Waar paard stallen,geen rijbak, dilemma...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Backto505

Waar paard stallen,geen rijbak, dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:19

Sinds vorig jaar oktober verzorgde ik een super leuke haf, ze staat op een weide waar verder zo goed als niets is, maar aangezien ik t gewend was buiten te zijn etc vond ik dit allemaal prima, lekker buitenrijden etc. Ideaal! Dit kon nooit op de vorige paarden die ik reed, was allemaal maar trainen trainen trainen! Na verloop van tijd deed ik steeds meer en heb ik dankzij de eigenaar van de wei dus mn verzorgpony, later ook een baan en sinds juni dit jaar heb ik de pony ook kunnen kopen! Dus dankzij haar ook eindelijk mn eerste eigen pony! Maaaaaaar zeker omdat het nu mn eigen pony is, zou ik graag toch wat doelen willen bereiken en buiten alle heerlijke buitenritjes ook afentoe willen trainen, dressuur matig. Wat zonder bak van de zomer prima ging, alleen nu is de weide al amper begaanbaar zonder lieslaarzen... Dus zit ik met het dilemma, blijf ik hier, bij mensen waar ik op het moment alles aan te danken heb, of ga ik toch ergens anders heen, met de kans dat ik hun kwijtraak en dus ook op mn werk het lastig krijg, blijf collega dan.. Het is ook niet dat ik er weg wil, mn pony heeft het prima alleen ik mis gewoon een bak... Er is ook niets in de buurt waar ik onder de man heen kan met mn pony om te trainen, en ik loop een beetje vast met wat ik nou moet doen...

Elk voorjaar beginnen met opbouwen heeft niet bepaald nut want eer dat ik dan weer op niveau ben is het alweer bijna herfst...

Hebben jullie misschien advies?
Of over het dressuur matig op niveau houden na een winterstop etc..
Ik hoor het graag, mag ook privé natuurlijk!

Alvast bedankt!

Wildgirl

Re: Waar paard stallen,geen rijbak, dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:37

Waarom wil je, nu de pony van jou is, ineens wel dressuurmatig gaan trainen?

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:53

Dat wilde ik al, maar omdat het toen mijn pony niet was kon ik niet veel, we hebben heerlijk van alles gedaan, maar de laatste tijd zeker nu met al die regen, is de wei zo vroeg al niet te rijden.. Ik vind het allebei heerlijk, het trainen en het buitenrijden en grondwerken, maar zoek een soort gulden middenweg, 3 daagjes trainen 3 daagjes buiten en grondwerken etc. Heel de zomer was dat ideaal en omdat ze net voor de zomer van mij werd kon ik pas echt met der aan de gang gaan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:55

Geen bak in de buurt waar je gebruik van kunt maken?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:57

Gewoon overleggen en vragen wat zij ervan vinden. Je hebt de pony betaald dus je bent vrij om te gaan. Lijkt mij dat dit prima op te lossen is als jij dressuurmatig aan de slag wil. Dat gaat nu niet en zoek je dus een ander plekje. Dat kan gewoon netjes en begripvol neem ik aan verteld en geaccepteerd worden.

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:00

ellepel schreef:
Geen bak in de buurt waar je gebruik van kunt maken?

Helaas niet, zijn zat stallen in de buurt, maar te ver weg om heen te rijden!

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:02

_Zsazsa_ schreef:
Gewoon overleggen en vragen wat zij ervan vinden. Je hebt de pony betaald dus je bent vrij om te gaan. Lijkt mij dat dit prima op te lossen is als jij dressuurmatig aan de slag wil. Dat gaat nu niet en zoek je dus een ander plekje. Dat kan gewoon netjes en begripvol neem ik aan verteld en geaccepteerd worden.

In principe wel natuurlijk, alleen ik ben zo een twijfelaar, als ik wegga missen ze iemand met voeren en mesten, missen ze een groot gedeelte waar de huur van 't weiland van betaald wordt etc.. Plus wat ik allemaal aan ze heb te danken... Ik vind het gewoon een erg lastige keuze.. -O-

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:47

Geen mogelijkheid om een (lichte) trailer te kopen en daarmee naar bijv rijvereniging te gaan?

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:50

cissy schreef:
Geen mogelijkheid om een (lichte) trailer te kopen en daarmee naar bijv rijvereniging te gaan?

Ik heb zelf geen trailer, rijbewijs er voor, of auto die dat kan trekken!
Dus helaas nee,anders had ik dat al overwogen!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:03

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:37

Mlsw schreef:
In principe wel natuurlijk, alleen ik ben zo een twijfelaar, als ik wegga missen ze iemand met voeren en mesten, missen ze een groot gedeelte waar de huur van 't weiland van betaald wordt etc.. Plus wat ik allemaal aan ze heb te danken... Ik vind het gewoon een erg lastige keuze.. -O-

Heb je al gekeken waar je eventueel heen zou willen enzo?
Je zou eventueel kunnen afspreken dat je mee helpt zoeken naar een nieuw weidemaatje en met bv 2 of 3 maanden (of wat je zelf maar redelijk vindt) weggaat ipv gelijk zodat ze de tijd hebben om vervanging te zoeken?
Zou wel goed uitleggen waarom je wegwil. En dat het puur met het trainen te maken heeft, niks persoonlijks etc.

Blijft lastig natuurlijk, maar ergens blijven waar je niet meer op je plek zit is ook niet alles.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:49

Ik zou je gedachten gewoon met ze bespreken. Mócht het dan zo ver komen dat je weg gaat, dan komt het niet uit de lucht vallen. En wie weet zien ze er ook wel voordelen van, een paardje minder in de wei. ;)

Misschien vind je wel een stal waar je alleen s winters kan staan, zodat je in het voorjaar weer terug kan?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:58

Is de weide groot genoeg? Misschien overleggen om daar een stuk af te zetten en een rijbak/paddock van te maken?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:04

Lastige situatie, zijn er wel geschikte stallen in de omgeving waar je evt naar toe zou willen? En dan moet er ook plek zijn natuurlijk, dit zou ik sowieso eerst bekijken.
Jammer dat er niks in de buurt zit waar je onder het zadel naartoe kunt, je zou evt kunnen overwegen een trailer en trekauto aan te schaffen of juist een vrachtwagentje maar dit brengt wel kosten met zich mee natuurlijk.
Maar verhuizen naar een stal met rijbak betekent denk ik ook wel dat je meer stalgeld zult moeten betalen. Even bekijken wat het verschil in kosten zou zijn dus.

Tijdens een buitenrit kun je trouwens ook prima wat dressuurmatige oefeningen meepakken, zelf heb ik een tijdje geen geschikte rijbak tot mijn beschikking gehad waardoor we alleen maar buiten reden, ik reed in de polder en pakte daar gewoon wat dressuurmatige oefeningen mee, oke niet heel spectaculair maar dingen als schoudervoor etc ging allemaal prima. Mijn pony is er zelfs fijner door gaan lopen in de bak, zat altijd het liefst aan het hek geplakt dat was er niet op buitenrit dus dat was wel ideaal.
Ik liep er niet zo zeer tegenaan dat dressuur rijden dus niet ging, hoewel het natuurlijk anders is als in een bak maargoed ze houden wat conditie en blijven lekker soepel. maar ik had vooral last van het feit dat het zo vroeg donker werd waardoor ik niet dagelijks kon rijden.

Mijn pony had er totaal geen moeite mee toen we weer in een bak konden rijden, dat was echt de bak in en wegrijden en ook oefeningen welke hij beheerste maar de gehele buitenrij periode (7mnd) niet gedaan had gingen zonder problemen. Mijn ervaring is dus als de knopjes goed bevestigd zijn verleren ze het niet.
Net voor ik de bak niet meer in kon was ik bezig een nieuwe oefening aan te leren, hiermee moest ik wel weer wat stappen terug doen.
En we hebben tijdens de buitenritten maar weinig kunnen galopperen ivm te natte bermen en geen zandpaden in de buurt. De eerste keer weer in galop leverde dus wel wat bokken op maar doordat zijn basis conditie prima was konden we al heel snel weer rond galopperen zoals we daarvoor altijd gedaan hadden.
Mijn pony stond toen trouwens wel op ijzers en daardoor konden we wel stukken draven op het asfalt.

Staan de paarden in de wei? Of staan ze in een paddock oid? Zou je daar niet in kunnen rijden? Of in ieder geval longeren?

Ik had wel het geluk dat ik hem kon longeren, hoewel die bodem ook regelmatig te nat was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:12

En er is ook geen bospad waar te trainen valt? Afgezien van voltes, is het bakwerk te doen op een breed bospad/zandweg. Alles aan tempowisselingen, zijgangen, enz. hebben meer lengte nodig dan breedte en dat is nu juist wat een weg is. Er zijn dressuurruiters die Z-dressuur rijden en trainen met enkel boswerk. De bak uit staat echt niet gelijk en flierefluitend aan een lang teugeltje rond sloffen. Anders denken over wat je mogelijkheden zijn qua trainingsomgeving, bak is simpelste optie, maar zeker niet de enige manier om dressuur te beoefenen.

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 07:41

Ik heb al wat stallen waar mn oog op is gevallen en op enkele is ook plek. Verhuizen zou voordeliger zijn als een nieuwe auto en trailer of een vrachtwagen aan te schaffen..

We hebben wel afgezette stukken op de wei, die in de zomer als bak dienen, alleen is alles klei, dus nu al een paar weken, is de wei niet te rijden of te longeren, er is 1 plekje waar ik nu nog kan longeren maar als t daar eenmaal kapot is wat na 1 of 2 x gebeurd met dit weer, wordt het 1 glibberige bende en kan dat dus ook niet meer...

Gelijk naar het buiten trainen, als je een leuk bos hebt zou dat inderdaad gaan, met een leuk zandpad.. Helaas is dat niet en alle paden en bermen die er zijn, zijn dus ook klei dus harder als stappen gaat dan vaak niet. Het meeste is ook nog altijd best druk dus een pasje wijken etc zit er al vaak niet bij helaas.. Afgelopen winter van alles geprobeerd toen ze nog niet van mij was maar het is erg lastig helaas!

Iig alvast bedankt voor al jullie hulp! Ik blijf nog even twijfelen ben ik bang -O-

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:50

Wij hebben ook alleen maar een wei. En een grasbak. Ik rijd er echt nooit in. Ik train in de zomer wel in de bak, in de winter doe ik dit niet of buiten. Prima te doen zo geen bak voor nodig. In het bos liggen boomstammetjes om over heen te springen.
Bak gebruik ik alleen dus in de zomer voor les en af en toe voor hoger te springen. Nu sloop je de bak en word het nog gladder.

En sta goedkoper dan op een stal met een bak

Edit: ik rijd doordeweeks ook meestal door bermen kan je ook prima trainen, rechtrichten, stelling en buiging of overgangen met een lange berm
In het weekend ga ik naar het bos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:26

Mlsw schreef:
Ik heb al wat stallen waar mn oog op is gevallen en op enkele is ook plek. Verhuizen zou voordeliger zijn als een nieuwe auto en trailer of een vrachtwagen aan te schaffen..

We hebben wel afgezette stukken op de wei, die in de zomer als bak dienen, alleen is alles klei, dus nu al een paar weken, is de wei niet te rijden of te longeren, er is 1 plekje waar ik nu nog kan longeren maar als t daar eenmaal kapot is wat na 1 of 2 x gebeurd met dit weer, wordt het 1 glibberige bende en kan dat dus ook niet meer...

Gelijk naar het buiten trainen, als je een leuk bos hebt zou dat inderdaad gaan, met een leuk zandpad.. Helaas is dat niet en alle paden en bermen die er zijn, zijn dus ook klei dus harder als stappen gaat dan vaak niet. Het meeste is ook nog altijd best druk dus een pasje wijken etc zit er al vaak niet bij helaas.. Afgelopen winter van alles geprobeerd toen ze nog niet van mij was maar het is erg lastig helaas!

Iig alvast bedankt voor al jullie hulp! Ik blijf nog even twijfelen ben ik bang -O-

Gewoon je dilemma voorleggen aan de eigenaar van de wei en degene van wie je je pony hebt. Dan kan degene meedenken..in de zin van een rijbak maken? zit dat er niet in dan kun je inderdaad voorstellen iemand anders te zoeken en dat je je pony verhuisd. Maar dan doe je het allemaal in goed overleg, zet je niemand buiten spel en komen er geen problemen.

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 08:42

De vorige eigenaar van mn pony is niet in beeld, en helaas huren we de wei van de gemeente en mag er niets gebouwd worden.. Ze deden al moeilijk over een verharde plaats helaas...

Ben ook niet van plan om bijwijze van morgen mn spullen te pakken en weg te zijn hoor! Maar ik vind het zo lastig, ik wil het niet voorstellen als ik niet zeker weet dat ik wegga zegmaar! De andere stallen hebben wat extra luxe wat leuk is,maar in principe als hier een bak was die in de winter goed te doen was, had ik niet weg gewild.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:43

Nou duidelijk dan toch? gewoon een andere stal zoeken en de wei "opzeggen" dan, en eventueel voorstellen mee helpen met iemand anders zoeken. Maar in principe is dat hun zaak.

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 08:48

JoycexEnya schreef:
Wij hebben ook alleen maar een wei. En een grasbak. Ik rijd er echt nooit in. Ik train in de zomer wel in de bak, in de winter doe ik dit niet of buiten. Prima te doen zo geen bak voor nodig. In het bos liggen boomstammetjes om over heen te springen.
Bak gebruik ik alleen dus in de zomer voor les en af en toe voor hoger te springen. Nu sloop je de bak en word het nog gladder.

En sta goedkoper dan op een stal met een bak

Edit: ik rijd doordeweeks ook meestal door bermen kan je ook prima trainen, rechtrichten, stelling en buiging of overgangen met een lange berm
In het weekend ga ik naar het bos

De bermen zijn vaak zo drassig dat alleen stappen gaat, en zo smal dat er weinig in te trainen valt helaas.. Afgelopen winter al een hoop geprobeerd, en een bos heb ik niet, een klein stukje maar dat is zo dicht gegroeid dat je daar niets kan!

Backto505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 08:51

Ik ga vanmiddag even langs bij de andere stallen en eens kijken, mits t daar goed bevalt ga ik binnekort een rond de tafel zitten en hopen dat ze het begrijpen! Dankjullie wel voor het meedenken! +:)+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:21

Ik ben nu ook aan het twijfelen iig de winter net als vorig jaar in pension te willen. Vooral ik rijd indd niet als het regent, oeps!

Wij mogen ook alleen een hooiruif met een dakje plaatsen ivm agrarisch grond met waarden. En kleigrond wij mogen gelukkig wel verharden met tegels.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:30

Is het ook een optie om je haf in de winter in pension te zetten en in het voorjaar weer naar 'huis' te gaan? Vroeger waren er veel meer mensen die het zo deden.
Doorrijden in de winter zonder bak klinkt wel stoer, maar in de maanden dat het vroeg donker is, is het bijna niet te doen naast school/werk.