heb het dan over een leeftijd van rond de 20 jaar.

Ik ben me er van bewust dat een paard een kudde dier is. Jammer dat er meteen een conclusie getrokken word dat het paard alleen komt te staan. Hoe we dit gaan doen hebben we nog niet besloten (zelf een pony erbij of samen weiden met het paard van de buren bijvoorbeeld).

Ik ben verder inderdaad niet op zoek naar een bijrijdpaard. Dit doe ik op het moment wel maar ik ben echt op zoek naar een ouder paard. Op de markt word er genoeg aangeboden opzoek naar een pensioenplek maar nog geschikt voor licht recreatief werk :) .
Daarnaast is het mijn eigen keuze of ik 'handen vol met geld wil besparen'. En zoals je leest, is dat niet mijn keuze dus die discussie houd ik graag achterwege.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:34

Er zijn heus paarden die heel blij worden van solo staan. En een maatje kan ook een pretshet of een geitje zijn. Het paard van de buren, aan de andere kant van de sloot, is ook enigszins gezelschap.

Eigenlijk staan er heel veel advertenties online van mensen die een ouder dier hebben waar ze zelf om wat voor reden dan ook niet meer voor willen zorgen. Die zoeken een plekje zoals TS die juist aanbiedt - af en toe een braaf ritje en verder een fijne oude dag.
Persoonlijk vind ik dat je voor zo'n paard dan ook niet meer hoeft te betalen, maar ik kan me voorstellen dat je er nog wel wat voor over hebt.

Je mag van de meeste oudere paarden verwachten dat ze braver zijn dan de jonge garde. Dat staat los van enig temperament en levenslust - oudere paarden hebben waarschijnlijk gewoon al veel meer gezien in hun leven en zullen daarom meestal minder snel in de stress schieten. Maar eens een bloedkikker is natuurlijk altijd een bloedkikker.

TS, voor jouw gebruiksdoel lijken de minder temperamentvolle types mij het meest geschikt. Geen idee of je iets anders overweegt dan een warmbloedpaard, maar overweeg bijv ook eens een tinker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:38

xChantal94 schreef:
Misschien wel duidelijk om er bij te vermelden inderdaad, maar ik heb het dan over een leeftijd van rond de 20 jaar.

Ik ben me er van bewust dat een paard een kudde dier is. Jammer dat er meteen een conclusie getrokken word dat het paard alleen komt te staan. Hoe we dit gaan doen hebben we nog niet besloten (zelf een pony erbij of samen weiden met het paard van de buren bijvoorbeeld).

Ik ben verder inderdaad niet op zoek naar een bijrijdpaard. Dit doe ik op het moment wel maar ik ben echt op zoek naar een ouder paard. Op de markt word er genoeg aangeboden opzoek naar een pensioenplek maar nog geschikt voor licht recreatief werk :) .
Daarnaast is het mijn eigen keuze of ik 'handen vol met geld wil besparen'. En zoals je leest, is dat niet mijn keuze dus die discussie houd ik graag achterwege.

Ik ken enkele 20+ paarden uit mijn direkte omgeving en die laten je nog alle hoeken van de bak en het bos zien. De paarden die ik ken en die aan jouw wensenlijstje voldoen vallen stuk voor stuk in de categorie: de ellende van een ander dood laten gaan.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zal nog knap lastig zijn om die speld uit de hooiberg te vissen. Ben dus erg goed op je hoede en luister vooral naar datgene wat men je niet verteld.
Ik ben het betrekkelijk met Dees eens, als je goed tussen de regels door leest, staat er toch best heel vaak bij dergelijke paarden: stuk gegaan/kapot gereden en ik neem de beslissing niet om 'm te laten gaan. Let daar goed op!

Maar waarom zou je het niet omdraaien en een leuk, volwassen, gezond paard kopen, zeg zo'n 10 - 12 jaar, daar een fanatieke bijrijder (M/V) bij zoeken en er zelf een of twee keer per week op stappen.
Ik denk dat je daar uiteindelijk meer plezier aan beleeft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:41

Ik heb mijn eerste paard gekocht terwijl hij 21 was. Ik heb hem in totaal nog 3 jaar gehad en ik had het nooit willen missen. Heb onwijs veel van hem mogen leren en vol van hem genoten. Moet wel zeggen dat hij volledig gezond was en tot het einde gewoon "bruikbaar" Was

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 15:50

Het heeft absoluut geen haast en ik wil daar inderdaad ook voorzichtig mee zijn, inderdaad om niet iemand anders zijn ellende te kopen.

Om meerdere redenen ziet mijn vriend het niet zitten om structureel een bijrijder te laten langskomen. Welke ik ook begrijp en het daarmee eens ben. Anders was het zeker een optie geweest om wel naar een jonger paard te kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:54

Paarden waarvoor een pensioenplek gezocht wordt, zijn vaak toch niet het gezondste meer. Een ouder paard dat nog goed is, wordt gewoon verkocht, dan spreekt men niet over pensioen. En of het dan zo slim is om met zo een pensioenpaard aan piekbelasting te doen (spieren mogen 6 dagen in de week wegkwijnen op de wei, maar moeten wel hard aan de slag als de ruiter op zondag een bosrit wil maken op ongelijke grond), dat hangt af van paard tot paard. De ene draait er zijn hoef niet voor om en de ander staat na twee dagen nog met spierpijn.
Maar het risico bij een nieuw paard is: je kan dit dan zelf nog niet inschatten. Als je een paard al langer hebt, dan weet je snel genoeg of dat het een taaie is die nog veel plezier haalt uit een dagelijkse ritje en zelfs dressuurmatig nog fijn gereden kan worden of dat het eentje is die tegen zijn 22ste al lang blij is dat die nog de ene voet voor de andere kan zetten op de wei.

Stel dat het paard dat je koopt sneller verouderd dan je lief is, ben je dan bereid om zelfs dat ene ritje per week op te geven?
Ik zeg dit niet om jou af te raden een ouder paard te kopen, ik wil je enkel stof tot nadenken geven. Met een ouder paard zal je al sneller je doel moeten aanpassen aan het paard, dan dat je het paard kan laten passen in jouw doel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:04

Gini heeft echt een punt. Juist voor een oud paard is ritme en regelmaat heel belangrijk. Mijn ervaring is dat je die echt regelmatig aan het lopen moet houden anders worden ze in een rap tempo slechter en stijver.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 16:05

Ik ben inderdaad bereid om dan dat ene ritje ook op te geven. Dat is iets waar ik rekening mee houd.

Op dit moment kijk ik overigens ook naar 'gezonde' oude paarden. In hoeverre dit is, want elk paard zal gebreken hebben op zo'n leeftijd.
Het paard moet dan wel zijn voldoening kunnen halen uit 1, max 2x per week recreatief rijden en daarnaast voldoende weidegang en aanvullend beweging zoals longeren.

Edit: wat verstaan jullie onder regelmatig? Dagelijks, om de dag? En echt onder het zadel of ook trainen aan de hand?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:11

Zoals ik hierboven al schrijf, loopt mijn bijna 30jarige haf nog minimaal 3X per week en 4X komt ook nog voor.
Ik probeer in principe wel om om de dag wat met hem te (laten) doen.
Dat is niet alleen onder het zadel, kan ook aan de fiets of als handpaard mee.
Longeren ben ik op zijn leeftijd niet kapot van, steeds op die volte, ik neem hem liever mee rechtuit. Als handpaard dus of aan de fiets.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:15

Er worden inderdaad ook heel veel paarden aangeboden uit een soort wanhopige noodkreet "ik kan er niet meer op rijden, maar iemand moet er toch nog wel van kunnen houden....".

Ik word altijd intens verdrietig als iemand zijn 8-jarige aanbiedt uit dat soort wanhoop. Hoe vaak zie je niet "kan niet meer gereden worden", "kissing spines", "nekartrose"... Dat zijn inderdaad dan eigenaren die hopen dat ze niet de finale beslissing hoeven te nemen.
Maar daar staat tegenover - er zijn ook realistische verkopers, die gewoon hun uitgereden sportpaard een fijne makkelijke laatste plek gunnen. Dieren die heus wat mankeren, maar nog prima rad zijn en nog wel een tijdje mee kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:19

Ik kocht mijn oudere paard toen hij bijna 18 was en ik heb hem uiteindelijk 6 jaar gehad. Heerlijk dier, super leerpaard en heel erg betrouwbaar.
Hij liep 5 dagen per week en daarbij zat ook nog intensieve carrousseltraining en caroussel en dressuurwedstrijden. Op 22-jarige leeftijd had hij de punten voor het Z, maar dat hebben we niet meer gedaan omdat hij in de trailer niet altijd even stabiel stond.
Op 24 jarige leeftijd heb ik hem helaas moeten laten inslapen, maar het is echt een wereldpaard geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:31

Mijn ouders hebben meerdere oudere paarden aangeschaft met hetzelfde doel als jij {niet allemaal tegelijk, in de loop der jaren} dat kan prima.

De eerste was een ouder manegepaard wat niet kon aarden op de manege, deze is helaas maar 3 jaar meegegaan ivbm slijtage/ kreupelheid achter. Die was 16 bij aankoop en 19 toen ze ingeslapen moest worden.

De 2e op 18 jarige leeftijd overgenomen van een mede pensionklant, die is 26 geworden en tot zijn 25e inzetbaar geweest.

Toen een jong paard gekocht {onbeleerd} dat was uiteindelijk niet zo'n succes met hun doel, dus weer verkocht.

Toen een 15 jarige fries gekocht, die is nu 18 of 19 en heeft helaas wel cushing gekregen maar doet het verder nog heel goed.

Zij rijden ook 1 of 2x per week in het bos en 1 of 2x p/w aan de longe, gaat prima. Volgens mij is de gezondheid van het paard en of je er een klik mee hebt qua karakter het belangrijkste.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:32

Ik zou gewoon een rustig paard kopen, maar dan eentje van 10 of 12 jaar. Lekker stabiel, goed gereden. Eentje waar je net zo veilig op kan stappen als wanneer je al 6 weken niet gereden hebt.

Voor die karaktereigenschappen hoeft een paard niet oud te zijn namelijk. :)
Als je naast het wekelijkse ritje ook nog wat vanaf de grond kan training houd je hem natuurlijk wel langer fit en soepel. En het is een leuke manier van met je paard bezig zijn.

Ik heb zelf jonge paarden, en kan helaas door lichamelijke gebreken ook niet meer zo vaak en fanatiek rijden als ik zou willen. Maar dat maakt voor zowel mij als voor mij paarden verder niet uit.

Vanaf 20 gaat een paard toch wel oud worden.. De een is fit tot zijn dertigste, maar de ander gaat toch al gauw wat mankeren. Op zich niet erg natuurlijk, maar het zijn vaak wel extra zorgen. Het is toch altijd fijn als die je zo lang mogelijk bespaart blijven. Dus ik zou een jonger dier nemen, als ik jou was.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:39

Wat leuk dat je een paard wilt kopen :)
Wat wel zo is bij oudere paarden - rust roest.
Een paard met artrose, wat ze vrijwel allemaal krijgen op hogere leeftijd, kan echt niet stil staan.
Ik heb een ouder paard verzorgt die elke dag iets moest doen (en het liefst 2x ook al stond hij 24/7 buiten) omdat hij anders nog stijver werd.
Dus kijk inderdaad goed naar wat het paard nodig heeft! :) Succes en veel plezier met je zoektocht!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:44

Misschien bij paardzoektbaas kijken. Hun hebben ook vaak oudere paarden waar nog op gereden kan worden

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:47

Mijn paard was gewoon oud maar verder gezond. Niet overdreven arthrose ofzo maar die moest eigenlijk wel om de dag lopen. Mijn merrie van 13 die ik nu heb heeft dat ook nodig dus dat verandert eigenlijk niet.

Denk eerder dat een rustige koudbloed meer kans maakt dan een oud (warmbloed) paard om te dienen voor jouw doel

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:06

Mijn bijna 30jarige is een haflinger trouwens, dus ook die hebben regelmaat en voldoende beweging nodig.