Hoe poets ik mijn paard op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Hoe poets ik mijn paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 19:23

Hai :o :Y)

Dit klinkt misschien erg penny-achtig, maar ik heb jullie hulp oprecht nodig.

Aanstaande maandag heb ik een fotoshoot geregeld voor mijn lieve verzorgpaard! Om zijn baasje daar mee te bedanken voor het vertrouwen en het plezier dat ik aan hem beleef.

Maar... Ik ben niet zo'n ijdeltuit. En paard vindt het vaak ook al snel te lang duren. Dus meestal voor het rijden de rosborstel en de harde borstel er over (en heel soms de zachte borstel) en that's it. Maar vor een fotoshoot is dat natuurlijk niet genoeg!!

Het paard in kwestie: Siebe!
Afbeelding

Een mooie zwarte Friese ruin van 20 jaar jong. Die wel heel goed in zijn vacht zit, maar een beetje stoffig is, eigenlijk chronisch stoffig is.

Wat mag ik absoluut niet vergeten?

Ik wilde hem zondagmiddag/avond even wassen. Heel zijn lijf met black horse shampoo. En zijn staart en manen met gewone shampoo. Staart met anti-klit, manen niet want die wil ik vlechten.
Ik heb al vernomen dat ik baby doekjes moet halen, want die zijn overal goed voor. En we hebben equishine in het kastje liggen. (en alle andere benodigde poetsspullen, borstels hard/zacht/ros, schapenvacht, gewone kammen noem maar op)

Wat moet ik doen? (en bovenal: in welke volgorde en op welke termijn)

:o :Y)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:28

Als die van mij te grijs is door het stof en ik hem mooi donker op de foto wil hebben, poets ik hem en doe daarna een vochtige handdoek over zijn lijf heen. Spul blijft plakken op de vochtige handdoek en ik heb een mooi 'schoon' en 'glimmend' paard. :D

Niet te nat maken natuutlijk. :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:28

Pluk schapenwol :j

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:35

Voor de fotoshoot met Devon heb ik hem helemaal gewassen met Zwitsal babyshampoo,
de sokken met betadine gewassen, laten drogen met fleecedekentje op, later dunne staldeken op en sokken gefohnd voor extra volume.
nadat staldeken er af ging met een hele zachte borstel nog over zijn vacht gegaan en dit als resultaat gehad :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:41

Babydoekjes om het stof weg te halen en daarna eroverheen met een wollen poetshandschoen voor de glans. Liefst nog ervoor wassen maar dat ligt er aan of je daar tijd/faciliteiten voor hebt.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 19:47

Anoniem schreef:
Babydoekjes om het stof weg te halen en daarna eroverheen met een wollen poetshandschoen voor de glans. Liefst nog ervoor wassen maar dat ligt er aan of je daar tijd/faciliteiten voor hebt.

Ik dacht zondag wassen en maandag nog wat fatsoeneren :)

Evelyne79 schreef:
Voor de fotoshoot met Devon heb ik hem helemaal gewassen met Zwitsal babyshampoo,
de sokken met betadine gewassen, laten drogen met fleecedekentje op, later dunne staldeken op en sokken gefohnd voor extra volume.
nadat staldeken er af ging met een hele zachte borstel nog over zijn vacht gegaan en dit als resultaat gehad :D

[ [url=m/afH6Ex.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4yYvsw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/73guam.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cxPecn.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow: :wow: :wow: WOW! Dat is net een spiegel, man!
Siebes sokken zijn eraf geschoren, vanwege mok... Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Maar voor de rest klinkt jouw plannetje super! Niet mega veel werk en zo te zien heel goed resultaat!

Eline_S_S

Re: Hoe poets ik mijn paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:04

Inderdaad wassen als eerste stap. Daarna heb ik een hele zwarte paarden routine voor een speciale gelegenheid :D
- Roskam
- Harde borstel
- zachte borstel
Hierna spray ik heb helemaal in met glansspray, en de manen en staart met anti-klit. Daarna haal ik een schapenbontje/poetshandschoen over het hele paard heen en kam ik de staart en manen uit. '
Daarna komt de grote truc, babyolie :D Smeer een klein beetje op het schapenbontje en haal die over zijn vacht heen en verdeel het in de staart en manen. Vooral zwarte paarden krijgen hier een super mooie glans van! Ook een beetje over je handen verdelen en dan over zijn kale plekken (neus, oogjes) verdelen en hij ziet er super mooi uit! Babydoekjes zijn vooral heel erg fijn voor het hoofd. Daar krijg je echt veel stof mee weg.
Ohja, en als laatste nog wat hoefolie op de hoefjes :) Klinkt allemaal heel veel werk, maar valt best mee..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 04:22

Vergeet ook niet je spullen te poetsen Hoofdstel/Halster!

Verder is het wel handig als je iemand hebt die je paard mooi kan laten kijken! Denk aan brokjes wapperend botherhamzakje paraplu etc

Heb je al een mooie plek bedacht wat je als achtergrond wilt?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 05:35

Als je hem op zondag wast zou ik zeker ook niet vergeten om een deken op te doen die nacht, anders kun je na een rolbeurt maandag weer.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 11:04

Undefined: deken krijgt ie sowieso op ;)

Dresjoepie: ja de spullen neem ik straks na het poetsen mee naar huis om schoon te maken. Dekje en beenbeschermers liggen al gewassen klaar.
En ik heb een vrijwilliger die mee gaat helpen :)
Verder ben ik van de week al op inspectie geweest aan welke kant van de stalling de bossen het mooist zijn nu... En ik wil overleggen met de fotograaf of een blackfoto mogelijk is. En ik wil maandag vooraf even kijken of het grote omheinde stuk wei vrij is voor losgoii foto's. :) dus volgens mij heb ik dan alles goed bedacht wat betreft locaties.

ElineS_S: bedankt voor het delen van jouw zwarte paarden routine voor speciale gelegenheden :') klinkt heel shiny!
En de hoeven moet ik inderdaad niet vergeten!