Bang om te rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 14:57

Hoii,
ik merk dat ik de laatste tijd erg bang ben om te rijden. Zowel met mijn eigen pony als op de manege, wat resulteerde in bijna een heel uur stappen op de manege pony. Dit is niet eerlijk tegenover de pony maar ook niet tegenover mijn vader die een heel uur naar mij zit te kijken. Ik denk te weten waar het vandaan komt maar ik kom er niet vanaf.
Nadat Do afgelopen zomer er vandoor is gegaan met mij erop ben ik bang om te galopperen. Dit heb ik al eerder gehad toen ik klein was en door het gewoon te doen is het toen over gegaan. Maar nu ben ik 17 en iedereen lacht me uit als ik zeg dat ik bang ben om te galopperen. Op de manege heb ik met een lach op me gezicht op 1 pony gegallopeert, 2 lessen daarna durfde ik niet meer. Ik heb met die pony zelfs hoger gesprongen dan ik ooit heb gedaan! Waardoor ik het niet snap dat ik het niet meer durf op hem.

Afgelopen manege les heb ik 1 stukje gedraaft en toen ging het niet meer door mijn knie, Do en ik hebben de dag daarvoor namelijk nog rodeo gedaan zonder zadel. Toen is mijn knie zo hard op de van hem geklapt (met de zweep ertussen, is een afrader als je al pijnklachten hebt) dat het dus pijn doet. Mijn vader werd na de les boos en was erg teleurgesteld en zei dat ik beter de les had kunnen afzeggen of na het draven beter had kunnen stoppen. Ik was al van slag en als je vader dan ook nog zoiets zegt helpt natuurlijk niet mee als je al bang bent.

Wellicht dat iemand hier tips heeft om er enigsinds over heen te komen? De enige plek waar ik namelijk tot rust kom is namelijk tussen de paarden en voornamelijk met rijden. Alleen krijg ik nu onbewust erg veel stress wat resulteert in rodeo's door de bak als Do schrikt of een uur lang stappen op de manege.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:53

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:01

Dus afgelopen les heb je alleen gestapt en les daarvoor deed je knie pijn bij het draven en werd je vader daarna boos. En de pijnlijke knie kwam omdat het met je pony mis ging de dag ervoor.

Ten eerste... hoe gaat het nu met je knie? Heb je daar nog last van want als je denkt dat je misschien weer pijn krijgt van draven kan je wel sneller angstig worden.

Was je vader boos omdat je niet durfde of omdat je met pijnklachten was blijven rijden? .. want dat is nogal een verschil... als je pijnklachten hebt bij het paardrijden door een ongeluk kan je inderdaad beter eerst rust nemen en dus stoppen.

Heb je ook les met je eigen pony? (want rodeo’s helpt niet echt als je van je angst wil afkomen) En lees dat je zonder zadel reed dus dat durfde je wel.

Dat anderen je uitlachen is erg onvriendelijk maar het helpt je niet van je angst af door dan maar dingen te gaan doen die je eigenlijk niet durft... je lichaam spant zich dan zo aan dat de kans is dat het niet goed gaat groter is en je angst dus alleen maar meer wordt. En gewoon doen is voor kind van 9 jaar iets anders dan als je al 17 bent...

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:53

Priveles nemen, waarbij iemand op jou tempo met je mee kan denken. Ik weet uit ervaring dat veel maneges geen tijd hebben om in volle lessen persoonlijk te helpen. En gewoon opbouw. Eerste x half rondje draven Daarna heel rondje, 2 rondjes etc. Punten voor jezelf maken wat je moet doen, om zo jezelf erover heen te zetten. Soms moeten we gewoon ergens even doorheen. Ik ben ook een angstige ruiter, en als ik op een nieuw paard zit wil ik in ieder geval 1x in galop aanspringen. Misschien gaat het wel fantastisch, en anders heb je het iig geprobeerd.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:07

Wat een vervelend probleem! Als jij graag wil galloperen en ook graag op deze manege door wil gaan, zou ik aan je instructeur eens vragen om een paar privélesjes te doen tussendoor. Dan kan je het rustig, eventueel eerst aan de longe, weer opbouwen.

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:19

Evelijn schreef:
Dus afgelopen les heb je alleen gestapt en les daarvoor deed je knie pijn bij het draven en werd je vader daarna boos. En de pijnlijke knie kwam omdat het met je pony mis ging de dag ervoor.

Ten eerste... hoe gaat het nu met je knie? Heb je daar nog last van want als je denkt dat je misschien weer pijn krijgt van draven kan je wel sneller angstig worden.

Was je vader boos omdat je niet durfde of omdat je met pijnklachten was blijven rijden? .. want dat is nogal een verschil... als je pijnklachten hebt bij het paardrijden door een ongeluk kan je inderdaad beter eerst rust nemen en dus stoppen.

Heb je ook les met je eigen pony? (want rodeo’s helpt niet echt als je van je angst wil afkomen) En lees dat je zonder zadel reed dus dat durfde je wel.

Dat anderen je uitlachen is erg onvriendelijk maar het helpt je niet van je angst af door dan maar dingen te gaan doen die je eigenlijk niet durft... je lichaam spant zich dan zo aan dat de kans is dat het niet goed gaat groter is en je angst dus alleen maar meer wordt. En gewoon doen is voor kind van 9 jaar iets anders dan als je al 17 bent...


Ik heb in de les eventjes gedraafd. Op het moment gaat het redelijk met mijn knie. Doordat ik eerder aan mijn enkel ben geopereerd heb ik hier steeds last en door mijn angst span ik mezelf onbewust aan en dan wordt de pijn erger. Ik ben zeker 4 maanden gestopt maar dat was doordat ik in het gips zat etc. Mijn ouders merkte toen heel duidelijk dat ik mijn ei nergens kwijt kon en toen ik van de fysio en de dokter weer mocht rijden ben ik dat ook gaan doen.
Mijn vader was boos omdat ik niet durfde maar ook omdat ik last had van mijn knie.
De les is op de pony's daar, op mijn verzorgpony rij ik gewoon recreatief en om mijn houding etc te verbeteren ben ik op de manege waar ik nu les terecht gekomen.

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:21

JosefienE schreef:
Priveles nemen, waarbij iemand op jou tempo met je mee kan denken. Ik weet uit ervaring dat veel maneges geen tijd hebben om in volle lessen persoonlijk te helpen. En gewoon opbouw. Eerste x half rondje draven Daarna heel rondje, 2 rondjes etc. Punten voor jezelf maken wat je moet doen, om zo jezelf erover heen te zetten. Soms moeten we gewoon ergens even doorheen. Ik ben ook een angstige ruiter, en als ik op een nieuw paard zit wil ik in ieder geval 1x in galop aanspringen. Misschien gaat het wel fantastisch, en anders heb je het iig geprobeerd.


Bij mij op de manege hebben ze gelukkig dat wel in de lessen. We zijn maar met max 6/7 ruiters die allemaal al gevorderd zijn, afgelopen les was alleen het nadeel dat ze proeven gingen oefenen voor de wedstrijd van morgen. Ik denk dat het wel gaat helpen om punten voor mezelf op te schrijven! Dankjewel

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:24

soesita schreef:
Wat een vervelend probleem! Als jij graag wil galloperen en ook graag op deze manege door wil gaan, zou ik aan je instructeur eens vragen om een paar privélesjes te doen tussendoor. Dan kan je het rustig, eventueel eerst aan de longe, weer opbouwen.


Ik denk dat ik dat ga doen! Gewoon een paar privé lesjes ipv de groepsles. Alleen weet ik niet of het helpt met mijn verzorgpony omdat ik daar niet mee les maar dankjewel

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:26

Wat vervelend dat je bang bent geworden...
Is het een idee om eens een (half) uurtje onder begeleiding van een instructeur aan de longe te rijden? Op die manier kan je op een gecontroleerde manier weer wat vertrouwen terugkrijgen en indien nodig in vervolglessen verder uitbouwen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:14

Ik heb hetzelfde gehad met mijn pony. Eerst gegaloppeerd maar daarna angstig geworden dus ook een half jaar alleen stap/draf gedaan. Ik schaamde mezelf want ik was 21 en iedereen gaf advies hoe je moest aangalopperen terwijl ik dondersgoed wist hoe dat moest.

Doe waar je jezelf prettig bij voelt! Ik heb privéles genomen en toen kwam het vertrouwen vanzelf weer terug.

BM_Stables
Berichten: 91
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 16:10

xSwanHeart schreef:
Wat vervelend dat je bang bent geworden...
Is het een idee om eens een (half) uurtje onder begeleiding van een instructeur aan de longe te rijden? Op die manier kan je op een gecontroleerde manier weer wat vertrouwen terugkrijgen en indien nodig in vervolglessen verder uitbouwen.


Dankje! Ik helaas alleen heel veel spanning op wanneer ik aan de longe rij. Het geeft mij dan een gevoel dat ik niet weg kan (vandaar de keuze ook om zonder zadel te rijden, van de zomer zat ik namelijk vast in de beugels en kon ik er niet af). Ik heb nu in ieder geval een paar prive lessen gepland staan op de manege naast de groepslessen