Mijn droom: een paardenasiel oprichten in België

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoNatura

Mijn droom: een paardenasiel oprichten in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:35

Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen:
Ik ben Brenda, 27 jaar en kom uit België.
Ik ben in 2009 afgestudeerd als dierenverzorger (diploma: TSO - Dierenzorgtechnieken)
Momenteel studeer ik terug aan de hoge school in Geel: Bachelor agro- en biotechnologie: Dierenzorg.

Nu jah, ik zit even met de handen in het haar...
Ik heb namelijk een droom en dat is om een erkend paardenasiel op te richten in België.
Ik heb heel veel onderzoek gedaan het laatste jaar en merk dat er echt wel vraag is naar erkende paardenasielen in België.

In Vlaanderen zijn maar 4 erkende paardenasielen, waarvan 1 ezelopvangcentra.

Het gaat om:
- Paardenambulance
- Vogel- en zoogdierenopvangcentrum Heusden-Zolder
- Anegria --> is de ezelopvang
- The old horses lodge

Daarvan zijn er maar drie asielen erkend met een equilabel namelijk:
- Anegria
- The old horses lodge

Nu... ik kom helaas regelmatig berichten tegen over paardenverwaarloozing in België.
En ik wil daar actief in gaan helpen!

DUS:
- Ik heb onderzoek gedaan.
- Ik heb een project gemaakt.
- Ik mag mijn project gaan voorstellen op mijn school (wanneer weten we nog niet).

MAAR:
- Financiële steun: Hoe kom ik daar aan?
- Naamsbekendheid: Hoe kom ik daar aan? (niet van mezelf hé, maar van mijn project)

PLUS:
- Ik moet daarvoor een vzw oprichten.
- Je moet erkenning aanvragen als asiel.
- Er worden geen subsidies voorzien voor paardenasielen. (voor zover ik weet)

HELP!!!

Dus ik dacht waarom gooi ik het niet op een forum... Dan kunnen jullie allemaal meedenken.

Alvast bedankt voor jullie steun!

troi

Re: Mijn droom: een paardenasiel oprichten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:38

Het gebrek aan geld is natuurlijk de reden dat er niet meer asielen zijn. Tenzij jij een dikke bankrekening hebt of beroemd bent waardoor mensen geld aan jouw doel doneren is het gewoon niet te betalen..

Vette pech!

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:40

troi schreef:
Het gebrek aan geld is natuurlijk de reden dat er niet meer asielen zijn. Tenzij jij een dikke bankrekening hebt of beroemd bent waardoor mensen geld aan jouw doel doneren is het gewoon niet te betalen..

Vette pech!

Ben niet beroemd en heb geen dikke bankrekening... Helaas :(
Maar er moet toch een manier zijn?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:42

Hard gaan werken, baan zoeken met een dik vet riant salaris, arm gaan leven en dat asiel oprichten als je 50 bent zodat je een fikse spaarrekening hebt :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:05

Misschien crowdfunding? Daar zijn al een hoop kleine bedrijven mee geholpen.
Qua naamsbekendheid hoef je nu nog niet zoveel te doen, daar zou ik pas aan beginnen als je al iets hebt (een locatie bijvoorbeeld). Maar een paar ideeën zijn om op evenementen te verschijnen (als stand, laten zien wat je doet), grote websites/tijdschriften aanschrijven of ze wellicht een interview willen doen (soms hebben ze zelf ook ideeën, zoals bijvoorbeeld iets op sociale media), bloggers/vloggers hebben ook een grote impact. :)

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:07

Straww_ schreef:
Misschien crowdfunding? Daar zijn al een hoop kleine bedrijven mee geholpen.
Qua naamsbekendheid hoef je nu nog niet zoveel te doen, daar zou ik pas aan beginnen als je al iets hebt (een locatie bijvoorbeeld). Maar een paar ideeën zijn om op evenementen te verschijnen (als stand, laten zien wat je doet), grote websites/tijdschriften aanschrijven of ze wellicht een interview willen doen (soms hebben ze zelf ook ideeën, zoals bijvoorbeeld iets op sociale media), bloggers/vloggers hebben ook een grote impact. :)

Bedankt!! Daar had ik nog niet aan gedacht.
Nu ik ben zelf ook bezig met een website/blog op te bouwen, die gaat hopelijk binnen een paar weken af zijn. zodat hij online kan gaan... :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:01

wat versta je onder een paardenasiel ? ongewenste paarden opvangen en herplaatsen of een permanente opvang (in welk geval je heel snel vol zal zitten) ? want in tegenstelling tot een hond/kat heeft een paard een slachtprijs, en mensen hebben liever een paar honderd euro in hun hand dan dat ze een paard gratis weggeven aan jou. Los van enige medische kosten kun je volgens mij zoiets alleen maar doen als je zelf de faciliteiten al hebt.

En dan nog voor de herplaatsing van weidemaatjes is weinig animo, zeker niet als mensen er voor moeten betalen (want kosten eten/hoefsmid/ontwormen etc etc heb je toch) Toch zul je een redelijk bedrag moeten vragen anders eindigen ze alsnog bij de slacht.

Nadeel van Belgie is dat er helemaal geen georganiseerde dierenbescherming is, er is geen landelijke organisatie, slechts voornamelijk particuliere initiatieven, de een beter dan de andere.

Ik heb jarenlang vrijwilligers werk gedaan in een belgisch asiel, de eigenaresse had het huis al en de krappe hectare en wij vingen dus ook ponies, ezels, varkens op. De subsidie van de gemeente was 138euro per jaar!!! Daarmee kon de politie dan ongelimiteerd in beslag genomen staffords dumpen bij ons.

Dit asiel draaide op vrijwilligers, niet alleen voor de hokken, beweging vd honden etc maar ook het organiseren van rommelmarkten, op de kerstmarkt staan met kerststukjes alles om maar geld binnen te harken. Gelukkig waren er een paar oude welgestelde dametjes die ons regelmatig substantiele giften gaven. Dierenartsen die consultkosten niet rekenen, korting bij castraties/sterilisaties. Zo heb ik ook eens 25.000euro aan bouwmaterialen losgepeuterd bij een bedrijf waar ik werkte zodat we de hokken konden upgraden en uitbreiden.

ben je psychisch bestand tegen alle ellende die je tegen zult komen ? Ik kon bv nooit aan de balie staan, de stoppen slaan bij mij los als er een familie komt die een kat komt dumpen omdat zijn rode kleur niet bij het nieuwe bankstel past, of dat een familie de zoveelste hond komt afstaan net voor de vakantie met de mededeling dat ze als ze terug zijn wel weer een pup nemen omdat dat zo leuk is voor de kids....en dan vragen ze nog fluisterend "wil je aub niet zeggen tegen mijn kinderen dat hij ingeslapen zal worden ? daar worden ze verdrietig van!" Ja echt meegemaakt, ik kan er niet tegen, laat mij maar hokken schoonmaken heel de dag. (overigens lieten we nooit dieren inslapen tenzij medisch noodzakelijk maar dat terzijde)

Misschien moet je eens contact opnemen met manegepaardenpensioenfonds.nl die vangen oude paarden op maar volgens hun model zoeken ze eerst een sponsor zodat de kosten gedekt zijn.

Ik vind het een nobel streven, en ik hoop dat het je lukt maar het zal niet makkelijk zijn.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:13

Misschien is het ook een idee om het op te richten met andere mensen samen, zodat je het geld bij elkaar kan leggen. Maar dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat je altijd rekening moet houden met hen want dan is het asiel ook van hen.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:16

Mist schreef:
wat versta je onder een paardenasiel ? ongewenste paarden opvangen en herplaatsen of een permanente opvang (in welk geval je heel snel vol zal zitten) ? want in tegenstelling tot een hond/kat heeft een paard een slachtprijs, en mensen hebben liever een paar honderd euro in hun hand dan dat ze een paard gratis weggeven aan jou. Los van enige medische kosten kun je volgens mij zoiets alleen maar doen als je zelf de faciliteiten al hebt.

En dan nog voor de herplaatsing van weidemaatjes is weinig animo, zeker niet als mensen er voor moeten betalen (want kosten eten/hoefsmid/ontwormen etc etc heb je toch) Toch zul je een redelijk bedrag moeten vragen anders eindigen ze alsnog bij de slacht.

Nadeel van Belgie is dat er helemaal geen georganiseerde dierenbescherming is, er is geen landelijke organisatie, slechts voornamelijk particuliere initiatieven, de een beter dan de andere.

Ik heb jarenlang vrijwilligers werk gedaan in een belgisch asiel, de eigenaresse had het huis al en de krappe hectare en wij vingen dus ook ponies, ezels, varkens op. De subsidie van de gemeente was 138euro per jaar!!! Daarmee kon de politie dan ongelimiteerd in beslag genomen staffords dumpen bij ons.

Dit asiel draaide op vrijwilligers, niet alleen voor de hokken, beweging vd honden etc maar ook het organiseren van rommelmarkten, op de kerstmarkt staan met kerststukjes alles om maar geld binnen te harken. Gelukkig waren er een paar oude welgestelde dametjes die ons regelmatig substantiele giften gaven. Dierenartsen die consultkosten niet rekenen, korting bij castraties/sterilisaties. Zo heb ik ook eens 25.000euro aan bouwmaterialen losgepeuterd bij een bedrijf waar ik werkte zodat we de hokken konden upgraden en uitbreiden.

ben je psychisch bestand tegen alle ellende die je tegen zult komen ? Ik kon bv nooit aan de balie staan, de stoppen slaan bij mij los als er een familie komt die een kat komt dumpen omdat zijn rode kleur niet bij het nieuwe bankstel past, of dat een familie de zoveelste hond komt afstaan net voor de vakantie met de mededeling dat ze als ze terug zijn wel weer een pup nemen omdat dat zo leuk is voor de kids....en dan vragen ze nog fluisterend "wil je aub niet zeggen tegen mijn kinderen dat hij ingeslapen zal worden ? daar worden ze verdrietig van!" Ja echt meegemaakt, ik kan er niet tegen, laat mij maar hokken schoonmaken heel de dag. (overigens lieten we nooit dieren inslapen tenzij medisch noodzakelijk maar dat terzijde)

Misschien moet je eens contact opnemen met manegepaardenpensioenfonds.nl die vangen oude paarden op maar volgens hun model zoeken ze eerst een sponsor zodat de kosten gedekt zijn.

Ik vind het een nobel streven, en ik hoop dat het je lukt maar het zal niet makkelijk zijn.

Ik ben momenteel bezig met het aanschrijven van een aantal paardenasielen in België... Heb ze nog niet allemaal gehad, maar van degene die ik geschreven heb ik positieve reacties gekregen. Ik ga dan ook hun werking bekijken, kennismaken met de paarden in nood en bekijken wat er nog allemaal gedaan moet worden om het uiteindelijk beter te krijgen.

Ik ben mij er heel goed van bewust dat het in België op wettelijk vlak niet goed gesteld is met dierenwelzijn en dat er niet veel animo is op dat vlak in verband met dierenwelzijn. Heb ondertussen ook de wetteksten en koninklijke besluiten op na gepluisd en daar is helaas niet veel over te vinden. Wat ik echt schrijnend vind in zo een welvarend land als België. Daarom ben ik ook volop met mijn eigen onderzoek bezig... Ik neem contact op met asielen, paardenpunt vlaanderen, ... En als het moet schrijf ik mij ooit wel eens een brief, met duidelijk rapport en bevindingen van mijn onderzoek naar de minister van dierenwelzijn. Want er moet echt iets aan gedaan worden!

Nu als ik er in slaag om een paardenasiel op te zetten dan is de doelstelling:
- opvang van (zwaar) verwaarloosde, getraumatiseerde en 2de kans paarden.
- Revalidatie van deze paarden.
- Herscholing en hertraining van deze paarden.
- Plaatsen in nieuw adoptiegezin met bruikleencontract en de paarden zullen dan in bezit blijven van het asiel.

Met regelmatig controles op de geadopteerde paarden.

Ik weet het... Nogal een grote droom. Maar ik moet ergens beginnen.
Dus het zal starten met een website en blog, waarin ik mijn opleidingen, bevindingen, enz...
zal delen.

Ik heb mijn project ook voorgesteld aan een docent in mijn school (thomas more hogeschool Geel)
en ik mag een presentatie gaan geven in mijn richting (agro- en biotechnologie _ Dierenzorg)
Dus ik hoop in ieder geval dat ik mensen bewust kan maken met hoe het gesteld is met dierenwelzijn in België.

Nu psychisch heb ik al voor zwaardere dingen gestaan. En ik (samen met anderen) wil echt een stem gaan vormen voor deze paarden.

Door mijn website en blog, wil ik alvast mensen bewust maken over paardenwelzijn in al zijn facetten.
Ik ben er nog lang niet, maar hoeveel meer mensen zich hiervoor gaan inzetten, hoe groter het gewicht
zal worden om zo een project op de baan te krijgen.

Alvast bedankt voor de tips en uitleg.
En ik hoop ook dat het mij lukt...

Mijn ouders staan mentaal ook volledig achter mijn project omdat ze merken dat ik er echt super veel energie van krijg :)

Groetjes,
Brenda

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:16

Hipponatura schreef:
- Anegria
- The old horses lodge

Deze 3 aanschrijven en vragen hoe zij het gedaan hebben? Of ben ik dan te simpel? :o

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:18

MoppieFilou schreef:
Misschien is het ook een idee om het op te richten met andere mensen samen, zodat je het geld bij elkaar kan leggen. Maar dan zit je natuurlijk wel met het probleem dat je altijd rekening moet houden met hen want dan is het asiel ook van hen.

Zoiezo als ik een vzw wil oprichten moeten we met 3 zijn. Dat ben ik ook al aan het nakijken. Dus uiteindelijk zoek ik uiteindelijk nog mensen om mee in mijn project te stappen. Mensen die ook het doel en de passie hebben om zich te engageren voor zo een doel :)

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:19

bakkabouter schreef:
Hipponatura schreef:
- Anegria
- The old horses lodge

Deze 3 aanschrijven en vragen hoe zij het gedaan hebben? Of ben ik dan te simpel? :o

Nee hoor, lijkt mij een heel goed idee. :D Ik wil ook leren over hun werking en dergelijke, dus hoop dat ik bij ze allemaal kan langsgaan om kennis te maken en vragen te stellen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:25

Ik zou eerst eens een tijd mee lopen bij dit soort asiels ook evt in het buitenland. Vaak is het armoe troef .

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:29

kohtje schreef:
Ik zou eerst eens een tijd mee lopen bij dit soort asiels ook evt in het buitenland. Vaak is het armoe troef .

Wat bedoel je met armoe troef?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:33

Hipponatura schreef:
kohtje schreef:

Wat bedoel je met armoe troef?

Geen cent te besteden . Leuren om geld bij elkaar te krijgen . Dus jezelf weg cijferen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:37

Wil jij dit doen om geld te verdienen (zodat je kan overleven)? Of wil jij dit doen als hobby naast je gewone werk? Heb je de gronden / stallen / ... ter beschikking? Willen en kunnen je ouders je in geval van nood financieel ondersteunen? Heb je een levenspartner of iemand anders die hierin wil meestappen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:40

Super nobel, maar dit kost bergen geld...heb je een boerderij met stallen en heeeeel veel weide? Zo veel dat je je eigen hooi kan oogsten en natuurlijk zelf kan maaien en pakken?

Als je een stichting hebt, ben je erg afhankelijk van donaties en de meeste asiels krijgen juist veel voer van mensen van wie hun hond of kat is overleden, de donatiekosten van geplaatste dieren.

200 euro per paard per maamd aan vaste kosten ben je wel kwijt, dus weet dat je er met 5 al duizend hebt, ik neem aan dat jij ook moet eten en huur ect moet betalen?

Ik ben bang dat er mensen zijn die hun praktisch onverkoopbare paarden bij je gaan dumpen, zoals mensen hun honden over het hek gooien...

Je krijgt te maken met een hoop dierenleed en een boel egoistische mensen, ook daar moet je tegen kunnen..

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:41

Riel schreef:
Wil jij dit doen om geld te verdienen (zodat je kan overleven)? Of wil jij dit doen als hobby naast je gewone werk? Heb je de gronden / stallen / ... ter beschikking? Willen en kunnen je ouders je in geval van nood financieel ondersteunen? Heb je een levenspartner of iemand anders die hierin wil meestappen?

Ik wil daarnaast nog een andere job uitoefenen om mezelf te voorzien. Momenteel nog geen gronden ter beschikking. Mijn 1ha is te klein. Een levenspartner heb ik niet (ook geen behoefte aan lijkt mij op deze moment). Ik ben dan ook nog aan het studeren (zelfstandig student). Dat paardenasiel is mijn ultieme droom en ik zal er ook hard naartoe werken om dat verwezenlijkt te krijgen. Maar alles in kleine stappen. Dus als ik mensen kan bewustmaken en gelijk gestemde zielen kan meekrijgen, dan kan je al een hoop bereiken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:44

Ik denk dat het een penny droom is, excusez moi...

Ga anders eens kijken of je via de dierenbescherming mag gaan werken, dan kun je je opgeven om in beslag genomen paarden op te vangen en op te knappen...

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:50

Indestal schreef:
Ik denk dat het een penny droom is, excusez moi...

Ga anders eens kijken of je via de dierenbescherming mag gaan werken, dan kun je je opgeven om in beslag genomen paarden op te vangen en op te knappen...

De dierenbescherming in België hebben helaas zelf geen plaats om paarden op te vangen en ze zullen daar, zoals ik het nu vind en lees ook geen geld voor gaan vrijmaken.. . Dus de dierenbescherming is afhankelijk van vzw en goede doelen die zich in zetten om deze paarden en pony's op te vangen. Nog meer reden om ervoor te gaan.

En stel dat het maar een penny droom is... Wat dan nog? Als ik mensen al bewust kan maken, dan ben ik misschien al goed op weg voor andere mensen, die wel geld en gronden hebben, aan te zetten om over te gaan tot zo een initiatief.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:52

Maar als jij de eerste bent die daar aan mee wenst te werken? Ga eens met ze praten?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:55

Al zulke initiatieven en asiels zijn met een droom begonnen! Heel mooi dat je iets doen wilt! Gewoon verder informeren, anderen zoeken met wie je de droom kunt delen. Als je iets erg graag wilt, vind je ook wel wegen daar naartoe. Succes!

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 19:58

josien_m_ schreef:
Al zulke initiatieven en asiels zijn met een droom begonnen! Heel mooi dat je iets doen wilt! Gewoon verder informeren, anderen zoeken met wie je de droom kunt delen. Als je iets erg graag wilt, vind je ook wel wegen daar naartoe. Succes!

Heel erg bedankt!!!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:58

Hipponatura schreef:
Ik wil daarnaast nog een andere job uitoefenen om mezelf te voorzien. Momenteel nog geen gronden ter beschikking. Mijn 1ha is te klein. Een levenspartner heb ik niet (ook geen behoefte aan lijkt mij op deze moment). Ik ben dan ook nog aan het studeren (zelfstandig student). Dat paardenasiel is mijn ultieme droom en ik zal er ook hard naartoe werken om dat verwezenlijkt te krijgen. Maar alles in kleine stappen. Dus als ik mensen kan bewustmaken en gelijk gestemde zielen kan meekrijgen, dan kan je al een hoop bereiken.

Met je 1ha kan je eventueel eens informeren of je iets kunt betekenen als gastgezin voor die ezelopvang?

Verder kan je alleen maar hard werken en sparen zodat je een huis kunt kopen met voldoende grond/stallen. Als je later een levenspartner hebt dan is het ook belangrijk dat hij hierin wil meegaan. Zoiets kan alleen maar lukken als je wederhelft het ook mee wil dragen.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:00

Riel schreef:
Hipponatura schreef:

Met je 1ha kan je eventueel eens informeren of je iets kunt betekenen als gastgezin voor die ezelopvang?

Verder kan je alleen maar hard werken en sparen zodat je een huis kunt kopen met voldoende grond/stallen. Als je later een levenspartner hebt dan is het ook belangrijk dat hij hierin wil meegaan. Zoiets kan alleen maar lukken als je wederhelft het ook mee wil dragen.

Dank je wel... Ja klopt, alleen gaat het mij niet lukken. Hopelijk vind ik dan ooit die ene speciale persoon die hier ook in wil meegaan.