Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:20

Inmiddels heb ik twee maand mijn jonge merrie. Ze is 3 en net zadelmak. M'n tweede eigen paard, mijn andere pony is 29 en heb ik al 11,5 jaar. Daar rij ik niet meer op.

Na een week te hebben gewend ben ik met m'n jonkie aan de slag gegaan. Dit ging goed. Tot ze na een paar weken vervelend werd, trekken aan het bit, mond los, steigeren... Tandarts erbij en ze bleek een losse wolfskies te hebben. Die er uit gehaald, anderhalve week vrij gegeven. Weer begonnen met rijden en het is één groot drama...

Rijden is een gevecht; ik mag absoluut niet aan haar mond zitten. Allerlei bitten geprobeerd, de één liep ze iets beter op dan de andere, maar weinig verschil. Rijden is niet leuk meer, ik ben soms bang want soms doet ze haar hoofd zo hoog dat ik m'n hoofd bijna stoot aan haar hals.

Ik heb overigens wel ervaring met het doorrijden van zadelmakke paarden. Dit heb ik echter nog nooit mee gemaakt.

Over twee weken begin ik met lessen maar ik zit echt in tweestrijd. Ik zit zelf ook niet lekker in m'n vel maar het wil totaal niet... Er heeft ook al iemand anders op gereden en daar reageerde ze wel goed op na een tijdje...

Zadel is overigens niks op aan te merken; ze heeft een zadel wat perfect past.

Ik vraag me af of ik wel de klik met haar heb... Hoe lang duurde dit bij jullie en was de eerste tijd ook zo'n gevecht?

Ik word er op moment zo verdrietig van en heb totaal geen motivatie meer...

anjali

Re: Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:28

Misschien bitloos proberen?Je hebt haar pas 2 maanden,dat is erg kort.Het paard is ook erg jong en heeft mogelijk nog last van haar mond?Ik zou het rustig aan doen,het wordt nu toch winter,kun je niet eerst aan een band tussen jullie werken?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:29

Begrijp je heel goed want zit ongeveer een jaar nu al :+ in zo'n zelfde / af en toe wisselende situatie qua rijden. Het paard zelf heb ik een enorme klik mee vandaar dat ik ook gewoon nog maar door ga met haar :+ van het voorjaar zelfs hersenschudding opgelopen doordat die nek zo de lucht in ging #)

Die wolfskies kan haar goed pijn hebben gedaan en dat is niet fijn voor haar geweest. Heb je al bitloos geprobeerd? Kan wereld van verschil zijn. Anders poosje met haar aan de hand werken / lange lijnen (ook handig om te kijken of ze het bit dan wel accepteert)?

Wat bij die van mij goed hielp was een poosje met martingaal rijden. Dat is een relatief ongevaarlijk hulpmiddel. Dat ben ik gaan doen na die enorme klap tegen mijn hoofd.

Mijn paard bleek overigens van alles te hebben rondom haar schouders/borst wat mede haar gedrag tot gevolg had. Heb er bij elkaar een half jaar niet op kunnen rijden en zit er nu zo ongeveer weer op dus we hopen op verbetering van eea :7 je zegt wel dat alles goed zit qua zadel etc maar heb je er al wel eens een osteopaat bij gehad?

Persoonlijk vind ik 2 maanden veel en veel te kort om iets over je klik te zeggen, ik neem altijd minimaal een jaar met jonge paarden voordat je er echt wat van kunt zeggen. En die 'klik' die krijg je vanzelf wel als je ermee aan het werk gaat wat ook grondwerk e.d. kan zijn je hoeft er niet altijd op
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-10-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:30

Ik denk dat je wel erg snel wilt. Het paardje is net 3 en nog maar kort onder het zadel. Waarom ga je niet eerst met grondwerk aan de slag en elkaar beter leren kennen? Neem de tijd die er voor nodig is en laat het rijden voorlopig achterwege. Het paardje kan dan ook rustig wennen aan zijn nieuwe thuis, dat duurt echt wel langer dan een paar weken.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:30

Ik snap je helemaaaal!

Met mijn pony heb ik dit ook een hele lange tijd gehad, kwam geen stap vooruit en vond het op een gegeven moment niet meer leuk. Had er geen plezier meer in... Toen heb ik hulp gekregen en daarna ging het steeds iets beter. Nu spreek ik over anderhalf jaar ongeveer. ( Ik geef zelf niet zomaar op, wil echt zien als het iets word of niet :+ ) Daarna een mooie tijd gehad en er achter gekomen dat zij beter verdiende als bij mij aangezien zij andere dingen echt leuker vond dan mijn doelen.

Nu heb ik inmiddels al anderhalf jaar een nieuw paard, een jonkie die ik kocht als 3 jarige. Ik weet niet waarom ik op dat moment dacht dat ik hem zo leuk vond.... Ik kon letterlijk niks, ik vloog meer achteruit en omhoog dan dat ik een rondje naar voren kon maken. Ik heb toen eerst 3 maand elke week hulp gehad van ook mijn beste vriendin en tevens de gene die hem nog reed toen ik hem niet had gekocht van de stal waar zij werkt. Toen kwam hij naar de stal waar ik stond, god o god.... Ik was gewoon bang voor hem geworden, ik vond het allemaal maar niks. Ben er nog hard afgevallen ook, (paard had niks, alles was gecontroleerd) doordat ik onzeker werd, werd hij dat ook. Ik heb onwijs veel de tijd genomen, veel lessen gehad en heel veel hulp vanaf de grond. Ik heb denk ik wel een half jaar gereden waar altijd iemand bij was voor mijn onzekerheid. Ik dacht trouwens ook dat ik geen klik met hem zou krijgen... Toch ben ik door gegaan, en ben nu toch wel heel erg blij met hem! Het heeft mij dan wel zeker een jaar geduurd voordat ik echt dacht ja jou kan ik niet meer missen! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn langdradige verhaal. Als je nog vragen aan mij hebt, mag altijd :D

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:31

Ik zou het nog even tijd geven, ze weet waarschijnlijk nog niet half wat de bedoeling is van die mens die ineens op haar rug zit. Ik heb ook heel lang gesukkeld met mijn jonge paard, tot de juiste trainer op ons pad kwam. Het bit in haar mond deed haar waarschijnlijk pijn, waardoor ze nu pijn verwacht als ze dat bit voelt en in paniek slaat. Daar dan nog een ruiter op die niet helemaal zeker is (wat zeker geen verwijt is!), en dan is het niet onlogisch dat het niet wil vlotten. Misschien een ruiter zoeken om haar eerst wat verder door te rijden en dan pas jij er terug mee beginnen? Heb ik gedaan en heb er geen minuut spijt van gehad!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:33

Ik lees verschillende dingen in je verhaal.

Als eerste: wat is de achterliggende reden dat je over twee weken pas begint met lessen? :)

En verder: ik heb ook even moeten zoeken voor ik een band met mijn paard begon te krijgen. Ik heb haar nu sinds mei en de eerste paar weken heb ik er niet eens op gezeten, alles was zo onwijs spannend voor haar dat ze 's ochtends op twee benen de stal uit kwam.
Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is, het is gewend aan de routines die in een andere omgeving normaal waren. Nu komt het opeens terecht in:
a. Een andere omgeving.
b. Een vreemde kudde.
c. Bij een nieuwe eigenaar.
Zie het als gedropt worden in China, in je eentje, terwijl je de taal niet spreekt en niemand hebt om op terug te vallen. Zoiets heeft veel impact. Gun het tijd. Ga eerst eens kijken of je kan beginnen met grondwerk. Heb je daar geen ervaring mee, zoek iemand die je daarbij kan helpen.
Pak daarna op een rustig tempo longeren en daarna rijden op. Je hebt geen haast.. :)

Paardrijden is niet altijd leuk, maar probeer ook te reflecteren op jezelf. Heb je je paard niet overvraagd?
Zeker een jonkie kan best snel vol zitten met de prikkels die voor andere paarden al normaal zijn omdat ze het "klappen van de zweep" al kennen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:35

Je hebt je andere paard al heel lang. Het is logisch dat dit totaal anders, vreemd en soms zelfs niet goed voelt. Helemaal met zo'n jong dier is het nog heel erg zoeken.

Geef het nog wat tijd. Ga anders vanaf de grond wat meer aan de slag zodat je haar leert kennen zonder erop te rijden. Als je een betere vertrouwensband hebt en elkaar beter begrijpt zal de stap naar het rijden ook kleiner zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:36

Amy schreef:
Ik zit zelf ook niet lekker in m'n vel

Uit ervaring kan ik zeggen dat bovenstaande zeer funest is als je tegelijk probeert aan het werk te gaan met nieuwe dingen (of een nieuw paard). Inmiddels heb ik geleerd eerst mijn eigen dingen op te lossen, paard(en) in de tussentijd vrij te geven (jammer dan) om het daarna weer fris en gefocust op te pakken.

Zou je haar anders tijdelijk door die andere ruiter kunnen laten rijden tot je zelf weer in orde bent? Eventueel nog een bitfitter erbij en het de tijd geven.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 28-10-17 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:42

Ik heb mijn paard nu 8 maand en die klik komt nu maar pas. 2 maanden is wel erg kort, maar omdat het nog een jong dier is zou ik ook niet te lang wachten om een beslissing te nemen.

Denk dat je echt die lessen gaat moeten afwachten en een eerlijk gesprek voeren met je instructeur. Hij/zij kan jullie beter beoordelen als combi dan bokt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:08

Sinds een jaar heb ik ook een nieuw paard, mijn oude paard waar ik mee kon lezen en schrijven moest ik helaas in laten slapen. Blij met m'n nieuwe paard, maar wat verlangde ik regelmatig naar m'n oude paard.. Na driekwart jaar kon ik eindelijk zeggen dat de klik er echt wel was en snapten we elkaar. Wat mij enorm geholpen heeft is toch echt wel regelmatig les, een extra paar ogen vanaf de grond is zo waardevol.. Je primaire reactie is meestal zo tegenstrijdig met wat je wil bereiken, handig als iemand je daar op wijst. Je focus nu op het hoofd zorgt er vaak voor dat je de rest van het rijden vergeet, eerst de focus daar weg en gewoon rijden, dat hoofd komt daarna wel weer. Misschien nog eens een osteopaat er bij om te checken of er geen problemen in hals/rug zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:25

Ik had iets dergelijks met mijn pony ook.
Op de grond was het echt mijn 2e vriendje aan het worden, maar erop in de bak gaf bij ons beiden zoveel spanning. Hij was ook meteen al dikke maatjes met mijn senior, wegdoen was voor mij geen optie, daarvoor was hij me veel te lief. Aan de hand wandelend of als handpaard mee het bos in naast mijn senior ging wel goed, alleen in de bak vroeg ik blijkbaar voor dat moment te veel van hem, wat resulteerde in spanning.

Nu had ik hem gekocht om mee het bos in te gaan en wellicht af en toe eens wat dressuurmatig in de bak trainen.
Dus toen maar gaan testen hoe hij onder het zadel in het bos was. Daar was hij wel heel braaf. Gewoon lekker rechtuit genieten van de mooie omgeving waar we wonen.
Pas ruim een jaar later heb ik het in de bak rijden weer opgepakt, nadat ik eerst in het bos steeds dressuurmatiger ben gaan rijden.
Stelling en buiging vragen in de bochten etc.

Inmiddels lukt het ook in de bak prima gelukkig en merk ik ook weer veel positief effect van mijn baktrainingen als ik door het bos rijdt.

Nu was dit wel echt vanaf dag 1 op de grond al mijn vriendje, over een klik heb ik nooit 1 seconde getwijfeld, ik weet verder niet hoe jouw band met je paard is naast het rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:32

Iedereen kan wel zeggen 2 maand is nog zo kort.
Maar soms weet je al dat je gewoon niet voor elkaar gemaakt bent.

We zou ik direct vanaf mijn twijfel moment les nemen.
In jou geval zou ik nu ook een paar lessen nemen heb het er met je instructeur over.
En als je na 4 a 6 lessen nog steeds het zelfde gevoel hebt kan je hem altijd nog te koop aanbieden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:37

Longeer haar anders een tijdje. Eventueel met bijzet. Misschien moet ze wel weer even wennen aan het bit omdat het eerder met pijn ( wolftand ) geassocieerd werd. Als ze na een tijdje merkt dat het niet meer zoveel pijn doet en daar weer aan gaat wennen misschien dat ze dan stopt met dat gedrag. Zoiets is onder het zadel haast niet te doen lijkt me hoofd omhoog en steigeren zit je toch onbewust te hard aan de teugels.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:38

2 maanden is inderdaad niet zo lang, maar een klik is vaak wel een soort van voelbaar. Hoe gaat het verder tussen jou en je paard TS? Buiten het rijden om? Grondwerk kan ook héél veel aan je band verbeteren, uiteindelijk ook onder het zadel.

Ook zou ik aan jezelf denken, want zodra je zelf in de put zit kan een paard dit flink spiegelen.

Daarnaast klinkt dit als flink verzet, is de osteopaat geweest? En haar rug misschien op de foto gezet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:55

daantjuhhh schreef:
Iedereen kan wel zeggen 2 maand is nog zo kort.
Maar soms weet je al dat je gewoon niet voor elkaar gemaakt bent.

We zou ik direct vanaf mijn twijfel moment les nemen.
In jou geval zou ik nu ook een paar lessen nemen heb het er met je instructeur over.
En als je na 4 a 6 lessen nog steeds het zelfde gevoel hebt kan je hem altijd nog te koop aanbieden.

Als je dat echt zeker weet kun je inderdaad beter de knoop direct doorhakken. Het paard heeft anders ook geen eerlijke kans, vind ik. Het merkt heus wel dat jij er niet voor de volle 100% voor gaat en helemaal een 3 jarige heeft dat vertrouwen juist nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:00

Maar waarom kocht je haar?
Toch wel omdat iets in haar je aansprak?

Dus neen,daarna is 2 maand te kort om op te geven.
Daarnaast had ze effectief tandpijn,dus die periode mag je niet meetellen.

Idd,ga aan de slag met grondwerk en laat het rijden voor wat het is nu,groei beiden,want zolang jij ook in de knoop zit met jezelf,is rijden met een jong dier niet ideaal.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:05

Ik heb nu een fries merrie veulen die voor mij de ogen heeft geopend.

Ik merkte dat ik mijn haflinger steeds wat minder klik had maar ik gin stug door. Toen kwam mijn friese meid en gingen me ogen open, zij heeft me laten inzien dat de klik er dus totaal niet is, dat vind ik echt heel jammer maar het is eerlijker voor hem en voormijzelf om hem nu te verkopen, het heeft een jaar geduurd het doet zeer, maar als ik een top huisje vind voelt het goed.

De klik het is lastig, ik had ook wel iets wat ik dacht toen ik hem kocht maar mijn friese meid dat is een ECHTE klik.

Heel vreemd verhaal, maar geef het nog wat de tijd en luister naar je gevoel.

Je moet doen waar je je goed bij voelt.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:12

Je zegt dat je absoluut niet aan het bit mag zitten. Die wolfskies is er net uit, ik weet niet of de andere er ook uit is? Zitten er geen wortelrestjes, of misschien is het nog gevoelig...? Uit ervaring weet ik dat dit echt wel een tijd kan duren, bij mij hebben 2 tandartsen de wortelrestjes niet gezien, die hebben 2 jaar zitten rommelen voordat ze eralsnog uitgevist moesten worden. Hou er ook rekening mee dat een verhuizing voor zo'n jong paardje niet niks is, Dit staat allemaal los van wel of geen klik hebben. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:31

Bedankt voor alle reacties!

Naast het rijden probeer ik ook aan de band te werken. Het gaat me zeker niet alleen om rijden. Het lijkt alleen alsof ik geen contact met haar kan maken.

Bitloos wil ik nog wel proberen, maar vind ik ook nog wat eng.

Martingaal kan ik nog proberen, maar ik wil graag zonder zoveel mogelijk poespas. Maar martingaal is natuurlijk niet verkeerd.

Osteopaat is er bij geweest voor ze zadelmak is gemaakt. Dat was toen goed. Ook mijn zadelpasser kon geen gekke dingen vinden in haar rug.

Ik heb pas over twee weken les door wat drukte van mijn kant. Kwam er eerder niet aan toe om dingen af te spreken.

Het gaat mij zeker niet alleen om het rijden, ik verwacht ook niet alleen maar UPS. Maar het is alleen maar vechten en één brok spanning. Zelfs op de grond. En niks lijkt te helpen.

Bitfitter wil ik ook nog doen, maar ik kan nog niet echt iemand vinden in deze buurt (Drenthe Overijssel). Andere ruiter is inderdaad ook nog een optie.

Ze had alleen aan één kant een wolfskiesje, die is er in z'n geheel netjes uit gekomen.

Ik heb eventueel wel filmpjes van het rijden vandaag...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:38

Waar zit je ergens? Ik weet misschien nog wel iemand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:40

Het moet iemand zijn die naar m'n paard toe komt omdat ik zelf nog geen trailer heb... Paard staat vlakbij Hoogeveen. Zou super zijn als je iemand weet :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:44

Dat doen de meesten ook.

Ymke Groenendijk zit in Drenthe.
http://debitfitter.nl/

Je kan ook een bit huren om te kijken of het bevalt

P.s. Ik woon sinds kort zelf ook in hoogeveen :wave:

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:55

Ik denk dat je het antwoord al zelf gegeven hebt... '' ik zit zelf niet helemaal lekker in mijn vel ''.
En '' omwille van drukte van mijn kant...''
Dit zijn 2 dingen die een enorme impact hebben op een paard. En al helemaal als je nog geen bevestigde combinatie bent.
Naast het feit dat ze met iemand anders na een tijdje wel fatsoenlijk loopt.

Mijn advies : laat ze een tijdje met rust. Zoek eerst de rust zelf terug in je hoofd en lijf en geef het dan nog een kans. Beestje is nog jong genoeg :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:58

helemaal eens met Pandora, je paard is jouw weerspiegeling.

Jij zit niet lekker, jij hebt geen tijd, dan wel erg druk voila daar is je antwoord.

Laat er lekker een paar maanden of jaar staan......