[VOLG] Mijn eerste westernpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 02:51

Heerlijk genieten van je knapperd....

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 22:14

Leuke reacties allemaal, daar wordt je blij van *\o/*

Vandaag kerst, maar wou toch even langs (Fijne kerst allemaal! <|-)
Het was de planning om een minuut of 20 bakwerk te doen, maar de merrie die erbij liep was wel heel interessant. Dat in combinatie met het nieuw-zijn in een binnenbak voelde net wat te gespannen. We zijn dus weer naar buiten gegaan, een stukje verder dit keer.. een drafje en zelfs een mini stukje galop gedaan (meneer had de oren er zo leuk opzitten en vond het heerlijk). Daarna liep hij ook een stuk losser door het lijf. Vanaf nu rustig aan het bakwerk gaan opbouwen, want er is nog veel te corrigeren en leren. Ik neig ernaar om het western erop te gooien en dan stap voor stap de overstap naar volledig western rijden te maken. Heb natuurlijk geen dressuur haranchament nodig om hem nu los te werken, dat is net zo goed ook in de western. Het kriebelt bij mij in ieder geval. Ik weet nu écht heel zeker dat ik dressuur-af ben _O-

Hoe denken jullie hierover? Nog tips om dit op een bepaalde manier aan te pakken?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:28

Lekker een instructeur zoeken die je ligt en aan het werk ermee *\o/*

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:51

Zoals je schrijft, stap voor stap, lijkt mij de beste instelling. En onder begeleiding, natuurlijk.
Zolang je van Pancho geen wedstrijdreiningpaard wil maken, lijkt een omschakeling mij helemaal geen probleem te hoeven zijn. De basis van Engels rijden en western rijden is uiteindelijk erg gelijklopend.
Het zal eerder bij jezelf zijn, dat je zal merken dat je gemakkelijk terugvalt in 'Engelse dressuurgewoontes'.
Er zijn ook ruiters die met hun paard zowel Engels als western kunnen rijden ... dat lijkt me wel behoorlijk moeilijk en ingewikkeld voor zowel ruiter als paard. (Mijn mening hierover is absoluut geen referentiepunt, want ik ben zelf dan ook maar een recreatief en eeuwig amateuristisch ruitertje.)
Succes ermee ! Komt zeker goed met Pancho !

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:07

Ik denk inderdaad dat het niet uitmaakt of je de basis engels of western oppakt. Gewoon een fijne instructeur zoeken die je erbij kan helpen en lekker stapjes maken :)

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 14:22

Dank dank voor de reacties!
Hier helaas alleen (vaste) dressuurmatige instructie, maar dat kan ik natuurlijk met wat aanpassing wel gebruiken als basis loswerken. Amanda hier op bokt heeft mij gewezen op Karel Bauer, die hopelijk eens per maand deze kant op kan komen en mij ook kan ondersteunen.
@Superpony, jij had mogelijk ook ideeen voor instructie, wanneer er wat meer mensen in deze omgeving aansluiten, klopt dat?
Het zou natuurlijk fijn zijn om, zeker in het begin, wat vaker instructie te kunnen volgen a la western :o Helaas had een eerdere oproep niet meer resultaat dan bovenstaande. Jullie verder nog bekend met western instructie in omgeving Arnhem/Apeldoorn? Ik ben helaas niet in de gelegenheid om op locatie te komen, tenzij stapafstand :+ Dat is voor mij Laag-Soeren, Dieren, Eerbeek, Spankeren.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:39

Afbeelding
Vandaag weer als old times (nou ja, ik heb Pancho nu iets meer dan een maand :')) gewandeld. In zn nieuwe outfit! Nieuwe peesjes, het leren halster en een bucas deken voor wanneer het niet meer vriest snachts. Het is zo'n knapperd <3 iedereen op stal heeft het over de nieuwe "pony" haha.
Gisteren heb ik 20 minuutjes de binnenbak onveilig gemaakt. Gelukkig ging dat hartstikke goed! Het is overduidelijk dat hij het niet zo gewend is, maar met wat goede instructie en vooral veel oefenen komen we er wel!

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:42

Ben je nog niet wezen shoppen op de christmas sale bij Arthur? Allemaal leuke nieuwe westernspulletjes....

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:09

Ha Cissy, heel graag maar ik kom er niet aan toe om erheen te rijden! Ben morgen ook nog jarig, dus de decembermaand is altijd lekker hectisch hier. Maar ik wil héél graag volgend jaar voor wat mooie nieuwe dingen en via hem ook voor een wat meer kwalitatief westernzadel gaan kijken. Eerst maar eens overstappen haha. Heb jij leuke dingen gescoord?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:34

Nee ik ga niet dit jaar. Heb niks nodig en wil voorkomen dat ik geld uit ga geven aan 'onzin' dingen. Al kriebelt het wel...
Rij al 24 jr western dus heb al zat spullen :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:34

Klopt. Op zich is het niet heel ver voor mij, maar heb er geen route en dan is het wat meer reiskosten voor 1 iemand alleen, dan dat ik het kan inplannen op een route en delen met anderen.

Je mag me altijd pb-en.

Ik vind hem wel erg leuk hoor. Klinkt ook als een goede match voor jou. Het rijden komt wel goed.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:09

Om te beginnen een gelukkige verjaardag bOhemian ! Het zal dit jaar wel een extra prettige verjaardag zijn, als je hem kan vieren met Pancho erbij !
Wat is hij weer mooi op de laatste foto <3
Hoe groot (of klein :) ) is hij dan, dat ze hem een pony noemen ? Ik schat een 1m50 ?
Hoe doet hij het in de binnenbak ? Is hij dan kijkeriger dan buiten misschien ?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:50

Gefeliciteerd TS! *\o/*

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 11:29

Dank jullie wel *\o/*

Pancho is 1.55. Perfecte maat voor mijn korte beentjes met 1.62 haha.
Hij is inderdaad wat gespannen in de binnenbak. Begint met veel roepen en richting de ingang/uitgang te willen. Na instappen en wat oppakken wel wat meer aandacht bij mij, Maar blijft wat gespannen. Ik heb ook zo het idee dat hij nog nooit een volte heeft gelopen en geen achterwaarts of wijken onder de man kent. Veel om te leren dus :o

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:28

Dat klinkt als die van mij in het begin, alleen ging die gewoon stilstaan. En dat is dan 1m80 en 900kg koppigheid.. had ook nooit voltes gedaan want was ontzettend stijf in zijn lichaam, wellicht deed het hem pijn en ging hij daarom stilstaan.

Maar langzaam opbouwen en de vooruitgang geeft zo veel voldoening :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:36

b0hemian schreef:
Dank jullie wel *\o/*

Pancho is 1.55. Perfecte maat voor mijn korte beentjes met 1.62 haha.
Hij is inderdaad wat gespannen in de binnenbak. Begint met veel roepen en richting de ingang/uitgang te willen. Na instappen en wat oppakken wel wat meer aandacht bij mij, Maar blijft wat gespannen. Ik heb ook zo het idee dat hij nog nooit een volte heeft gelopen en geen achterwaarts of wijken onder de man kent. Veel om te leren dus :o


Ach hij moet vast even wennen aan het concept binnenbak. Het is ook best raar als je het vanuit het paard bekijkt. En zo heb je nog genoeg te doen onder het zadel, dat komt vast wel goed :)

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:57

Ja, dat is inderdaad wel iets tegennatuurlijks voor een paard : rondjes lopen in een grote zandbak :D
Maar aangezien hij verder zo cool is, zal hij zich wel snel over zijn onrust kunnen overzetten, denk ik.
Belangrijkste zal zijn, dat je zelf niet onzeker wordt (wat natuurlijk altijd makkelijker gezegd is dan gedaan, weet ik maar al te goed van ondervinding !).
Verder is het met wat jij als hoofddoel hebt, wandelen, wel net interessanter dat hij buiten rustig is ! En dat is hij duidelijk wel :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:39

Ik zat trouwens mee te denken. Wat voor binnenbak is het? Mijn ruin vond eerst een gesloten binnenbak wat spannend. Dan horen ze geluiden van achter muren, maar zien niet waar het vandaan komt. Als ik hem in een bak reed waar bijv een gangpad naast loopt en stallen, was hij de coole zelf. Maar die gesloten wanden vond hij lastiger en was eerder afgeleid destijds.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:12

Oef Granoek, dat klinkt inderdaad als een leuke uitdaging. 1.80, wat een reus! Hoe kom je erop :=

Een binnenbak is inderdaad wat vreemd haha. Ook niet helemaal mijn ding, maar wel lekker dat je overdekt nog iets kan doen. Hier wel tussen de lessen door plannen, maar gelukkig kom ik voornamelijk in de ochtenden. Het is een vrij gesloten en ook ietwat donkere bak. Wel erg ruim. Aan de ene kant loopt een smal pad voor de muur start en is ook een glaswand voor de kantine. Ik kan me heel goed voorstellen dat het spannend is voor Pancho.

Vandaag de western uitgeprobeerd <3
Zadel is echt niet geweldig, maar ligt in combinatie met de wolvilten pad wel goed. Snaffle bitje van billy allen pakt hij goed op en lijkt hij prettiger te vinden dan het dubbelgebroken watertrensje van het dressuurhoofdstel. Samen met mijn moeder op de stalen ros hebben we een rondje bos gedaan. Het was erg nat, dus voornamelijk gestapt. Op een mooi droog pad heb ik hem even kort laten gaan, wat resulteerde in wat vreugde bokjes _O-. Helaas geen bewegend beeld en alleen maar verschrikkelijk bewogen foto's :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:22

Met een krukje haha.
Ik kan er wel op vanaf de grond, beetje oefenen maar ik reed al 3 jaar Belgische trekpaarden voor ik hem kocht dus dan ben je al wat leniger haha. Ik durfde niet goed het bos in als ik er niet vanaf de grond kon opstappen als wat gebeurde.
Maar ik gebruik wel altijd een opstapje

Leuk dat het goed ging vandaag :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:14

Klinkt heel goed.

Ik heb zelf nooit een PRE gereden, maar wel allemaal goede ervaringen over gehoord altijd en gezien. Lijkt me super om er ooit eentje te mogen bezitten. Lijken me hele fijne paarden.

Qua bak is het echt logisch als ze niet zien waar geluiden vandaan komen. Misschien een keer aan de hand wat dingetjes gaan oefenen zodat hij echt op jou let. En als je wat meer hebt gereden ook dat oppakken onder het zadel. Dus een beetje aan het werk zetten dat hij echt op jou let. Kan al met kleine simpele dingen.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:46

Afbeelding
"Heb ik niet geweldig mijn best gedaan vandaag?"

Já! Dat heb je gedaan! Zelfs met vier knappe merries in de binnenbak heeft Pancho vandaag een aantal rondjes lekker gelopen <3 Ik wou graag oefenen met wat balkjes, maar het is vakantie dus.. vrij druk. Het was dus al spannend genoeg om voor de derde keer de binnenbak te verkennen. Het ging echter zo lekker dat ik hem een beetje aan het werk heb gezet. We hebben in zowel stap als draf goed rond kunnen sturen en ook een minuutje gegalopeerd. Een mooie lange en lage aanleuning is echt nog toekomstmuziek, het is ook veel makkelijker om met zo'n dikke nek hoog en "schijn"nageeflijk te lopen denk ik. Eerst maar eens wat losser door het lijf gaan lopen, want man o man wat is hij stijf := . Stappen aan een lange teugel was een vrijbrief om te showen voor de dames, dus lekker buiten uitgestapt. Ohhh wat ben ik trots <3 tijd voor de eerste lessen samen!

Edit: @superpony Ik probeer heel veel aan de hand, ook van en naar wei lopen etc steeds pasje stilstaan, achteruit, opzij, langzamer en sneller stappen. Zijn aandacht is dan echt volop bij mij. Het is een mega gevoelig paard, hele kleine signalen lijken genoeg. Alleen onder het zadel is de stopknop voor mijn idee nog iets te rauw. Ik heb Andalusiers ook altijd het einde gevonden, maar dacht dat ze te sensibel voor mij waren. Nou, Pancho is echt een schot in de roos.. als dit een voorbeeld Spanjaard is.. dan raad ik het iedereen aan!

Oh en en en.. Ik heb een barebackpad besteld om zo af te kunnen wisselen en mijn zit steeds te blijven verbeteren. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn!
Laatst bijgewerkt door b0hemian op 02-01-18 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:51

Leuk! PRE's kunnen inderdaad lekker schijn nageefelijk lopen en met hun benen zwaaien. Ben benieuwd hoe de lessen gaan, dan wordt hij vanzelf soepel! :)

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Mijn eerste westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:49

Klinkt weer als een mooie vooruitgang !
Nu zitten we (enfin, ik toch ...) toch stilaan te wachten op een filmpje van jullie twee in actie, hoor ! :j

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:07

Marilu schreef:
Klinkt weer als een mooie vooruitgang !
Nu zitten we (enfin, ik toch ...) toch stilaan te wachten op een filmpje van jullie twee in actie, hoor ! :j


:') Ik zelf ook!! Mijn vent is veel te druk om mee te gaan steeds, en ik moet dus nog even wat mensen leren kennen hier haha. Maar ik ga echt mijn best doen!