Keuring 3 jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:39

Of Jeroen Smak van de Graafschap Dierenartsen in Vorden.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:41

xanttshe schreef:
Hi,

Afgelopen weekend ben ik naar twee paarden wezen kijken. Een keuze kunnen maken en tot besluit gekomen. Het paard waar ik een klik mee had wordt verkocht, omdat de eigenaar in het ziekenhuis ligt. Zijn kinderen regelen nu alles wat de paarden betreft. Het gaat over een 3 jarige ruin, groen van het land. Nu wil ik het paard klinisch laten keuren, maar dan moet het paard naar de kliniek. Voor mij geen probleem, voor de verkopers wel. Zij hebben me net aangegeven dat ze het liefst zsm alles willen regelen aangezien ze slecht nieuws vanuit het ziekenhuis hebben gekregen en er anderen zijn die hem per direct willen.

Wat zouden jullie doen? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik weet niet of ik een paard zonder te keuren durf te kopen.. Al loopt hij verder prima.
Je niet onder druk laten zetten door de verkoper. In dit soort gevallen zeggen wij altijd "dan verkoop je hem maar aan de andere liefhebber".
Geen hand vol maar een land vol.


xanttshe schreef:
Zouden jullie dmv een contract het paard meenemen, helft van het bedrag betalen, op eigen stal laten keuren en bij goedkeuring de rest van het bedrag betalen en bij afkeuring het paard terugbrengen?
Nee. Gebruikelijk gaat het risico over op het moment dat het eigendom ook over gaat (meestal bij de (volledige) betaling). Stel dat dat er onderweg wat gebeurt, bijv. een aanrijding, en het paard raakt ernstig verwond of moet ingeslapen worden. Wie is dan eigenaar? Wie heeft recht op schadevergoeding enz enz.

Oakland1990 schreef:
Hoe wilde je een compleet groen paard laten keuren? Longeren op de harde en zachte? Buigproef en aan de hand mee rennen? Mijn 3 jarige die nu net uit de opfok komt zou dit niet begrijpen en daar sta je dan... eerder röntgen keuren en klinisch voor lief nemen.
Nee, ook niet. Ik had vorig jaar eentje voor de keuring die klinisch niet acceptabel was, maar een weekje later röntgenologisch wel goed was (ik had na de klinische keuring de koop al ontbonden). Tja, dat is allemaal leuk en aardig, maar als het dier klinisch niet goed is heb je er nog niets aan.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:55

Bokt heeft altijd zo van die vooroordelen.
De eigenaar van dat paard ligt in het ziekenhuis, allicht wordt die nooit de oude meer.
De kinderen, heel wss niet echt zo bekend met paarden, moeten de boel nu verkopen.

Het betreft hier een jong groen paard dat gewoon op het land staat. Dus klinisch kan je uitvoeren (organen, hart, etc), bewegingsonderzoek is momenteel beperkt (ook op een kliniek of bij jouw thuis). Daar moet je paard meer voor in de hand staan (vasthouden, naast je lopen op gecontroleerde manier, longewerk etc)
Dus ik zou eerder rx laten nemen. RX, gecombineerd met een klinisch onderzoek en een minimum van bewegingsonderzoek (zal nu toch enkel maar losgooien worden) zou voldoende zekerheid moeten geven om een beslissing te nemen. Het blijft een jong dier. Transport zal nu de keuring ook kunnen beinvloeden, dat gaat vaak genoeg zat verkeerd met verder geleerde paarden. Vnl op dat klinische, want een beetje verstapt of verdraait, kan een test negatief beinvloeden. Plus in dit geval is dat paard allicht nog niet gewoon om langdurig een been gefixeerd vast te houden, neem dan een andere locatie en heel dat verhaal van een jong groen paard, dan weet je dat dit niet eerlijk is. Opnieuw de kans dat die test negatief uitdraait wordt die factoren ook groter.

Jonge paarden is altijd een sprong in het onzekere, maar bekijk het gehele verhaal. Veel meer dan klinisch en rx kan je nu nog niet doen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:06

Roodvos schreef:
Oakland1990 schreef:
Hoe wilde je een compleet groen paard laten keuren? Longeren op de harde en zachte? Buigproef en aan de hand mee rennen? Mijn 3 jarige die nu net uit de opfok komt zou dit niet begrijpen en daar sta je dan... eerder röntgen keuren en klinisch voor lief nemen.
Nee, ook niet. Ik had vorig jaar eentje voor de keuring die klinisch niet acceptabel was, maar een weekje later röntgenologisch wel goed was (ik had na de klinische keuring de koop al ontbonden). Tja, dat is allemaal leuk en aardig, maar als het dier klinisch niet goed is heb je er nog niets aan.


Maar klinisch bij die echt jonge dieren gaat bijna altijd verkeerd,dat heb ik al vaak met dierenartsen besproken. Als je het goed uitvoert, moet je een paard hebben dat het ook toelaat. Iets weerbarstig en je maakt als dierenarts al snel een fout met negatief gevolg op die test. De meeste jonge paarden zijn nog niet voldoende in de hand, missen de ervaring en dan gaat dat snel verkeerd. Net te lang vasthouden, of zelf niet willen lossen door een DA en je trekt ze zo krom. (en dat gebeurt echt te vaak)

Ik heb zelf in de handel gestaan, verschillende klanten op 1 paard. Met de eerste maandag naar een kliniek in Gent, daar niet rad rechtsvoor. Ook daar door weerspannigheid van het jonge paard( hengst en toch de iets minder gebruikelijke kant) en niet loslaten van da. Diezelfde week in een andere kliniek in Nederland liep dat paard er zo door. RX was die trouwens ook al als 2-jarige volledig in orde en werd daar opnieuw bevestigd. Klinisch is een momentopname en is onderhevig aan zoveel factoren. Vaak transport( op- en afladen), stress (zeker op verplaatsing), wie doet het en hoe verloopt alles. BTW dat paard loopt nu internationaal lichte tour, dus dat "risico", want zo wordt dat dan genoemd, is er eigenlijk nooit geweest. Het blijven dieren, dus je moet alles in proportie zien en kunnen plaatsen en ook eerlijk blijven tov dat dier
Laatst bijgewerkt door bulck op 02-10-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:14


chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:15

bij twijfel niet doen.

Straks zit jij met een paard waar je toch niks mee kan doen.
Misschien een mogelijkheid dat de dierenarts bij het paard komt?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:19

chantal17 schreef:
bij twijfel niet doen.

Straks zit jij met een paard waar je toch niks mee kan doen.
Misschien een mogelijkheid dat de dierenarts bij het paard komt?


Dat is met een jong groen dier altijd maar de vraag, ongeacht de keuring.
Ik heb ze ook al gehad hoor, perfecte keuring (klinisch, beweging en rx), maar dan niet willen werken.
Dat kom je pas achteraf te weten.

Maar effectief TS dient gewoon een DA aan te stellen die daar wilt gaan keuren. Idealiter klinisch en rx, en ja beweging in de maten van het mogelijke.

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 14:24

bigone schreef:
Je kunt het paard beter rontgen laten keuren ipv klinisch. En er zijn mobiele klinieken die dit keurig doen.

Bel deze maar op http://dapoostnederland.nl/paardenarts/keuringen/

Ik had ze al opgebeld. ‘Misschien een stomme vraag, maar wat houdt een mobiele kliniek in?

xanttshe
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-07-17
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 14:25

Ik heb overigens een DA gevonden die op locatie as donderdag wilt komen keuren. De verkopers zijn ermee akkoord gegaan..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:32

xanttshe schreef:
bigone schreef:
Je kunt het paard beter rontgen laten keuren ipv klinisch. En er zijn mobiele klinieken die dit keurig doen.

Bel deze maar op http://dapoostnederland.nl/paardenarts/keuringen/

Ik had ze al opgebeld. ‘Misschien een stomme vraag, maar wat houdt een mobiele kliniek in?


Die heeft de nodige apparatuur voor RX te nemen etc.
Bij ons in Belgie heeft quasi elke veearts dit, in Nederland is dat wat anders

Succes in elk geval!

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:34

xanttshe schreef:
Ik heb overigens een DA gevonden die op locatie as donderdag wilt komen keuren. De verkopers zijn ermee akkoord gegaan..

Wel röntgenfoto's neem ik aan!! Anders kun je hem beter direct opladen en meenemen.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:50

Roodvos schreef:
Oakland1990 schreef:
Hoe wilde je een compleet groen paard laten keuren? Longeren op de harde en zachte? Buigproef en aan de hand mee rennen? Mijn 3 jarige die nu net uit de opfok komt zou dit niet begrijpen en daar sta je dan... eerder röntgen keuren en klinisch voor lief nemen.
Nee, ook niet. Ik had vorig jaar eentje voor de keuring die klinisch niet acceptabel was, maar een weekje later röntgenologisch wel goed was (ik had na de klinische keuring de koop al ontbonden). Tja, dat is allemaal leuk en aardig, maar als het dier klinisch niet goed is heb je er nog niets aan.

bulck schreef:
Maar klinisch bij die echt jonge dieren gaat bijna altijd verkeerd,dat heb ik al vaak met dierenartsen besproken. Als je het goed uitvoert, moet je een paard hebben dat het ook toelaat. Iets weerbarstig en je maakt als dierenarts al snel een fout met negatief gevolg op die test. De meeste jonge paarden zijn nog niet voldoende in de hand, missen de ervaring en dan gaat dat snel verkeerd. Net te lang vasthouden, of zelf niet willen lossen door een DA en je trekt ze zo krom. (en dat gebeurt echt te vaak)
Als het gaat om monsteren of buigproef heb je een punt. Hoewel ik ook 2-jarigen zo uit het land een prima klinische keuring heb zien doorlopen. En zonder verder in detail te gaan: in mijn geval was het een 4-jarige, min of meer wedstrijdklaar, die door de mand viel o.a. op de rugreflexen (hol/bol maken).

chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:41

    bulck schreef:
    chantal17 schreef:
    bij twijfel niet doen.

    Straks zit jij met een paard waar je toch niks mee kan doen.
    Misschien een mogelijkheid dat de dierenarts bij het paard komt?


    Dat is met een jong groen dier altijd maar de vraag, ongeacht de keuring.
    Ik heb ze ook al gehad hoor, perfecte keuring (klinisch, beweging en rx), maar dan niet willen werken.
    Dat kom je pas achteraf te weten.

    Maar effectief TS dient gewoon een DA aan te stellen die daar wilt gaan keuren. Idealiter klinisch en rx, en ja beweging in de maten van het mogelijke.



    Het is inderdaad lastig, als een paard niet wil werken kan dat komen door karakter. Maar ook door pijn ( medisch ) dan wel handig als je aan de hand van een klinisch of rx rapport een paar dingen kan uitsluiten.

    Art_Ificious
    Berichten: 12790
    Geregistreerd: 30-06-13

    Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:10

    bulck schreef:

    Die heeft de nodige apparatuur voor RX te nemen etc.
    Bij ons in Belgie heeft quasi elke veearts dit, in Nederland is dat wat anders

    Succes in elk geval!

    Echt? Kan er zo 3 opnoemen die voornamelijk paarden/koeien doen overdag maar geen mobiel rx materiaal hebben.

    bulck

    Berichten: 4230
    Geregistreerd: 08-11-05

    Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:16

    Art_Ificious schreef:
    bulck schreef:

    Die heeft de nodige apparatuur voor RX te nemen etc.
    Bij ons in Belgie heeft quasi elke veearts dit, in Nederland is dat wat anders

    Succes in elk geval!

    Echt? Kan er zo 3 opnoemen die voornamelijk paarden/koeien doen overdag maar geen mobiel rx materiaal hebben.


    Ja echt :Y) :D Ik kan er minstens zoveel opnoemen die het wel hebben, en dan enkel provincie Antwerpen.
    Maar bon, TS heeft iemand gevonden

    cobiie

    Berichten: 7308
    Geregistreerd: 26-02-03
    Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

    Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:18

    Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de verkopers liever bij hun vader in het ziekenhuis zitten dan met een paard op pad moeten naar een kliniek voor een keuring, zeker als zijzelf helemaal niets met paarden hebben. Dan liggen de prioriteiten echt niet bij het rondslepen van een paard. ;)
    Helaas kan het ook een smoes zijn om zo onder de meest "zware" keuring uit te komen.

    Top ts dat je nu een da hebt gevonden om te keuren op locatie, hopelijk slaagt het paard met vlag en wimpel.

    C_arola
    Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
    May the horse be with you!

    Berichten: 70639
    Geregistreerd: 24-05-08

    Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:57

    Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

    Rizette
    Berichten: 4394
    Geregistreerd: 11-06-09

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:11

    Goedgekeurd TS?

    xanttshe
    Berichten: 20
    Geregistreerd: 05-07-17
    Woonplaats: Amsterdam

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 19:36

    Ik heb de koop afgebroken. Toch maar naar mijn gevoel geluisterd en voor het andere paard gegaan. Ik begreep de situatie van die mensen inderdaad, maar wilde niet onder druk een snelle beslissing maken, terwijl het andere paard waar ik naar was gaan kijken ook érg leuk is en zij mij volledig op mijn gemak willen laten beslissen.

    De reacties hebben me ook laten nadenken.. Zaterdag wordt de merrie gekeurd en hopelijk kan ze dan zondag met me mee :)! Duimen maar!!

    Art_Ificious
    Berichten: 12790
    Geregistreerd: 30-06-13

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:52

    Succes met je andere keuze.

    Tevens geloof ik niet altijd op die verhalen over een zieke. Velen kopen dan dat paard overhaast om die mensen te helpen en die handelaar is dan van dat dier verlost. Vaak blijkt achteraf dat er wat mis is met het dier.

    Ik zeg niet dat het niét kan een zieke in de familie maar handelaren gebruiken die smoes wel geregeld.

    Anoniem

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:00

    Even hierop inhakend....
    Een jong dier recht uit de weide... maar wel gewoon in de hand....
    Heeft klinisch dan geen zin???
    ( geen duur sportpaard want dan ga je toch sneller voor röntgen)..

    chantal17
    Berichten: 73
    Geregistreerd: 20-07-09
    Woonplaats: zwartsluis

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:51

    succes met het andere paard en heel veel rij plezier :D

    Kentaro

    Berichten: 17391
    Geregistreerd: 06-04-07

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:12

    Goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt!!
    Vraag me stiekem af of de vader hier wel vanaf weet.......
    Als het nu nog niet zeker is hoe zijn herstel zal zijn, is het dan zoveel moeite voor de kinderen om de dieren te onderhouden....
    Zou toch wat wezen als die man eindelijk uit het ziekenhuis/revalidatietehuis komt en zijn dieren zijn verkocht...

    eilleen333

    Berichten: 12843
    Geregistreerd: 29-10-05
    Woonplaats: Zwolle

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:33

    Anoniem schreef:
    Even hierop inhakend....
    Een jong dier recht uit de weide... maar wel gewoon in de hand....
    Heeft klinisch dan geen zin???
    ( geen duur sportpaard want dan ga je toch sneller voor röntgen)..


    Bedoel je of klinisch keuren geen zin heeft bij dieren van het land? Op zich heeft het wel zin, alleen kon dit paard niet naar een geschikte locatie om te keuren. Ik begreep dat dat bij de weide moest gebeuren, en dan ga ik er voor het gemak even van uit dat daar geen harde en zachte volte zijn om te longeren. Ook vroeg ik me af of het paard dat kon.
    Als het dier in een opfokweiland staat is het maar de vraag wat de kwaliteit van de bodem is, en of je het dier individueel goed kan beoordelen. Misschien ligt er een geschikte weg naast ofzo. Maar het is niet ideaal. Daarom willen veel keuringsartsen dat je naar hun kliniek komt. Wapenveld bijvoorbeeld heeft een overdekte monsterbaan. Altijd hetzelfde weer, dezelfde ondergrond. En dan kan je ook echt goed iets zeggen over de klinische keuring. Als je in een modder stukje staat is het erg lastig om er een oordeel over te vellen, zeker als de koop valt of staat met jouw oordeel. Als DA zou ik daar ook terughoudend in zijn.

    Anoniem

    Re: Keuring 3 jarige

    Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:48

    Beetje verkeerd verwoord misschien.
    Ik doelde niet perse op het paard van ts. In er weide wordt het moeilijk.
    Maar normaal gesproken zou je een jonkie wel klinisch kunnen keuren toch?
    ( als ze nog geen longeren kennen...)