Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 18:22

Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om een paard te gaan kopen. Vroeger met 8 jaar op de manege begonnen, daarna verzorg paarden gehad en uit eindelijk een eigen paard waar ik veel problemen mee had. Onze aannemer had "nog wel een leuke merrie nabij Berlijn staan". Zo gezegd zo gedaan en mijn pa is het paard gaan ophalen. Ze was erg mager en kende helemaal niks toen ze aan kwam en bovendien panisch voor mannen. Ze is door een professioneel iemand ingereden en ik kon veel met haar op bekend terrein, maar als er iets nieuws was, een man kwam of wanneer ze de trailer zag was er geen houden meer aan. Om die reden is ze weg gegaan, omdat ik dit verder ook niet aan kon.

Nu jaren laten wil ik er toch weer aan geloven! Momenteel heb ik 2 lease paarden en over een half jaar wil ik er een voot mezelf kopen. Maar ik twijfel om een jonge 2 jarige te kopen (die veel in de hand is geweest en die ik "echt" kan gaan bekijken) of een 5/6 jarige die al wat kent.

Ik vind het erg fijn om het paard helemaal naar mijn hand te zetten en grondwerk/vrijheids dressuur te doen en dan door een professioneel iemand op een paard vriendelijke manier zadel en ruiter mak te maken.

Hoe is jullie ervaring hierin en is het beter om een heel jong of juist iets volwassener paard te kopen? Ik twijfel zo!

Alvast bedankt.


+ foto van mijn merrie Victory lang geleden.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:30

of allebei? :D

Ik zou als ik jou was voor de 'oudere' gaan. Eentje die al licht is ingereden en waar je zelf verder mee aan de slag kan. Als een paard goed is ingereden is dat gewoon zo ontzettend fijn en het scheelt veel tijd. Met een 2-jarige moet je nog echt lang wachten voordat je er iets mee kan en dan weet je ook niet niet hoe het is om erop te rijden. Is een grotere gok lijkt me.

Maarja. Hangt er ook gewoon vanaf waar je verliefd op wordt. Straks vind je een super 2-jarige en kan je die niet uit je hoofd zetten..dan moet je je je gevoel volgend vind ik altijd :)

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:33

In jouw geval zou ik een zadelmak paard aanraden. Gemiddeld genomen zal een 2jarige goedkoper zijn. Maar je hebt geen idee hoe het paard onder het zadel is. Straks wacht je 1/2 jaar tot ie zadelmak is en nlijk je onder het zadel geen klik te hebben. Zonde van de tijd en geld die je er in steekt.

Onbeleerde beesten zijn vooral leuk voor goede ruiters die met elk paard weg kunnen rijden.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:49

Ik zat met diezelfde vraag en ben uiteindelijk met een 2,5 jarige thuis gekomen. En eerlijk? Tot nu toe vind ik het heerlijk om alles aan te leren en hem helemaal op te voeden zoals ik het zelf wil. Ik heb jarenlang andermans paarden gereden en dit is echt een ander verhaal. Ja, je moet het rijden missen, maar persoonlijk vind ik dat niet erg.
Ik zou gewoon tegen die tijd gaan kijken wat je aanspreekt en jezelf afvragen of je het werk wil verrichten of meteen wil wegrijden (om maar even plat te zeggen).

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:57

Ik ging ook voor een beleerd paard en kwam thuis met een onbeleerde 3-jarige. Wel een pony en ik denk dat dat wel scheelt. Ik vind hem veel gemakkelijker dan mijn overleden kwpn-er. Ik ben er zo blij mee! Ik weet dat hij niet te jong is ingereden, dat hij niet overvraagd is, heb er vanaf de grond een goede basis in kunnen leggen (wat ik heel leuk vind om te doen!) en heb hem in alle rust op zijn 4de in laten rijden. Als ik zie hoeveel paarden al (in mijn ogen) erg jong worden ingereden en dan ook nog op een manier die me niet aanspreekt, denk ik niet dat ik ooit nog een beleerd paard koop. Of ik moet echt zijn hele geschiedenis kunnen achterhalen en daar een goed gevoel bij hebben. Met een jong paard is het risico op geen klik natuurlijk wel groter.

BritHittepit

Berichten: 2563
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:57

Ik zou een jong, aangereden paard nemen...

Ikzelf heb ook eens een onbeleerde gekocht en hij was super braaf in de hand maar heel paniekerig onder het zadel... ik heb hem verkocht en een vierjarige gekocht die net zadelmak was, maar braaf was.

Ik heb haar ondertussen 6 jaar dus een goede beslissing genomen :)

BritHittepit

Berichten: 2563
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:00

Kay_Kim schreef:
Ik zou een jong, aangereden paard nemen...

Ikzelf heb ook eens een onbeleerde gekocht en hij was super braaf in de hand maar heel paniekerig onder het zadel... ik heb hem verkocht en een vierjarige gekocht die net zadelmak was, maar braaf was.

Ik heb haar ondertussen 6 jaar dus een goede beslissing genomen :)


Nog een toevoeging :) een ouder paard kan je ook nog veel leren kwa grondwerk/vrijheidsdressuur. Met mijn merrie ben ik nu ongeveer 2 jaar bezig met parelli en zij is toch ook enorm veranderd en ook hoe ik er mee om ga...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:00

Na je eigen hand zetten kan ook met een volwassen dier. Het moet vooral klikken en dat ligt aan het karakter en dat kan je beter beoordelen als je ze bij de koop ook al onder het zadel kan proberen.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:06

Haha 2 zou helemaal mooi zijn!

Ik wil het graag in een keer goed doen omdat ik zo'n pech heb gehad met mijn eigen paard toen der tijd.
Bij mij in de buurt is een prof die paarden op een klassieke manier in rijdt en doen dit pas vanaf 4 jaar en dan is 2 jaar wachten met rijden idd wel weer lang.

Vind het zo lastig!! |(

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:12

JosjeDZ schreef:
Ik ging ook voor een beleerd paard en kwam thuis met een onbeleerde 3-jarige. Wel een pony en ik denk dat dat wel scheelt. Ik vind hem veel gemakkelijker dan mijn overleden kwpn-er. Ik ben er zo blij mee! Ik weet dat hij niet te jong is ingereden, dat hij niet overvraagd is, heb er vanaf de grond een goede basis in kunnen leggen (wat ik heel leuk vind om te doen!) en heb hem in alle rust op zijn 4de in laten rijden. Als ik zie hoeveel paarden al (in mijn ogen) erg jong worden ingereden en dan ook nog op een manier die me niet aanspreekt, denk ik niet dat ik ooit nog een beleerd paard koop. Of ik moet echt zijn hele geschiedenis kunnen achterhalen en daar een goed gevoel bij hebben. Met een jong paard is het risico op geen klik natuurlijk wel groter.




Precies dat heb ik ook, zeker na mijn ervaring met die van mijzelf. Ik zie nu hoe ze worden ingereden op een stal en dat zou ik nooit willen voor mijn toekomstig paard.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:14

Evelijn schreef:
Na je eigen hand zetten kan ook met een volwassen dier. Het moet vooral klikken en dat ligt aan het karakter en dat kan je beter beoordelen als je ze bij de koop ook al onder het zadel kan proberen.


Dat klopt natuurlijk ook inderdaad, maar een jong dier is wel gemakkelijker te beïnvloeden dan een wat 'oudere' (bv bij een tiener/volwassene) denk ik dan weer.

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:16

Evelijn schreef:
Na je eigen hand zetten kan ook met een volwassen dier. Het moet vooral klikken en dat ligt aan het karakter en dat kan je beter beoordelen als je ze bij de koop ook al onder het zadel kan proberen.


Dit dus en meerdere keren gaan kijken. Zeker gezien je paarden verleden, wil je nu denk ik toch wel gewoon voor een success verhaal gaan denk ik, meeste kans dat je zo een echt passend dier vind.
En ik zou zelfs willen zeggen, niet 5 jaar, maar toch echt ouder.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:22

Sjolvir schreef:
Evelijn schreef:
Na je eigen hand zetten kan ook met een volwassen dier. Het moet vooral klikken en dat ligt aan het karakter en dat kan je beter beoordelen als je ze bij de koop ook al onder het zadel kan proberen.


Dit dus en meerdere keren gaan kijken. Zeker gezien je paarden verleden, wil je nu denk ik toch wel gewoon voor een success verhaal gaan denk ik, meeste kans dat je zo een echt passend dier vind.
En ik zou zelfs willen zeggen, niet 5 jaar, maar toch echt ouder.



Misschien is dat idd ook beter. Ik ben alleen bang voor verborgen gebreken (maar dat kan bij een jong dier natuurlijk ook) en dat ik er niet zo lang rij plezier van heb als ik bv voor een 15 jarige ga.
Dilemma's! Haha

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:29

Tussen 2.5 en 15 zit nog een hele wereld he!? En gebreken kunnen de jonkies ook hebben, of krijgen terwijl je ze hebt, ongelukje is zo gebeurt, koliek ook of wat dan ook.

MvdMullen

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:34

Sjolvir schreef:
Tussen 2.5 en 15 zit nog een hele wereld he!? En gebreken kunnen de jonkies ook hebben, of krijgen terwijl je ze hebt, ongelukje is zo gebeurt, koliek ook of wat dan ook.


Heb je helemaal gelijk in. Misschien dan toch maar de ogen open houden voor een van rond de 8 á 10 jaar *\o/*

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:38

... tja ... toen ik mijn eerste paard kocht heb ik een 15 jarige gekocht ... in die tijd kochten andere vrienden en kennissen ook verschillende paarden, hun meestal een stuk jonger en talentvoller dan wat ik aanschafte (mijn oude liefde kwam op mijn pad terug) ... en wie heeft bijna 10 jaar plezier van haar paard gehad en weinig problemen... ik dus... de anderen hebben na een aantal jaren of moeten bekennen dat het geen klik was of kregen blessures.

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:43

MvdMullen schreef:
Sjolvir schreef:
Tussen 2.5 en 15 zit nog een hele wereld he!? En gebreken kunnen de jonkies ook hebben, of krijgen terwijl je ze hebt, ongelukje is zo gebeurt, koliek ook of wat dan ook.


Heb je helemaal gelijk in. Misschien dan toch maar de ogen open houden voor een van rond de 8 á 10 jaar *\o/*


Je gaat vast wel een leuke vinden!

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:46

In jouw geval zal ik een leuke 4 jarige zoeken die zadelmak is. Kun je nog helemaal naar je eigen hand zetten en je kunt toch al een beetje voelen hoe die is onder het zadel. Samen kun je dan verder gaan groeien. Nadeel van een volledig onbeleerde is dat je nooit weet hoe die gaat zijn onder het zadel. Dat kan heel anders uitpakken dan je hoopt, met teleurstelling als gevolg.

Edit: lees net dat je ook open staat voor een wat ouder paard van bijvoorbeeld 7 a 8. Ga daar ook zeker eens voor kijken! Als je de klik hebt kun je nog een hele tijd plezier hebben. Ook een wat oudere kun je nog wel vormen hoor!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Liever een groene 2 jarige of een jong, al ingereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:53

Ik zou eerder voor een beleerd paard gaan. Een 2 jarige kopen is een beetje een gok, je kunt een klik met het paard hebben er naast, maar soms is de klik met rijden er niet. Ik denk dat je beter een paard kunt zoeken waarbij je de klik op beide gebieden 'meteen' heb.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:17

Vind je andere dingen dan rijden ook leuk (en dan ook echt leuk en niet voor een keertje)? Denk bijvoorbeeld aan wandelen. Als je echt wilt rijden zou ik niet voor een (te) jong paard gaan.

Ik heb een ander half jarige gekocht (ondertussen 2 en een half) en wandel veel en ga ook steeds vaker met de fiets. Elano en ik vinden dat heerlijk om te doen. En voor ik het weet maken we onze eerste strandrit. De tijd vliegt voorbij, zeker als je er lol in hebt. :D

Maar ik wil dan ook een tijd niet rijden vanwege mijn heupen. Dus dan is een jonger paard sowieso in die zin wel slim.. Met een goed beleerd paard zou ik denk ik nog wel eens op willen stappen waardoor mijn heupen geen "rust" krijgen. In de hoop dat ik straks pijnloos kan rijden. En in de tijd dat hij beleerd wordt, kunnen we het samen gaan opbouwen. :P

senna21

Berichten: 11864
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:34

Er zijn altijd risico's, zelfs als je een betrouwbaar, gezond paard kunt kopen.
Er kan vanalles misgaan. Je gezond verstand gebruiken en een portie geluk en vertrouwen. Daarmee zul je het moeten doen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

Natuurlijk kan je uitzoeken wat het slimst is om te doen, maar of dat ook nog eens lukt, dat is daarmee nog niet gezegd :D Ik was oooooit een gevorderde ruiter en ik ben nu terug een beginner. Ben 15 jaar uit het wereldje geweest, 15 jaar lang had niet meer op een paard gezeten. Zelfs niet meer naast eentje gestaan bij wijze van spreken. Ik ging op zoek gaan naar een paardje van tussen de 7-15 jaar dat alle kneepjes van het vak al goed kent en geschikt is voor beginners. En wat kocht ik? :+

Ik heb in september mijn eerste eigen paard gekocht, een nog groen paardje dat nét een week 3 jaar geworden was. Ik moet hem dus zelf beleren, wel volledig onder begeleiding natuurlijk. Ik wist wel dat hij erg koel in z'n hoofd is én superbraaf er ook nog eens bij, hij kwam van bij een koppel waarvan de vrouw zo goed als blind is en daar heeft hij nooit van geprofiteerd, hij ging ook zo aan de hand mee wandelen terwijl ze op het ander paard reed bvb. Hij is zo'n paard dat toen er voor 't eerst iemand op zijn rug ging zitten, er niet eens van opkijkt. Dusja als er een type paard dat nog groen is geschikt is voor iemand met weinig ervaring, dan is het wel dat type natuurlijk. Anders had ik het niet gedaan. En tot nu toe verloopt alles écht super. Ik ben zo blij dat ik mij niet heb laten tegenhouden doordat hij nog groen is! <3

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:22

Je kan wel op zoek gaan naar een speciaal paard maar de kans is groot dat je met een compleet ander paard thuiskomt :D

Ik ben laatst uitgekozen door een 6,5 jarige gevoelige Welsh Cob die vrijwel onbeleerd is. De pogingen die er gedaan waren zijn mislukt.

Toen ik hem voor het eerst tegenkwam was ik (nog) niet op zoek naar een nieuw paard (nadat wij 3 maanden geleden volledig onverwachts mijn ijslander hebben moeten in laten slapen na wat een onschuldige peesoperatie had moeten zijn)

Als er ooit weer een paard zou komen zou het een jonge ijslander, net onder het zadel zijn
Niet dus ...

Toen ik Caron voor het eerst tegenkwam was ik dus nog niet op zoek en hij stond niet te koop.
Maar soms lopen dingen heel anders dan verwacht ...

Komende maanden ga ik ontdekken of ik wel op zijn rug mag zitten en eerlijk gezegd heb ik daar alle vertrouwen in omdat we meteen een klik hadden en hij heeft vooral vertrouwen in "zijn mens" nodig.
(Uiteraard is hij goed medisch gekeurd voor aankoop)

Ben benieuwd wie er op jouw pad komt TS ...
Wat ouder en onbeleerd is dus ook nog een optie.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:33

Als je (veel) wilt rijden, moet je gewoon een 'ouder' paard nemen.
Zoals je zelf al zegt: de meeste paarden worden pas met 4 ingereden.
Het duurt dan nog minstens een jaar voordat je je paard serieus in training kunt nemen.
Anderzijds: als je vooral van de vrijheidsdressuur enz. bent - daar kun je natuurlijk al veel meer mee als ze nog wat jonger zijn.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:42

Als je een goede/ontspannen ruiter bent maakt het allemaal niets uit, dan kom je met de meeste paarden wel terecht.
Ben je snel onzeker en ga je spannen al een paard wat gaat testen of vluchtgedrag last zien, koop dan een ingereden paard.

Je koopt gewoon een extra onzekerheid erbij met een 2 jarige.
Mijn merrie lijkt in de omgang eeen heerlijk braaf en knuffelig dier, de hele stal is gek op haar. Maar achter dat knuffelige zit een heel eigenzinnige eigewijze drammerige tante die niet snel een conflict uit de weg zal gaan.
Als je dan was gevallen voor dat gene wat leek op een schatje met mooie grote ogen dan kan je dat erg vies tegenvallen.