Doel voor 2018; een paard kopen... spannend! Wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Doel voor 2018; een paard kopen... spannend! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 07:37

Normaal waren mijn doelen altijd gericht op een wedstrijd niveau met United m, z, z2, of een herstel na weer een verwonding van of door United :') :Y)
Maar in juni is dit abrupt veranderd en heb ik na tien jaar afscheid moeten nemen van mijn beste vriend. Ik heb meerdere paarden gehad maar hij was mijn echte once in a lifetime horse.
[IM] Dag lieve clown, slimme professor, lief vriendje... United

In eerste instantie was ik resoluut... "er komt geen paard meer na United" "paarden zijn stom" :+
Maar dat heb ik inmiddels bijgesteld, ik merk dat ik zonder paard een ongezellig persoon ben :D en dat ik ook niet echt gemaakt ben om bij te rijden.
Ik heb mezelf nog even de tijd gegeven om te genieten van de vrije tijd die ik nu heb... lekker klussen, reizen en andere onzin en volgend jaar in het voorjaar op zoek naar een nieuw maatje. Misschien wel een twice in a lifetime horse :') Dat wordt moeilijk... maar je weet het maar nooit.

En best spannend, want echt actief op zoek naar een paard heb ik nooit echt gedaan. (ponytijd wel) Ik ben altijd tegen een paard "aangelopen" die ik al kende en waar ik al een klik mee had en daarna de mogelijkheid gekregen om te kopen.
Ik heb ook altijd KWPNers gehad, maar ga dit wel breder trekken.
Zijn er meer mensen met het voornemen om op zoek te gaan naar een nieuwe paardenvriend in 2018?

Ik heb wel alvast nagedacht over mijn "eisenpakket". :Y)
Dan hoef ik daar niet over na te denken volgend jaar.

-Gezond, en ik ga echt niet meer beginnen aan een paard met een luchtzuig of koliek verleden... daar heb ik een beetje een trauma van opgelopen :+
-Wakker, goed loperig, beetje ril mag ook wel.
-Moet wel minimaal (in de toekomst) een goede Z proef of hoger kunnen lopen.
-Geen echt gekkenhuis (ik ben absoluut niet bang aangelegd en best handig, maar ik wil ook wel lekker naar het bos en strand kunnen na een tijdje zonder er elke keer onder te hangen :+ )
Warina en Uni waren in het bos best stout, maar wel te hanteren (Warina pas na een jaar trouwens _O- dus dat zou ik graag wel meteen willen :+ )
-Lekker zitten (Uni zijn enige nadeel... hij gooide mega hoog op en elke uitgestrekte draf over de 60m leverde wandelende nieren op :') )
-Veel body, ik hou van het type tank :j dikke nek, stevig beenwerk, volle kont.
-Hoogte maakt niet uit, alles wat geen pony is, is prima heb altijd kleintjes gehad.
-Ras maakt me ook helemaal niks uit, zelfs een kruizing is best als het maar over de 'will to go' en de handigheid en een beetje lossigheid beschikt. Aan een paard wat graag wil heb je imo meer dan aan een super beweger die het karakter niet mee heeft.
Ik neig de laatste tijd wel een beetje naar een Gelders type, of misschien zelfs een Spaans type.
-Leeftijd van 3 tot 8 niveau maakt niet uit, liefst wel minimaal lichtjes zadelmak.
-Merrie, ruin, hengst maakt ook niet uit... ik heb goede ervaringen met alle drie en op stal is het geen probleem. Bij een hengst moet die wel op een normale manier op het land kunnen staan.
-Mijn budget is strekkend... ligt ook echt puur aan het paard wat er aangeboden wordt... groene kruising leg ik veel minder voor neer dan een wat meer doorgereden met goed papier.

Wie o wie gaat er ook op zoek? Of misschien ben je zelfs al op zoek? En vind het ook best een beetje spannend :')

freetorun

Re: Doel voor 2018; een paard kopen... spannend! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:52

Spannend hoor, opzoek naar een twice in a lifetime horse! Ik heb dit jaar een paard gekocht, maar ik ben benieuwd hoe je zoektocht je vergaat :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:52

Ja ik ook wel :+
Roep trouwens al vanaf dat ik klein ben dat ik een vos met veel wit wil... maar tot nu toe altijd met bruin thuis gekomen :Y)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:01

spannend hoor!

Als ik je eisenpakket lees, dan zou ik de Frederiksborger ook eens meenemen in je overweging :)!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:01

Wat leuk! Hopelijk vind je dan je maatje.

Ik wil in 2018 (als dingen volgens planning verlopen) m'n eerste paard kopen. Nu nog student en wil eerst m'n diploma. Ben wel begonnen met sparen en beetje kijken wat ik zou willen. Wil wedstrijden rijden dus het wordt wss een dressuurgefokt paard met wat ervaring. Maar het is allemaal nog fantaseren. Na m'n afstuderen in februari hoop ik er concreter mee aan de slag te kunnen.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:06

Spannend hoor, de zoektocht naar een nieuw paard.

Zelf hoop ik ook volgend jaar een eigen paard te hebben. Ik moet nu nog wachten tot er een plek vrij komt op de pensionstal en dan kan mijn zoektocht beginnen.
Ik zoek een leuke brave allrounder in de leeftijd 3-7 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:11

Spannend!! Ik volg ben benieuwd naar wat je gaat vinden!

Ikzelf wil in 2019 een paard kopen. Eerst nog goed sparen want ik wil ook een droompaard vinden :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:12

Jeetje ik heb net je verhaal gelezen...... jouw paard is hetzelfde als mijn pony....kwa karakter en doen en in zijn doen en laten
Hij heeft inmiddels 8 levens weg gegooid van koliek op Utrecht met 12% overlevingskans en weg zakken in drijfzand.......springen in de vangrail en losbreken op wedstrijden.
Door zijn karakter leeft hij nog.

Ik hoop dat je iets kan vinden, Gelderse paarden vind ik machtig mooi mocht ik ooit weer een paard kopen wordt het een gelderse

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:16

Spannend!!!
Ik wil ook mijn eerste eigen paard gaan kopen, ben er hard voor aan het sparen.
Ik hoop erg dat het (eind)volgend jaar wordt! Maar ik ga niks haasten en ga niet een paard kopen wat ik tegen die tijd al kan betalen omdat hij goedkoper is maar ik er niet echt een klik mee heb of niet echt is wat ik zoek. Dan maar doorsparen!
Ik wil overigens voor een PRE hengst/ruin gaan

Leuk topic, ik ga het ook super spannend vinden om een paard te zoeken/vinden/uitkiezen idd. Het moet toch je maatje voor het leven worden. Wanneer weet je dat het 'the one' is :')

Ben benieuwd naar jullie zoektochten!
Maar ook hoe alles geregeld wordt bij jullie, met kijken/keuren/verzekeren ja of nee.. etc etc. voor mij wordt het de eerste, spannend!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:28

Ik volg uiteraard ook, ben erg benieuwd waar je mee thuis komt! :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:35

Leuk topic! Ik kom ook gezellig mmeedoen. Eigenlijk was het de bedoeling om dit jaar een veulen aan te schaffen maar heb helaas mijn zoektocht uit moeten stellen naar volgend jaar.
Over 6 tot 8 maanden wil ik gaan zoeken naar een 1 of 2 jarige.
Stokmaat tussen 1,65 en 1,70 en qua kleur wil Ik geen schimmel meer. Helemaal klaar mee na de vorige.
Verdere eis is genoeg kwaliteit om de gehele basis door te komen.

Echt frustrerend om nu al een paard tegen te komen die je wel in je wei ziet staan :p
Herkenbaar?

Ook random, ts is een barock pinto niet iets?

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:42

Ik volg ook, al eens gedacht aan een Arabo-Fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:48

Ja, nee, ja, nee... Zoals je begrijpt ben ik er na 1,5 jaar zonder mijn meiden verder te moeten nog steeds niet uit. Ik wil wel hoor, maar ik durf niet zo goed meer, juist door alle ziektes van beide dieren.

Ik blijf wel nog steeds bij mijn standpunt, dat ik iets compleet anders wil dan dat Lona was, juist omdat ik dat nooit meer zal krijgen en dus ook niet wil vergelijken. Zij was mijn once in a lifetime horse.

En ik ben dus in de tussentijd verhuisd naar een geweldige plek waar ik dus weer een paard kan houden (zelfs dat is soms nog wrang want wat hadden mijn meiden het hier fantastisch gevonden!) en sta er niet eens alleen voor, want kan hem bij iemand zetten waar ik groot respect voor heb als mens en nog veel belangrijker als dierenliefhebber, wat wil je nog meer zou je zeggen.

Durf ook (kan ook nog niet direct ivm nog niet genoeg spaargeld voor aankoop) actief op zoek te gaan naar een paard, want ik ben dat niet gewend, ook bij mij is het altijd op mijn pad gekomen, ben ook als de dood dat ik weer met een paard eindig waar ik bijna direct niets meer mee kan behalve goed voor zorgen.

Bij mij mag het dus graag een ruin zijn (gek op merries trouwens, maar wil het deze keer totaal anders zoals ik al zei), formaat tank idd, groot, sterk en gezond, gewichtsdrager, minimaal 1.70 en maximaal 17 jaar. En voor mij is het belangrijkste dat ik er alleen mee op buitenrit kan, want het wordt een soort van pre pensioen voor beide, ik hoef niet zo nodig meer namelijk, door mijn ziektes.

Ik begrijp je dus volkomen en wil je veel succes wensen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:20

Dat herken ik zeker minimelona :j
Warina is nooit ziek geweest, een keer een veulen afgeworpen maar verder in top conditie 30 geworden.
Uni heeft in de eerste 8 jaar van zijn leven nooit wat gehad, zelfs nog nooit verkouden geweest. Wel altijd wonden... omdat hij gewoon gigantisch lomp was met een veel te hoge pijngrens :')
Maar dat was mijn ding ook hoog... sinds 2009 altijd veel gedoe gehad en dat maakte de drempel hoger.

@justlizz frederiksborger nog niet naar gekeken, maar ga ik zeker meenemen :D Geen enkele ervaring en kennis betreft dit ras namelijk.

@secretly, ik heb qua type niet iets met friezen, maar als ik er een tegen het lijf loop die mij het goede gevoel heeft en ook wel echt de heetheid heeft die ik wil hebben zal ik het zeker niet uitsluiten. Echte arabofries ben ik er nog niet echt een tegen gekomen die ik qua beweging en souplesse vind passen bij wat ik zoek. Maar ik ben natuurlijk ook niet echt aan het zoeken nu :)

@Eefje, bont ben ik geen fan van… en fries ook niet zo zoals ik hier boven al schreef :’) Dus dat wordt wat lastig… maar zoals ik ook al zei, het kunnen presteren, het gevoel en het karakter wegen voor mij zwaarder dan het ras of de kleur.

Warina heb ik op Z niveau gereden, United tot Z2 gestart. Ik wil lekker onderaan met een wat jonger beestje weer beginnen en samen verder groeien. Liefst ook wel de Z voorbij.
Maar een net iets oudere die perfect matched en dan hoger instappen is ook prima.
Budget is er, normale prijsklasse voor een goed dressuurgericht paard. Wel loopt er nog een dingetje met de verzekering… als dat goed afgerond wordt kan het tot hogere prijsklasse. Maar alles wat ik voor minder kan vinden is natuurlijk altijd perfect :Y)

Maar wel leuk dat er meerdere met een zoektocht bezig gaan zijn… kunnen we elkaar een beetje ondersteunen en motiveren :+
Ik heb veel ervaring in de paarden, maar iets minder in aankopen doen en echt verspreid zoeken :+
Ik heb gelukkig veel mensen met veel kennis en kunnen in mijn omgeving die ik mee kan nemen op mijn zoektocht… dat is wel lekker :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:29

Zeg je nagels maar vaarwel 8-).

Nee, echt leuk dat je weer een paard zoekt. Succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:02

hahaha :+
Ja het enige nadeel

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:04

Ik ook! Mijn zoektocht begint in juni :) Ik zoek een groot zwart voorwaarts dressuurpaard dat geen Fries is

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:13

Succes, binnen het kwpn is zwart tegenwoordig iig niet zo bijzonder meer... dus dat scheelt wel :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 14:41

@aurelia,
Keuren sowieso, klinisch en volledig röntgen (ook qua verzekering nodig) maar voor mezelf laat ik ook extra bloed nakijken, nek en rug meenemen.
Ook al weet ik dat het ook niks kan zeggen :+ Maar dat stukje zekerheid bij het begin wil ik graag hebben. Mijn VA is erg streng met keuren... dus daar goed doorheen is ook echt goed.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:46

Wat is volledig? Heb echt geen flauw idee haha.
Voor je verzekering moet je ook alles? En wat ik me afvroeg wanneer is het voor de verzekering OK? Dat kon ik niet vinden. Ik heb gelezen dat je dan alles dan een 1 of 2 of 3 (of 4?) kan krijgen. En dat 1 en 2 opzich Ok zijn. 3 bij bepaalde delen (sesambotje?) niet heel erg is afhankelijk van leeftijd en situatie etc. Maar wat ziet de verzekering als goed? Alleen 1 en 2? Of alleen 1 zelfs?
Jij was verzekerd? Bij welke en ben je tevreden over die verzekering?

Bedankt voor info :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 15:04

ligt er aan voor welk bedrag je het paard wil laten verzekeren. In de prijsklasse die ik zoek is röntgenologisch verplicht.
ik dacht: 4 is vrijwel altijd direct afkeuren, 3 is afkeuren of een bemerking en kan in de verzekering ook uitsluiting betekenen. 2ligt geloof ik een beetje aan wat het is maar mag wel. De VA keurt goed of af, verzekering kan dit extra checken.
United had alleen maar 1tjes, met nek en rug erbij en dat schijnt erg bijzonder te zijn :+
Ook al kende ik hem al en was zijn eigenaar een hele goede vriendin van me, ik wilde ik wel alles checken op zin 6de liep die al Z2 en dat kan soms ook wat effect hebben.
Maar bij hem niet et geval geweest. Hij heeft trouwens ook nog nooit een peesblessure, beenprobleem oid gehad... alleen grote wonden en kolieken.

Mijn verzekering kan ik nu geen uitspraken over doen ivm het proces wat loopt :')
Qua ziektekosten iig altijd meer dan tevreden geweest.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:50