[EJL-ITP] Van één, naar 0, naar twee.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

[EJL-ITP] Van één, naar 0, naar twee.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 08:08

Zoals veel berichten hier, is ook mijn jaar bewogen geweest.

In de zomer van 2016 werd mijn fjordenmerrie Urinka (Bjorgard x Halstor, 17 jaar) spierbevangen. We waren na een lange periode van rust en metacam weer rustig aan het oppakken, vooral met behulp van de marathonwagen. Elke dag ging ik poetsen, knuffelen, wandelen, enzovoort. In februari bij de osteopaat geweest, conclusie: verschoven SI gewricht, rechtgezet en begonnen met trainen (voor de wagen en longeren met balken).

Het ging goed, steeds beter, na een periode van 7 maanden maakten we in maart eindelijk weer een klein buitenritje! Wat was ik blij!

Afbeelding

Verder deden we ook veel aan ontharing...

Afbeelding

En ging Urinka ineens weer hard achteruit. In een periode van een week groeide er een pingpongbal in haar flank, die ook ineens de grootte van een tennisbal had. De dierenarts kwam, die wist het niet, als we meer wilden weten, moesten we naar de kliniek. Op naar de kliniek, met echo's e.d. was de conclusie: vergroeiingen in het bekken en daar op reagerende lymfeklieren. Conclusie: het komt niet meer goed, geen veulen fokken, niet meer rijden en laten genieten van haar pensioen. Dat was even een klap. Maar goed, ik kon me er na een tijdje bij neerleggen, want op zich deed Urink niets liever dan grasmaaien.

Totdat twee weken later de zwelling groter werd, de hele achterhand ging zwellen en ze moeilijker ging lopen. Met veel mensen over gehad, wat moest ik doen? Op advies heb ik een afspraak gemaakt in Emmeloord, als ze er daar niet achter zouden komen, zou het goed zijn. Twee dagen waren we in Emmeloord, helemaal binnenste buiten gekeerd, foto's zeiden niets, echo's zeiden niets, opvoelen toonde niets, het leek even vochtverzameling, maar bij het maken van een punctie bleek dat het niet 'lek' te prikken was. Tot slot zijn er een aantal puncties uit weefsels genomen en opgestuurd naar het lab. Urinka kreeg zowel metacam als inflacam en wij moesten de wond goed verzorgen. We vertelden haar dat ze alleen op de goede kant mocht rollen:

Afbeelding

Afbeelding

Urinka genoot van haar 'haylights'

Afbeelding

En wij van de wandelingetjes die we maakten, meestal naar het hunebed.

Afbeelding

Vriendinnetje Caroline kwam nog prachtige plaatjes schieten, want we wisten niet hoe snel het zou gaan.

Afbeelding

Afbeelding

En toen, toen was het einde ineens heel snel dicht bij. In een paar dagen kon ze nauwelijks nog lopen en had ze zichtbaar pijn. Ik maakte de enige goede, maar moeilijkste beslissing óóit. Op 9 juni namen we afscheid...... Ontroostbaar..

Ik wilde niets meer met paarden te maken hebben, einde van een tijdperk.

Op 15 juni zag ik de advertentie van Amber_, op 1 juli gingen we kijken en kochten we Noell.

Afbeelding
Een gra hengstje, Kventin x Briggen, geboren op 18 mei.

Afbeelding

Afbeelding

Noell heeft inmiddels een keurige A-premie behaald op de keuring en woont sinds 21 oktober bij ons.
Helaas hebben we wel al drie avonden/ nachten op stal gezeten, omdat Noell koliek had. Twee keer met spoed de DA er bij. Sinds afgelopen dinsdag is het gelukkig goed en staat Noell samen met 2 andere fjordenveulens, twee ponyveulens en twee paardenveulens te genieten van zijn veulenbestaan.

Hij wordt al lekker grijs:

Afbeelding

En als klap op de vuurpijl, kers op de taart, zag ik de advertentie van Iwan (Karant x Halldor), die ik in de zomer 2015 beleerd had. Een grote, vriendelijke en sportieve fjordenruin. Ik zei tegen mijn vriend we moeten kijken.... hij wist natuurlijk al hoe laat het was. Ik kon echter zelf niet proefrijden (enkelbanden kapot), dus vriendlief er op, dat ging goed, en zo kochten wij ook Iwan. Hij is nu een paar dagen bij ons. Ik begin net rustig weer te rijden na mijn blessure (vooral nog stappen) en ook vriendlief rijdt er lekker op rond.

Zomer 2015

Afbeelding

Afgelopen weekend.

Afbeelding

Afbeelding

Zo geschiedde, van één, naar 0, naar twee.....

De volgende EJL-ITP zal meer in het teken staan van Noell en Iwan! :D

Dank jullie voor het kijken!

freetorun

Re: [EJL-ITP] Van één, naar 0, naar twee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:14

Wat een jaar van diepte- en hoogtepunten. Heel veel sterkte met het verlies en voor 2018 heel veel plezier van je twee nieuwe kanjers!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:08

Lieve Urink <3 Wat een ontzettend naar jaar heb je ook gehad :(:) Vanaf hier kan het alleen maar beter worden. Dit jaar lekker genieten van je nieuwe kanjers <3

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:16

Ik snap je helemaal dat je niks meer met paarden te maken wou hebben, maar die eerste foto van Noell en jou samen spreekt boekdelen :(:)
Sterkte en geniet van je 2 toppers

fessie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:34

Mooie samenvatting Lisan. Veel geluk met je nieuwe aanwinsten!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:57

Urinka... <3 Dappere, knappe en stoere Urinka. Ik zie haar nog al tankend door het bos gaan, en ik zal nooit vergeten hoe ik gieren van het lachen op haar dribbeldrafje zat :') Ze had gewoon nog minstens 10 jaar bij je moeten zijn.. Ik herken het gevoel van verlies maar al te goed.. zó oneerlijk :(:)

En toen was er Noell! Kleine knappe Noell met z'n toffe kleurtje. En Iwan, dat heeft écht zo moeten zijn.

In 2018 gaan we genieten van knappe peuterpaardjes en knappe al wat oudere <<) mannen. Op naar een zorgenvrij 2018! :*

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:34

tjonge, wat een achtbaan... met een hele diepe daling maar ik hoop dat je vanaf nu alleen maar omhoog gaat. Je hebt een mooi stel!!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:31

Zo opgesomd was het me inderdaad het jaartje wel! Jeetje... En dan die kleine Noëll nu ook al met de DA in aanraking :(:)

Laten we nu alsjeblieft hopen op en gezond 2018, zodat jullie lekker met z'n viertjes kunnen genieten!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:28

Heel veel sterkte nog met het verwerken van de harde klap. Gelukkig is het jaar nog goed afgesloten met je twee nieuwe knapperds. Op naar een geweldig 2018!