Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:11

Nooit lenen. Ik heb mijn paard zelf gekocht, door ervoor te sparen. *D

Wel ken ik wat mensen die van hun studielening een paard hebben gekocht, want anders konden ze het niet betalen... :evaw:

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:14

Als je een dergelijk bedrag leent bij de bank reken dan maar op dikke rente elke maand, plus onderhoud van je paard en dan nog eens sparen. Want wat als je een grote financiële tegenvaller krijgt en je de maandelijkse afbetaling niet meer kan voldoen? Of je wil in toekomst huis kopen oid. Dan gaat zo'n lening je goed tegen staan.
Want hoe snel denk je zoiets terug te hebben betaald?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 22:34

Ik ga geen namen noemen, maar via pb zijn er toch wat mensen eerlijker, met eerlijke verhalen, die dus wel degelijk geleend hebben om een paard te kopen, en als je hun verhaal hoort, dan snap je de rede ook.

Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wilt, maar ik vind dat sommige bokkers best veroordelend overkomen.

Ik kan jullie in ieder geval zeggen: bij een bank kan je (met een niet al te kleine rente) een best wel groot bedrag lenen zonder dat je moet zeggen wat je ermee wilt kopen. Bij een familielid lenen kan renteloos, maar ook daar zijn er familie's waar wel degelijk met rente wordt terugbetaald.

Er zijn mensen die lenen voor een nieuwe tv, voor een nieuwe gsm, voor een leuke laptop, alles betalen met de kredietkaart zonder goed krediet te hebben, dus waarom zou je het voor een paard niet doen.

Ik probeer alleen de discussie open en beleefd te houden, ik vind dit onderwerp best wel interessant!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:24

En er zijn ook heel veel mensen die op krediet kopen en in de probkelen komen.
Tv hier, lap top daar maar men vergeet dat het wel allemaal terugbetaald moet worden en kleine bedragen, grote bedragen worden bijeen geteld elke maand.

Jester_

Berichten: 12269
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 00:05

HTM schreef:
Jester_ schreef:
Ik zou het wel doen. Ik verdien prima, heb ook een ruime spaarpot mocht er wat gebeuren. Maar ik ben altijd verwend geweest met wat ik te rijden heb gehad dus dan kijk je al snel tussen de 10/20.000 en dat heb ik niet over nee. Ik zou niet alles willen lenen maar een gedeelte bij familie/vrienden zou ik niet erg vinden.

Maar ik ga toch niks kopen :D



Een jong paard van 2 tot 5000 kopen, en zelf opleiden?
Dan ben je niet zo achterlijk veel geld kwijt.

En nee, zal nooit lenen voor een paard dan maar geen paard of een goedkopere (al zal dat wel niet lukken want ik koop alleen maar goedkope paarden :') )

Voor andere dingen (met uitzondering van een huis) zal ik ook niet lenen.
Ook niet voor een auto.
Snap dat er mensen zijn die dit doen, maar snap echt niet waarom...
Maar zo komen er weer leuke 2de handsjes die ik dan weer kan kopen :j

Een goed gezond paard vind je niet voor 5000. Niet met de ambitie z2 en hoger

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 00:16

Ik heb het in mijn omgeving nog nooit gehoord dat mensen er geld voor lenen maar ken dan ook geen mensen die 10.000+ uitgeven aan een paard dat scheelt ook natuurlijk.

Verder zou ik het persoonlijk ook erg zonde vinden van de rente en dat maakt eigenlijk het paard nog duurder dan dat die al was. Zeker als we dan praten over 5000 euro bijlenen.
Dat je even een paar honderd leent van familie/vrienden zou ik nog enigszins begrijpen.
En wellicht als de aanschaf van het paard bv een investering is in het starten van een carrière in de paarden of iets.
Maar om gewoon als particulier die verder niet echt als doel heeft te verdienen aan/met het paard zou ik daar voorzichtig mee zijn.

Dat het gebeurt geloof ik wel mensen lenen geld voor de gekste dingen. Maar begrijp ook wel dat mensen daar niet mee te koop lopen. Eigenlijk doe je dan dingen die niet kan betalen. Of dat slim is? Moet ieder voor zich maar uitmaken.
Je leeft maar één keer als het goed is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-10-17 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 00:18

Ik overweeg het nu voor een trailer. Betaal nu per maand zoveel aan een huurtrailer dat ik makkelijk een lening kan afbetalen.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:03

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:12

Niet vergeten; lenen kost OOK geld. Nee zou echt dom zijn. Als je het niet kunt betalen dan spaar je gewoon verder tot je het wel kan betalen.
Wat als je paard morgen doodvalt? Zonde he

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:22

Oh als we het hebben over "bij papa en mama aangeklopt voor een paard" dan gaat hier de vinger omhoog. Maar dat is geen lening, ik moet het zien als voorschot op mijn erfenis :')

Overigens als ik dan ooit
financieel afhankelijk van iemand moet zijn, dan kies ik voor mijn ouders.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 04-10-17 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:27

Nee ik zou niet lenen voor een paard, maar in alle eerlijkheid leen ik alleen voor dingen die echt echt moeten. Zo spaar ik ook voor een andere auto en heb ik een spaarrekening voor huis onderhoud. Zo houd ik mogelijkheden over voor als er echt nood aan de man is, bijv als onze beide auto's en de wasmachine en de cv ketel knallen ik kan me namelijk voorstellen dat dan wel de spaarrekening leeg is en zonder die apparaten kunnen we eigenlijk niet. Tot die tijd (die hopelijk niet komt) zijn we schuldenloos (naast de, ook noodzakelijke, huis hypotheek)

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:31

Steekt vinger op, destijds geld geleend bij mijn moeder voor mijn allereerste eigen paard (Baggio, sommigen zullen hem wel kennen). Ging om een bedrag van destijds nog 1000 gulden, de rest had ik al liggen.
Was niet bewust op zoek naar een eigen paard, maar hij kwam op mijn pad en ik moest en zou hem hebben. Nooit spijt van gehad, lening had ik in 3 maanden terug betaald aan mijn moeder.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:33

Relatief kleine leningen ( 1000 euro) bij familie die rap zijn terug betaald ( enkele maanden) vind ik wel iets anders dan 25 000 euro gaan lenen bij de bank waar je jaren voor afbetaald, iets met minder risico.

Persoonlijk zou ik dat nog niet doen maar is wel iets helemaal anders.

Annebet_

Berichten: 887
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Rillaar

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:40

Ik heb ooit ook bij mijn ouders aangeklopt om bij te springen bij de aankoop van een paard.
Ik had eigenlijk best voldoende op mijn spaarrekening staan, maar daar kwam ik liever niet aan. Mijn spaarrekening is mijn back-up in geval van nood ( ziek paard, auto stuk, ... ).

Ik mocht dat bedrag in kleine maandelijkse deeltjes terugbetalen zodat ik en goed kon leven, en kon sparen en kon terugbetalen.

In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die geleend hebben voor een paard. Denk alleen dat er maar weinig mensen daar echt voor durven uitkomen, al vind ik niet dat dit iets is om je voor te schamen?

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:46

Hier ken ik ook redelijk wat verhalen van mensen die hebben geleend voor aankoop van een paard (bij ouders, vrienden en studieschuld). Ik vind dit alleen te verantwoorden als er onverwacht ineens je droompaard voor een mooie prijs langs komt. Anders kun je imo beter een jaartje blijven bijrijden en doorsparen.

Even een snelle berekening: een paard kost zo 300-400 per maand, plus zeg 200 euro per maand aflossing van je lening. Dat geld kun je dan blijkbaar maandelijks missen al. Als je die 600 euro alvast maandelijks opzij zet en zo een jaartje spaart, heb je na een jaar al 7k. Lijkt me een mooi begin potje voor de gemiddelde ruiter om een eerste paard van te kopen?


Persoonlijk heb ik wel geld bij mijn ouders mogen lenen voor aanschaf van een trailer. Maar deze is verzekerd en waardevaster. (Ik kan met grote zekerheid de waarde van dat ding over 5, 10, 15 jaar schatten)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:55

Ik zou het niet doen. Ik heb wel zelf een klein bedrag geleend om mijn paard te kunnen kopen, maar dat was zeker geen 12.000 euro. Je begint al met een achterstand en om dat in te halen als je net een paard hebt... Het risico is gewoon te groot.

En ja hoeveel paarden zijn er niet? Ik heb er ook een paar moeten laten "schieten" omdat ze echt boven mijn budget lagen. En ik heb nu toch mijn droompaard gevonden!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:02

Oh jawel hoor, jaren terug. Goede baan, lekker salaris, paard tijd terug verkocht wegens niet bijelkaar passen en reed al een tijd het paard van een kennis bij. Zat net te bedenken dat ik wel weer eens kon beginnen met geld opzij leggen om ooit weer zelf een paard te kopen. En toen kwam er een geweldig dier op mijn pad. Die kon ik niet laten gaan...! Bij de bank een lening afgesloten, want of ik nou maandelijks 300 euro opzij leg in een spaarpot of 300 aan de bank afbetaal, dat maakt dan ook niet uit. Potje was er al (heb nog meer dieren en wilde voor hen dit potje niet leegmaken voor de aanschaf) en elke maand (buiten die 300 euro om) gewoon genoeg geld over. En ik heb het niet over 15000 euro, maar 3500 euro. Geen seconde spijt van gehad, was ook vlot weer afbetaald. Of ik dat weer zou doen? Waarschijnlijk niet. Maar in dezelfde situatie misschien wel. Heb nu wat meer en duurdere dieren waar ik verantwoordelijk voor ben :)

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:58

Seltje schreef:
Iedereen hier op bokt reageert dus: nee niet lenen voor een paard/lenen voor luxe.

Toch zie ik het in mijn omgeving best veel...

Ikzelf zoek zo bijvoorbeeld een paard in de duurdere prijsklasse (ongeveer 25000), maar dan reageer ik op een vacature met 'duurdere prijsklasse' (dat blijkt dan 35000) te zijn, bespreek ik dat met mensen rondom mij, en dan zeggen die: dan leen je toch wat bij. Ik heb namelijk niet meer dan die 25K + geld voor zadel en andere spullen.

Dus ik wacht op de eerlijke reacties: wie heeft wel even bij mama of papa aangeklopt, of even bij een bank langs geweest?


Dus mijn eerdere reactie was niet eerlijk? Jij hebt toegang tot de financiën van andere personen? Waarom zou ik liegen over het feit dat ik nooit zou lenen voor iets anders dan mijn huis? In mijn omgeving ken ik ook geen mensen die geleend hebben voor hun paarden, die mensen werken er gewoon hard voor, zoals het hoort.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:10

Ik vind het ook wel een beetje aan de situatie liggen en het termijn waarop terug betaald gaat worden. Bij een instantie aankloppen zou ik zeker niet doen, maar ik heb bijvoorbeeld toen ik mijn trailer kocht de helft (gaat om een Ifor Williams dus was wat meer dan vijf euro) van mijn ouders geleend. Heb dit in twee maanden terug betaald. Mijn beide broers hebben ook weleens wat van mij geleend, puur voor luxe zaken. Als je elkaar zo een beetje kunt helpen en er gaat geen jaren overheen voor het terug betaald is vind ik dat dat best kan. Ik vind niet dat dat gelijk de planning moet zijn, maar soms vallen dingen weleens duurder uit dan je in eerste instantie van plan was (en waar je wel voor gespaard hebt).
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 04-10-17 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:11

Mijn ouders hebben geld geleend van mijn grootouders om mij een nieuw paard te kopen toen mijn eerste paard gestorven is. Ze vonden het zo hartverscheurend dat mijn paard werd ingeslapen, dat ze mij dus op deze manier een nieuw paard hebben gekocht ( is wel al 10 jaar geleden overigens)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:13

Tazzey schreef:
Dus mijn eerdere reactie was niet eerlijk? Jij hebt toegang tot de financiën van andere personen? Waarom zou ik liegen over het feit dat ik nooit zou lenen voor iets anders dan mijn huis? In mijn omgeving ken ik ook geen mensen die geleend hebben voor hun paarden, die mensen werken er gewoon hard voor, zoals het hoort.

Dit was ook wat ik dacht.
Zijn de mensen die zeggen niet te lenen voor luxe niet eerlijk dan?
Ik ken dus ook geen leners voor luxe in mijn omgeving. Gewon gaan werken voor wat je wilt. En ja dat betekend ook dat je soms iets niet kunt krijgen of langer moet wachten.
Nu heb ik wel het idee dat in de tegenwoordige maatschappij dat niet meer in het woordenboek staat en er steeds meer mensen komen die alles nu moeten hebben.

En dan de programma's als dubbeltje op zijn kant maar vreemd vinden.
geld lenen kost geld, die slogan bestaat niet voor niets.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:14

Ik heb mijn paard op afbetaling gekocht :') . Maar nee, ik zou in principe nooit lenen om een paard te kunnen kopen. Nu zijn de paarden die ik wil ook geen 15000€ en hoe leuk een paard ook is, ik zou er dat ook nooit voor neertellen.
De afbetalingsactie kwam doordat ik op dat moment nog helemaal niet actief op zoek was naar een paard, ik nog ruim een jaar moest studeren en ik dus het bedrag wat ik gespaard had nodig had als buffer. Pensioenkosten kon ik prima betalen. Ik kende de verkopende partij via via en zij wist ook van mijn situatie. Zij wilde graag een goed tehuis voor haar paard en het paard was precies wat ik zocht, ook voor plannen om in te zetten in een eigen bedrijf. Zij kwam toen met de afbetaaloptie en die heb ik met beide handen aangenomen.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:16

Nee, ik zou er niet voor lenen.

Mijn vader zegt altijd: "Kun je het twee keer betalen? Dan kan je het kopen"

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:16

als je een paard niet ineens kan betalen, hoe betaal je dan de maandelijkse stalling, veearts, hoefsmid en de rest?

oftwel : niet lenen voor een luxe artikel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:27

dromertje2 schreef:
Relatief kleine leningen ( 1000 euro) bij familie die rap zijn terug betaald ( enkele maanden) vind ik wel iets anders dan 25 000 euro gaan lenen bij de bank waar je jaren voor afbetaald, iets met minder risico.

Persoonlijk zou ik dat nog niet doen maar is wel iets helemaal anders.


:j

Ik zou in principe ook nee zeggen, maar stel; je weet dat je een groot bedrag krijgt (erfenis die binnenkort word uitbetaald, grote eindejaarsbonus, verkoop van iets waardevols etc) maar net voor het uitbetaald word kom je je ideale paard tegen, dan zou ik het ook wel overwegen om wat bij te lenen. Zo lang je zeker bent dat je de lening binnen een maand of 2 volledig kan terugbetalen en dan nog extra overhoud, dan vind ik het niet onveilig.

Een lening voor een langere tijd, omdat je gewoon te krap zit en ook weet dat het zo blijft, dat is echt een heel ander verhaal en een duidelijk NEE wat mij betreft.