Recreatief zonder "moeten" rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:46

Hoi hoi!

Ik heb een paard, een fries. 15 jaar. Een geweldig leuk, lief dier! Ik heb haar nu iets langer dan 4 jaar. Ik heb een aantal keer B gestart, maar toch geen ambitie. Ik wil gewoon rijden voor de ontspanning. Ze is een aantal keer geblesseerd geweest. Zo in feb. ook weer. Laten behandelen, rust en weer opbouwen. Maar we kunnen niet zeggen laten we eens een half uur in het bos galopperen, laten we eens een spring parcours doen of laten we eens heel fanatiek dressuren. Allemaal met mate.

Maar ondanks dat we enkel recreatief rijden is er bij mij toch altijd het "moeten" rijden aanwezig. Of ik ga heel erg naar stal met de gedachte "ik moet nu ontspannen" dat werkt natuurlijk averechts.
Paardrijden is een intensieve hobby naast je werk, studie of what ever. Maar ik heb meer het idee dat ik er moe en gespannen weg kom dan eigenlijk de bedoeling is. Heb op dit moment ook best een lichamelijk zware baan.

Ook soms als ik niet in de bak/of helemaal niet rijd krijg ik nog wel eens een soort schuld gevoel. Zo van.. ja we moeten eigenlijk... nee we moeten helemaal niet!

Overigens denk ik misschien dat het ook wel kan komen door het weer misschien? Of mijn eetpatroon is ook niet barre goed. Krijg denk ik vaak te weinig binnen, waardoor ik wat moe, loom ben. Denk ik.

Herkennen mensen dit? Paard verkopen, poosje stoppen is geen optie haha. Heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:48

waarom zou je moeten rijden voor jouw gevoel?

Ik herken het wel hoor, heb dat ook gehad. Maar omdat ik met mijn ene paard ook alleen maar recreatief rijd is er de noodzaak niet. En daardoor heb ik die gedachte ook niet meer.
Nu met mijn andere paarden is het anders, aangezien die voor de sport zijn :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:51

Ik herken dit wel heel erg. Helemaal sinds ik ook paarden voor andere rij is het moeten er veel meer bijgekomen. Ook naar mn eigen paard toe. Eerder deed ik veel afwisselende dingen met mn pony waardoor het moeten rijden gevoel veel minder was. Nu ga ik toch al snel ffe rijden omdat ik toch de andere paarden moet rijden en dat dan ook de minste tijd kost. vooral daar baal ik zelf enorm van omdat ik dus echt aan t kijken ben wat me de minste tijd kost. Een oplossing heb ik niet echt, behalve loslaten.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:55

Ik had dit ook toen mijn huidige paard nog mijn bijrijdpaard had, alleen toen moest ik wel want de eigenaresse rekende op mij. Nu staat ze op een stal waar alles gedaan wordt, heeft ze het prima naar haar zin en hoef ik in principe niks. Ze komt gewoon buiten en rijden doe ik eigenlijk alleen in het weekend wanneer ik alle tijd heb. Doordeweeks longeer ik meestal, omdat ik dan rond 6 uur op stal ben en ook nog met m'n vriend wil eten die 's avonds ook vaak nog plannen heeft.

Ik ervaar dat moeten dus juist bij een eigen paard veel minder. Inderdaad dezelfde vraag als Jennanne, waarom vind je dat je moet rijden? Heeft je paard dusdanig veel energie dat dit moet, of staat hij veel binnen?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:00

Herkenbaar! Wat ik tegenwoordig doe als ik geen zin heb om te rijden is een stuk aan de hand wandelen in het bos of door de polder. Paard blij, die krijgt aandacht, beweging en kan even lekker een poosje grazen in de berm, en ik bij omdat ik toch wat gedaan heb met paardlief (en wat lichaamsbeweging gehad ;) )

Anoniem

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:02

Herkenbaar, vorige week voor een paard van een vriendin gezorgd, maar kreeg er enorm veel stress van. Ben als maar bang dat ik dingen fout doe... -O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:03

Ik "moet" idd ook van mezelf minimaal 3 keer in de week iets doen.

echter probeer ik dat ook wel los te laten. Een half uurtje grondwerken, vrijheidsdressuur of longeren is ook prima! Dat kost bovendien (in mijn geval dan) veel minder tijd.

We hebben er drie staan, mijn vriend ik en mijn stiefdochter rijden allemaal. Aan het begin van de week plannen we samen wanneer wie iets met de paarden gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:04

Jennanne schreef:
waarom zou je moeten rijden voor jouw gevoel?

Ik herken het wel hoor, heb dat ook gehad. Maar omdat ik met mijn ene paard ook alleen maar recreatief rijd is er de noodzaak niet. En daardoor heb ik die gedachte ook niet meer.
Nu met mijn andere paarden is het anders, aangezien die voor de sport zijn :)


Ik weet het niet, het is heel raar. Ik wil voornamelijk in het bos rijden. Maar nu is het natuurlijk vroeg donker, vies en nat. Waardoor als ik dus wil rijden wat meer in de bak moet rijden. Het rijden op zich gaat ook nog niet super. Maar wat wil je ook na een half jaar amper wat doen en niet zo vaak dressuren. Daarnaast wou ik eerder wel op wedstrijd en ging ik daar ook voor trainen. (Ging ook vaak mer moeten) Maar nu wil ik dus geen wedstrijden meer, maar het gevoel blijft.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:06

Ik heb dat soms periodes ook. Heeft bij mij dan vooral te maken met het weer en hoe druk ik zelf ben.

Onthoud dat dat paard het allemaal niet zoveel uit maakt. Als hij lekker buiten komt en z'n eten krijgt moet jij helemaal niks. Geniet ook van het lekker niks doen. Ga lekker borstelen ofzo. Ga er alleen op als je er echt zin en puf voor hebt. Gewoon genieten van je paard op de manier waarop je op dat moment zin aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:07

NienkeV1994 schreef:
Ik had dit ook toen mijn huidige paard nog mijn bijrijdpaard had, alleen toen moest ik wel want de eigenaresse rekende op mij. Nu staat ze op een stal waar alles gedaan wordt, heeft ze het prima naar haar zin en hoef ik in principe niks. Ze komt gewoon buiten en rijden doe ik eigenlijk alleen in het weekend wanneer ik alle tijd heb. Doordeweeks longeer ik meestal, omdat ik dan rond 6 uur op stal ben en ook nog met m'n vriend wil eten die 's avonds ook vaak nog plannen heeft.

Ik ervaar dat moeten dus juist bij een eigen paard veel minder. Inderdaad dezelfde vraag als Jennanne, waarom vind je dat je moet rijden? Heeft je paard dusdanig veel energie dat dit moet, of staat hij veel binnen?


Nee ze is niet heet ofzo. Komt regelmatig op de wei. Dat moet ik wel zelf doen.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:10

In dat geval ga ik inderdaad mee met Koekeroekus. Als je paard gewoon regelmatig buitenkomt maakt het hem niet uit dat hij niet zo vaak bereden wordt. Heb je les, zodat het rijden in de bak wat beter gaat? Ik vind in de bak rijden altijd veel leuker als het lekker gaat

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:15

Ik herken het eigenlijk helemaal niet. Ik heb juist een enorme dip gehad in de paarden toen mijn rijpony ziek werd en doodging. Ik had totaal geen doel meer en geen zin meer om alleen maar een beetje te wandelen/poetsen/hobbelen.

Nu ga ik deze maand weer starten en ben super gemotiveerd en veel intensiever met mijn hobby bezig :j

Ik heb verder niet echt tips voor je maar inderdaad als je paardje het goed heeft en lekker buiten komt zal hij het echt niet erg vinden joh.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:16

Ga je in het weekend toch lekker buitenrijden? Probeer daar dan een feestje van te maken. Samen met een leuk iemand op stap. Onderweg even pauzeren.
Doe je doordeweeks andere dingen. Lekker poetsen, cranio, gewoon bij je paard in de buurt zijn. Stukje wandelen.
Ik zit heel vaak gewoon bij de paarden. Gewoon kijken naar hoe ze eten, luisteren naar hun kouwen en ademhaling.
Of iets totaal anders proberen. Werken aan de hand bijvoorbeeld, schriktraining of kunstjes aanleren.
Een paardendip is helemaal niet vreemd, komt wel weer in orde!

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:18

Bak rijden kun je zelf natuurlijk ook leuker maken.

Zet een hindernisparcour uit doormiddel van slalom, een hek maken om open en dicht te doen. Balkjes stappen/zijwaarts/tussendoor. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is ook nog eens hartstikke goed voor je paard. En dat kun je zowel aan de hand als erop doen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:19

Misschien dat het je al helpt dat rijden niet het welzijn van je paard bepaald? Je paard kan dolgelukkig zijn, zonder ooit te rijden. Die gedachte kan al erg ontspannend zijn.

Desondanks herken ik je gevoel deels. Ik heb niet het gevoel te moeten rijden, wél het gevoel te moeten gaan af en toe. En dat is jammer, want het is een hobby. En mijn paard is ook dolgelukkig zonder mij te zien met z'n vriendjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:55

Koekeroekus schreef:
Bak rijden kun je zelf natuurlijk ook leuker maken.

Zet een hindernisparcour uit doormiddel van slalom, een hek maken om open en dicht te doen. Balkjes stappen/zijwaarts/tussendoor. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is ook nog eens hartstikke goed voor je paard. En dat kun je zowel aan de hand als erop doen.


Lijkt mij ook heel erg leuk om te doen. Alleen in de natte periode rijden wij met z'n 8 - 10 man in 1 kleine binnen bak. Dan kun je dat soort dingen niet doen. Wel op rustige momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:35

TinGu schreef:
Herkenbaar! Wat ik tegenwoordig doe als ik geen zin heb om te rijden is een stuk aan de hand wandelen in het bos of door de polder. Paard blij, die krijgt aandacht, beweging en kan even lekker een poosje grazen in de berm, en ik bij omdat ik toch wat gedaan heb met paardlief (en wat lichaamsbeweging gehad ;) )


Dat doe ik ook wel, beetje wandelen. Alleen toch heb ik dan nog het gevoel van "ja ik "moet" eigenlijk rijden." Maar ik hoef niet perse te rijden want ik train niet ergens voor. Tenminste niet voor wedstrijden. In de bak rijden vind ik best wel leuk, maar dan wil ik echt met het idee heen gaan van "nu gaan we even lekker een half uurtje rijden." ipv "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen." Overdreven gezegd ik heb vaak al thuis in mijn hoofd wat we gaan doen qua oefeningen.
Ik denk er heel erg over na. (dat is sowieso een tik van mij)
Of, als ik het bos in wil, dan gaat er toch nog een gedachtenspinsel rond van "Ja maar eigenlijk moeten we in de bak rijden.' Dat komt misschien ook omdat ik er soms een beetje voor wegloop, het dressuren omdat het wat lastig gaat.

Of als ik bijv een middag vrij heb, dan wil ik dus op dat moment ontspannend gaan rijden. Bak of bos, dat maakt niet zo veel uit. Maar dan ben ik dus al helemaal aan het denken van "oke, ik wil nu ontspannen, want het is mooi weer, want ik heb nu tijd) Dat werkt volgens mij ook averechts. Alleen hoe laat je dat los?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:37

Is het enkel het rijden of zou je helemaal niets met je paard willen doen op die dagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:37

AmoorM schreef:
Koekeroekus schreef:
Bak rijden kun je zelf natuurlijk ook leuker maken.

Zet een hindernisparcour uit doormiddel van slalom, een hek maken om open en dicht te doen. Balkjes stappen/zijwaarts/tussendoor. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is ook nog eens hartstikke goed voor je paard. En dat kun je zowel aan de hand als erop doen.


Lijkt mij ook heel erg leuk om te doen. Alleen in de natte periode rijden wij met z'n 8 - 10 man in 1 kleine binnen bak. Dan kun je dat soort dingen niet doen. Wel op rustige momenten, dat ga ik zeker eens proberen! Heb al wat ideeën!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:39

Lieve TS! Ik snap je helemaal, in letterlijk alles wat je typed!
Ik ga vanavond even reageren want ik ben nu nog aan het werk :) Maar alvast; je bent niet de enige :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:48

Als rijden "moeten" wordt, of als je het zo beleeft, gaat er iets fout.
Rijden MOET niet voor een paard, tenminste als het genoeg vrije beweging buiten heeft.

Zelf ben ik een aardige tijd (paar jaar) geleden helemaal en totaal opgehouden met rijden omdat ik een enorm "je moet" gevoel kreeg van een bepaalde prive instructeur die ik toen had. Die heeft mij toendertijd effectief van iedere lust afgeholpen om nog met mijn paard(en) bezig te zijn, en helemaal met rijden.

Na een tijdje helemaal niks (mijn paarden staan 24/7 dag en nacht year round in de wei) ben ik begonnen met grondwerk, eigenlijk van alles zónder er op te hoeven gaan zitten en te rijden.
Zo kwam ik langzamerhand en spelenderwijze van dat gestresste "moeten" gevoel af, dat mij ieder plezier heeft ontnomen.

Zodat ik langzaam vanuit mezelf toch weer méér wilde en er weer op ging, dit keer zónder mezelf te belasten met allerlei "moeten" gevoelens. Een hele bevrijding, gewoon je eigen gevoel volgen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-10-17 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:49

Jessix schreef:
Is het enkel het rijden of zou je helemaal niets met je paard willen doen op die dagen?


Vaak als ik eenmaal op stal ben dan heb ik er helemaal niet zo veel moeite mee. Het is ook heel vaak achteraf. Dan heb ik niet zo heel erg lekker gereden en dan vraag ik mezelf wel eens af waar ik het voor doe. Maar als ik heerlijk gereden heb dan voel ik mij super! Mijn paard staat trouwens niet aan huis of heel dicht bij huis. Op z'n 13 km is de stal. Een grote schale pension stal/manege. Je zit toch zo 20 minuten in de auto voor dat je bij je paard bent. Ben wel erg blij met de stal vanwege de mooie uitrij mogelijkheden, maar dat is toch wel een dingetje soms. Dus ja, soms heb ik wel zo iets na een dag werken dat ik liever niet heen ga.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:53

Waarom heb je het idee als je buiten rijdt dat je eigenlijk binnen had moeten rijden? Ik denk dat het geen verkeerd idee is om je paard ook buiten op de rechte stukken sterker te maken qua balans en dan pas dressuurmatig het niveau omhoog te gooien. Je kan eventueel nog een keer longeren als je geen zin hebt in rijden en wel meer wilt doen dan wandelen ofzo. Buiten kan je ook dressuurmatig aan de slag gaan he? Rechtrichten, nageeflijkheid, balans, verzamelen, stelling, buiging zonder dat je geforceerd na 20 of 40 m rechtuit per see de stelling en buiging in moet.

Mijn paard staat op een stal zonder binnenbak, dus als het regent of donker is kan ik sowieso niks. Als ik het weerbericht van zo'n week bekijk, ga ik geen ambitieuze planning maken waarin ik van alles wil bereiken, want dat lukt toch niet.

En als je jezelf moet dwingen om te genieten en dat vervolgens niet lukt: kijk eens goed om je heen. Ik vergeet vaak om me heen te kijken als ik rij en ben alleen strak voor me uit over het pad aan het kijken. Dan erger ik me aan de drassigheid van het pad, of ben ik te veel bezig met mijn paard. Zeker als het zonnetje schijnt: ga buiten op zoek naar een mooi kodak-momentje met de oortjes van je paard op de foto. Luister naar de geluiden in het bos, ruik hoe het bos ruikt (zeker na een regenbui) en kijk of je mooie paddenstoelen ziet staan. Adem in, adem uit, laat je paard maar lekker slenteren door dat bos heen. Je kan altijd volgende keer weer meer van hem vragen. Of vraag 10 min niks en dan een paar minuten wel dat hij echt even goed recht loopt en een goede aanleuning heeft. Jij en hij hoeven niet de hele rit netjes te doen, toch? =)

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:01

Ja, dit is wel herkenbaar, hoewel bij mij het moeten er sinds een paar jaar wel echt vanaf is. Ik rij bij de buurman en die ment met zijn dieren. Wanneer ik tijd heb en geen school, mag ik bellen en komen rijden. Het heeft voor mij heel erg de druk eraf gehaald dat, wetend dat als ik niet rijd, hij met zijn dieren bezig gaat. En als de paardjes een paar daagjes tot weekjes even vrij hebben, is dat ook geen probleem.
Ze hoeven geen fanatieke wedstrijden te lopen, zo nu en dan een paar rondjes in de bak of het bos in en de rest van de week in de weide worden ze niets minder van.

Misschien is het een optie om een bijrijder te zoeken zodat het verplichte nummer er wat af gaat, als je echt dagelijks / meerdere keren in de week wilt dat je dier werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:05

xApple schreef:
Ik herken het eigenlijk helemaal niet. Ik heb juist een enorme dip gehad in de paarden toen mijn rijpony ziek werd en doodging. Ik had totaal geen doel meer en geen zin meer om alleen maar een beetje te wandelen/poetsen/hobbelen.

Nu ga ik deze maand weer starten en ben super gemotiveerd en veel intensiever met mijn hobby bezig :j

Ik heb verder niet echt tips voor je maar inderdaad als je paardje het goed heeft en lekker buiten komt zal hij het echt niet erg vinden joh.


Ik bedacht me net als ik een fanatiek gezond paard zou hebben dan zou ik ook heel fanatiek gaan trainen en lessen. Op wedstrijd etc. Dan zou ik daar ook wel gelukkig van worden. Wel allround. (dressuur, springen, bos) Maar door dat mijn paard dus vaak geblesseerd is (geweest) is dat verder trainen nooit echt gelukt. Er kwam altijd wel een moment waarop we weer niks konden. Als ik ga rijden, dan denk ik vaak "oh is ze niet weer kreupel?"