[VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:31

Super bezig!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:16

Jaaa geweldig!! Love it <3

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:41

Wouw, hij pakt echt alles zo snel op lijkt het en ziet er echt heel netjes uit
Die van mij (8jarige NRPS ruin) denkt doe het lekker zelf haha...

Ven benieuwd hoe hij er over een jaartje of 2 uit gaat zien zodra hij echt spieren enzo gaat krijgen.
denk dat het een pracht van een paard word (is het nu al hihi)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 00:00

Dankjewel allemaal! <3
Elke keer denk ik ik moet een update doen, maar dan heb ik er weer geen tijd voor :+

Tijd geleden al weer heb ik weer NH les gehad. We hebben geoefend met het zeil, hij moest erop gaan staan en zélf erop gaan staan doordat ik hem erop stuur ipv achter mij aan lopen. Dat vond hij in het begin een beetje spannend omdat hij dat natuurlijk helemaal zelf moest doen. Maar na even ging het heel goed! En ook stilstaan erop. Ook moesten we het in draf doen en werd het zeil steeds meer opgevouwen zodat hij een kleiner oppervlak had om overheen te gaan, dus ook meer mogelijkheid om er langs te gaan. Dus voor mij ook lastiger om te 'sturen'. Ook hebben we met obstakels (een ton die er toevallig stond en de zeil op verschillende afstanden van mij) en dan moest ik hem op de volte bvb eerst tussen de ton en het zeil sturen, daarna achter de ton langs, daarna voor het zeil langs. De volte dus verkleinen en vergroten terwijl ik op 1 punt blijf staan.
Er was één moment waarvan hij schrok, ze waren namelijk met grote machines bezig om de bomen te snoeien. Toen ging hij er dus 'vandoor' op de volte nog wel eerst. Alleen kwam hij niet goed uit en kwam hij dus voor de ton (die op zijn kant lag) terecht en kon niet meer uitwijken, toen ging hij er dus overheen! En heel soepen hoor! :)) De keren dat ik vrijspringen (laag) probeerde met balken tilt hij zijn benen niet op, maar hij kan het dus wel!

Laatste tijd ben ik vooral bezig met werk aan de hand, dus wat minder met NH. (hoewel je de basis natuurlijk overal voor gebruikt, ik oefen er alleen niet specifiek op). Ik heb een 2e les gehad en ik vond het een stuk leuker! Het klikte nu ook beter met de instructrice en Destinado deed beter zijn best. We zijn verder gegaan met het lopen op de cirkel en dan de volte vergroten en verkleinen. En het 'longeren' waarbij hij ook ontspannen met zijn hoofd omlaag loopt in stap en in draf. Dat gaat best goed! Het is een beetje zoeken naar de juiste houding maar over het algemeen doet hij het volgens mij wel goed. Soms wilt hij wat te laag dat hij gaat stofzuigeren, maar dat komt wel. Ook begonnen met de travers en schouderbinnen(?). Alleen toen hij de travers snapte wilde hij alleen dat nog maar doen op de hoefslag :') Ook geprobeerd op de cirkel maar dat was nog te lastig.

De volgende keer dat ik ging oefenen ging het al veel beter en ik kan nu gewoon voor hem het onderscheid tussen de twee oefeningen maken. Nu pak ik gewoon vaak de oefeningen die ik heb gehad om te oefenen. Eerst even op de cirkel lopen (ik achteruit), dan longeren en dan nog eventjes op de hoefslag oefenen. Rechterhand is lastiger en dan wilt hij ook sneller gaan lopen. Afgelopen keer heb ik de oefeningen op de hoefslag even ondersteund met de clicker. Wilde dat eerst niet want hij wordt heel druk van voedselbeloning en dan moet ik echt steeds de rust erin houden. En ik had geen zin om de training steeds te moeten onderbreken om de rust terug te vinden. Maar op de een of andere manier gaat dat nu met dit ineens heel goed! Hij blijft ongeveer net zo rustig en zet net een tandje bij om mee te denken aan wat ik vraag! Het is niet de bedoeling het altijd te doen alleen als hij iets lastig vind om hem even op weg te helpen. Zo heeft hij de eerste (kleine) pasjes travers op de cirkel gedaan nu. Het is weer tijd voor les! Maar wel lastig deze donkere periode en slechte bakverlichting. Dan moet het echt op een vrije dag en ik heb het al zo druk!

We zijn ook weer eens naar het bos geweest, hij was heel braaf! In het begin in het bos was hij een beetje onrustig. Ik had niet het idee dat hij het echt spannend vond, maar hij wilde wel steeds sneller zegmaar. Dat was wel ongeveer het stuk waar hij er vandoor was gegaan dus misschien vandaar. Ik heb 1x een rukje aan de hengstenketting moeten geven. Ik heb expres ook het longeertouw gewoon aan zijn halster gemaakt zodat ik verder de hengstenketting niet hoef te gebruiken. Dus dat ging best goed, en daarna was hij ook gewoon zo relaxed en op het laatst ook moe _O-
Ik heb een soort vlog gemaakt, dus als je zin hebt kun je het kijken, anders niet :') Ook zijn nieuwe kunstje te zien (steigeren), die hij van de week overigens héél mooi (hoog) deed!


Ook heb ik voor de 4e keer op hem gezeten, en we hebben voor het eerst gedraafd! Just to be sure heb ik de assistentie gevraagd van mijn lieftallige stalgenoot om hem te longeren. Hij kent dus nog geen beenhulp of teugelhulp (of ja ik denk dat hij teugelhulp wel redelijk snapt want ik doe dit wel eens vanaf de grond, maar niet geprobeerd, 1 ding tegelijk :) ), dus de tempo is op stemcommando.
Hier een video ervan :D Wel leuk om te zien, video duurt niet zo heel lang!


En afgelopen dinsdag was Destinado een jaar bij mij! Een paar fototjes gemaakt, maar ik was in mijn eentje dus was niet heel handig voor een paard dat of gaat staan grazen langs de bakrand óf met zijn neus tegen mij aan geparkeerd staat :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ter vergelijking van zn kleur nog een foto van de dag dat hij aankwam

Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 23:31

Even geleden weer.
Weinig gewerkt van de winter, maar nu het mooier is (en hopelijk blijft) kan ik eindelijk weer lekker aan de slag! :D
7 maart komt Kitty van Kifra het easytrek (boomloos) zadel passen. Ik hoop dat het goed ligt op hem!
Binnenkort ook weer lessen, zin in!

Omdat hij zúlke lange winterharen heeft, bleef er met het natte weer allemaal plakaten modder/stront aan hangen onder zijn buik. Ik wilde dit dus even kort scheren, zodat er in ieder geval geen klonten onder zitten als de zadelpasser komt en hij dus een singel aan moet.
Aangekomen met het scheerapparaat, nou hij vond het een enorm eng ding _O-
Hij stond op de poetsplaats en ik zette het ding aan, gelijk helemaal snuiven en blazen, grote neusgaten, nek erop, grote ogen. Deze reactie niet verwacht van hem eigenlijk :') Even dacht ik ik kan het wel vergeten.
Maar bracht me wel op het idee om dit te gebruiken om even foto's te maken van zijn nieuwe halsterbontjes. Hij staat namelijk altijd lomp met zijn oren naar achter gezakt, ogen op half 7 of hij kijkt overal heen behalve naar de camera en staat nooit stil als ik foto's wil maken.
Dus nu hebben we een paard met oren naar voren, ideaal haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog even geoefend met het scheerapparaat in de bak. Opzoek naar ontspanning terwijl het ding aan stond en dichter bij hem kwam. En na een poosje kon ik op mijn gemak op mijn hurken zijn lange haren bij de singelplek wegscheren :))
Nu dus wel weer mijn 'oren naar voren' hulpmiddel kwijt -O-

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:53

Wat is het toch een knapperd!! En slim van dat scheerapparaat :p

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard Destinado CXIII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:34

Zadelpasser is vandaag geweest. Ughh wat was hij írritant vandaag. Het waaide ook enórm, en dan is hij altijd wel onrustig en druk. Maar niet stilstaan op de poetsplaats, schrapen, contiunue happen in het touw, in mijn jas, in mijn handen.
Helaas paste het easytrek zadel niet. Hij is nog veel te smal en het lag zowat op zijn schoft. Een ander semi-boomloos zadel gepast, maar die paste ook niet bepaald. Toen nog 2 zadels met verwisselbaar kopijzer. De eerste paste wel redelijk. Dus die ging ik even uittesten in de bak. Het waaide natuurlijk flink buiten en van die zeilen aan het flapperen. Eerst even longeren, maar daar is hij bijna altijd wel braaf mee dus had niet heel veel zin. Dus toen maar erop gestapt, opstapje erbij, mega druk en hyper dus ik gauw er maar op gestapt. Hij was wel erg druk en plakte enorm aan degene die hem aan de longe had. Ook wilde hij steeds draven en was hij erg onrustig, maar dat komt echt door de wind en alle geluiden. Dus ik vond dat hij het wel enorm braaf deed wat dat betreft! Hij verschoot wel even toen hij schrok of zo, maar stond gelijk weer stil, heel braaf eigenlijk. Zadel was wel ietsje naar voren geschoven. Nu was het zadel niet goed genoeg gevuld, dus dat zou misschien nog helpen. Maar liever iets wat gelijk al goed ligt.

Toen een Tekna geprobeerd die ook wel goed leek te liggen. Ook stabiel met longeren. Toen wilde ik erop, maar paard was er hélémaal klaar mee. Dat gestilstaan en die wind en alle enge dingen, ondertussen was er ook zo'n grote machine/traktor ding bezig naast de bak. Ik ging op het opstapje staan en hij loopt me zo omver, met opstapje en al, en klauwt naar het opstapje en sprong opzij. Zo doet hij normaal noóit, hij was er écht klaar mee. Maar ik dacht ja, als dit het enige zadel is dat het best past, dan wil ik hem ook nog wel proberen met ruitergewicht.. Dus nogmaals proberen hup snel erop, hèhè ik zat. Toen werd ie weer wat rustiger gelukkig. Voelde stevig aan, ook nog een stuk kunnen draven en zadel lag ook mooi nog steeds. Dus ik denk dat dit hem maar moet worden.
Hij heeft echt nog weinig bespiering en groeit nog een hoop alle kanten uit als het goed is. Dus ik hoop wel dat ik nog even vooruit kan met dit zadel dan. Het kopijzer is wel verwisselbaar dus dat is een geluk, dan is ie nog íets aan te passen.