Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:30

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen terwijl we hetzelfde bedoelen. Ik snap Balou heel goed. Ik veroordeel haar ook niet, net zo min als zij mij. Nogmaals, dit was voor mij ook een eenmalige actie. Ik heb het zadel net gekocht en wilde even kijken hoe het lag. Doordat hij daar zo goed op reageerde heb ik hem er een paar rondjes mee gelongeerd. Het is dus zeker niet mijn bedoeling dit al regelmatig te gaan doen. Hij is tenslotte pas 2,5 jaar oud, ik heb geen haast. Maar er zijn inderdaad mensen die dit wel al doen met een paard van deze leeftijd. Prima toch? Ik doe dit soort dingen spelenderwijs, net als hoe ik he de rest geleerd heb, vast staan, voetjes optillen, afspuiten, deken op doen enz. Verder mag hij nog lekker een jaartje van zijn jeugd genieten en lekker uitgroeien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:37

Ik geloof dat ik longeren op 2,5 meer probleem zou vinden dan een zadel op, maar ook dan is het maar net wat je verstaat onder longeren. Heb je 'm twee rondjes linksom en twee rondjes rechtsom laten stappen en draven, dan is dat natuurlijk wat anders dan een half uur draven en galopperen aan een bijzet (ik zet even een extreem voorbeeld neer).

Afbeelding
Deze, op m'n stageadres, was 8 maanden O:) (het is overigens een kinderzadeltje).

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:40

Longeren op 2,5 jarige leeftijd ziet er zo uit:

Leren weg stappen met geduld.
Links en rechts op aanwijzing.
Halthouden.
Achterwaarts.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:45

Op welke leeftijd beleren jullie jullie koudbloeden? Onder het zadel en voor de kar? En ik heb het dan niet over echt doorrijden, maar over het kunnen maken van de eerste buitenritten. Mooi rechtdoor zeg maar.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:47

Doe hetzelfde als balou. Aleen zonder achterwaarts. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:48

Het mag de naam longeren niet eens echt hebben. Inderdaad, bij me weg stappen. Commando draf leren, twee rondjes draven, commando stap en naar me toe komen. Ditzelfde op de andere kant. Daarna lekker knuffelen en belonen. Maar goed, we kunnen overal wel een probleem van gaan maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:51

Dat schaar ik onder 'grondwerk', Orchidee :D Je bent langer bezig met je paard klaarmaken, dan met het werkje zelf :P

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:55

Draf doe ik nog geen eens. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:56

Hilary schreef:
Dat schaar ik onder 'grondwerk', Orchidee :D Je bent langer bezig met je paard klaarmaken, dan met het werkje zelf :P


Klopt! En grondwerk doe ik hooguit 2x per week en dan nog maar een minuut of 10 , hooguit 15. Verder mag hij gewoon lekker jong zijn en met zijn vriendjes en vriendinnetjes spelen. Maar alles wat hij nu spelenderwijs leert daar heb ik straks hopelijk profijt van.

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:56

kvulden schreef:
Op welke leeftijd beleren jullie jullie koudbloeden? Onder het zadel en voor de kar? En ik heb het dan niet over echt doorrijden, maar over het kunnen maken van de eerste buitenritten. Mooi rechtdoor zeg maar.


Ik wil op zijn vroegst rond 3,5 voor het eerst opzitten (zonder zadel, kijken wat ie doet) en op zijn vroegst rond 4-4,5 beleren als in hulpen onder het zadel erop zetten. Wil dan beginnen met 1/2 keer per week 10-15 min. Ook voor mijzelf want in die tijd zal ik heel lang geen paard onder mijn kont gehad hebben. Dus kunnen we samen opbouwen. Zou best kunnen dat het eerst 5 min zullen zijn. Oftewel: slakkentempo. _O-
Mag al blij zijn als ik 1 keer per week een half uur red op den duur met mijn heupen. Maar we zullen zien hoe dat over 2 jaar (of nouja, eerder 3 jaar.. voor ik een half u per keer rijd.. Haha) zit met mijn heupen. En anders maar gewoon rustig aan met rijden. :P

Voor de kar geen idee of ik dat (ooit) ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:58

mirjamalvaro schreef:
Draf doe ik nog geen eens. :D


Ik geef hem het commando. Als hij dat dan doet, prima. Doet hij het niet, ook goed.

Equinssa

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:01

Ik meld me ook *\o/*
Mijn 4 jarige fjord kent het zadel al van afgelopen winter, toen heb ik hem samen met mijn trainer zadelmak gemaakt (dus niet ruitermak, alleen wennen aan zadel en steigbeugels etc.).
Sinds afgelopen 2 weken ben ik begonnen met het ruitermak maken/begin van inrijden. Mijn bedoeling is dat hij, zonder hulp van iemand op de grond, kan stappen, draven, stil staan en wat kan sturen (van hand veranderen etc.). Daarna mag hij een paar maandjes rusten.

In april ga ik het 'echte' werk beginnen, galop knop en meer oefeningen en halshoudingen. Mijn bedoeling is dat we dan ook lessen gaan volgen (zowel op locatie als op een manege) :j .

Grote plannen hier dus haha, het is mijn eerste paardje dat ik inrijd. Wat ik vooral merk is dat geduld de sleutel is naar succes O:)


Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:04

Mooie fjord hoor

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:26

mirjamalvaro schreef:
Doe hetzelfde als balou. Aleen zonder achterwaarts. :D


Achterwaarts is dan inderdaad niet aan de longe, maar is de grondwerk eromheen. :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:38

@ponyqueen; wat leuk ! Ik heb ook voor Arthur gekeken :D Maar ik ben voor Lars gegaan Haha. Hij is prachtig.

@kvulden; ik ga erop als hij echt 3 is (dus vanaf april niet januari). En dan 1x per week max een halfuur rijden. Dat wil ik het 1e jaar zo houden. Vanaf 4 opbouwen naar 3 keer per week tot 45 min.

Ik ga vanaf nu (hij is precies 2,5) 1x per week oefenen met de trailer, wandelen buiten, naar het strand/bos, oefenen met het hoofdstel, het zadel, en uiteindelijk lange lijnen (ik ben niet zo van het longeren met jonge paarden) en grondwerk oefeningen doen om hem sterker te maken. Ook met lange lijnen alvast wat draven en rechtrichten zodat hij al veel teugelhulpen kent als ik erop ga.

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:50

xApple, dat is inderdaad een hele goede tip, die lange lijnen

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:52

Ik ben even kwijt wat jij voor paard hebt xApple. De mijne is een Tinker. Wij gaan ook langelijnen doen. En de trailer wil ik ook mee starten dan kan ik ergens anders een stukje wandelen, want die drukke weg hier houdt me behoorlijk tegen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:59

Ik heb een fjord !

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:13

Ik moet het draf/tölt knopje als ik Quick aan de hand heb nog vinden. Meneer wil niet lopen als ie aan het halster is. Stappen geen probleem, maar meer tempo oh nee. Zou kunnen dat het mijn eigen schuld is. Het heerschap kon afgelopen winter, toen hij nog hengst was, enorm etteren als we gingen wandelen. Steigeren, bokken, trippelen, ... hij ging heel het riedeltje af. Heb er toen veel tijd ingestoken om hem netjes naast mij te leren blijven. Nu wil hij dus niet meer sneller als stap, zucht.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:24

Ooh ik heb dit met mijn shet gehad toen ik haar net had. Kreeg haar buiten ook absoluut niet naar de draf. Ik heb toen in de bak geoefend eerst om haar naar draf te vragen. En als ze dit niet deed met het touwtje richting haar kont zwiepen en zodra ze ook maar een paar drafpassen maakte direct goed belonen. Zo heb ik het er uiteindelijk ingekregen. Momenteel is het zelfs zo dat als ik een paar stappen harder zet dat ze zelf gaat draven om me bij te houden. ze zoekt dus haar eigen tempo om bij me te blijven...heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:51

Ricie schreef:
Ooh ik heb dit met mijn shet gehad toen ik haar net had. Kreeg haar buiten ook absoluut niet naar de draf. Ik heb toen in de bak geoefend eerst om haar naar draf te vragen. En als ze dit niet deed met het touwtje richting haar kont zwiepen en zodra ze ook maar een paar drafpassen maakte direct goed belonen. Zo heb ik het er uiteindelijk ingekregen. Momenteel is het zelfs zo dat als ik een paar stappen harder zet dat ze zelf gaat draven om me bij te houden. ze zoekt dus haar eigen tempo om bij me te blijven...heerlijk


Touwtje zwieren gaat het niet worden, hij gaat niet eens een pas sneller als ik met een plastiek zak aan het eind van mijn longeerzweep over hem zwiep.

Afbeelding

Iets met koele kikker

Afbeelding

Vrees dat ik al spelend een beetje te veel aan schriktraining heb gedaan. :D

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:07

Ik merk wel dat mijne t meest heeft gedaan :+

Ze komt in maart ook al voor de wagen

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:28

hhahahaha, Elske gaat een paar rondjes aan de longeerlijn, gaat redelijk.
Espe daarentegen gaat aan één kant heel goed, maar de andere kant op lukt me totaal niet, verzet, etc etc. Als ze dan ietwat gedaan heeft beloon ik haar en stop ik. Ik denk beter heel kort goed, dan heel lang proberen en stress.
Hebben jullie nog tips?

Ik wil trouwens ook de lange lijnen proberen :j

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:31

Hier gaat het longeren ook ongeveer zoals hier beschreven wordt.
Eerst haar slechte kant op longeren zonder dat ze telkens wil draaien.
Daarna haar fijne kant zonder dat ze teveel gaat racen :')

Galop ben ik nog niet mee begonnen, daarvoor moet ze eerst wat beter naar ''ho'' luisteren.
Binnenkort wil ik ook met de lange lijnen beginnen als de commando's er een beetje in zitten :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:07

rocymax schreef:
hhahahaha, Elske gaat een paar rondjes aan de longeerlijn, gaat redelijk.
Espe daarentegen gaat aan één kant heel goed, maar de andere kant op lukt me totaal niet, verzet, etc etc. Als ze dan ietwat gedaan heeft beloon ik haar en stop ik. Ik denk beter heel kort goed, dan heel lang proberen en stress.
Hebben jullie nog tips?

Ik wil trouwens ook de lange lijnen proberen :j

Dit probleem had ik ook bij Limoncello.
Rechtsom wou hij écht niet.
Ben dan met begeleiden van rechtsom begonnen en zeer kort om me heen laten draaien rechtsom.
Dag erna herhaald maar iets langere lijn gegeven. Zodra hij een paar pasjes deed meteen belonen.

Op het eind van dit filmpje kan je het zien dan maakt hij al een bijna hele cirkel rechtsom.
https://youtu.be/niCBKWCoNkw