[VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:47

Hee ik las weer over die felle bosbranden! Hoe is het bij jullie??

Hoe is het verder met je?

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:24

Ik moest inderdaad ook al aan jullie denken met al die heftige branden daar! Hopelijk is alles ok?

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 23:29

Wat lief, wij zitten gelukkig veilig in de valley :)

Woolsey Fire brandt nu voor de 3e dag in Malibu, zo'n 60 mijl bij ons vandaan. De rescue stelt de gehele locatie weer ter beschikking voor mensen die moeten evacueren met paarden/vee en andere (huis)dieren. Veel buren hebben wel een trailer of iets anders op hun erf waar mensen zelf in kunnen verblijven. Wij hebben vandaag een kat in huis genomen voor een aantal dagen, haar baasjes zijn vandaag Malibu uit gevlucht.

Verder is de kracht van Social Media echt aanwezig, alle emergency groepen staan vol met berichten van mensen die willen helpen of mensen die in nood zijn. Tot nu toe wordt er echt veel via via, voor elkaar geregeld.

De Paramount Ranch is grotendeels afgebrand, er zijn nog geen foto's van vrijgegeven. Voelt heel vreemd, afgelopen maart reden we er nog te paard doorheen.

Niet iedereen kan op tijd weg komen met zijn/haar dieren of heeft simpelweg geen tijd meer om te laden/wachten op een rescue team en laten de paarden vrij. Zuma Beach liep gisteren vol met paarden en honden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit verhaal raakte me enorm, linkje naar het originele bericht: https://www.facebook.com/peter.a.dasilva/posts/2725254280835484

Afbeelding


Er zijn een aantal mensen dood gevonden in hun auto, waarschijnlijk probeerden ze het gebied te ontvluchten en konden ze niet meer verder waardoor ze de brand niet meer konden ontkomen. Dit filmpje laat inderdaad zien hoe mensen midden in het vuur vast lijken te zitten en niet verder 'kunnen', de bestuurder van deze auto besloot er doorheen te rijden en dan zie je pas dat dit gewoon overdag is:




Anoniem

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:35


Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:46

Ik schrik er erg van. Ik had alleen gehoord van de grote brand zo'n 300 kilometer ten noorden van San Francisco, maar ik dacht dat jij ten zuiden zat en dus veilig. Tot nu toe zit jij vast wel goed als ik het zo lees, maar je krijgt wel weer heel veel van de branden mee.
Die foto's spreken boekdelen en dat verhaal van de link al helemaal! Sterkte hoor voor de komende tijd, dit zal altijd een dreiging blijven als je het nu al twee keer binnen een jaar van zo dichtbij meemaakt.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:53

Echt mijn hart breekt bij het zien van al die foto's.. krijg weer tranen in mijn ogen

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:19

Dat filmpje! Wat een verschil als ze ineens de ''normale'' wereld weer in rijdt. Ik word er echt verdrietig van. Wat een angst moeten mensen voelen. En soms je geliefde dieren vrijlaten omdat ze niet meekunnen en niet weten of ze ze ooit nog terug gaan zien.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 00:55

Alweer Ts, wat een hel! Zorg goed voor jezelf en voor al die arme stumperds die van jullie afhankelijk zijn voor een veilig onderkomen. :(:)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 07:35

Wauw wederom enorm schrikken... echt heel bizar

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:31

Wat verdrietig dit weer ;(
Onvoorstelbaar als je die foto's ziet. Bijna apocalyptisch...

Gelukkig zijn jullie ok en is er weer een enorme solidariteit onder de mensen.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:02

Oh wat vreselijk ;(

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:43

Bizar :wow:

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:02

|( horror

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:13

Zo onwerkelijk ;(

Een verschrikkelijk fenomeen, ik hoop zo dat iedereen toch een veilig plaatsje kan vinden en ook die losse dieren gespaard blijven.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:12

Stille meelezer hier,
Je berichten met dit slecht nieuws raken me iedere keer weer...

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:38

Bizar zeg... begin oktober hebben mijn vriend en ik nog gereden over die kustroute! en dan zulke verschrikkelijke foto's nu...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:00

Vreselijk... |(

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:38

Wat verschrikkelijk allemaal, ik lees al een hele tijd mee met dit topic, reageer eigenlijk niet zo snel maar ik vroeg me wel af hoe het nu een paar dagen later is? De beelden zijn echt heel erg heftig..

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:56

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat, TS!

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:04

Ik volg even mee,
het moet idd verschrikkelijk zijn de beslissing te moeten nemen je dieren los te laten ...

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 20:22

Even een korte update over de wildfires:

Hill Fire is inmiddels contained, meest stomme van alles is dat het geen natuurbrand was, maar aangestoken door iemand -O-

Woolsey Fire brandt nog wel, containment status is 69% geloof ik. Camp Fire is niet bij ons in de buurt, maar zorgt wel voor de meeste onrust. In totaal zijn er meer dan 1000 mensen nog steeds vermist en bijna 100 mensen hebben het niet overleefd.

Voor nu is de lucht kwaliteit de volgende zorg, ik was twee dagen geleden toevallig redelijk in de buurt van Malibu en de lucht was zo vervuild, alsof je door mist reed. Bij ons thuis merk je er weinig van behalve als de wind deze kant op staat, je ruikt dan echt een brandlucht en het is alsof er een laag, grijs wolkendek over de valley hangt.


Wat de dieren betreft, volgens mij is het nog nooit zo'n chaos geweest. Woolsey of Hill Fire ontstond zo snel, voor sommige mensen was er geen tijd om de stallen open te gooien om de paarden los te laten... vreselijk die foto's van verkoolde paarden in hun stalletje ;(


Gelukkig hebben veel dieren het wel gered, met dank aan mensen die hun eigen leven riskeerden om zoveel mogelijk dieren uit de brand te redden. Ook naar deze mensen zijn nog zoekacties bezig.
Afbeelding


Niet alleen in shelters maar ook dierenartsen en scholen nemen dieren onder hun hoede:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Binnenkomende donaties via een Fire Relief Fund
Afbeelding


Hier heb ik ook veel te lang om wakker gelegen, Stanley de Giraf is in eigendom van Malibu Wine Safaris (waar je dus lekker op z'n Amerikaans in een soort bus/treintje over de Winery gaat om wijn te proeven en Stanley en andere dieren te zien). De Winery zit in het gebied dat moest evacueren, de eigenaars hebben hun dure autocollectie meegenomen en hebben Stanley voor dood achter gelaten.

Op foto's en filmpjes is te zien hoe dichtbij het vuur kwam, wonder boven wonder heeft Stanley's verblijf het gered maar toen buren hem vonden had hij een bloedneus en was aardig ziek door alle rook. Een aantal acteurs en andere 'bekenden' zijn een actie gestart om hem te helpen, ze zijn begonnen met medicatie en voeding die kant op te krijgen om hem te laten aansterken zodat hij vervoerd kan worden naar een Giraf-vriendelijke omgeving.
Afbeelding

Deze foto's kwamen ook wel binnen, ik werd echt even stil van:


Afbeelding

Afbeelding



Op de rescue hebben we geen evacuees, het was al redelijk snel nadat de branden begonnen niet meer mogelijk om die gebieden in te komen. Zelfs rescue teams mochten er niet meer door vanwege o.a. elektriciteitsmasten die over wegen liggen en vonken. Ik zag op facebook en een speciale paarden evacuatie app dat shelters richting het zuiden bijna allemaal al vol zitten, waarschijnlijk zijn de meesten dus die kant op gevlucht.

Voor ons is doneren vrij simpel, we kunnen naar een nummer sms-en waardoor er automatisch een dollar extra wordt afgeschreven van onze telefoonrekening. Verder is het dankzij alle facebookgroepen makkelijk te zien wie wat waar nodig heeft (dekens, kleding, benches voor dieren) en wie wanneer waar naartoe rijdt. Er zijn vaak vaste plekken waar je spullen kan achterlaten, firefighters of andere vrijwilligers zorgen dan dat alles het gebied in komt (als er in het gebied mensen zijn die zijn achtergebleven).

De komende problemen houden mensen (inclusief mijzelf) ook nu al bezig, als er dinsdag inderdaad regen komt kan dat het einde van de branden betekenen maar ook enorme modderstromen die wellicht nog meer schade aan kunnen richten dan het vuur gedaan heeft.

De shelters zitten overvol met voornamelijk honden en katten, uit ervaring weet men dat veel baasjes niet eens moeite doen om hun dier op te gaan zoeken en zitten we straks dus weer met killshelters vol arme dieren die niet weten wat hun overkomen is en geen idee hebben waarom ze er alleen, zonder baasje zitten -O- Ik denk dat van alles daar nog het meest wakker van lig, huil me een ongeluk om alles dat daar zit.

Gelukkig zijn er ook shelters die dat extra beetje moeite doen en inzamelingsacties houden om ze toch langer aan te houden of ze laten alle adoptiekosten varen de komende twee maanden in de hoop dat er toch wat meer dieren geadopteerd worden...



Volgende keer weer een leuke paarden update :j

Anoniem

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:26

Diep triest die giraffe als eerste , wat een binnenkomer die brandweerman op die rots en dat vuur waar hij naar kijkt .

Enorm triest dat al die dieren alsnog de dood ingejaagd zijn door de kill shelters -O- .

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:30

De tranen zitten hier hoog door zoveel menselijke en daardoor ook dierenellende. Heel veel sterkte daar!!!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:13

Wat vreselijk triest. En vooral dat mensen vluchten zonder hun dieren, ze niet ophalen in shelters, echt, ik kan er met mijn verstand niet bij.
Ik ben dankbaar dat er mensen zijn die zich inzetten voor die arme zielen.
Ik wens jullie wat dagen met miezerregen toe. Dat veroorzaakt doorgaans geen heftige stromingen en haalt veel uit tegen de branden.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:27

Het is inderdaad heel triest. Meest trieste is, dat dit ieder jaar/iedere paar jaar, hetzelfde liedje is... dit is echt niks nieuws :( maargoed, blij dat het nu wel meer in het nieuws komt steeds!