Is dit wel wat ik wil? Paarden carrièreswitch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Is dit wel wat ik wil? Paarden carrièreswitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 12:06

Dat is de vraag die ik mij sinds de geboorte van mijn zoontje 2 jaar geleden mijzelf stel...

Mijn leven was een en al paard. Ik ademde paarden... Door de komst van mijn (fantastische ;) ) zoon, plots zeer weinig tijd om te rijden. Gelukkig had ik een ondernemende man die er voor zorgde dat ik thuis kon rijden op de piste en dat alles aan huis was.

Na de aankoop van een nieuw paard, veel puzzel werk, nachtelijk trainen en lessen mij toch terug ingeschreven in de LRV. Echter de drive ontbrak, ik was moe, zag het nut er niet meer van in maar toch zat het rijden van wedstrijden nog in mijn hoofd.

Mijn grote droom... tot Z2 geraken! Ooit wil ik hier in slagen. Voor de zwangerschap was ik goed op weg en dit smaakte natuurlijk naar meer... Echter kwam ik van een kale reis terug...

Het krijgen van een kind veranderd je leven compleet, daarnaast ook gewijzigd van werk en carrière gemaakt om dan ook nog de zelfstandige zaak van mijn vriend mee op te volgen... Ik wou wel rijden en dit deed ik ook maar waar was mijn plezier naar toe? Ik reed omdat ik moest, want als je iets wil bereiken moet je hiervoor werken...

En hoe harder ik wou, hoe minder ik de moed vond om te rijden. Daarnaast was mijn nieuw paard ook niet gemakkelijk. Zijn weke rug zorgt voor een grote uitdaging waardoor dat de opbouw dressuurmatig op zijn tempo gaat en niet op dat van mij....

Hierdoor ben ik mezelf zo vaak tegenkomen. Op wedstrijd gaan was niet leuk, integendeel. De resultaten vielen tegen en ik stond meer te huilen dan te lachen....

Tijdens dit hele proces van een paar jaar, in aanraking gekomen met een craniosacraal therapeut. Die heeft mij geholpen in het verwerken van het idee: wedstrijden moeten, je moet jezelf bewijzen want dat ik anders een nul ben. Nee hoor... ik ben goed zoals ik ben.

Nee dat wil ik niet meer. En het stopt nu. Mijn lidmaatschap in de LRV niet meer verlengd.
Ga ik nog wedstrijden rijden? Ja maar op mijn tempo, wanneer ik het wil en zonder moeten. Wanneer... dat zal de toekomst uitwijzen.

Ga ik nog rijden en dressuur rijden? Ja hoor! Want paarden... Dat is mijn leven, rustpunt en energiebron... maar ben ik eens te moe en heb ik geen zin in een week dat ik nog maar 2 keer gereden heb... geen probleem, ik verdien ook rust!

Heb ik het er moeilijk mee? Euh, ja! Het toegeven voelt ook een beetje aan als falen. Het zien van andere meiden die volop wedstrijden rijden en mooie verhalen plaatsen op FB doen pijn en dan ben ik kinderlijk jaloers (Heel erg voor een vrouw van 33! Schaam ik mij ook voor!)

Echter het uitkijken naar onze nieuwe uitdaging geeft mij ook moed. Deze week hebben we ons eerste Freibergerveulen gekocht. Onze droom is om binnen een paar jaar met onze zoon, paard en koets (en ik eventueel onder het zadel) te kunnen gaan wandelen, op weekend te gaan... met andere woorden... ons gewoon amuseren en genieten. Alle stress los laten. Hier kijk ik volop naar uit!
Ben ik dan minder ruiter? Neen, ik denk het niet!

Voor mij is het ook terugkeren naar mijn roots. Ik ben toen ik jong was steeds zeer actief geweest in het Fjordenstamboek. Kilometers heb ik gewandeld met de koets en onder het zadel... Naar dit mooie gevoel wil ik terug gaan en doorgeven aan mijn zoon...

Wat wil ik bereiken met mijn bericht?

Paardrijden moet genieten zijn, ervaar je stress... denk dan eens na over je doelen.

Daarnaast vraag ik mij ook af of er nog bokkers zijn met een vergelijkbaar verhaal?

Wat ga ik nu doen? Mijn was insteken en rijden! *\o/* om straks dan te strijken! _/-\o_ En zo gaat het leven door vol passie voor mijn paard!

Maflinger_S

Re: Is dit wel wat ik wil? Paarden carrièreswitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:12

Mooi topic! Je bent zo te lezen goed op weg naar "lol met je knol". Geniet ervan!

Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden en zag en zie mezelf als recreatieruiter, totdat iemand zei: "dat ben je helemaal niet, zoals jij traint". Eye-opener ... Er zijn veel vormen van doelen stellen met een paard. Vind de vorm die nu bij je past en het wordt helemaal leuk. Je bent al mooi op weg om dat te ontdekken.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:32

Mooi topic! Ik herken het zelf niet, nooit zo fanatiek wedstrijd gereden. Maar wat fijn dat je de ontspanning en het plezier terug kan vinden :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:48

Herkenbaar!!

Toen ik net zwanger was heb ik mijn once in a lifetime in moeten laten slapen. Vrij kort daarop een nieuwe gekocht waar ik na mijn zwangerschap mee verder wilde. Stik goeie pony met veel potentie. Na mijn bevalling zat ik na 1 week alweer op (een braaf) paard. Wat had ik het gemist!! Na een poosje op mijn eigen dier gestapt. Beestje was nog jong dus rustig aan opgebouwd. Ik begon steeds meer smoesjes te bedenken om maar niet te hoeven rijden. Pony was ook enorm eenkennig dus testte mij uit. Ik gooide het op angst en geen klik. Na anderhalf jaar pony verkocht en een ander gekocht waar ik mij wel safe op voelde. Maar ook toen had ik niet meer de echte wil om te rijden, vond het leuk om op stal te zijn maar rijden hoefde voor mij niet zo nodig meer. Wel startkaart aangevraagd, als ik weer eens een super fijne les had gereden, maar deed er niks mee.
Na een poos twijfelen, smoesjes verzinnen, mijzelf te rade gegaan en besloten om te stoppen. In de tussentijd reed ik nog een paard van een stalgenoot maar ook daar ben ik mee gestopt. Of het komt door de komst van mijn zoontje, of dat ik mijn once in a lifetime paard kwijt ben? Ik heb geen idee maar rijden wil ik niet meer. Niet meer moeten, niet meer moeten bewijzen op wedstrijd, niet meer moeten trainen en lessen. Heerlijk!!
Heel af en toe mis ik het buitenrijden vooral, maar dan mag ik altijd wel een paard van iemand lenen.
Nu heb ik voor mijzelf en mijn zoontje een pony gekocht zodat we samen op pad kunnen met de wagen. Het rijden mis ik niet maar de omgang wel dus dit is voor de beste keus.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:01

Heel herkenbaar! Ook hier altijd wedstrijden gereden binnen LRV. Wel geen Kinderen.
Maar het me verplicht voelen te rijden was er buiten werk en studies en huishouden te veel aan.
Ik heb me gericht op het thuis leuke dingen doen en buitenritten rijden. Ik ben nu aangesloten bij een club binnen de recreatieve tak van lrv en ondervind zoveel meer plezier van mijn rijden! We maken leuke dagtochtjes, weekendjes enz. Wil ik thuis een wat dressuurmatig rijden prima als ik daar zin in heb.
Komt er iets tussen geen enkel probleem , rijden we wel een andere keer.
Je tekst is echt zo herkenbaar :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:01

Wat fijn dat je jou draai hebt gevonden. :)

Ik zit een beetje met hetzelfde, maar toch heel anders.
Ik heb onlangs wat veranderingen privé meegemaakt en ben daardoor andere zaken die mij vroeger niet interesseerde nu ook leuk gaan vinden.
Om een lang verhaal kort te maken:Ik weet vooral financieel niet of ik het nog wel leuk vind om paarden te hebben.
Daarnaast heb ik en mijn paard vanaf de grond een goede klik, maar is het onder het zadel al jaren een probleem..
Dat zal gezien de lastige bouw van mijn paard en mijn geduld (na drie jaar kan ze nog steeds dramatisch moeilijk doen omdat de bak spannend is en dan kan ik beter afstappen dan mijzelf kwaad maken omdat ze weer hetzelfde gedrag vertoont. Dit gebeurt inmiddels nog maar zelden, maar het blijft wel opletten)

Al met al weet ik het soms echt niet meer. Verkopen? Als ik haar koppie zie schaam ik mij al voor de gedachte.
Aan de andere kant ga ik nu soms maar drie keer per week naar stal en ik mis het niet echt.

Oh ja, financieel is vooral omdat het toch altijd keuzes maken is met een dure hobby en ik inmiddels ook graag geld en mijn nieuwe hobby's uitgeef. Paard heeft trouwens een superleventje buiten met vaste vrienden, dus geen klagen verder.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 14:07

Leuk dat jullie dit (deels) herkennen.

Het hele proces tot het toegeven heeft toch wel dik 2 jaar geduurd bij mij. En zoals hier boven ook mooi omschreven staat ik wil lol met mijn knol. Geen stress, geen moeten...

En weet je wat... net gereden en paard liep nog nooit zo fijn en meewerkend. Mooi schuimend mondje, lekker in ontspanning laag en diep.
Tijdens het rijden zet ik mijn lievelings CD super luid en dit maakt het nog zo veel ontspannender.

Mijn leven krijgt ook weer meer kleur en betekenis. Hier ben ik blij om want ik dreigde mijn zoon de schuld te geven van mijn 'falen' terwijl dit helemaal niet aan de orde is.

Daarnaast was de therapie die ik volg ook nodig om rust in mezelf te vinden en in het reine te komen met mezelf.

gekvanfleur bij mij is de kans groot dat ik het 3 jarige paard dat we voor mij gekweekt hebben gaan verkopen. Ik kijk er heel hard tegen op om met haar de draad op te nemen en terug de zoveelste keer met een jonkie te moeten beginnen. Hier heb ik geen energie meer voor.
Mijn ruin daarentegen waar ik nu 2 jaar mee rijd en waar de klik er eindelijk is die mag blijven.
Voel ik mij daar schuldig om? Ja ergens wel maar ergens ook niet want ook deze beslissing uitgesproken te hebben bracht rust.

Want weet je, diep in mijn hart wist ik het al lang, het uitspreken daarentegen was het moeilijkste en nu voelt het echt goed aan.

De mensen die het dichtst bij mij staan schrikken er niet van en geven mij gelijk. Mijn 'wedstrijdvrienden' die kijken eens heel raar op. Maar ach... ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt! Toch?

De laatste jaren toch wel mooie levenslessen geleerd. Ik hoop dit te kunnen vasthouden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:14

Heeerllijk herkenbaar...zit in zelfde schuitje.. super gaaf paard staan, maar die moet wel fanatiek getraind.. ik geef op dit moment meer om de ontspanning. en een sensibele paard rijden met een zoontje in de kantine waarvoor je 3 x je paard af moet is echt niet handig..
zie het niet als falen, maar op het terugvinden van de essentie van paarden en rijden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:36

MWS is meer voor vragen omtrent je eigen welzijn en sportgerelateerde zaken. Ik verplaats je topic daarom naar Paardenpraat, daar past het beter.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 19:44

Bedankt om het te verplaatsen!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:53

Ik herken mezelf heel erg in jou verhaal, en dat is soms best confronterend om te lezen.
Ik ben nog piepjong, als tiener zo goed als ieder weekend op wedstrijd toen over gegaan op paarden en ook zo vaak mogelijk op wedstrijd.
Wegens omstandigheden gestopt met rijden en daarna kwam ik mezelf erg vaak tegen. Ik wou weer op wedstrijd maar de zin om te moeten trainen naast een baantje en studeren was er niet meer.
Het heeft lang geduurd voor ik zelf zou toegeven dat ik niet meer wou rijden om te trainen maar dat ik wou rijden om plezier te hebben.

Ik heb dit voor mezelf toegeven en geaccepteerd en toch is jou verhaal lezen best wel een confrontatie voor mezelf!

Maar heel leuk dat jij die keuze hebt kunnen maken en er gewoon weer plezier in hebt! Als ik jou toekomstplannen zo hoor lijkt het me geweldig.

Een dik anderhalf jaar gestopt met rijden, 2 weken terug weer een zadeltje gekocht om lekker te gaan

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 19:58

_mexx_lady_ schreef:
Ik herken mezelf heel erg in jou verhaal, en dat is soms best confronterend om te lezen.
Ik ben nog piepjong, als tiener zo goed als ieder weekend op wedstrijd toen over gegaan op paarden en ook zo vaak mogelijk op wedstrijd.
Wegens omstandigheden gestopt met rijden en daarna kwam ik mezelf erg vaak tegen. Ik wou weer op wedstrijd maar de zin om te moeten trainen naast een baantje en studeren was er niet meer.
Het heeft lang geduurd voor ik zelf zou toegeven dat ik niet meer wou rijden om te trainen maar dat ik wou rijden om plezier te hebben.

Ik heb dit voor mezelf toegeven en geaccepteerd en toch is jou verhaal lezen best wel een confrontatie voor mezelf!

Maar heel leuk dat jij die keuze hebt kunnen maken en er gewoon weer plezier in hebt! Als ik jou toekomstplannen zo hoor lijkt het me geweldig.

Een dik anderhalf jaar gestopt met rijden, 2 weken terug weer een zadeltje gekocht om lekker te gaan

Ik hoop met heel mijn hart dat je ook het plezier terug vindt. Paardrijden moet leuk blijven. Als het een moeten wordt schort er iets...

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:03

Ik ben het hier zó mee eens! Wij mensen 'moeten' maar van alles van onszelf (ook buiten de paarden overigens en ik maak me daar ook echt schuldig aan). Misschien hoort dat tegenwoordig deels bij de maatschappij; rennen, vliegen, haasten om maar dat ene doel te behalen. En het is ergens goed natuurlijk om een doel te hebben want dat motiveert en van de weg er naartoe leer je vaak het meest, maar jij slaat de spijker op z'n kop: we moeten wel blijven genieten. Doe je dat niet dan moet je je doel bijstellen want een lat die te hoog ligt zorgt alleen maar voor teleurstellingen en een verlamd gevoel. Super goed dat jij dit ingezien hebt en plezier weer op de eerste plaats hebt gezet!
Laatst bijgewerkt door IlonavL op 30-10-17 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:04

Niet zwanger ook geen kind. Maar toch herkenbaar..

Vooral nu me hafje wat ouder wordt.. in mijn (en zijn) ogen is hij nog steeds 10.. alleen z’n lichaam niet haha.

Me doel moet ik opzij zetten.. en dan toch ins jaloers op diegene die heerlijk wedstrijdje rijden eb punten halen.. en ik net niet.. wat niet motiverend werkt.

Voor me gevoel ben ik al 12 jaar bezig om hem normaal door de bak te sturen.. wat onzin is

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:16

Herkenbaar,maar op een ander vlak.
Altijd recreatief gereden en vooral trektochten gedaan,maar sinds ik kinderen heb,enorm onzekerder en angstiger geworden.
De paar keer dat ik nog gereden heb toen een of beide kids er waren,zijn enkele keren minder goed afgelopen(op hol op straat met nieuw paard,verkeerd vallen bij jong paard),waardoor ik beslist heb te stoppen met rijden.

En ja,bij elke ruiter die ik tegenkom op buitenrit,ben ik een stuk jaloers....
Toch staan hier nog +10 paarden aan huis.
Met de meeste wordt niets gedaan,met enkele fok ik dan eens een veulen,maar toch heb ik enorm veel aan de paarden.
Ermee bezig zijn,het contact ermee,de kudde die door de wei naar je toekomt in galop,....
Ook zonder dat je iets concreets doet met je paard(en),kan je er veel aan hebben.

Weinig mensen snappen wat zo'n bende paarden hier staat te doen,dat de oudste bv braaf te rijden zijn,maar er niet op gereden wordt,....
Maar dat maakt me eigenlijk niets uit,ik weet wat ik er aan heb,dat telt.

Ik hoop dat de kids mss vroeg of laat interesse krijgen in rijden,dan kan ik mss samen met hen herbeginnen op een doodbraaf,ouder en bomproof paard,maar dat zien we nog wel.

Wat je wel en niet doet,moet enkel uit jezelf komen,wat een ander daarover denkt,dat ik complete bijzaak!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:37

Niet helemaal vergelijkbaar, maar je hebt je paard toch voor je plezier? En zo te lezen heb je nu een andere weg gevonden om toch te genieten van je paard, prima toch? En hoezo falen, zo te horen heb je er een levensgroot geluk brengend, maar wel levenslang project bij, je zoontje!

Ik heb geen kinderen, maar mijn paarden heb ik altijd voor mijn plezier gehad, als ik wedstrijden rij doe ik dat voor mijn plezier. Helaas is er in mijn geval door iets van buitenaf een kink in de kabel gekomen, ik wil wel, maar kan momenteel niet wat ik wil. Maar de keren dat ik op stal sta en op een van mijn paarden zit geniet ik daar wel echt van. (alleen zou ik dus graag vandaag nog weer meer willen!!)

Overigens staat er bij mij op stal iemand die nooit rijdt! Al paar jaar niet, paard gaat wei in, wei uit, wordt mee gewandeld, loopt rondjes in de paddock (longeren zonder lijntje soort van) en paard mankeerde echt niets, maar dat is haar manier van plezier met paard hebben, ook prima toch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:26

Wat herkenbaar om dit te lezen, paarden waren (en zijn nog) mijn lust en mijn leven en toen kreeg ik kinderen, ik heb heel erg in de knoop gezeten omdat het combineren met niet goed lukte en ik constant gespannen was omdat ik van mezelf zoveel moest. Inmiddels staat het zelf rijden op een laag pitje, maar rijden wel alle 2 mijn kinderen (nu 11 en 4 jaar) afgelopen weekend was er wedstrijd op de manege waar ze rijden en ik heb ervan genoten!
Ik zou graag het rijden zelf weer oppakken, maar kan niet genieten van recreatief rijden ik wil op wedstrijd! Ook ik ben jaloers als ik foto's zie van anderen die met hun paard op wedstrijd gaan, maar als de kinderen wat zelfstandiger zijn komt mijn tijd om te trainen wel weer.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:41

Ook ik vind het herkenbaar! Ik heb een zoontje van nu anderhalf. Pas sinds mei weer echt fanatiek aan het rijden, met lessen en 4-5 keer pwe week thuis trainen. Ik probeer sowieso 3 keer per week te rijden, dat is mijn streef minimum. Les lukt alleen wanneer ik oppas heb, daarnaast ook nog een baan van 20 uur en de administratie van het bedrijf van mijn man. Nu pas heb ik de ruimte om voldoende te trainen om ook op wedstrijd te kunnen gaan, gelukkig gaat dat nog best goed. Ik heb ook gedacht of ik niet moest stoppen, maar wilde te graag weer terug op wedstrijd. Ik heb wel een paard dat tegen een enkele dag stil staan kan en ik hoef ook niet wekelijks op les. Daarnaast heeft mijn man ook nog een paard, die rijd ik 2 a 3 keer per week. Maar dan moet mijn aan wel echt mee oppassen. Ik vind het fijn dat ik niets moet, maar ik geniet wel van de wedstrijden, dat is voor mij wel een motivatie. Mocht er nog een kindje bij gaan komen, weet ik niet of het nog op deze manier lukt, daarom geniet ik er nog lekker even van :D. Succes ermee en ook veel plezier!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:00

Wat je ook doet met je paard.... Of het nu wedstrijden rijden is, wandelen, knuffelen en verzorgen.... Alles is super zolang je maar kan genieten. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:18

Je hebt het door :D.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 23:22

Het was een lange moeilijke weg tot de wijsheid :+ ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:50

Paarden is altijd een groot deel van m’n leven geweest. 5 jaar terug mijn droompaard gekocht en toen raakte ik 1,5 jaar later zwanger.. omdat het een jong paard was die echt wilde werken en ik doordat ik terug ging in uren op m’n werk het financieel niet meer kon dragen haar helaas verkocht.

Maar wat mij verbaast: na de geboorte van m’n zoon echt totaal geen zin meer in paarden. Heb nog een tijd een verzorgpaard gehad, een top paard met veel potentie en het laralte waar ik van hou, maar ook dat was moeten en niet willen. De eigenaresse vroeg elke keer of ik wilde rijden maar mijn antwoord was altijd: nee ik ga wel even longeren. Ik heb totaal geen zin meer in paarden.

Af en toe ga ik nog mee op wedstrijd of scheef ik eens een paard van een vriendin, maar dat doe ik voor de gezelligheid van m’n vrienden en niet voor het paard. Ik denk niet dat ik ooit in m’n leven ooit weer een paardenmeisje word..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:54

Paardrijden is onze hobby.. het kost teveel tijd en energie om iets tegen onze zin te doen.. dus doe vooral waar je zin in hebt! Veel plezier!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:07

En daarom wil ik geen kinderen. :')
Dan ga je van de ene hype zo de andere in. :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:46

Ik heb ook geen zin om 5 dagen per week te trainen, en dat doe ik dus ook niet, maar ik ben wel fanatiek wedstrijdruiter. Ik snap nooit zo goed wie er heeft verzonnen dat 5x pw trainen goed is en 2x trainen te weinig. Daar doe ik dus ook niet aan mee, en ik train dus max 3x per week en evt een keer een stapritje. Dat was het. Zo is het, wanneer we dan wel rijden, erg leuk want dan hebben we er hartstikke zin in. En paard ziet er top uit en loopt top.
Zo vaak trainen is (voor mij) niet motiverend, niet nuttig en niet leuk. En ik geloof er ook heilig in dat we op deze manier minder kans hebben op blessures. Want laten we eerlijk zijn, de meeste sportpaarden zijn vroeg stuk en hebben wel eens blessures die gewoon ontstaan uit overbelasting.
Kortom ik denk dat je prima bezig bent