Minder tijd om te rijden / 24-7 buiten beter voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisyeah

Minder tijd om te rijden / 24-7 buiten beter voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 10:18

Hallo Bokkers,

Sinds een half jaar ben ik moeder geworden van een lieve meid. Natuurlijk hoop ik dat ze net als ik een echt penny meisje gaat worden en veel plezier gaat beleven aan paarden <3 .

Maar ik merk ook dat ik het lastig vind om m'n kind, paard, baan en huishouden te combineren. Zeker nu de dagen zo kort zijn vind ik het best lastig om genoeg tijd aan m'n lieve fjord te besteden. Daarom heb ik de volgende vraag aan jullie.

Op dit moment staat hij (fjord van 7 jaar) op een all inclusief stal waar hij in de winter van 08:30 - +/- 16:30u buiten staat in een grote paddock met ongeveer 12 andere paarden. Hier krijgt hij genoeg te eten en kan hij de hele dag spelen, mocht hij dat willen. De overig 15 uur van de dag staat hij in de winter op stal.

Omdat ik nu wat minder tijd heb om naar hem toe te gaan, ongeveer 4 soms 5 keer per week, en ik niet altijd tijd heb om te rijden / longeren/ grondwerken etc. vroeg ik me af of het niet beter is voor hem om te gaan kijken bij een stal waar hij 24/7 buiten kan staan.

Hij is dit gewend, heeft de eerste 6 jaar van z'n leven alleen maar in het land gestaan. Dan kan hij de hele dag lopen / spelen mocht hij dit willen. Voor mijn gevoel heeft hij dan wat meer te doen en kan ik met een gerust hart ook een keer een weekje wat minder komen of niet rijden.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaring en hoe jullie hierover denken.

Corien_

Re: Minder tijd om te rijden / 24-7 buiten beter voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:20

Ik denk dat het sws fijn is als hij 24/7 buiten staat, ookal zou je iederen dag longeren, dan nog staat hij dan 14 uur in z'n stal. En kan me goed voorstellen dat het jou rust geeft, mits het een fijn plekje is uiteraard.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:24

Ik denk dat dat helemaal geen verkeerd idee is, dan ben je voor jezelf toch wat geruster als je het eens wat drukker hebt. Als je dochtertje dan wat ouder is en je hebt weer wat meer tijd om handen kan je altijd nog weer naar een luxere stal?
Het is wel fijn te weten dat je paard er tegen kan, je hebt er enkele bij lopen die van 24/7 teveel energie vragen van hun lijf en alsnog 's nachts beter alsnog op stal kunnen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:26

Natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk maar voor mij en mijn paard zal altijd de voorkeur gaan naar 24/7 buiten. Mits dit goed geregeld is. Dus dan ook voldoende/onbeperkt ruwvoer, veel droge stukken om te staan/liggen, vriendjes etc.

Mijn paard is drieduizend keer opgeknapt sinds hij 24/7 buiten staat op een grote weide. Deze zomer stond hij enkel op een paddock ivm te veel gras en te dik en hij was meteen weer vervelend en chagrijnig de hele tijd. Na 1 week op de grote wei had ik mijn brave pony terug. Dus hij laat mij wel merken wat hij fijner vind :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:32

Als je wilt wisselen zou ik dat "relatief" snel doen, om straks in jan/febr die omschakeling te maken terwijl het hard vriest en sneeuwt vind ik niet altijd het beste moment van het jaar. ;)

Voordeel van deze tijd van het jaar kijken naar 24/7 buiten is dat je vaak een betere inschatting hebt in de kwaliteit van de paden en paddocks (hoe vies, glad en blubberig deze zijn), dat zie je soms niet goed in hartje zomer wanneer alles lekker op een groene wei staat.

Ik zou enkel de omschakeling maken indien je een plek van goede kwaliteit kan vinden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:39

Laat je paard merken dat hij het niet prettig vind op deze manier?
En waarom moet je altijd wat met hem doen? Gewoon lekker vertroetelen en aandacht geven vinden paarden ook prettig ipv elke keer als baasje komt aan het werk gezet worden betekend. Hij word goed verzorgd. 4 of 5 keer per week komen vind ik niet echt weinig. Is eigenlijk redelijk "normaal" voor pension klanten. Vergeet niet dat paarden geen 24/7 spelen en bewegen, 8 uur per dag doen ze dat ook niet. Heeft hij contact met buren op stal?

Ik zelf ben geen fan van 24/7 buiten in een kudde waar dagelijks paarden uitgehaald/terug gezet worden. Geeft onrust.

Chrisyeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 11:09

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het is niet mijn bedoeling om hem nu gelijk te verhuizen omdat de winter voor de deur staat en ik de omschakeling te groot vind. Wil hem dan vanaf maart verhuizen zodat hij mee kan groeien met het seizoen wat vacht etc betreft. En daarnaast staat hij nu op een goede plek.

Vind het een goede tip om in de winter te gaan kijken als de omstandigheden het "slechts" zijn wat weidegang betreft. En uit ervaring weet ik dat een goede stalling vinden tijd nodig heeft.

Nog een andere vraag;
Hoe gaan jullie om met het gebrek aan licht (s'avonds) waar je vaak mee te maken hebt in de winter als ze 24/7 buiten staan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:14

Hoofdlampje op :D en mijn uren zo proberen regelen dat ik er toch zoveel mogelijk ben als het licht is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:18

Ik zit in een beetje vergelijkbare situatie
Moeder van kind van 2,5 en werk 4 dagen
Paarden staan wel aan huis maar kunnen 24/7 buiten (mijn rijpaard, een trekpaard van mijn vent en een shet)
Moet zeggen voor dit paard is het ideaal hij wordt echt heel vervelend als hij "z'n ei niet kwijt kan" en ik rij nu alleen vrijdag/za/zon omdat we nog geen lamp hebben. Deze komt gelukkig snel en dan kan ik mijn rij tijden wat beter verdelen.
Maar als ik 3 dagen zou rijden terwijl hij op stal stond zou hij echt gevaarlijk worden.

Hij is niet geschoren maar staat wel onder een hals deken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:46

Gefeliciteerd met je moederschap!

Hier ook een moeder van 2 kinders en inmiddels de paarden aan huis. Is het makkelijk met kinderen? Uhm, nee niet zo makkelijk als zonder kinderen :P Maar gelukkig heb ik ze al iets ouder nu. 4 en 7.

Maarrr toen de oudste nog een baby was en ik elders een verzorgpaard had, ging hij gewoon mee in de maxicosi naar mijn verzorgpaardje. En de cosi of kinderwagenbak parkeerde ik in de zadelkamer als ik ging rijden. Kon kind lekker slapen en ik in de bak rijden. Ik kon kindlief niet zien, maar wel horen, want de stallen en zadelkamer zaten aan de bak.
Moest alles alleen doen. Met een beetje passen en meten ging het prima. En de paarden die nog op stal stonden werden gelijk baby proof :')
Als het mooi weer was stond ie gewoon in de schaduw naast de bak. Met koud of nat weer in de stal/zadelkamer. Werkte prima. Buitenritjes zaten er dan even niet in. Daarvoor moest ik echt wel een oppas regelen.

Toen hij wat ouder was en naar de peuterspeelzaal kon, waren dát mijn buitenrit uurtjes. Kind bij de peuterspeelzaal droppen en hun naar het paard. Dat was 2 keer in de week.
En in het weekend was pappa er natuurlijk, of opa en oma.

Ik heb mijn kinderen al zo snel als het kon de verkeersregels geleerd. Zo kon mijn zoon al vroeg met zijn loopfietsje mee op buitenrit. En tot op heden doen we dat nog steeds. Hesjes en lampjes aan en gaan met die banaan.
https://youtu.be/woa68a0e-j0
Maar dat kan alleen als je kinderen ontzettend goed luisteren, want je zit zelf tenslotte op het paard.
Ik neem soms de hele 'kudde' mee naar buiten. :)

En nu het vroeg donker wordt probeer ik tijdens schooluren te rijden. Lukt dat niet, dan gaan we als een kermisattractie op pad in het donker.
Dan neem ik wel de verlichte route, dus geen achteraf wegen waar geen lantaarns staan.

En mijn haf en shet staan soms een paar weken stil, en dan weer een paar keer in de week naar buiten. Het maakt ze echt niets uit. Volgens mij vinden ze het juist wel fijn zo. Geen vast ritme. Ze staan trouwens 24/7 buiten met schuilstal. En trek ze uit de weide als het mij uit komt. Paarden zijn altijd vrolijk, ook al ze een paar weken lekker niks hebben gedaan.

tip. Geef je bekken wel de tijd om na de bevalling goed te herstellen. Ik zat te snel weer op het paard na de bevalling. En heb daar nog altijd last van! Heb juist daardoor pas na de bevalling pijn in de bekken gekregen door te vroeg weer op het paard te kruipen. :o

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:50

Nee, ik zal het niet doen. Je bent dus hooguit 4-5 uur minder per week met hem bezig, dus het paard heeft meer vrije tijd ;)
Waarom stond hij dan eerst goed en nu niet meer... Alleen daarom?
Wanneer je tijd hebt, heb je dus een droog paard die je zo van stal kan pakken.
Wanneer het paard 24/7 buiten loopt en je hem dus uit de blubber moet halen, weinig licht, waarschijnlijk minder tot geen faciliteiten.
Weet je zeker dat dat niet ten koste gaat van het plezier van naar je paard gaan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:57

4 of 5 keer in de week naar een paard wat volpension heeft vind ik veel! Dat hoeft echt niet als hij dagelijks toch loskomt. ieder paard is anders maar ik zou hem lekker laten staan waar hij is. Verhuizen is zwaar voor een paard.En in het begin op een niieuwe locatie moet je er vaker heen om alles in de gaten te houden. dus nog meer werk voor jou.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:04

Lijkt me voor een fjord een prima oplossing!

Chrisyeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 12:10

Wat een hoop reacties en wat zitten er veel creatieve moeders op bokt! Fijn om te lezen dat iedereen wel tegen hetzelfde probleem aan loopt wat betreft tijdgebrek.

Merk aan mezelf dat ik het enorm schakelen vind wat betreft m'n paardje. Hij komt eigenlijk als sluitstuk van de dag. Heb mijn hele leven 5 tot 7 dagen per week op stal rond gelopen en dat zit er niet meer in ;-). Daardoor voel ik me ook wel schuldig naar hem toe.

En zoals met alles zitten er voor- en tegen aan 24/7 buiten laten lopen of op vol pension laten staan. Hij staat hier goed en gaat ook zeker niet zomaar weg. Heb het zelf ook goed naar m'n zin met fijne stalgenoten.

En het is inderdaad een goed idee om hem af en toe ook wat vakantie te geven. Dan kan ik ook weer met plezier het trainen / rijden oppakken als ik meer tijd heb. Of het beter weer wordt. Daarnaast hebben we een kantine waar ook kleine meisje kunnen slapen :z

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties, tips en het delen van ervaringen! Geeft de moeder weer een beetje moed ;-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:38

Je kunt ook nog een bijrijder proberen,als je perse vindt dat je paard elke dag aandacht moet krijgen.Wat volgens mij niet nodig als als die pensionstalling goed is.