ik vroeg me af waarom sommige mensen een eigen paard/pony hebben gekocht. Wat de reden er voor is. Vertel jullie verhaal!
Majabeestje
Geplaatst: 09-10-17 17:56
Omdat ik al vanaf kleins af aan een eigen paard wilde, het rijden op andermans paarden mij te weinig voldoening gaf en ik de hele verantwoordelijkheid wilde voor een eigen paard. Precies doen en laten wat je zelf wil. Daarbij dacht ik dat een band opbouwen met een eigen paard anders zou voelen dan met een paard van iemand anders en dat klopt ook
Eline_S_S
Geplaatst: 09-10-17 17:58
Ik heb voor mijn 14e verjaardag mijn eerste eigen paard gekregen. Ik had altijd verzorgpony's en er waren altijd wel andere meiden of mensen die mij het leven zuur maakten. Ik had mijn huidige pony heel veel zelf geleerd en was er ontzettend aan gehecht, totdat er weet mensen op mijn pad kwamen die mij het moeilijk maakten. Toen ik in tranen op het punt stond om te stoppen, had ik op eens een eigen paard Ik was helemaal in tranen haha. Nu heb ik een jong kwpn paardje erbij gekocht als eigen 'project paardje'. De bedoeling is om hem te beleren zodra ik klaar ben met mijn huidige opleiding, en dat hij dan mijn wedstrijdpaardje wordt. Mijn huidige paardje is een haflinger en gaat veel liever lekker het bos in
OneAndOnlyx
Geplaatst: 09-10-17 17:59
Mijn eerste pony is gekocht door mijn ouders. Ik ging elke dag naar een paardje toe in weer en wind en die was helaas niet van mij. We hadden de ruimte en toen er plotseling na een half jaar een kleine op de wereld werd gezet vonden we dat geen probleem. Toen een hele rompslomp gehad met paarden en toen dacht ik het is wel even klaar. Toch bleef er iets kietelen en toen kwam ik terecht bij een handelsstal die mijn droompaard bleek te hebben. Die staat nu, samen met de eerste pony en de kleine, nog steeds hier lekker hooi te eten op de paddock.
betadine
Geplaatst: 09-10-17 18:01
Om op mijn eigen niveau te kunnen rijden en groeien zonder druk. Vaak genoeg een paard moeten doorgeven waar ik veel werk had ingestoken en dan net als er mooie vorderingen zijn gemaakt het paard naar een andere ruiter zien gaan.
Bernoe
Geplaatst: 09-10-17 18:05
Ik reed altijd de paarden van een boer. Boer werd ouder en wou 1 van de 3 paarden verkopen. Mijn once in a lifetime paard..... Dusja er was geen andere optie dan dat paard over te kopen Na enkele jaren werd dat paard toch ouder. Toen heb ik van dezelfde boer nog een jonge merrie gekocht. Een hele tijd 2 paarden gehad. De oude merrie is inmiddels al een tijd overleden. De 'jonge' merrie is nu 14. Denk dat ik over een jaar of 3 weer een jong dier bij koop. En ja. Als je eenmaal een paard hebt kan je niet meer zonder....
Ik moest en zou een pony hebben, omdat ik paardrijden leuk vond en het ook cool was om je eigen pony te hebben (ja dit is heel wat jaren geleden). Inmiddels vind ik het superfijn om eigen paard(en) te hebben, waarmee je een band opbouwt en gericht naar (wedstrijd)doelen traint.
DarkCupid
Geplaatst: 09-10-17 18:24
Ik was net aan 12 jaar en wou natuurlijk altijd al een paard, alleen toen 2 verzorgpaarden vlak na elkaar waren overleden, hadden mijn ouders besloten dat ik een paard mocht hebben (wel voor de helft voor mijn eigen kosten)
Werdt de zoon van 1 van de overleden verzorgpaarden
Minoes
Geplaatst: 09-10-17 18:36
Ik haalde geen voldoening uit het verzorgen/rijden van een paard van een ander omdat je toch vaak zelf een andere visie over dingen hebt.
Niet dat een eigen paard over rozen gaat, want tot nu toe heb ik alleen maar pech gehad met eigen paarden.
Ik wilde toen ik ging verhuizen de pony van mijn moeder en mij overkopen. Helaas lukte dit niet en ik was ontzettend verdrietig. Mijn vriend zei dat ik ook een ander paard mocht kopen, maar dat wilde ik niet Toch liep ik een paar maanden later onverwacht tegen mijn huidige paard aan, en ik had 100 redenen om hem niet te kopen maar die ene reden (ik was verliefd) was genoeg.
Buiten dat is mijn paard ook een opening tot een sociaal leven in mijn nieuwe woonplaats / provincie waar ik niks en niemand kende.
Omdat ik net iets te vaak had meegemaakt dat mijn favoriete manegepaard werd verkocht. Toen mijn toenmalige favoriet te koop zou komen heb ik haar maar gekocht.
Een tsja, als je eenmaal een eigen paard hebt gehad ga je niet snel terug naar bijrijder, dus na haar overlijden kwam er een ander, en toen nog erbij
puppy1128
Geplaatst: 09-10-17 19:28
Ik heb hiervoor pony's verzorgd/gereden en vond dat enorm leuk.. Alleen het feit dat ik niet alles kon of heel ver was, was toch wel een groot nadeel, zeker als je een eigen paard kan betalen. Nu heb ik een eigen paard en mag alles zelf bedenken hoe ik wat wil. Hij is ondertussen 2,5 jaartjes jong en vermaak mij heel goed met hem. Kon geen betere keus maken. Hopelijk kunnen we straks samen het rijden opbouwen, kan ik hopelijk pijnloos rijden en vooral: Genieten. Maar dat doe ik natuurlijk al volop!
Zelf een paard aangekocht, omdat het mij zooo veeel pijn deed om mij te hechten aan verzorgpaardjes, en daarna werden ze verkocht. Dan wel achter mn rug om ... Nu kunnen ze mijn paard niet meer afnemen want hij staat op mijn naam
Omdat ik verder wilde groeien dan alleen manegelessen. Ik heb eerst een paard geleased van iemand anders om wat ervaring te krijgen en vervolgens een eigen paard gekregen.
Koper
Geplaatst: 09-10-17 20:35
Minoes schreef:
Ik haalde geen voldoening uit het verzorgen/rijden van een paard van een ander omdat je toch vaak zelf een andere visie over dingen hebt.
Dit. Dingen op je eigen manier doen. En 's avonds voor het slapengaan nog even gaan voeren, de dekens checken en ze allebei een knuffel geven zonder je druk te hoeven maken over sluitingstijden, andere mensen enz.
Lukasje
Geplaatst: 09-10-17 20:56
Tjsa, het ging eigenlijk vanzelf ...
Als jonge penny op manegepaarden gereden en ook even een verzorgpaard gehad. Omwille van studies en relatie ben ik gestopt met rijden. Helaas bleef het -ook na 12 jaar- knagen. Toen ontmoette ik een fijne collega die net iets te veel paarden had en me vroeg om een bepaalde merrie te verzorgen. Uiteraard, dat moest geen 2x gevraagd! Van verzorgen kwam rijden ... Na anderhalf jaar deze merrie gereden te hebben gaf mijn collega (en inmiddels vriendin) te kennen dat ze de merrie eigenlijk graag wilde verkopen omdat hun profruiter er toch geen interesse meer in had. En het was toch vanzelfsprekend dat ìk die merrie kocht, wie anders! Ondertussen zijn we 15 jaar later en deze merrie geniet van haar pensioen tussen mijn 4 andere paarden.
ik ga deze zomer een paard kopen omdat: - je ermee kan doen wat je wil (boswandeling, zonder zadel, tutten, mee op wedstrijd, mee op kamp...) - ik er al 10 jaar een wil - je niet gebonden bent aan lestijden van maneges, regels die een eigenaar oplegt bij een lease, een specifieke manege/pensionstal... - ik zo een betere band kan opbouw - ik zo 'the full experience heb' dus ook dingen leer over voeding, harnachement, gezondheid... - ik er geld en tijd voor heb - het een hele verrijking is als je met een dier iets kan bereiken
Ik rij sinds 6,5 jaar een paard voor iemand anders. Ondanks ik alles met hem mag en vrijwel niets hoef te vragen, kirebelde het toch om iets voor mijzelf te hebben. Mijn verloofde is ook gek op paarden (hij rijdt niet) en zo begon onze zoektocht naar iets voor onszelf. Een grote brave ruin zochten we, liefst 10+ en kalm van karakter zodat mijn vriend er ook mee aan de gang kan. Toen nog niet wetende dat we thuis zouden komen met een 2 jarige mini appaloosa hengst. Over twee jaar wordt hij voor de sulky beleerd.
Ik rij het andere paard nog steeds bij, maar ben ook erg blij dat ik nu een eigen pony heb. Het is gewoon heel erg prettig om alles zelf te kunnen bepalen, wat hij doet, wat hij te eten krijgt, welke dekens je aanschaft (of juist niet) welk tuig hij krijgt etc.
lnvdh
Geplaatst: 12-10-17 12:46
Ik zit zo in de twijfelmodus of ik wel of geen eigen paard/pony moet kopen. Verzorg momenteel een pony waar ik echt een klik mee heb en zit eraan te denken om de eigenaar aan te bieden hem over te nemen. zelf komt ze weinig en zit zelf te twijfelen of ze hem wilt verkopen. Echter zie ik alleen maar beren.. de kosten.. de tijd etcetc.. Ik kan de ene dag volmondig ja zeggen en de volgende dag denken... doe maar niet.. je zit er zo 15 jaar aan vast...
Finacieel is een paard echt best duur. Hij staat nu op een all incl stalling a 300 euro maar dan komt nog je les de hoefsmid tandarts entingen etc erbij en dan heb ik het nog niet over onvoorziene kosten dus gemiddeld is het zo 500 p mnd. Daarbij ga je toch 6a7 dan p week heen. Het is dus echt heel wat. Paard aan huis is geen optie. en de plek waar hij nu staat is prima.. ik zou hem daar ook houden ook gezien de lesmogelijkheden, de afstand van huis etcetc
Wat maakte het voor jullie dat jullie besloten.. ik doe het??
Mijn twijfel is er steeds maar momenteel denk ik vakdrom het wel doen en dan het te gaan ervaren,maar toch is er nog steeds een dag in de week dat ik denk.. doe ik er verstandig aan en denk ik dit nu niet puur omdat ik weet dat mijn zorgpaardje mss verkocht gaat worden... andere dag denk ik.. nee het komt doordat ik dan zelf kan bepalen en beslissen wat ik met het dier wil...
Voornamelijk om zelf alles te kunnen beslissen en nergens aan vast te zitten. Trainen op mijn manier, voeding waar ik in geloof, op tijd een osteo, da, tandarts etc. Daarnaast kon ik altijd moeilijk bonden met verzorgpaarden, aangezien het toch nooit 100% op mijn manier ging.
Nu met mijn ruin geniet ik er compleet van dat het gaat zoals het bij mij goed voelt . In het begin nog even getwijfeld of ik een eigen paard wilde maar overtuigd door m'n vriend. Als ik een saaie avond heb, hoofdpijn heb of chaggerijnig ben is voor mij de oplossing naar stal gaan. Hij vond het dus voor mij super om m'n rust in stal te kunnen vinden en het werkt ook super voor mij (en hem).
Sinds jong al fan van paarden en na 2 jaar? op manege te hebben gereden met paarden, heb ik (toen met zus) eigen pony van ouders gekregen. Na die te klein werd en hebben verkocht kwam mijn nu nog pony op mijn 10e verjaardag. Mijn zus had geen klik met hem dus had ik hem helemaal voor mijzelf. 2 jaar terug de jonkies aangeschaft omdat ik 18 zou worden en pony tegen de kleine kant werd. Hoop over een paar jaar alle 3 de paarden van mijn ouders over te kopen
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 12-10-17 14:53
Ik heb geen paard gekocht, mijn man had er 1 toen ik hem ontmoette en sindsdien doen we samen met 1 paard dus ik kreeg een partner en gelijk een paard er bij
Mijn hele leven eigenlijk samen met mijn zusje Sill_Monster ponys gehad van mijn ouders. In 2013 hebben ze toen der tijd mijn bijrijdpaard voor mij er bijgekocht aangezien haar eigenaar was overleden en met de pony die we hadden had ik geen klik. In 2015 deed ik eigenlijk weinig behalve tutten niets meer met der er zou ze eigenlijk verkopen, wat ik niet over mijn hart kon verkrijgen. Daarom heb ik haar mijn maatje van mijn ouders overgekocht en ondertussen een super gaaf veulen er bij gefokt
Omdat het kan en omdat ik paarden ontzettend leuk vind! Daarnaast bouw ik graag een band op met een dier en dat gaat het beste als het dier een soort van van jou is. Mijn dieren zijn van zichzelf en ik respecteer hun grenzen en wensen zo goed als ik kan .