Groen ouder paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 22:36

Hoi Bokkers,

Misschien dat jullie kunnen helpen. Pas had ik een advertentie gezien: merrie mooie afstamming 9 jaar en zadelmak en verder paar jaar op de wei gestaan. Nu vond ik dit echt perfect. Had ik der nou maar gekocht... maargoed.
Ik ben rustig verder aan het kijken maar je ziet bijna geen paarden die bv met 3 zadel mak zijn gemaakt en dan met 7 ofso of ouder weer worden opgepakt.

Weet iemand of je ergens die "type" paarden kan kopen. Dus goed uitgegroeid maar nog niet doorgereden. Eigenlijk een jong groen paard alleen dan niet jong meer :')

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:39

Regelmatig wel.. heb er nu 1 van 6 ook sinds dit jaar onder zadel.. vaak bij fokkers zie je dat ze eerst 2 veulens krijgen en dan opgepakt

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:41

Je zou kunnen kijken naar jonge fokmerries. Mijn paard is op 5-jarige leeftijd ingereden, heeft eerst een veulen gekregen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:42

Als het een merrie mag zijn dan kun je regelmatige dergelijke paarden scoren bij fokkers (die inkrimpen): merries die indertijd zadelmak gemaakt zijn maar dan een paar veulens gehad hebben.
Dus fokkers contacteren :-)...

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:45

Misschien bij een fokker. Maar mijn beeld is dat een deel van deze paarden geen blanco geschiedenis hebben. Dus niet voor niets weidepaard zijn; een medische kwaal of een 'gedrags-uitdaging'
Maar je zou geluk kunnen hebben.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:45

Een kennis van mij heeft een 9 jarige onbeleerde (enkele keren zonder zadel iemand op gezeten) te koop. Is een koudbloed kruising.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:46

Ik heb zo een paard gekocht.
Zadelmak op 3-4 jarige leeftijd, enkele kleine concours gelopen en daarna als fokmerrie ingezet tot haar 13 jaar.
Gekocht als 'je kan erop zitten, maar het stuur en de rem zijn niet bevestigd'. Beste keuze ooit geweest, maar het is een dieselmotor, veel opwarming nodig , gaat nu na 3 jaar eindelijk goed (stelling, buiging, moeilijkere dressuur).

De opvoeding zat wel heel goed bij onze merrie, je merkte dat ze goed opgeleerd is geweest, maar dat het allemaal wat roest was. Het eerste jaar in de piste was het vooral de rem zoeken en giraf-modus uitschakelen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 13:59

Bedankt voor de snelle reacties! Ook voor de tips. Ik heb zelf al een koudbloedje dus de 2e zou dan een kwpn worden. Of iig een warmbloed. Ik ga rustig verder rond kijken. Wat Senna21 zeg daar ben ik idd wat bang voor. Dat ze dus juist een geschiedenis hebben. Als er sites linkjes zijn voel je vrij deze toe te sturen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:02

Bij merries zie je dat toch wel vaker.
Bij ruinen is het vaak dat je alarmbellen af mogen gaan.
Dat zijn vaak paarden die meerdere malen geprobeerd zijn maar waar het niet gelukt is.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 14:07

Oké, dankje! Ik wil 100% zeker een merrie dus dat is fijn. Ben zelf erg lastig qua paarden. Als er een klik is dan is die er. En anders vind ik ze leuk maar niet om aan te schaffen om er mee aan de slag te gaan.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:21

Wij hebben een paard staan die 9 is en eigenlijk alleen zadelmak is. Mijn zusje zou hem gaan rijden, maar helaas heeft zij een blijvende blessure gekregen. Daarna een verzorgster gehad voor een half jaar, maar helaas kwam die haar afspraken niet na. Toen wou ik het oppakken, maar werd zwanger. Nu is ze dus al 9 en volgend jaar wil ik het rijden dan echt gaan oppakken. Paard is wat onzeker, maar dit wordt gelukkig steeds beter.

We hebben deze merrie zelf gefokt, haar moeder trainde ik altijd maar wegens atrose sinds haar 8ste is ze inmiddels op pensioen, moeder is nu 25.

Heb zelf ook nog een haflinger, het verschil is heel mooi. Bij de haflinger moet ik actief bezig zijn en bij de kwpn-er moet ik rustig zijn.

Succes met je zoektocht, lijkt me moeilijk om te vinden inderdaad.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:28

Ik ken verschillende mensen die zo'n paarden bij een paardenmelkerij hebben gevonden :)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 15:47

Ik dacht en nu ga je zeggen ze is te koop @dejong_wever Haha. Maar zo iets ja!
En bij een paardenmelkerij heb je dan geen *sorry* aparte paardjes? Ik wil wel een goed mooie gebouwt paardje. Als ik aan de melkerij denk dan denk ik aan kleine paarden of pony"s met een doorgezakte rug oid. Misschien is mijn beeld helemaal verkeerd hoor! Voel je vrij om te corrigeren:)

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:19

Ik weet toevallig een merrie die aan je eisen voldoet.. staat bij de fokker, is beleerd en daarna veulens gehad.. stuur maar pb

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:24

miesnaom schreef:
Ik dacht en nu ga je zeggen ze is te koop @dejong_wever Haha. Maar zo iets ja!
En bij een paardenmelkerij heb je dan geen *sorry* aparte paardjes? Ik wil wel een goed mooie gebouwt paardje. Als ik aan de melkerij denk dan denk ik aan kleine paarden of pony"s met een doorgezakte rug oid. Misschien is mijn beeld helemaal verkeerd hoor! Voel je vrij om te corrigeren:)


Nee dat is zeker niet zo hoor, want die veulens krijgen ze dan ook aan de straatstenen niet kwijt (en ze moeten toch echt elk jaar veulens fokken). Tegenwoordig zijn het vaak BWP's/KWPN'ers die worden gehouden voor de melkerij, net omwille van hun potentieel voor verkoop.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:14

miesnaom schreef:
Ik dacht en nu ga je zeggen ze is te koop @dejong_wever Haha. Maar zo iets ja!
En bij een paardenmelkerij heb je dan geen *sorry* aparte paardjes? Ik wil wel een goed mooie gebouwt paardje. Als ik aan de melkerij denk dan denk ik aan kleine paarden of pony"s met een doorgezakte rug oid. Misschien is mijn beeld helemaal verkeerd hoor! Voel je vrij om te corrigeren:)


Dat was wel onze insteek, met het fokken van een paard, maar we willen haar niet meer kwijt.
Daarbij vind ik het heel moeilijk, ik ben veel te bang dat ze niet goed terecht komt.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:26

dejong_wever schreef:
miesnaom schreef:
Ik dacht en nu ga je zeggen ze is te koop @dejong_wever Haha. Maar zo iets ja!
En bij een paardenmelkerij heb je dan geen *sorry* aparte paardjes? Ik wil wel een goed mooie gebouwt paardje. Als ik aan de melkerij denk dan denk ik aan kleine paarden of pony"s met een doorgezakte rug oid. Misschien is mijn beeld helemaal verkeerd hoor! Voel je vrij om te corrigeren:)


Dat was wel onze insteek, met het fokken van een paard, maar we willen haar niet meer kwijt.
Daarbij vind ik het heel moeilijk, ik ben veel te bang dat ze niet goed terecht komt.


Begrijp precies wat je bedoelt. Daarom zou ik nooit kunnen fokken / paarden voor handel. Ben ook erg zeikerig met mijn paard :') en dan in de zin hoe lang ze eruit / genoeg ruwvoer. Dus ik ken je struggle Haha.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:27

robbie88 schreef:
Ik weet toevallig een merrie die aan je eisen voldoet.. staat bij de fokker, is beleerd en daarna veulens gehad.. stuur maar pb

Je heb pb

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:31

Denk dat je inderdaad bij een fokker moet gaan zoeken, verder moet je net geluk hebben ze tegen te komen.

Heb zelf een pony die rond de 14 was toen hij ingereden werd. Toevallig tegengekomen. Bij ruinen zie je inderdaad vaak dat het vaker geprobeerd is maar niet lukte. Maar je zoekt een merrie, dus dan heb je al meer kansen.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:42

Met merries evengoed kans hoor. Juist omdat men denkt "als het rijden niet lukt/kan, kunnen we er nog een veulen uit halen".

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Groen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 21:16

Ik ga steeds meer balen dat ik de desbetreffende merrie niet Heb gekocht xd Haha. Nee idd ik wil alles behalve we hebben lekker geprutst mislukt totaal verkeerd aangepakt alsjeblieft succes ermee.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:19

Ach, Misschien komt er straks een heel ander paard op je pad... Waarom lijkt een ouder groen paard je zo leuk?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 22:34

senna21 schreef:
Ach, Misschien komt er straks een heel ander paard op je pad... Waarom lijkt een ouder groen paard je zo leuk?

Jaa been there before: ik wil alles behalve een fries! Ik wil een Arabier. En waar kom ik mee thuis een fries Hahah.
Nou het is niet perse dat het me leuk lijkt. Eerder dat ze de kans hebben gehad om goed uit te groeien. Niet in veel verschillende handen zijn geweest. Tegenwoordig zie je veel 3/4 jarige al helemaal op en top lopen. Zag pas bv een 5 jarige die m2 liep en al oefeningen uit het Z. Denk persoonlijk dat je ze dan niet goed de kans geeft om alles te verwerken/ lichaam de kans geeft te ontwikkelen.
Leg het een beetje vaag uit maar snap je wat ik bedoel xd

Wendy_v
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:25

Hoi,ben nog maar net actief hier op bokt. Maar ik heb een merrie van 12 j oud die zadelmak is gemaakt mr voor de rest enkel af en toe recreatief gereden.
Heb in totaal 4 paarden en te weinig tijd, dus als in zeker weet dat ze goed terecht zou komen misschien wel een optie!?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 21:21

Wendy_v schreef:
Hoi,ben nog maar net actief hier op bokt. Maar ik heb een merrie van 12 j oud die zadelmak is gemaakt mr voor de rest enkel af en toe recreatief gereden.
Heb in totaal 4 paarden en te weinig tijd, dus als in zeker weet dat ze goed terecht zou komen misschien wel een optie!?


Ik stuur je een pb