Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:29

@ts: get, wat een nare situatie. Ik denk dat het belangrijkste is dat je leert om gaan met het perfectionisme én leert om hulp te vragen. Want echt, je gaat omvallen.
Allereerst: wij mensen hebben ooit bedacht om op een paard te gaan zitten, in mijn beleving missen ze dat echt voor geen meter als het niet kan. Zoals je ze nu houdt, kunnen ze in mijn ogen prima staan zonder training. Ook ik denk dat je spijt krijgt als je ze weg doet.
Ten tweede: vraag om hulp. Jouw partner, vrienden en familie willen jou echt niet zien omvallen. Vraag of zij tijdelijk kunnen helpen met bijv het mesten. Voor een lijf dat al over zn max zit, is elk moetje te veel. Die twee keer per dag mesten, zijn twee moetjes te veel. Want als je zou luisteren naar je lijf, had je al lang een gat in de dag geslapen. Dus schroom niet om te vragen. En zet je perfectionisme uit. Er gebeurd niets met je paarden als er nog een keutel verdwaald ligt op de wei.
Ten derde: NIVEA (niet invullen voor een ander) als je om hulp vraagt. Mijn belangrijkste les is mijn revalidatie traject. Je vult het vaak negatief in, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Denk je dat mensen zich bezwaard voelen om je te helpen? Vraag het ze. Wie zegt dat ze niet blij zijn om je te kunnen ontlasten?
Ten vierde: leer luisteren naar je lijf. Want idd, als je het lang genoeg negeert, gaat je lijf jouw wensen negeren en val je om. Ben je moe? Ga een dutje doen. Laad weer even op. Vind weer even energie voor het volgende. Heb je pijn? Doe een stapje terug en doe iets wat de pijn vermindert.

Ik hoop dat het je een beetje helpt. Sterkte!

Tinka

Berichten: 3797
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 14:47

Ik weet allemaal wel dat ik mijn tijd beter moet verdelen ed. Heb revalidatie therapie gehad, hele tijd allerlei psycho-therapieën (ben daar nu net mee klaar) en loop nu nog bij de psychiater. In de praktijk toepassen is alleen lastig, neem gauw teveel hooi op mijn vork.
Vriendinnen heb ik niet veel, wonen eind uit de buurt en hebben het al heel druk met hun eigen leven. En familie woont ook ver weg (Frankrijk), dus die kunnen allemaal niet helpen. Mijn vriend helpt wat ie kan, maar heeft ook een drukke baan, en niet altijd veel energie door een whiplash.
Vanaf december heb ik weer een stagiaire, dat zal wel weer een stuk schelen. Kan haar dan ook laten uitmesten. Dus nog 2 1/2 maand afzien nu, hopelijk blijft het een beetje goed weer.
Vanaf januari wil ik de openingstijden verkorten, en echt minstens 2 halve dagen vrij nemen en niet alle avonden open zijn. En de prijzen gaan ook wat omhoog, hoef ik minder hard te werken voor mijn geld.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:54

Waarom niet nu al je openingstijden verkorten.

Weet niet wat voor werk je doet maar elke avond open? Dat is voor supermarkten, niet voor kleine zelfstandigen.
Kan je niet 2 ochtenden in de week 2 uur later open. En dan echt even tijd voor jezelf van die 2 uur maken, dus gaan rijden! (niet in je bed blijven, toch met het werk bezig of wat dan ook).

Pff, kan gewoon merken aan je verhaal en manier van typen dat je op je tandvlees loopt. Sterkte!

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:12

Even vooruit kijkend: Als je over 4-5 jaar naar Frankrijk gaat verhuizen is het oudste paard 16-17 jaar. En als het tot dan doorgaat zoals nu dan heeft dit dier dan ook 4-5 jaar geen zadel en ruiter meer gezien. Heel eerlijk: ik vind het naar het paard toe niet eerlijk om hem op die dan toch al oudere leeftijd weer op te gaan pakken en te verwachten dat je daar dan nog lekker mee kan gaan rijden. Het rijden in Frankrijk met geaccidenteerd terrein is toch heel anders dan in NL met de vlakke polders. Ik zou het dier dat niet meer aan willen doen.
Als je besluit hem nu aan te houden betekent dat mijn inziens ook dat je hem tot het einde van zijn dagen aanhoudt (als grasmaaier).

Die andere is nu 7, dus die is als de Frankrijk-plannen doorgaan 11-12 jaar. Dat is een leeftijd waarop ik het zeker verantwoord vind om het dier weer onder het zadel te gaan nemen. Ook na een langere periode van niets doen. Dat zul je dan wel heel rustig moeten opbouwen, maar als je dat goed doet kan je er zeker nog jaren rijplezier van hebben.

Van de andere kant, beide paarden hebben nu een leeftijd waarop ze nog goed verkoopbaar zijn en iemand er ook nog jaren plezier van kan hebben. Jouw terughoudendheid om ze te verkopen/verhuren/verleasen en dat ze het niet goed krijgen komt mijn inziens ook voort uit je perfectionisme. Veruit de meeste mensen zijn gewoon goed voor hun paarden. Andere mensen zullen de paarden anders houden dan jij. Maar anders is niet per sé slechter. Anders is soms ook gewoon anders.

Ik zou in jouw omstandigheden verkoop zeker overwegen als optie. Zou het niet beter zijn nu de rust te pakken die verkoop van de paarden je gaat geven (ook financieel) en dan tzt op zoek te gaan naar een paard die mee kan naar Frankrijk?

Tinka

Berichten: 3797
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 20:00

MarliesV schreef:
Waarom niet nu al je openingstijden verkorten.

Weet niet wat voor werk je doet maar elke avond open? Dat is voor supermarkten, niet voor kleine zelfstandigen.
Kan je niet 2 ochtenden in de week 2 uur later open. En dan echt even tijd voor jezelf van die 2 uur maken, dus gaan rijden! (niet in je bed blijven, toch met het werk bezig of wat dan ook).

Pff, kan gewoon merken aan je verhaal en manier van typen dat je op je tandvlees loopt. Sterkte!

Ik heb een dierenartsenpraktijk, die zijn doorgaans wel in de avond open. Start meestal pas rond 11 uur. Dan kan ik rustig op gang komen en de paarden doen. Telefoon gaat wel vanaf 9 uur al.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:13

Is er een mogelijkheid om je praktijk te delen met iemand? Een andere dierenarts die wil samen werken en een deel "huur" betaald aan jou. Waardoor het jou de kans geeft om minder uren te werken zonder teveel in te boeten op inkomsten én je ruimere consulturen aan je klanten kan aanbieden?
En in je praktijk een annonce hangen voor een jongere of oudere die voor een leuk bedragje wil komen uitmzsten. Bv maar 3 keer per week, geeft je toch wat meer ademtruimte, ofwel om uit te rusten ofwel om iets leuks te doen met je paarden.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:43

Ai dat is wel een lastige inderdaad qua openingstijden.

Wat Duhelo zegt vind ik ook wel een optie, iemand zoeken (misschien een gepensioneerde man/vrouw) die je wil helpen met uitmesten of bv het land glad wil trekken.
Ondanks dat je zelf pietje precies bent (en dat herken ik!) zal het op den duur naar je toe komen als je daar wat druk afhaalt.

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:58

Wat ook een optie is, mits je het emotioneel kan;
Is het in bruikleen geven van je paard(en).
Dat leg je heel duidelijk vast in een officieel contract. (anders is er een risico wanneer een ander persoon meer dan 6mnd alle volledige kosten en zorg op zich nemen)

Met bruikleen:
Dan blijf jij eigenaar, en blijf jij de persoon met vol besluitrecht om het paard.
De ander zet het paard op eigen stal, betaald verder de volledige kosten aan het paard. En doet de volledige verzorging.

Vaak wordt er ook in het contract opgenomen dat de "gebruiker" eerste keuze heeft bij verkoop van het paard, of dat er een X percentage naar de gebruiker gaat wanneer het paard verkocht wordt (vaak wanneer de gebruiker het paard hoger opleidt en de waarde vermeerderd dan hij was voor het gebruik).

Tinka

Berichten: 3797
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 10:09

Duhelo schreef:
Is er een mogelijkheid om je praktijk te delen met iemand? Een andere dierenarts die wil samen werken en een deel "huur" betaald aan jou. Waardoor het jou de kans geeft om minder uren te werken zonder teveel in te boeten op inkomsten én je ruimere consulturen aan je klanten kan aanbieden?
En in je praktijk een annonce hangen voor een jongere of oudere die voor een leuk bedragje wil komen uitmzsten. Bv maar 3 keer per week, geeft je toch wat meer ademtruimte, ofwel om uit te rusten ofwel om iets leuks te doen met je paarden.

Ik heb maar een klein praktijkje, geen luxe apparatuur ed. en de praktijk zit aan/in huis. Dus wil geen ander in huis, want dan ben ik mijn privacy kwijt en heb ik nog geen echte rust. Het is al bijna onmogelijk een dierenarts te vinden die een paar uurtjes in de vakantie wil invallen, iemand die het hier gaat huren, gaat hem niet worden, bovendien is dat dan mijn eigen concurrent, niet handig.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geen tijd en energie voor mijn paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:14

je kan ook werken met een soort "onderaanneming". Jij ontvangt en rekent de consulten en betaalt de dierenarts die komt een uurloon uit. Dan heb jij er nog "winst" aan en minder druk van uur. Maar dat zou je eens moeten uitzoeken hoe dat in nederland geregeld is.
Is een extra sluitingsdag mogelijk?
Dat je bv 4 dagen per week open bent (en dan eventueel wat langere dagen, en die dagen iemand hebt die kan komen uitmesten), en je een extra dag hebt om achterstallige klusjes bij de paarden te doen, te rijden, te relaxen...

Ik denk trouwens niet dat de paarden het rijden missen hoor, als ze 24/7 buiten staan en hun natje en droogje en een aai krijgen, zijn de meeste perfect gelukkig :P