[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 01:48

Helder! Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik bedoel, ik moet er op dit tijdstip maar eens over slapen en dan bedenken wat ik bedoel. Komt er op neer dat ik nu in mijn hoofd aan de ene kant aan het Parelli'en ben en aan de andere kant aan het Tuckeren, moet nog even denken hoe ik dat kan samenbrengen. Heeft te maken met of je het ziet als vluchten, of als wijken voor druk. En daar moet ik even over nadenken haha.

Weltrusten :')

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:56

Ruitje: je hebt een nieuwe stroming ontdekt; de PaTuck methode :P :D
Zou er vlot een domeinnaam op aanvragen, en zien dat je blinde maar vooral royaal betalende volgelingen bij je krijgt :D :=
Kan je wel volgen in de verschillen die je aangeeft tussen wijken voor druk en het zelf zoeken naar ontspanning.
Uiteindelijk liggen beide einddoelen naast elkaar; een paard wat wijkt voor druk doet braaf wat je vraagt en de druk verminderd of gaat weg, al dan niet aangeleerd op dwingen of uitnodigen.
de uitnodigende fase komt in beide technieken ook terug, als het goed is loopt Roxy straks haar vrijwillig achterna terwijl zij bv de zweep met zakje eraan over haar rug heeft bungelen.



Heel leerzame video, hier zat ik een bitje op te wachten.
Kom er later op terug, nu geen tijd genoeg ervoor.

Maar oelala, wat een hyper gevoelig paardje is dit zeg..pffff
Ze gaat maar door en door op ietwat druk op lage hoogte.
We krijgen door jou openheid en eerlijkheid wel steeds een beter beeld erbij.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:03

ruitje schreef:
Helder! Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik bedoel, ik moet er op dit tijdstip maar eens over slapen en dan bedenken wat ik bedoel. Komt er op neer dat ik nu in mijn hoofd aan de ene kant aan het Parelli'en ben en aan de andere kant aan het Tuckeren, moet nog even denken hoe ik dat kan samenbrengen. Heeft te maken met of je het ziet als vluchten, of als wijken voor druk. En daar moet ik even over nadenken haha.

Weltrusten :')


Ben benieuwd :D
Naar mijn idee doen ze allebei én wijken voor druk en de voeten bewegen én het paard actief aanleren om te ontspannen voor een enge stimulus :)

Kasmir schreef:
Hier release ik op spiertonus. Op het filmpje niet te zien maar iedere keer als het zakje naar haar toe komt knijpt ze en spant ze alle spieren aan, zodra ze ontspant in haar spieren haal ik het zakje weg. Ging op dat moment inderdaad wat vlot maar vind haar daardoor niet opbouwen.


Mag ik vragen waarom je hier wel nadert en terugtrekt, maar aan het begin niet? Ik vind de manier waarop ze reageert in het begin van het filmpje een fijnere ingang om dit aan te pakken, dan bij het stilstaan. Dat doe ik zelf pas in een later stadium.

ruitje schreef:
Ook begin je nu soms, terwijl ze niet comfortabel is. Bijv. Op 2.31 zie je dat ze op 4 meter afstand gespannen staat te loeren naar het zakje, het zakje dan naar haar toebrengen is dus van te voren weten dat het geen succes word. Dat zou ik dus niet doen, maar misschien denken anderen daar anders over :)


Helemaal eens. Ik denk dat het zakje naar haar toebrengen één van de laatste dingen is die ik zou doen. Ze reageert nog heel erg het geluid en geritsel. Mijn eerste doel zou zijn dat ik (hard) kan schudden met de zweep (en zakje) en ze rustig achter me aan kan lopen (aan een lang touw, dus met meer afstand), terwijl ik dat doe.

Als je op deze manier begint met aanraken, dan moet je heel voorzichtig gaan doen met het zakje en dan ga je sluipen. Dat geeft heel erg veel intentie. Juist die intentie gebruik ik als drijvende houding. Dit werk wat de TS nu doet, doe ik in extreem nonchalante, casual houding. Dat verschil tussen nu drijf ik en nu vraag ik niets, moet heel duidelijk zijn. Op basis van die lichaamstaal weet ze of ze wel moet reageren of niet. Je wilt uiteindelijk dat je boven haar hoofd kan zwaaien met het zakje en dat jouw houding zegt, ik vraag niks... En ik wil op één vingerbeweging kunnen zeggen: en nu, galop. Dan moet de aan/uit knop van je intentie heel duidelijk zijn.

Ik zou haar niet eens laten ruiken aan het zakje. Elke keer dat ze dat alleen maar probeert, zou ik gelijk belonen met het zakje weghalen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:19

Pfoe die reageert véél extremer dan mijn ruin. Die van mij laat ik ook niet zover komen dat die gaat ontploffen, maar ergens naar stampen doet hij gelukkig niet, hij rent alleen maar, maar als hij rent is dat niet op de volte zoals Roxy doet, die van mij schiet rechtdoor weg wat de reden is dat ik hem vaak heb moeten loslaten als die ging rennen. (Blaren op mijn handen gehad zelfs kapotte handschoenen).

Ik zou veel meer retreaten nu wacht je idd te lang en dan ontploft ze dus.

Maar wel toont ze nieuwsgierigheid en dat mis ik bij de mijne toch wel een beetje. Echt erachter gaan met neusje over de grond doet mijne niet. Spelen met de stick deed die éénmaal tot de stick valt dan is het ook voorbij.

Vind vele reacties in dit topic ook leerzaam en omdat ik zulke niet in mijn topic krijg kopieer ik ze van hier zodat ik ze altijd kan teruglezen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:04

haha, nu ga ik gelijk in jouw topic kijken natuurlijk :P

Leuk filmpje! Ik heb vrijwel dezelfde tips voor jou :D

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:08

Erg interessant topic dit! Ik lees nu al een aantal pagina's mee en wou vooral even zeggen dat ik het heerlijk vind hoe hier gereageerd word, zo open en vriendelijk met een boel nuttige informatie.

Mijn complimenten aan Kasmir hoe je het aanpakt, want wat een projectje zeg, maar ook je zelfreflectie en het aannemen/meedenken met wat anderen zeggen.

Ga vooral zo door want ik lees geïnteresseerd mee en ben benieuwd naar de vorderingen. :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:31

Ik vroeg me af, is dat stampen ook niet iets typisch voor merries? Heb het tot nu toe vooral bij merries gezien namelijk.

Is een vraagje puur uit interesse :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:47

Kasmir schreef:
Hilary: Dat is lief thanks, als je het leuk vind maak ik daar gebruik van anders heb ik ook een vriendin die opleiding paardenmasseur doet die ik wellicht eens kan vragen :).

Helemaal vergeten hier op te reageren :roll: ja, tuurlijk wil ik je helpen! Pb maar even :)

Ik heb ook het filmpje van de schriktraining bekeken; ik vind er zowel hele goeie stukken als verbeterpunten tussen zitten. Sanne heeft ze denk ik goed benoemd; daar waar ze schrikt en ervandoor spurt (fijn he, handschoenen ;)) 'druk' erop houden. Dat doe je echt heel goed! Maar als ze dan stopt, mag de druk ook direct weg, dat kan wat mij betreft nog beter :)

Kasmir

Berichten: 5435
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 01:19

Wil allereerst mensen even bedanken zowel in het topic als via PB die mij een hart onder de riem steken. Fijn om te horen, ik stel mij in dit topic open en kwetsbaar op om ervan te leren. Soms is het wel eens lastig om te horen dat je dingen anders zou moeten/kunnen doen maar ik ga iedere keer met fris gewapend met extra kennis naar Roxy en denk zo wel steeds wat handiger te worden. Samen groeien we. De positieve input is super, we laten met z'n allen gewoon even zien hoe bokt ook kan en hoe het hoort te zijn +:)+ .

sanne83 schreef:
Mag ik vragen waarom je hier wel nadert en terugtrekt, maar aan het begin niet? Ik vind de manier waarop ze reageert in het begin van het filmpje een fijnere ingang om dit aan te pakken, dan bij het stilstaan. Dat doe ik zelf pas in een later stadium.

Omdat ik tijdens mijn training ook steeds een beetje leer, had toen al door dat ik niet goed release gaf en nu met het terug zien en de tips op het filmpje weet ik weer waar ik het beter kan doen.

Ik ga de volgende keer een wat andere opbouw inbouwen :). Er mist natuurlijk nu ook wel wat beeldmateriaal, heb voornamelijk de explosies en interessante stukjes er tussenuit gevist anders werd 't helemaal zo'n ellenlang filmpje. Maar heb nu wel een idee van hoe ik morgen met haar aan de slag ga :)

Art_Ificious schreef:
Pfoe die reageert véél extremer dan mijn ruin. Die van mij laat ik ook niet zover komen dat die gaat ontploffen, maar ergens naar stampen doet hij gelukkig niet, hij rent alleen maar, maar als hij rent is dat niet op de volte zoals Roxy doet, die van mij schiet rechtdoor weg wat de reden is dat ik hem vaak heb moeten loslaten als die ging rennen. (Blaren op mijn handen gehad zelfs kapotte handschoenen).

Ik zou veel meer retreaten nu wacht je idd te lang en dan ontploft ze dus.

Maar wel toont ze nieuwsgierigheid en dat mis ik bij de mijne toch wel een beetje. Echt erachter gaan met neusje over de grond doet mijne niet. Spelen met de stick deed die éénmaal tot de stick valt dan is het ook voorbij.

Vind vele reacties in dit topic ook leerzaam en omdat ik zulke niet in mijn topic krijg kopieer ik ze van hier zodat ik ze altijd kan teruglezen.

Ben stiekem wel blij dat dat trappen nu ook even op 't filmpje staat, dus inderdaad niet optijd teruggetrokken waardoor je explosies krijgt maar nu misschien wel wat mee begrip voor mijn sluipen rondom Roxy. Het is niet goed, moet het niet doen maar ze slaat wel echt en hárd als ze ineens iets eng vind :+. Zo ben ik tijdens het bekappen van haar voorvoet ook al een keer bijna in mijn gezicht getrapt met haar achterhoef (had de modder op m'n lip zitten) terwijl iemand haar beet had aan de voorkant.

Positief is dat het deken opdoen inmiddels bijvoorbeeld geen enkel probleem meer is, dat was in het begin ook spannend maar dat gaat nu goed :).

Nu gauw naar bed want het is alweer veel te laat en moet morgen weer fijn om 8:00 op m'n werk zijn :z .

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:32

Denk je niet dat het tijd wordt om haar te straffen als ze het durft om naar jou te trappen?
Zelfs als je het paard erg respecteert en wilt begrijpen. In de kudde zal een paard ook nooit uithalen naar de kuddeleider, dat is not done. Maar jij mag zomaar iedere keer als ze zich niet fijn voelt getrapt worden?

Als ik eerlijk ben denk ik dat je niet heel verstandig bezig bent. Ookal is ze erg schrikachtig, dat is niet het enige belangrijke. Ze leert nu dat haar eigen emoties belangrijker zijn dan welke regel dan ook. Ik blijf bij mijn vorige verhaal. Het is echt tijd dat je de leiding over haar gaat nemen. Natuurlijk met respect, maar die moet wel wederzijds zijn. Nu ben je echt aan het spelen met een potentieel gevaarlijk paard.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:54

Ik denk (maar ik ken het paard natuurlijk niet) dat ze trapt om het enge weg te krijgen, dus als verdedigingsmechanisme. Wat je in het laatste filmpje ziet, klopt met de flight-fight-freeze-faint (ze gaat alleen niet door naar freeze): ze wordt geconfronteerd met iets engs en gaat rennen. Het enge verdwijnt echter niet, dus is trappen de volgende stap.

Mijns inziens kun je dat prima trainen. Zo leg ik tijdens het beleerproces (maar ook in andere situaties) altijd een aantal keer per ongeluk expres een jas, dekje of deken op het paard op zo'n manier dat ie gegarandeerd gaat vallen als het paard gaat bewegen. Ik wil de reactie dan graag zien, want dan weet ik wat waarschijnlijk de reactie gaat zijn als er een mens ter aarde stort.
Ik zie dan verschillende reacties:
- paard loopt gewoon door
- paard trekt achterhand in, maar loopt door
- paard schiet weg
- paard schiet weg en trapt
- paard trapt
En de leukste (gewenste): paard stopt en draait zich om.

Hoe het zit met het trappen bij hoeven optillen weet ik niet. Daar hebben we geen beelden van en is dus niet te beoordelen. Er zijn legio mogelijkheden waarom ze zou kunnen trappen; ongehoorzaamheid kan, maar angst kan ook. Persoonlijk zou ik in het laatste geval niet afstraffen, maar begeleiden om de angst weg te nemen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:58

Denk je dat de kudde leider zich laat trappen bij angst? Dat die eerst gaat analyseren waarom er getrapt is? Nee, die trapt gewoon keihard terug!
Onder geen enkele omstandigheid mag je paard jou trappen, buiten dat het levensgevaarlijk is, is het ook nog eens compleet onrespectvol naar jou toe. Dit paard mag dan bang zijn, maar ze kent ook de grenzen niet. En de grenzen niet kennen betekend stress. Niets zo eng voor een paard als niet weten waar hij aan toe is.
Dit paard heeft duidelijkheid nodig, geen medelijden.

Kasmir

Berichten: 5435
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 11:10

Ze trapt niet naar mij toe maar naar iets wat ze eng vind en daardoor in haar ogen een bedreiging is zoals in het filmpje het zakje. Ze trapt niet bij het hoeven optillen maar ik bekap haar zelf, op dat moment gebeurde er iets waardoor ze wat wilde bewegen en daardoor verplaatste de hoefsteun zich. Daar schrok ze dusdanig van dat ze wegsprong en natrapte. Bij Rox is het altijd de combi van wegspringen en trappen, heb haar nooit alleen zien trappen zonder wegspringen. Het zijn altijd volledig begrijpelijke situaties en ze reageert dan puur uit instinct.
Ik verkies ervoor haar te leren dat trappen naar iets wat ze eng vind niets oplevert (zakje blijft gewoon bij haar) in plaats van haar te slaan en daarmee haar angst te bevestigen.

In de kudde zou de ranghogere (ranglagere overigens ook) inderdaad terug trappen maar gezien Rox het doet terwijl ze wegspringt zou er niets aankomen en daarna zou de kuddeleider het gedrag gewoon negeren. Als ze naar mij trapt geef ik daar uit automatisme uiteraard ook een reactie op maar ik ga haar niet achterna om te slaan.

Het is overigens ook niet iets wat dagelijks voorkomt, het is nu 3x gebeurd maar ik ben mij ervan bewust dat Rox haar instinct is wegrennen en naslaan en dat maakt mij af en toe wat te voorzichtig.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:35

Kasmir schreef:
Wil allereerst mensen even bedanken zowel in het topic als via PB die mij een hart onder de riem steken. Fijn om te horen, ik stel mij in dit topic open en kwetsbaar op om ervan te leren. Soms is het wel eens lastig om te horen dat je dingen anders zou moeten/kunnen doen maar ik ga iedere keer met fris gewapend met extra kennis naar Roxy en denk zo wel steeds wat handiger te worden. Samen groeien we. De positieve input is super, we laten met z'n allen gewoon even zien hoe bokt ook kan en hoe het hoort te zijn +:)+ .


Is ook super lastig :j Het wordt uiteindelijk ook een hele discussie, waarbij we jou de hele tijd als voorbeeld gebruiken. Dan lijkt het soms bijna alsof je niets goed kan doen, het is nu eenmaal interessanter om te discussiëren over dingen die niet goed gaan of die we zelf anders zouden doen, dan over dingen die wel goed gaan.

Ik vind het echt gaaf hoe je bereid bent om te leren en je open te stellen voor commentaar +:)+
Maar soms wil je ook gewoon even horen dat het goed gaat :D

kasmir schreef:
sanne83 schreef:
Mag ik vragen waarom je hier wel nadert en terugtrekt, maar aan het begin niet? Ik vind de manier waarop ze reageert in het begin van het filmpje een fijnere ingang om dit aan te pakken, dan bij het stilstaan. Dat doe ik zelf pas in een later stadium.

Omdat ik tijdens mijn training ook steeds een beetje leer, had toen al door dat ik niet goed release gaf en nu met het terug zien en de tips op het filmpje weet ik weer waar ik het beter kan doen.

Ik ga de volgende keer een wat andere opbouw inbouwen :). Er mist natuurlijk nu ook wel wat beeldmateriaal, heb voornamelijk de explosies en interessante stukjes er tussenuit gevist anders werd 't helemaal zo'n ellenlang filmpje. Maar heb nu wel een idee van hoe ik morgen met haar aan de slag ga :)



+:)+ Even zeker weten dat je het niet gewoon met een reden doet, misschien vraag je daar gewoon iets heel anders dan wij allemaal denken :D
Timing is ook echt lastig als ze zo rondspringt :j De meeste mensen doen het andersom, trekken heel snel die vlag terug als hun paard gaat rondrennen, die reflex is best sterk vaak. Ik vind het dus al super dat je die vlag er gewoon op houdt +:)+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:38

joelledsr schreef:
Denk je niet dat het tijd wordt om haar te straffen als ze het durft om naar jou te trappen?
Zelfs als je het paard erg respecteert en wilt begrijpen. In de kudde zal een paard ook nooit uithalen naar de kuddeleider, dat is not done. Maar jij mag zomaar iedere keer als ze zich niet fijn voelt getrapt worden?

Als ik eerlijk ben denk ik dat je niet heel verstandig bezig bent. Ookal is ze erg schrikachtig, dat is niet het enige belangrijke. Ze leert nu dat haar eigen emoties belangrijker zijn dan welke regel dan ook. Ik blijf bij mijn vorige verhaal. Het is echt tijd dat je de leiding over haar gaat nemen. Natuurlijk met respect, maar die moet wel wederzijds zijn. Nu ben je echt aan het spelen met een potentieel gevaarlijk paard.


Dit soort paarden krijg je de leiding van, die leiding neem je niet fysiek in.
Neem van mij aan, dat je ze mentaal sloopt , helaas teveel meegemaakt hierin.
Krijg je eenmaal die leiding , heb je weinig fysieke uiting meer nodig, dat is zo fijn aan deze karakters.
Ze zijn bij je, en het is goed.


Angst training is een van de lastigste dingen om te doen, geef mij maar een paard wat doordramt, eigenwijs is en zelf verzekerd, kom je vrij vlot mee weg en daar kan vrijwel een ieder mee overweg.
Angst mag je feitelijk nooit beantwoorden met fysieke straf-reactie, alleen we moeten soms wel omdat ons eigen lijf in gevaar kan komen.

ga je bij dit soort paarden stevig fysiek bezig met negatieve bekrachtiging gaat paardje lina recta enkeltje slager, ze draaien compleet door.
Diep triest , maar dit soort paarden worden vaak totaal niet begrepen.


Mbt duidelijkheid , regelmaat en consiguent zijn in respect ben ik het helemaal met je eens, maar daar heeft ieder paarden karakter steun aan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:45

joelledsr schreef:
Denk je niet dat het tijd wordt om haar te straffen als ze het durft om naar jou te trappen?
Zelfs als je het paard erg respecteert en wilt begrijpen. In de kudde zal een paard ook nooit uithalen naar de kuddeleider, dat is not done. Maar jij mag zomaar iedere keer als ze zich niet fijn voelt getrapt worden?

Als ik eerlijk ben denk ik dat je niet heel verstandig bezig bent. Ookal is ze erg schrikachtig, dat is niet het enige belangrijke. Ze leert nu dat haar eigen emoties belangrijker zijn dan welke regel dan ook. Ik blijf bij mijn vorige verhaal. Het is echt tijd dat je de leiding over haar gaat nemen. Natuurlijk met respect, maar die moet wel wederzijds zijn. Nu ben je echt aan het spelen met een potentieel gevaarlijk paard.


Dus eerst zelf het zakje er stug bij houden en haar dan straffen omdat ze er naar trapt??
Een paard ziet jou niet als paard, dus het is totaal niet relevant of een ander paard dit wel of niet zou doen. Ik heb nog nooit een paard met een zakje achter een ander paard aan zien rennen :P .

Jij bent de trainer van je paard, je bent geen ander paard. Jij wil van alles van je paard, jij probeert hem dingen aan te leren. Afstraffen leert alleen dingen af, maar leert ze niets aan. Dit paard moet leren wat de juiste respons is op een enge stimuli.

Gedrag afstraffen wat gestuurd wordt door (angst) emoties werkt niet. Sowieso werkt straffen bijzonder slecht bij paarden. Je straft het gedrag misschien af, maar de onderliggende emotie (angst) blijft. Het paard wordt soms alleen maar meer angstig (nu niet alleen van de plastic zak, maar ook van de eigenaar).

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:50

Ik reageer zelden op dit soort topics. In dit geval toch een uitzondering: Ik denk dat evidence based horsemanship door Martin Black en Stephen Peters je meer inzicht zal geven in wat er en waarom het gebeurt.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:52

Pfff, ik heb veel respect voor je TS!

Ik zou dit absoluut niet kunnen, en allang gek zijn geworden.
Mijn reactie is over het algemeen meer in de richting van 'niet zeuren paard, doe maar gewoon even normaal' :+

Ik zou dus echt werkelijk niets met Roxy kunnen beginnen, dus complimenten :)

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:15

joelledsr schreef:
Denk je niet dat het tijd wordt om haar te straffen als ze het durft om naar jou te trappen?
Zelfs als je het paard erg respecteert en wilt begrijpen. In de kudde zal een paard ook nooit uithalen naar de kuddeleider, dat is not done. Maar jij mag zomaar iedere keer als ze zich niet fijn voelt getrapt worden?


Angst is echt de moeilijkste gemoedstoestand om mee te werken. Ik heb eenmaal met een echt door en door angstig paard gewerkt en hoewel ik dat leertraject voor geen geld had willen missen, ben ik zeer zeer blij dat het niet mijn paard was. Ongecompliceerd kun je daar nooit mee aan het werk gaan.

Op dit moment het paard afstraffen grenst aan geestelijke mishandeling. Dit paard is op dit moment namelijk bang van de wereld. Bang van de bak waar ze in staat, bang van de voerbak die aan de bakrand hangt, bang van dat stokje met dat enge plastieken zakje aan het einde en waarschijnlijk zelfs ook nog wel een beetje bang van het mensje dat midden in de bak staat.

Wat denk je nu dat er gebeurt als dat mensje (waar je bang van bent) dat plastieken zakje (waar je bang van bent) naar je toe steekt en dan ook nog eens begint te roepen of slaan wanneer je uit een angstreactie het enige doet wat je kent (fight, flight, freeze)?

TS, ik vind dit filmpje -alweer- erg interessant. En ik wil Sanne even bijtreden in wat ze eerder al zei. Omdat we telkens op de verbeterpunten focussen, lijkt het misschien wel alsof je niet goed bezig bent. Maar dat is dus helemaal niet waar. Maar het is natuurlijker interessanter om te praten over juist die dingen die ik anders zou doen, om dan ook jouw visie te lezen.
Zo snap ik bv. jouw voorzichtigheid beter. Dat krijg je met een angstig paard vanzelf al zeer snel, bang om iets verkeerd te doen, maar als je ook daadwerkelijk al een paar rake klappen gekregen hebt, dan is het natuurlijk niet gek dat je dat liefst niet meer wilt. Je kan het in dit filmpje ook wel goed zien. De twee keren dat ze trapt, wijk jij uit door stappen naar achter te zetten. Dit is voor een paard al voldoende release om het als een succesvolle methode te zien om van dat enge ding af te geraken.

En eigenlijk zie ik in het filmpje een beetje hetzelfde als in het vorige filmpje. Een paard dat -door de angst- eigenlijk stopt met nadenken, stopt met zoeken naar het goede antwoord, maar kiest voor het enige antwoord dat ze kent (vanuit haar paard-zijn) en dat is voorwaarts vluchten en vechten. Ik zou dus proberen (ik gebruik bewust het woord proberen :+ ) om voor haar de weg naar het juiste antwoord gemakkelijker te maken. Wat wil je van haar? Wat wil je dat ze op dit moment doet? Dat is dat ze stil staat, niet wegvluchten, niet trappen, maar stilstaan. Dat dat dan nog niet in volledige ontspanning is, maakt niet uit, zo lang ze maar niet wegloopt.
Hoe zou ik het dus aanpakken: Houd het zakje langs je lichaam, ver genoeg van haar weg, blijft ze stilstaan? GEWELDIG. Prijs haar alsof ze net de Nobelprijs gewonnen heeft. Geef haar rust (nog meer release), adem zelf eens lekker diep uit en draai jouw lichaam een beetje van haar weg. Herhaal dit een paar keer, maar laat in dit eerste stadium het plastieken zakje nog niet verder komen dan jouw lichaam. In latere trainingen kun je dan het zakje beetje bij beetje meer naar haar toe steken, maar stop altijd op het moment dat je ziet dat ze op ontploffen staat.

Een plastieken zak aan het einde van een stokje is best wel heftig hoor. Ook bij een "gewoon" paard kan dit de eerste keren voor gesnuif, kikkerogen en vluchtdrang zorgen. Dus het is niet erg om dit bij Roxy in zeer kleine stapjes op te delen en ieder stapje te belonen alsof ze het stoerste paard van de wereld is.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:50

jannico schreef:
Ik reageer zelden op dit soort topics. In dit geval toch een uitzondering: Ik denk dat evidence based horsemanship door Martin Black en Stephen Peters je meer inzicht zal geven in wat er en waarom het gebeurt.


Goeie tip +:)+

Gini schreef:
Angst is echt de moeilijkste gemoedstoestand om mee te werken. Ik heb eenmaal met een echt door en door angstig paard gewerkt en hoewel ik dat leertraject voor geen geld had willen missen, ben ik zeer zeer blij dat het niet mijn paard was. Ongecompliceerd kun je daar nooit mee aan het werk gaan.


Ik denk soms wel dat als we allemaal meer opgegroeid waren met echte kennis van hoe paarden in elkaar zitten en hoe je daadwerkelijk gedrag traint, dat het dan wat anders zou zijn. Dit is echt de basis van paardentraining, zou mooi zijn als je dit gewoon op de manege leerde (met een makkelijk paard dan he :D ).

Ik heb dezelfde ervaring met mijn allereerste paard en hoewel ik uiteraard het nooit had willen missen etc. etc., vind ik het wel eens jammer dat er in die tijd zo weinig goede begeleiding te krijgen was. Als ik toen had geweten wat ik nu weet.. maar dat zal altijd wel zo blijven. Gelukkig heb ik dat paard zo lang gehad (ze is nu heel oud :D ) dat we gelukkig nog genoeg genoten heb later.

Het is zo jammer dat alleen mensen met een extreem angstig paard tegen dit soort technieken aanlopen en dan mét dat lastige paard zich gaan verdiepen. Dat is de allermoeilijkste manier om dit te leren.
En dan zie je ook dat het allemaal lang duurt en dat veel mensen afhaken omdat ze denken dat dit proces jaren moet duren, dat vind ik wel eens jammer.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:33

Ik denk( gelukkig maar) dat dit soort extreem angstige paarden niet heel veel voorkomen. Je moet er mee gewerkt hebben om dingen echt te herkennen.

Soms zie ik topics op bokt met als titel ' project ofzo, dan word een paard als angstig benoemd, maar ligt er binnen 2 dagen een zadel op.

Dan krijg je al snel het idee dat het dus niet zo moeilijk is.

TS: Er zitten hier denk ik vooral mensen die echt beseffen dat dit super lastig is en van daar uit juist mee willen denken, in ieder geval voor mij geld dat.

Naar mijn idee is juist feedback vragen en aangeven dat je dingen anders had willen doen wat je een goed paardenmens maakt.

De dag dat je alles weet komt nooit met paarden :+

Kasmir

Berichten: 5435
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 01:06

Sanne83 & Peetstap jullie verwoorden het een stuk beter maar ben inderdaad echt niet van plan een bang paard te slaan. Dan weet ik zeker dat ik een jaartje werk zo weer weggooi. Behalve haar angstige kant heeft ze ook een heel mensgerichte, zachte kant en die wil ik graag zo houden :P

jannico schreef:
Ik reageer zelden op dit soort topics. In dit geval toch een uitzondering: Ik denk dat evidence based horsemanship door Martin Black en Stephen Peters je meer inzicht zal geven in wat er en waarom het gebeurt.
Dank voor deze tip, heb net tot mijn grote frustratie naar een epub gezocht maar die is niet te vinden dus er zit niets anders op m bij bol.com te kopen en 9-14 dagen op het boek te wachten. De titel is in ieder geval goed, evidence based daar hou ik van O:)

Gini: Grappig ik zeg precies hetzelfde, vind het een machtig mooi leerproces maar ben blij dat het niet mijn paard is, zelf zou ik echt voor een minder gecompliceerd geval gaan. Of als het geld me op de rug groeit een ongecompliceerd paard en dan zo eentje ernaast xD.
Dank voor je feedback daar kan ik wat mee :)

Dit paardje is op mijn pad gekomen omdat ik hiervoor ook een wat lastigere appaloosa heb gereden waar ik veel van heb geleerd en ook ontzettend veel bij heb fout gedaan. In mijn directe omgeving wordt niet zo heel veel met horsemanship gedaan en zo doende ben ik bij Rox gaan kijken en een beetje verliefd geworden op dit pure paardje. Soms mis ik 't rijden wel stiekem hoor, heb ik al in geen 2 jaar meer met goed fatsoen gedaan maar omgaan met paarden is wat mij betreft mooier dan het uiteindelijke doel erop te zitten.

Ruitje: Ik ben echt blij verrast met de kennis van jou en andere die dit topic in is komen zetten en ook telkens de tijd neemt om te reageren. Was in het begin een beetje bang voor de opmerkingen joh zet haar er even doorheen etc. Dat is namelijk iets wat gewoonweg niet werkt maar die reacties zijn maar weinig en in plaats daarvan een bak vol kennis.

Leuk ook omdat jullie die berichtjes niet krijgen uiteraard is dat ik ook verschillende Pb's krijg van mensen die vertellen dit topic te volgen en alle kennis die hier wordt gedeeld ook naar hun paarden te nemen.

-----

Ik wilde vanavond aan de slag met Rox maar helaas zat het baklicht tegen. Blijkbaar zit daar een storing in. Nadat de stoppen 2x zijn doorgeslagen heb ik het opgegeven en vandaag niets met haar gedaan (nouja lekker poetsen op stal en beetje zitten kijken hoe ze stond te eten xD). Zaterdag weer een dag mét daglicht xD.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:50

ruitje schreef:
Ik denk( gelukkig maar) dat dit soort extreem angstige paarden niet heel veel voorkomen. Je moet er mee gewerkt hebben om dingen echt te herkennen.


Misschien niet de echte extremen, maar milde tot matige angst komt ontzettend veel voor en wordt vaak ook niet herkend en er wordt niet op geanticipeerd.

Meestal hebben mensen een soort van vaste routine om het probleem te omzeilen. Paard wordt alleen in de binnenbak gereden, niemand kan z'n jas uitdoen als paard in de bak is en buitenrijden kan alleen aan de slof.

Paard is in dat hele kleine cirkeltje van exact hetzelfde doen redelijk ok, buiten dat cirkeltje kan je alleen hopen dat het gedrag "te hanteren" is. Er hoeft maar een mini-dingetje mis te gaan en het paard gaat volledig van de flip en trekt een hek mee of beland in de sloot (en komen dan uiteraard bij de dierenarts of chiro O:) ). Ik verbaas me er vaak over dat het niet vaker mis gaat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:34

Kasmir schreef:
Hierbij een stukje film van schriktraining met een plastic zakje. Ik zie zelf wel wat fouten waardoor explosies ontstaan maar hoor graag wat jullie er over te zeggen hebben.


Heb dit weekend wat tijd om beter te kijken, maar hoelang ben je hier bezig in totaal ?
en is einde video ongeveer ook einde training ?
Zie zo vlot bekeken je echt weinig "fouten" maken hoor, op dit nivo komt het allemaal niet zo precies
met je lichaamstaal en is het meer wat durf je zelf aan tov paard tegenover je en hoelang hou je dit vol.

Weer respect naar je toe, voor je hoe goed je dit doet met veeeeeel geduld +:)+
Als je in deze fase te sterk zou "doorpakken" , dan klap je direct maanden terug, zoals je zelf terecht ook opmerkte en wat bevestigd wordt door andere topic schrijvers.

En het is verhipte moeilijk om van binnen neutraal te blijven en niet boos te worden en dat te uiten.
Vermoed dat er vaak genoeg door je eigen koppie dendert: ROTKNOL, doe nou es niet zo MOEILIJK -:(-
Andere kant van je emotie hierbij mag je gerust wel tonen , daar kunnen paarden prima mee omgaan.

Probeer in topic's altijd heel eerlijk te zijn, maar wordt bitje verdrietig voor jou en Roxy als ik zie hoe weinig gewenste reactie je krijgt vanuit Roxy, op vrijwel geen druk aanbod; zakje laag en releaxed bewegend.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:37

Kasmir schreef:
zachte kant en die wil ik graag zo houden :P
zo mooi, en herkenbaar, dat je dit zegt over een paard wat bij je is, en niet je "eigen".